۲۳۸۴۲۷
۱۳
۱۳

رژیم غذایی پس از عمل بینی، چی باید بخوریم؟

با این‌که جراحی بینی می‌تواند ظاهر بینی شما را تغییر دهد و بهبود ببخشد، اما این عمل بدون رعایت مراقبت‌های بعد از آن کامل نیست. بخش مهمی از این مراقبت‌ها شامل رژیم غذایی پس از عمل بینی می‌شود که با خواندن این مقاله، به اطلاعات کامل و جامع می‌رسید.

رژیم غذایی پس از عمل بینی، چی باید بخوریم؟

رژیم غذایی پس از عمل بینی باید طوری باشد که به کاهش تورم و کبودی شما در دوران نقاهت کمک کند و نتایج عمل شما را به خطر نیندازد. از این رو، تغذیه بعد از جراحی بینی عموماً شامل غذاهای نرم و آبکی است. البته اگر می‌خواهید دقیقاً درباره مراقبت‌های غذایی خود اطلاعات کسب کنید، حتماً تا آخر این مقاله با ما همراه باشید.


بیشتر بخوانید: عمل جراحی بینی گوشتی


در این مقاله می‌خوانید:

رژیم غذایی پس از عمل بینی

پس از عمل بینی، پیروی از یک رژیم غذایی مناسب راه را برای بهبودی روان و موفقیت‌آمیز شما هموار می‌کند. در واقع، اگر مراقبت‌های غذایی را در این دوران جدی بگیرید، شانس تجربه عوارض جانبی شدید در خود را کاهش می‌دهید و زودتر بهبود پیدا می‌کنید.
علاوه بر این، هر نوع جراحی با یک سری از محدودیت‌ها و توصیه‌های غذایی همراه است؛ چرا که ماده بیهوشی، مسکن‌های حاوی مخدر مانند مواد افیونی، الکترولیت‌ها یا عدم تعادل مایعات، همگی می‌توانند معده شما را به هم بریزند و با دشوار کردن هضم، باعث یبوست شوند. جراحی بینی نیز از این قاعده مستثنی نیست. در نتیجه، باید رژیم غذایی پس از عمل بینی را جدی بگیرید.

رژیم غذایی پس از عمل بینی، چی باید بخوریم؟


بیشتر بخوانید: فواید و عوارض عمل بینی به روش بسته


تغذیه بعد از جراحی بینی

اول از همه لازم است بدانید که شما بلافاصله بعد از جراحی اجازه خوردن و آشامیدن ندارید. در واقع، باید از چند دقیقه تا چند ساعت صبر کنید تا این‌که به دستور پزشک خود، مجاز به نوشیدن آب باشید. سپس، از همین‌جا می‌توانید به نوشیدن مقدار بیشتری آب و مایعات شفاف ادامه دهید. در مرحله بعد، جراح از شما می‌خواهد که مصرف آب میوه و سایر غذاهای مایع و نرم را شروع کنید.


بیشتر بخوانید: علت و درمان ورم چشم بعد عمل بینی


برای رفع کبودی بعد از عمل بینی چه بخوریم؟

رژیم‌های غذایی سرشار از ویتامین C، ویتامین K و بروملین می‌توانند به کاهش شدت و مدت کبودی بعد از جراحی بینی کمک کنند. مصرف غذاهایی مانند مرکبات، سبزیجات برگ‌دار، آناناس و پاپایا نیز می‌توانند به روند بهبودی کمک کرده و کبودی را به حداقل برسانند. پس باید مطمئن شوید که این موارد را در رژیم غذایی بعد از عمل بینی خود می‌گنجانید.

