۲۴۲۶۹۷
۳
۳

مراحل احیای قلبی – ریوی – مغزی را شرح دهید؟

استفاده از مراحل احیای قلبی – ریوی – مغزی در افرادی که نفس نمی‌کشد می‌تواند به زنده ماندن آن‌ها تا دریافت خدمات اورژانس کمک کند. دانستن زمان احیای قلبی و نحوه انجام آن بسیار مهم است.

مراحل احیای قلبی – ریوی – مغزی را شرح دهید؟

استفاده از مراحل احیای قلبی – ریوی – مغزی در افرادی که نفس نمی‌کشند می‌تواند به زنده ماندن آن‌ها تا دریافت خدمات اورژانس کمک کند. دانستن زمان احیای قلبی و نحوه انجام آن بسیار مهم است.

در این مقاله می‌خوانید:

افراد حتی بدون آموزش کمک‌های اولیه هم می‌توانند با استفاده از مراحل احیای قلبی – ریوی – مغزی، جان دیگران را نجات دهند. هنگامی که بلافاصله پس از توقف ضربان قلب شخص، احیای قلبی ریوی را شروع کنید، شانس زنده ماندن فرد دو یا حتی سه برابر می‌شود.

مراحل احیای قلبی – ریوی – مغزی را شرح دهید؟

مراحل احیای قلبی – ریوی – مغزی

زمانی که بزرگسالان نفس نمی‌کشند، یا  نفس می‌کشند، اما به سئوالات پاسخ نمی‌دهند از احیای قلبی – ریوی – مغزی استفاده کنید. این روش در کودکان و نوزادان، زمانی انجام می‌شود که آن‌ها به طور طبیعی تنفس نمی‌کنند. 

ابتدا بررسی کنید که منطقه امن است، سپس مراحل اولیه را انجام دهید:

  • با اورژانس تماس بگیرید یا از شخص دیگری بخواهید این کار را انجام بدهد.
  • فرد را به پشت بخوابانید و راه هوایی او را باز کنید. (دهان)
  • تنفس فرد را بررسی کنید. اگر نفس نمی‌کشد، احیای قلبی ریوی را شروع کنید.
  • به تعداد 30 بار فشار قفسه سینه را انجام دهید.
  • دهان خود را روی دهان فرد بگذارید و دو بار داخل دهان او تنفس انجام دهید.
  • این کار را تا رسیدن آمبولانس تکرار کنید.

بیشتر بخوانید: آزمایش عفونت خون شامل چه آزمایش هایی است؟

مراحل احیای قلبی – ریوی – مغزی را شرح دهید؟

مراحل احیای قلبی – ریوی – مغز، قدم به قدم

قبل از انجام احیای قلبی ریوی مغزی در بزرگسالان، از مراحل آماده‌سازی زیر استفاده کنید:

یک؛ با اورژانس تماس بگیرید

ابتدا، صحنه را برای عواملی که می‌تواند شما و بیمار را در معرض خطر قرار دهد، بررسی کنید، عواملی مانند ترافیک، آتش‌سوزی یا سقوط سنگ. بعد، شخص را بررسی کنید. آیا به کمک نیاز دارد؟ به شانه او ضربه بزنید و از او بپرسید: «خوبی؟»

اگر پاسخ نمی‌دهد، با اورژانس تماس بگیرید یا از یک نفر بخواهید که این کار را انجام بدهد. در صورت امکان، از یک نفر بخواهید که دستگاه AED برای احیای قلبی پیدا کند.

بیشتر بخوانید: کاهش چربی خون با راهکارهای خانگی و ساده

مراحل احیای قلبی – ریوی – مغزی را شرح دهید؟

دو؛ فرد را به پشت بخوابانید و راه هوایی او را باز کنید

فرد را با احتیاط به پشت قرار دهید و در کنار سینه او زانو بزنید. چانه شخص را بالا ببرید و سرش را کمی به عقب خم کنید.  

دهان شخص را باز و هر نوع انسداد مانند غذا یا استفراغ را بررسی کنید. در صورتی که چیزی در گلوی شخص گیر کرده و شل است، سعی کنید آن را دربیاورید، اما اگر چیزی که در گلو گیر کرده شل نباشد، تلاش برای برداشتن آن ممکن است شیء را بیشتر به داخل راه هوایی فشار دهد.

مراحل احیای قلبی – ریوی – مغزی را شرح دهید؟

سه؛ تنفس را بررسی کنید

گوش خود را در کنار دهان فرد قرار و بیش از 10 ثانیه به صدای تنفس او گوش بدهید. اگر صدای تنفس را نمی‌شنوید، یا فقط گاه به گاه نفس‌نفس می‌شنوید، احیای قلبی ریوی مغزی را شروع کنید.

اگر فردی بیهوش است، اما هنوز نفس می‌کشد، احیای قلبی ریوی مغزی CPR انجام ندهید. در عوض، اگر به نظر می‌رسد آسیب نخاعی ندارد، شخص را در وضعیت ریکاوری قرار دهید.

مراحل احیای قلبی – ریوی – مغزی را شرح دهید؟

مراحل احیای قلبی ریوی مغزی

برای انجام CPR از مراحل زیر استفاده کنید:

مرحله چهار؛ ۳۰ بار قفسه سینه را فشار بدهید

یکی از دست‌های خود را روی دست دیگر قرار بدهید و دست‌هایتان را به هم بچسبانید. با پاشنه دست و آرنج‌های صاف، به شدت و سریع به مرکز قفسه سینه، کمی زیر نوک سینه‌ها را فشار دهید.

