۲۴۲۵۱۴
۵۶
۵۶

هر چند وقت یک بار باید به طور معمول آزمایش خون انجام بدهم؟

اگر شما هم جزو گروهی هستید که می‌خواهید بدانید هر چند وقت یکبار باید آزمایش خون بدهیم، این مقاله به طور کامل شما را راهنمایی می‌کند.

هر چند وقت یک بار باید به طور معمول آزمایش خون انجام بدهم؟

اگر شما هم جزو گروهی هستید که می‌خواهید بدانید هر چند وقت یکبار باید آزمایش خون بدهیم، این مقاله به طور کامل شما را راهنمایی می‌کند. 

در این مقاله می‌خوانید: 

آیا تا به حال به آنچه در رگ‌های شما می‌گذرد فکر کرده‌اید؟ نه فقط خون، بلکه یک روایت کامل در آن‌ها جاری است، روایتی از سلامت و سرزندگی. متاسفانه گاهی اوقات هم برعکس است. جریان خون ما سرنخ‌هایی از اسرار را در خود دارد که برای سلامتی حیاتی است. با این حساب، هر چند وقت یکبار باید آزمایش خون بدهیم؟ خیلی زود متوجه می‌شوید.

هر چند وقت یک بار باید به طور معمول آزمایش خون انجام بدهم؟

هر چند وقت یکبار باید آزمایش خون بدهیم، معاینات سالانه کافی است؟

آیا زندگی با شرایطی مانند فشار خون بالا یا دیابت، زمان انجام آزمایش خون را تغییر می‌دهد؟ در این مقاله، همه آنچه باید بدانید به شما ارائه می‌شود. بیایید از اصطلاحاتی شروع کنیم که ممکن است چیزی درباره آن‌ها ندانید. آزمایش‌های معمول خون مانند شمارش کامل خون (CBC) و پانل متابولیک پایه (BMP)، اطلاعاتی حیاتی در مورد سلامت کلی ما ارائه می‌دهند. علائم اولیه بیماری‌ها را می توان با آزمایش CBC یا همان شمارش کامل خون که بخشی استاندارد از چکاپ‌های معمول است، تشخیص داد.

این آزمایش یک ابزار ضروری در شناسایی شاخص‌هایی مانند عفونت، کم‌خونی، سرطان و کمبودهای تغذیه‌ای است. مثلا در کم‌خونی، تست‌های CBC سطح هموگلوبین را بررسی می‌کنند تا هر بی‌نظمی را که ممکن است نشان‌دهنده کم‌خونی باشد، شناسایی کنند. 

بیشتر بخوانید: علائم هپاتیت در مردان، آنچه باید بدانیم

هر چند وقت یک بار باید به طور معمول آزمایش خون انجام بدهم؟

هر چند وقت یکبار باید آزمایش خون بدهیم، اهمیت تست های BMP

آزمایش BMP یا پانل متابولیک پایه، یکی دیگر از آزمایشات خون است که در معاینات معمول انجام می‌شود و عناصری مانند سطوح سدیم، محتوای گلوکز و غلظت الکترولیت‌ها در بدن را بررسی می‌کند تا اطلاعاتی در مورد وضعیت و عملکرد عضلات، قلب، اندام‌ها و استخوان‌ها ارائه بدهد.

ناهماهنگی در این زمینه‌ها می‌تواند نشان‌دهنده بیماری‌هایی مانند دیابت یا بیماری کلیوی باشد. 

هر چند وقت یکبار باید آزمایش خون بدهیم، بزرگسالان

برسیم به قسمت اصلی این مقاله. یعنی پاسخ به این سئوال که هر چند وقت یکبار باید آزمایش خون بدهیم؟ آزمایش‌های معمول خون مانند CBC و BMP، نگهبان‌های بی‌صدا نامیده می‌شوند. آن‌ها به تشخیص زودهنگام بیماری‌ها کمک می‌کنند بنابراین به اکثر بزرگسالان، توصیه می‌شود حداقل سالی یک بار این غربالگری‌های نجات‌بخش را انجام دهند.

بیشتر بخوانید: آزمایش تیروئید، در پریود اشکالی دارد؟

هر چند وقت یک بار باید به طور معمول آزمایش خون انجام بدهم؟

هر چند وقت یکبار باید آزمایش خون بدهیم، چکاپ سالانه را در نظر بگیرید

قانون طلایی برای تعداد دفعات آزمایش خون این است که سعی کنید آزمایش خون خود را به طور سالانه انجام دهید. انجام آزمایش خون منظم به پزشکان کمک می‌کند تا هر تغییر را در طول زمان تحت نظر داشته باشند و شرایطی را که ممکن است تا مراحل بعدی علائمی ایجاد نکنند، تشخیص دهند.

