۲۳۹۸۰۲
۱۰۵
۱۰۵

بهترین روش شستشوی چشم نوزاد

چشم‌های نوزادان تازه متولد شده اغلب پس از تولد آبکی است، یا دچار چسبندگی می‌شود. در این مقاله، شما را با بهترین روش شستشوی چشم نوزاد آشنا می‌کنیم.

بهترین روش شستشوی چشم نوزاد

چشم‌های نوزادان تازه متولد شده اغلب پس از تولد آبکی است، یا دچار چسبندگی می‌شود. در این مقاله، شما را با بهترین روش شستشوی چشم نوزاد آشنا می‌کنیم.
در این مقاله می‌خوانید: 

بهترین روش شستشوی چشم نوزاد

مراقبت از چشم های نوزاد 

چشم‌های کودک با اشک‌هایی که به طور مداوم روی سطح چشم‌های او ایجاد می‌شود، مرطوب و سالم نگه داشته می‌شوند. اشک در غدد اشکی تولید می‌شود و بالای هر چشم یک غده اشکی وجود دارد. اشک توسط مجرای اشک که یک لوله بسیار ظریف است از چشم خارج می‌شود. گاهی وقتی نوزادان به دنیا می‌آیند، مجاری اشکی آن‌ها به طور کامل رشد نمی‌کند. 
مطالعات نشان داده است که تقریبا از هر پنج نوزاد، یک نوزاد با مجاری اشکی به دنیا می‌آید که به طور کامل رشد نکرده و ممکن است یک یا هر دو چشم به این شکل تحت تاثیر قرار بگیرند. در اکثر موارد، مجاری اشکی به آرامی در طی چند هفته، بدون نیاز به مداخله یا هیچ مشکل خاصی توسعه می‌یابند. البته این فرایند برای برخی از نوزادان، ممکن است چندین ماه طول بکشد.
همچنین ممکن است مجاری اشکی نوزاد هنگام جنینی توسط مایع آمنیوتیک و سلول‌های پوست مسدود شوند. بسیاری از والدین متوجه نمی‌شوند که نوزاد تازه متولد شده نمی‌تواند در هفته‌های اولیه پس از تولد اشک بریزد و این موضوع کاملا طبیعی است. اگر چشم‌های نوزادان اشک تولید نکند، شستن ترشحاتی که در کناره چشم‌ها جمع شده‌اند بسیار دشوار است. بنابراین ممکن است لازم باشد ترشحات چشمی را که انباشته شده، پاک کنید. در ادامه این مقاله درباره روش شستشوی چشم نوزاد به شما توضیحاتی ارائه می‌کنیم.  

بهترین روش شستشوی چشم نوزاد

روش شستن چشمهای نوزاد؛ چشم های آبکی و چسبناک

چشم‌های نوزادان تازه متولد شده اغلب پس از تولد آبکی است، یا دچار چسبندگی می‌شود. به همین دلیل هم ممکن است مجموعه‌ای از ترشحات شفاف، سفید یا زرد را در گوشه داخلی چشم کودک (یعنی نزدیک‌ترین نقطه به بینی او) مشاهده کنید. این ترشحات اغلب در 48 ساعت اول پس از تولد نوزاد قابل توجه است. 
این ترشحات در یک دوره زمانی، به‌ویژه در طول شب، جمع می‌شود و ممکن است خشک شود و پوسته‌ای روی پلک‌ها، یا مژه‌های او ایجاد کند که گاهی اوقات می‌تواند باعث شود پلک‌ها و مژه‌های کودک تا حدی به هم بچسبند. این موضوع به‌ویژه در اوایل صبح قابل مشاهده است. به این نکته توجه کنید که سطح چشم کودک (صلبیه) با وجود هر گونه ترشحات باید همچنان سفید و سالم به نظر برسد. در بیشتر موارد چسبندگی چشم‌های نوزاد، کاملا بی‌ضرر هستند و هیچ عفونتی در آن‌ها وجود ندارد. گاهی اوقات هم ممکن است متوجه شوید که چشم‌های کودک کمی صورتی به نظر می‌رسد که نشانه التهاب خفیف است. با این حال، این مشکل معمولا بدون نیاز به درمان برطرف می‌شود.
گاهی اوقات هم ممکن است متوجه شوید که چشم‌های کودک کمی صورتی به نظر می‌رسد که نشانه التهاب خفیف است.
آب‌ریزش چشم‌های نوزاد نیز معمولا به شکل خود به خود برطرف می‌شود، اما اگر مجاری اشک دوباره مسدود شوند، ممکن است چشم‌های کودک دوباره دچار آب‌ریزش شود. آبریزش چشم به ندرت می‌تواند نشان‌دهنده وجود مشکلات چشمی دیگری باشد، اما در صورت داشتن هر گونه نگرانی، با پزشک تماس بگیرید. 
اگر مجرای اشک کودک تا 12 ماهگی هنوز مسدود است، ممکن است پزشک عمومی توصیه کند که کودک برای یک عمل جزئی که مجرای اشک او را باز می‌کند، به متخصص چشم‌پزشک ارجاع داده شود.