برای ورم بعد از عمل بینی چه بخوریم؟

غذاهای نرم و آسان هضم مانند ماست، بلغور جوی دوسر و سوپ، غذاهایی هستند که به شدت پس از عمل بینی توصیه می‌شوند. هم‌چنین، غذاهای غیرتند و غیراسیدی که دارای پروتئین و کربوهیدرات‌های متعادل هستند، می‌توانند التهاب و کبودی را در این دوران کاهش دهند. پس از این نظر می‌توانید تحت راهنمایی پزشک خود، به رژیم غذایی مدیترانه‌ای روی بیاورید. لازم است که مصرف زیاد آب را نیز فراموش نکنید و صد البته باید مصرف الکل را کنار بگذارید.

رژیم غذایی پس از عمل بینی، چی باید بخوریم؟


بیشتر بخوانید: عفونت بعد از عمل بینی و راه های جلوگیری از عفونت بعد از جراحی بینی


بعد از عمل بینی چی بخوریم؟

غذاهایی که بعد از عمل بینی توصیه می‌شوند، عبارتند از:

  • غذاهای نرم: در هفته اول پس از جراحی، خوردن غذاهای نرمی که جویدن آن‌ها آسان باشد و باعث درد یا فشار بر روی محل جراحی نشود، ضروری است. از این رو، غذاهای نرمی مانند بلغور جوی دوسر، تخم مرغ همزده و پوره سیب زمینی اغلب توصیه می‌شوند.

  • غذاهای ضد التهاب: التهاب بخشی طبیعی از روند بهبودی است، اما التهاب بیش از حد می‌تواند روند بهبود شما را طولانی کند. به همین دلیل، گنجاندن غذاهای ضد التهابی در تغذیه بعد از جراحی بینی ضروری است و نمونه‌هایی از آن، ماهی سالمون، ماهی خال مخالی، آجیل، دانه‌ها و روغن زیتون را شامل می‌شود. ادویه‌هایی مانند زردچوبه و زنجبیل نیز خواص ضد التهابی دارند و در این دوران مفید هستند.

  • میوه‌ها و سبزیجات تازه: گنجاندن انواع میوه‌ها و سبزیجات تازه در دوران نقاهت بعد از عمل بینی، می‌تواند ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌های ضروری برای این دوران را تامین ‌کند. علاوه بر این، سیستم ایمنی شما با مصرف میوه‌های رنگارنگ و سبزیجات برگ‌دار تقویت می‌شود و گرفتگی بینی نیز کاهش می‌یابد.

  • غذاهای درمان کننده زخم: غذاهای دارای پروتئین زیاد، به روند بهبود زخم کمک می‌کنند و با ترمیم بافت‌ها، سرعت این روند را افزایش می‌دهند. به عنوان مثال، گوشت، مرغ، ماهی، لوبیا و حبوبات، اسید آمینه‌های لازم برای ترمیم بافت و تولید کلاژن برای بهبودی پس از جراحی را به بدن می‌رسانند و باید در رژیم غذایی شما گنجانده شوند.

رژیم غذایی پس از عمل بینی، چی باید بخوریم؟


بیشتر بخوانید: همه چیز درباره مراقبت های بعد از عمل بینی


رژیم غذایی پس از عمل بینی

یک برنامه رژیم غذایی پس از عمل جراحی بینی به طور هفته به هفته عبارت است از:

  • هفته اول پس از جراحی: تمرکز خود را روی بهبودی اولیه بگذارید و به این منظور، غذاهای نرم و آسان هضم مانند ماست، بلغور جوی دوسر و سوپ بخورید. برعکس، از غذاهای تند و اسیدی خودداری کنید؛ اما با مصرف زیاد آب، بدن خود را هیدراته نگه دارید و اضافه کردن نوشیدنی‌های غنی از الکترولیت را به رژیم غذایی خود در نظر بگیرید.

  • هفته دوم تا سوم پس از جراحی: در این هفته‌ها حواس خود را به ادامه روند بهبود و کاهش التهاب متمرکز کنید. البته می‌توانید به تدریج غذاهای جامد بیشتری را در رژیم غذایی خود بگنجانید. در نتیجه، از غذاهای ضد التهابی مانند انواع توت‌ها، سبزیجات ‌برگ‌دار و ماهی‌های چرب استفاده کنید و مصرف مداوم آب را نیز ادامه دهید. فقط حواس‌تان باشد که از الکل و کافئین اجتناب کنید.