یکی از عوامل کلیدی، شمارش کامل خون (CBC) است که اجزای مختلف خون از جمله گلبول‌های قرمز، گلبول‌های سفید و پلاکت‌ها را اندازه‌گیری می‌کند. 

بیش از یک آزمایش خون در سال

اگر شرایطی مانند دیابت یا بیماری قلبی دارید، ممکن است آزمایش‌های مکرر لازم باشد. افرادی که دارای این شرایط پزشکی هستند باید هر 3 ماه یکبار خون خود را بررسی کنند.

سن نیز نقش مهمی را ایفا می‌کند، به طور کلی افراد مسن اغلب به آزمایشات منظم‌تری نیاز دارند. 

پیشنهاد ویژه نی نی بان: آشنایی با مراکز آزمایشگاه

هر چند وقت یک بار باید به طور معمول آزمایش خون انجام بدهم؟

انتخاب یک آزمایشگاه مناسب 

انجام آزمایش خون، ضروری است، اما قرار دادن آن در برنامه‌های روزمره می‌تواند یک چالش باشد، شاید شما در یک اداره کار می‌کنید و نمی‌توانید در زمان مناسب، آزمایش خون انجام بدهید. در چنین شرایطی به دنبال آزمایشگاه‌هایی باشید که ساعات کاری انعطاف‌پذیری دارند و مجموعه‌ای از آزمایش‌ها از غربالگری‌های اولیه تا تشخیص‌های پیشرفته را ارائه می‌کنند. برخی از آزمایشگاه‌ها نیز امکان انجام آزمایش در محل را دارند. 

آماده شدن برای آزمایش خون

آمادگی لازم برای آزمایش خون اغلب به نوع آزمایشی که انجام می‌دهید بستگی دارد. برای برخی از آزمایش‌ها مانند پانل لیپید یا آزمایش گلوکز، لازم است ناشتا باشید.

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره هموگلوبین نرمال در بارداری

هر چند وقت یک بار باید به طور معمول آزمایش خون انجام بدهم؟

آزمایش خون ناشتا

ناشتا بودن قبل از انجام برخی آزمایشات خون بسیار مهم است چون می‌تواند بر صحت نتایج تاثیر بگذارد. مثلا اگر درست قبل از انجام آزمایش تحمل گلوکز، غذا خورده باشید، این احتمال هست که بدن شما به دلیل مصرف غذا سطح قند بالایی را نشان بدهد. در نتیجه به تشخیص اشتباه یا نگرانی غیر ضروری در مورد دیابت منجر می‌شود.

ناشتا بودن هنگام اندازه‌گیری سطح کلسترول و تری‌گلیسیرید با آزمایش پانل لیپید نیز صدق می‌کند. به طور کلی، ناشتا بودن به معنای عدم خوردن یا آشامیدن چیزی بجز آب معمولا 8 تا 12 ساعت قبل از انجام آزمایش است. اگر برای انجام آزمایش در صبح اول وقت برنامه‌ریزی کنید، بیشتر این زمان را خواب هستید.

هر زمان که برایتان آزمایش تجویز شد، از پزشکتان بپرسید که باید ناشتا باشید، یا نه. 

بیشتر بخوانید: آزمایش عفونت خون شامل چه آزمایش هایی است؟

هر چند وقت یک بار باید به طور معمول آزمایش خون انجام بدهم؟

در چه شرایطی هر ماه به آزمایش خون نیاز دارید؟

اگر شرایطی خاص مانند دیابت یا بیماری قلبی دارید، انجام آزمایشات ماهانه می‌تواند به نظارت بر تغییرات و تنظیم درمان‌های دقیق‌تر کمک کند.

هر چند وقت یکبار باید آزمایش خون بدهیم؛ آقایان 

مردها در حالت ایده‌آل باید سالی یک بار آزمایش خون بدهند. اگر نگرانی‌های سلامتی خاصی وجود داشته باشد، ممکن است به آزمایش‌های مکرر نیاز باشد.

خلاصه

هر چند وقت یکبار باید آزمایش خون بدهیم؟ پاسخ دقیق است که این موضوع بستگی به سبک زندگی شما و شرایط سلامتی‌تان دارد. مثلا اگر فشار خون بالا یا دیابت دارید، ممکن است نیاز باشد آزمایش‌های مکرر انجام بدهید.

برای یافتن متخصصان مورد نظر خود به کلینیک نی نی بان سر بزنید.

منبع: nextcare

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

مشاوره ویدیویی

    • اخبار داغ
    • جدیدترین
    • پربیننده ترین
    • گوناگون
    • مطالب مرتبط

    برای ارسال نظر کلیک کنید

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «نی نی بان» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.