۲۳۹۲۴۴
۸۲۱
۸۲۱

تاثیر ام اس در بارداری زنان چیست؟

مولتیپل اسکلروزیس (MS) یک اختلال خودایمنی است که بر مغز و نخاع افراد تأثیر می‌گذارد و معمولاً در زنان زیر ۵۰ سال رخ می‌دهد. روی این مقاله کلیک کنید تا با تاثیر ام اس در بارداری زنان آشنا شوید.

تاثیر ام اس در بارداری زنان چیست؟

تاثیر ام اس در بارداری زنان با تصور عموم فرق می‌کند و این‌طور نیست که زنان مبتلا به ام اس نمی‌توانند یا نباید بچه دار شوند! برعکس، تحقیقات نشان می‌دهند که ام اس باردار شدن را دشوارتر نمی‌کند و خطر عوارض بارداری را نیز افزایش نمی‌دهد. با این حال، اگر والدین به انواع خاصی از ام اس مبتلا باشند، خطر ابتلای کودک به ام اس در مراحل بعدی زندگی افزایش می‌یابد. در نتیجه بارداری و ام اس باید از لنز دقیق‌تری مورد بررسی قرار بگیرد.


بیشتر بخوانید: تمام آنچه باید درباره عارضه پارزی بدانید!


در این مقاله می‌خوانید:

بیماری مولتیپل اسکلروزیس چیست؟

ام اس یک بیماری مزمن است که سیستم عصبی مرکزی (مغز و نخاع) را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این وضعیت در اثر عوامل ژنتیکی، عوامل محیطی، اختلالات خودایمنی و بعضی از ویروس‌ها ایجاد می‌شود. همه این علل باعث می‌شود که سیستم ایمنی، غلاف سلول عصبی را از بین ببرد. به همین دلیل نیز سیگنال‌ها تحت تأثیر قرار می‌گیرند و ارتباط قطع می‌شود.

تاثیر ام اس در بارداری زنان چیست؟


بیشتر بخوانید: لرزش دست را در این مواقع جدی بگیرید


تاثیر ام اس در بارداری زنان

برخلاف تصور بسیاری از افراد، ابتلا به مولتیپل اسکلروزیس به معنای مشکل در باردار شدن نیست و افزایش احتمال سقط جنین یا مشکلات در نوزاد تازه متولد شده را نیز به همراه ندارد. پس تاثیر ام اس در بارداری زنان به این صورت نیست که جلوی باردار شدن آن‌ها را بگیرد؛ مگر این‌که یک مورد بسیار شدید باشد. البته هنوز توصیه می‌شود که اگر دچار ام اس هستید و قصد بارداری دارید، تمام متغیرهای دخیل را در نظر بگیرید و با یک متخصص آگاه نیز مشورت کنید.
در حقیقت، مسئله برنامه‌ریزی زمان درست برای بارداری از اهمیت بالایی برخوردار است، زیرا داروهای خاصی که برای بیماران ام اس تجویز می‌شوند، برای استفاده زنان باردار مناسب نیستند. هم‌چنین، چندین مطالعه در چند سال اخیر نشان داده‌اند که علائم ام اس در دوران بارداری به خصوص در سه ماهه سوم به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد و 3 ماه پس از زایمان دوباره افزایش پیدا می‌کند.

تاثیر ام اس در بارداری زنان چیست؟


بیشتر بخوانید: فلج اندام چیست؟ علل و نشانه ها


علائم بیماری ام اس در بارداری

به طور کلی، علائم ام اس عبارتند از:

  • ضعیف شدن، سفتی و گرفتگی ماهیچه‌ها
  • درد، سوزن سوزن شدن و بی حسی در بدن
  • لرزش دست‌ها و پاها
  • از دست دادن تعادل
  • مشکل در راه رفتن، صحبت کردن و بینایی
  • خستگی و سرگیجه
  • مشکلات مثانه یا روده
  • مشکلات تفکر و حافظه
  • افسردگی

اما علائم بیماری ام اس در بارداری چگونه هستند؟ اکثر زنان مبتلا به ام اس در دوران بارداری خود احساس خوبی دارند و هیچ مشکل جدیدی را تجربه نمی‌کنند. با این حال، برخی از علائمی که در ام اس رخ می‌دهد در بارداری نیز اتفاق می‌افتد و همین ممکن است تشخیص این دو را از هم دشوار کند.
خستگی یک علامت شایع در اوایل بارداری است. به همین دلیل، خستگی ام اس می‌تواند به آن اضافه شود و میزان آن را افزایش دهد. علائمی مانند نیاز بیشتر و مکررتر به دفع ادرار نیز می‌تواند در این دوران بالا بگیرد و شما را اذیت کند.