بهترین روش شستشوی چشم نوزاد

روش شستشوی چشم نوزاد

اگر کودک دچار چسبندگی چشم‌ها می‌شود، باید به صورت مرتب آن‌ها را تمیز کنید  تا از تجمع ترشحات جلوگیری شود. در محل جمع شدن ترشحات ممکن است عفونت در مجرای اشکی یا ملتحمه ایجاد شود. در حالت ایده‌آل، باید هر چهار ساعت یک‌بار چشم‌های کودک را تمیز کنید، اما اگر چشم‌های او چسبناک هستند ممکن است لازم باشد این کار را بیشتر انجام دهید. 
اگر هنوز در بیمارستان هستید، کارکنان بخش به شما روش شستشوی چشم نوزاد را نشان می‌دهند که با استفاده از آب نمک استریل و کلرید سدیم است. اگر به خانه برگشته‌اید، می‌توانید از آب شیر جوشانده و خنک شده برای تمیز کردن چشم‌های کودک استفاده کنید. با این حال، استفاده از آب جوشانده می‌تواند باعث تحریک چشم کودک شود، بنابراین بهتر است محلول کلرید سدیم تهیه کنید و چشم‌های کودک را با آن شستشو دهید.

بهترین روش شستشوی چشم نوزاد

مهم است که برای جلوگیری از ورود عفونت به چشم کودک، دست‌هایتان را بشویید. همیشه قبل و بعد از شستن هر چشم کودک، دست‌های خود را به خوبی با آب و صابون بشویید.
  • یک گلوله پنبه تمیز را با نمک استریل و آب جوشیده خنک شده خیس کنید و با یک حرکت ملایم، خط مژه کودک را از گوشه داخلی چشم تا گوشه بیرونی آن تمیز کنید. پنبه استفاده شده را پس از استفاده دور بریزید.
  • ممکن است لازم باشد شستن چشم‌های کودک را چند بار تکرار کنید تا تمام ترشحات موجود از بین برود. حتما هر بار از یک پنبه تمیز استفاده کنید.
  • پس از شکستن چشم کودک، آن را با استفاده از یک توپ پنبه‌ای تمیز خشک کنید. روش پاک کردن به این شکل است که باید با یک حرکت ملایم در همان جهت از گوشه داخلی چشم کودک، آن را به سمت بیرون پاک کنید.

پلک‌ها یا مژه‌های کودک ممکن است تا حدی به هم چسبیده باشند. هرگز سعی نکنید پلک‌ها، یا مژه‌های کودک را به زور با نوک انگشت‌تان از هم باز کنید.

  • چشم دیگر کودک را به همین روش تمیز کنید. هرگز از یک پنبه برای هر دو چشم استفاده نکنید، چون این کار می‌تواند عفونت را از یک چشم به چشم دیگر منتقل کند. 
  • در محلی که ترشحات چشم، خشک و پوسته‌پوسته شده، پلک‌ها یا مژه‌های کودک ممکن است تا حدی به هم چسبیده باشند. هرگز سعی نکنید پلک‌ها، یا مژه‌های کودک را به زور با نوک انگشت‌تان از هم باز کنید. با همان تکنیکی که گفتیم، چشم‌های کودک را پاک کنید تا ترشحات کاملا حذف شوند. 