حداقل پنج سانتی‌متر به عمق قفسه سینه فشار دهید. قفسه سینه را باید حداقل 100 بار در دقیقه فشار بدهید و بگذارید قفسه سینه در بین فشارها کاملا بالا بیاید.

بیشتر بخوانید: علت سفید شدن موها در جوانی چیست؟ پیشگیری از موی سفید در جوانی

مراحل احیای قلبی – ریوی – مغزی را شرح دهید؟

پنج؛ دو تنفس نجات انجام دهید

دهان شخص را باز کنید، سرش را کمی به عقب خم و چانه‌اش را بلند کنید. بینی شخص را با دست بگیرید، دهان خود را به طور کامل روی دهانش قرار بدهید و داخل دهان تنفس کنید تا قفسه سینه بالا بیاید.

اگر قفسه سینه با اولین نفس بالا نیامد، سر او را به عقب برگردانید. اگر باز هم قفسه سینه با نفس دوم بالا نیامد، ممکن است فرد در حال خفگی باشد.

شش؛ مراحل قبلی را تکرار کنید

مراحل قبلی را تا زمان رسیدن پرسنل اورژانس ادامه بدهید.

مراحل احیای قلبی – ریوی – مغزی را شرح دهید؟

CPR برای کودکان و نوزادان

مراحل CPR برای کودکان و نوزادان کمی متفاوت از بزرگسالان است. برای انجام احیای قلبی ریوی در نوزاد یا کودک، از مراحل زیر استفاده کنید:

  • یک؛ با اورژانس تماس بگیرید: ابتدا محیط اطراف را از نظر عواملی که می‌تواند برای شما یا شخص خطر ایجاد کند، بررسی کنید. بعد، کودک یا نوزاد را چک کنید. به شانه کودک ضربه بزنید و با صدای رسا بپرسید: «خوبی؟» در نوزادان، کف پای آن‌ها را تکان دهید تا ببینید آیا واکنشی دارند، یا نه.  
  • مرحله دو؛ کودک را به پشت خود قرار بدهید و راه هوایی او را باز کنید. در کنار سینه او زانو بزنید. با بالا بردن چانه، سرش را کمی به عقب خم کنید. دهان کودک را باز و هر نوع انسداد مانند غذا یا استفراغ را بررسی کنید. اگر چیزی که در گلو گیر کرده، شل است آن را بردارید. اگر شل نیست، به آن دست نزنید، چون ممکن است آن را بیشتر به داخل مجاری هوایی فشار بدهید.
  • سه؛ تنفس را بررسی کنید: گوش خود را در کنار دهان کودک بگذارید و حدود ۱۰ ثانیه به تنفس او گوش دهید. اگر صدای تنفس نمی‌شنوید، یا فقط گاهی اوقات نفس‌های کوتاه می‌شنوید، شروع به انجام مراحل احیای قلبی ریوی کنید. در نوزادان و کودکان کوچک برای انجام مراحل احیای قلبی – ریوی – مغزی از دو انگشت وسط و سبابه خود استفاده کنید.

تغییرات در الگوهای تنفسی نوزادان طبیعی است، چون آن‌ها معمولا تنفس دوره‌ای دارند. به نظارت بر تنفس کودک ادامه دهید و در صورت توقف تنفس، احیای قلبی ریوی انجام دهید.

پیشنهاد ویژه نی نی بان: آشنایی با پزشکان متخصص داخلی

مراحل احیای قلبی – ریوی – مغزی را شرح دهید؟

مراحل احیای قلبی – ریوی – مغزی در کودک

برای انجام CPR در کودک یا نوزاد از مراحل زیر استفاده کنید:

  • برای یک کودک یا نوزاد، زمانی که به طور طبیعی نفس نمی‌کشد از CPR استفاده کنید. اگر بزرگسال یا کودک هنگام صحبت با او، پاسخ نمی‌دهد، همیشه از CPR استفاده کنید.
  • وقتی کسی نفس نمی‌کشد، انجام CPR باعث می‌شود خون غنی از اکسیژن به مغز برسد. بدون اکسیژن، شخص دچار آسیب مغزی می‌شود و در کمتر از 8 دقیقه می‌میرد.

در صورت قطع تنفس در هر یک از شرایط زیر فرد به CPR نیاز داشته باشد:

  • ایست یا حمله قلبی
  • خفگی
  • تصادف
  • نزدیک به غرق شدن
  • مسمومیت
  • مصرف بیش از حد مواد مخدر یا الکل
  • استنشاق دود
  • برق‌گرفتگی
  • سندرم مرگ ناگهانی نوزاد

بیشتر بخوانید: آبله میمونی ام پاکس، ویروس ارتوپاکس

مراحل احیای قلبی – ریوی – مغزی را شرح دهید؟

خلاصه

مراحل احیای قلبی – ریوی – مغزی، روش کمک‌های اولیه است و در صورت بروز حمله قلبی یا قطع تنفس به دنبال تصادف یا تروما، می‌تواند به طور قابل توجهی باعث زنده ماندن شخص شود. این مراحل بسته به اینکه فرد، نوزاد، کودک یا بزرگسال باشد متفاوت است. فقط زمانی از CPR استفاده کنید که تنفس بزرگسال متوقف شده باشد. قبل از شروع CPR، فرد را بررسی کنید تا ببینید آیا به محرک‌های کلامی یا فیزیکی پاسخ می‌دهد، یا نه.

برای یافتن متخصصان مورد نظر خود به کلینیک نی نی بان سر بزنید. 

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

مشاوره ویدیویی

    • اخبار داغ
    • جدیدترین
    • پربیننده ترین
    • گوناگون
    • مطالب مرتبط

    برای ارسال نظر کلیک کنید

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «نی نی بان» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.