تاثیر ام اس در بارداری زنان چیست؟


بیشتر بخوانید: علت بی اختیاری ادرار در زنان چیست؟


تاثیر ام اس بر بارداری و زایمان

تحقیقات نشان می‌دهد که خطر کلی عوارض جنین در دوران بارداری برای مبتلایان به ام اس تفاوتی با افراد بدون ام اس ندارد. یک مطالعه در سال 2019 نشان داد که زنان مبتلا به ام اس بیشتر احتمال دارد که زایمان زودرس داشته باشند، اما هیچ مدرکی مبنی بر این‌که ابتلا به ام اس خطر زایمان سزارین یا تفاوت‌های مادرزادی را افزایش می‌دهد وجود ندارد.
پس به طور کلی، تاثیر ام اس بر بارداری طوری نیست که شما نیاز به مراقبت‌های خیلی خاص داشته باشید. البته باید گفت که ممکن است مشکلات مثانه، روده و خستگی که در بین همه افراد باردار رایج هستند، برای افراد مبتلا به ام اس که قبلاً این مشکلات را تجربه کرده‌اند بدتر شود.

داروهای ام اس و بارداری

داروهای ام اس حملات حاد را درمان می‌کنند، علائم را کاهش می‌دهند و سرعت پیشرفت خود بیماری را پایین می‌آورند. مصرف داروها برای دو هدف اول معمولاً در دوران بارداری بی خطر هستند، اما چاره‌ای ندارید جز این‌که مصرف بعضی از آن‌ها را به گفته پزشک خود متوقف کنید.
لازم به ذکر است که قطع برخی از داروها، مانند ناتالیزوماب (تیسابری) ممکن است خطر عود ام اس را افزایش دهد. پس باید با پزشک خود صحبت کنید و خطرات و مزایای قطع داروها را قبل از اقدام به بارداری بسنجید. داروهای ام اسی که در صورت بارداری توصیه نمی‌شوند، عبارتند از:

  • آلمتوزوماب (Lemtrada)
  • کلادریبین (Mavenclad)
  • فینگولیمود (Gilenya)
  • اوکرلیزوماب (Ocrevus)
  • تری فلونوماید (Aubagio)
  • دی متیل فومارات (Tecfidera)

تاثیر ام اس در بارداری زنان چیست؟


بیشتر بخوانید: گفتار درمانی چیست؟ چرا باید حتما انجام شود؟


تاثیر ام اس بر شیردهی

تاثیر ام اس در بارداری را باید تا انتها مورد بررسی قرار داد. در واقع، با این‌که علائم ام اس به طور معمول در دوران بارداری بهبود می‌یابند، اما در سه ماه اول پس از زایمان تمایل به بازگشت دارند. به همین دلیل، توصیه می‌شود که زنان در اوایل سه ماهه سوم خود به یک متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنند تا برای دوران بعد از زایمان‌شان آماده باشند.
علاوه بر این، پزشکان توصیه دارند که درمان‌های اصلاح کننده بیماری (DMTs) را ظرف چهار هفته پس از زایمان خود از سر بگیرید تا به مهار اثر برگشتی ام اس کمک کنید. در این دوران، ممکن است بتوانید کودک خود را شیر دهید، اما اول باید مطمئن شوید که داروهای مصرفی شما کم‌ترین خطر انتقال به نوزاد را داشته باشند.

تاثیر ام اس در بارداری زنان چیست؟


بیشتر بخوانید: مه مغزی چیست؟


پاسخ به سوالات رایج

۱- آیا مادر مبتلا به ام اس می‌تواند این بیماری را به کودک خود منتقل کند؟

ام اس در بارداری مستقیماً از والدین به ارث نمی‌رسد و از طریق شیردهی نیز منتقل نمی‌شود. با این حال، از آن جایی که ژن‌ها در ایجاد این بیماری دخیل هستند، والدین مبتلا به ام اس، خطر ابتلا به ام اس در کودک خود را افزایش می‌دهند.

۲- آیا می‌توانم با بیماری ام اس و در دوران شیردهی استروئید مصرف کنم؟

 فقط مقادیر بسیار کمی استروئید از طریق شیر مادر به نوزاد می‌رسد. به همین دلیل، با اطلاع و تجویز پزشک خود می‌توانید برای جلوگیری از عود بیماری ام اس استروئید مصرف کنید. با این حال، اگر می‌خواهید این مقدار را در کم‌ترین حد خود نگه دارید، می‌توانید 2 تا 4 ساعت بین هر درمان استروئیدی تا زمان شیردهی خود فاصله بیندازید.


بیشتر بخوانید: چرا همیشه خسته ام؟


کلام آخر

ام اس یک بیماری مزمن است که در آن غلاف میلین سلول‌های عصبی از بین می‌رود و در انتقال سیگنال‌ها از مغز به سایر قسمت‌های بدن مشکل ایجاد می‌کند. این وضعیت بر بارداری تأثیری نمی‌گذارد و زنان مبتلا به ام اس می‌توانند مانند زنان عادی نوزادان سالم داشته باشند. پس تاثیر ام اس در بارداری زنان چیز خاصی نیست. با این حال، هنوز عوامل زیادی هستند که باید قبل از بارداری با متخصصین مرتبط مورد بحث قرار گیرند و تمام جوانب احتیاطی نیز رعایت شوند.

برای اطلاعات بیشتر و آشنایی با متخصص زنان، به کلینیک نی نی بان سر بزنید.

منبع: healthline

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

مشاوره ویدیویی

    • اخبار داغ
    • جدیدترین
    • پربیننده ترین
    • مطالب مرتبط

    برای ارسال نظر کلیک کنید

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «نی نی بان» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.