بیشتر بخوانید: برای تقویت سیستم ایمنی نوزاد چه کنیم؟

بهترین روش شستشوی چشم نوزاد

ماساژ چشم های نوزاد 

در شرایطی که مجرای اشک کودک مسدود است، ماساژ هر چند ساعت یکبار آن‌ها می‌تواند به رفع گرفتگی و باز کردن مجرای اشک کمک کند. این کار را می‌توانید با اعمال فشار ملایم به پوست روی مجرای اشک بین گوشه داخلی چشم‌ها و بینی انجام دهید. سمت پایین بینی را ماساژ دهید و این کار را از بالا به پایین تکرار کنید.

پیشنهاد ویژه نی نی بان: آشنایی با پزشکان متخصص اطفال

بهترین روش شستشوی چشم نوزاد

ورم ملتحمه

در حالی که مجرای اشکی کودک در حال رشد است، احتمال دارد که بیشتر مستعد ابتلا به عفونت و ایجاد ورم ملتحمه باشد. در ورم ملتحمه، چشم‌ها ملتهب می‌شوند، صورتی و دردناک به نظر می‌رسند و پوست ظریف اطراف متورم می‌شود. در ورم ملتحمه، ترشحات رنگی «زرد» فراوانی وجود دارد و ممکن است متوجه شوید که کودکتان چشم‌هایش را می‌مالد چون چشم‌های او می‌خارند. در این شرایط، عفونت به راحتی از یک چشم به چشم دیگر منتقل می‌شود.
در حالی که ورم ملتحمه، یک عفونت بسیار خفیف است، اما بسیار مسری است. این مشکل بیشتر در کودکان نوپا و کودکان در سنین مدرسه دیده می‌شود. اگر فکر می‌کنید ممکن است فرزندتان به ورم ملتحمه مبتلا شده باشد، باید او را نزد پزشک عمومی ببرید. 
اگر به نظر می‌رسد که کودک درد دارد، یا نمی‌خواهد چشم‌هایش را باز کند، یا ترشحات چشم او به رنگ سبز است و پاک نمی‌شود فورا به پزشک مراجعه کنید.
ممکن است پزشک قطره یا پماد آنتی‌بیوتیک چشمی تجویز کند. ممکن است از ترشحات چشم کودک، نمونه گرفته و در آزمایشگاه بررسی شود.
مهم است که هنگام شستن صورت کودک و هنگام ریختن قطره یا پماد در چشم‌های او دست‌هایتان را بشویید، چون ورم ملتحمه بسیار مسری است. بنابراین بهتر است از یک حوله جداگانه برای جلوگیری از انتقال عفونت به سایر اعضای خانواده استفاده کنید.
اگر به نظر می‌رسد که کودک درد دارد، یا نمی‌خواهد چشم‌هایش را باز کند، یا ترشحات چشم او به رنگ سبز است و پاک نمی‌شود فورا به پزشک مراجعه کنید.

بهترین روش شستشوی چشم نوزاد

خلاصه

چشم‌های نوزادان تازه متولد شده اغلب پس از تولد آبکی است، یا دچار چسبندگی و مجموعه‌ای از ترشحات شفاف، سفید یا زرد در گوشه داخلی چشم جمع می‌شود. روش شستشوی چشم نوزاد به این شکل است که باید این ترشحات را با یک گلوله پنبه‌ای آب نمک استریل و کلرید سدیم تمیز کنید. 
برای یافتن متخصصان مورد نظر خود به کلینیک نی نی بان سر بزنید. 
منبع: parentspowwow

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

مشاوره ویدیویی

    • اخبار داغ
    • جدیدترین
    • پربیننده ترین
    • مطالب مرتبط

    برای ارسال نظر کلیک کنید

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «نی نی بان» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.