  • هفته چهارم پس از جراحی: تمرکز خود را در این هفته، روی یک رژیم غذایی معمولی بگذارید. در واقع، شما از این هفته می‌توانید یک رژیم غذایی متعادل را از سر بگیرید. البته هنوز باید به طور منظم آب بنوشید و از غذاهای بسیار سفت یا جویدنی در تغذیه بعد از عمل بینی اجتناب کنید.

رژیم غذایی پس از عمل بینی، چی باید بخوریم؟


بیشتر بخوانید: معرفی بهترین جراح بینی ارزان در تهران


خوردن برنج بعد از عمل بینی

ادغام برنج قهوه‌ای و غلات کامل در رژیم غذایی قبل و بعد از جراحی بینی برای دستیابی به بهبودی بهینه و حفظ سلامت کلی حیاتی است. این غذاهای غنی از مواد مغذی، یک منبع عالی از فیبر هستند که به حفظ سطح قند خون پایدار بدن کمک می‌کنند و باعث بهبود هضم و سنتز کلاژن می‌شوند. در نتیجه، مصرف نان سبوس‌دار، برنج قهوه‌ای و سایر مواد غذایی با فیبر بالا می‌توانند نقش فعالی در تسریع روند بهبودی شما در این دوره داشته باشند.


بیشتر بخوانید: بهترین زمان جراحی ترمیمی بینی چه زمانیست؟


خوردن فست فود بعد از عمل بینی

در طول هفته دوم بهبودی، بیشتر افراد می‌توانند دوباره رژیم غذایی معمول خود را از سر بگیرند. با این حال، واکنش افراد مختلف پس از جراحی بینی یا جراحی پلاستیک صورت کمی با هم متفاوت است. بنابراین، هوشیار باشید و اگر با غذاهای سفت یا ترد مانند فست فود مشکل دارید و احساس درد می‌کنید، ممکن است مجبور شوید که تا چند روز دیگر به مصرف غذاهای نرم ادامه دهید و رژیم غذایی پس از جراحی بینی خود را جدی بگیرید.


بیشتر بخوانید: بهترین جراح بینی طبیعی در تهران سال ۱۴۰۲


خوردن ماست بعد از عمل بینی

همان‌طور که گفتیم، در هفت روز اول پس از جراحی بینی، باید به مصرف غذاهایی پایبند باشید که جویدن آن‌ها آسان است و شما را به زحمت نمی‌اندازد. در نتیجه، ماست از این نظر یک گزینه بسیار عالی محسوب می‌شود که علاوه بر تامین لبنیات بدن، شما را از جویدن و فشار آوردن به بینی به طور ناخواسته نجات می‌دهد.  

رژیم غذایی پس از عمل بینی، چی باید بخوریم؟


بیشتر بخوانید: مرگ بر اثر جراحی بینی/ علت به هوش نیامدن بعد عمل بینی


ممنوعات بعد از عمل بینی

تمام غذاهایی که جویدن آن‌ها سخت است یا ترد و چسبناک هستند، می‌توانند به بینی شما فشار وارد کنند و باعث افزایش تورم و حتی درد شوند. به همین دلیل، چنین غذاهایی در لیست مواد ممنوعه قرار می‌گیرند و پزشک شما توصیه می‌کند که از مصرف آن‌ها اجتناب کنید.

تا چند روز بعد عمل بینی نباید غذای جویدنی خورد؟

همان‌طور که گفتیم، غذاهای سفت، جویدنی یا ترد می‌توانند در اوایل دوره نقاهت به نتایج عمل شما آسیب برسانند و برای شما مشکل ایجاد کنند. در نتیجه، توصیه ما این است که حداقل یک هفته صبر کنید و به بینی خود فرصت بهبودی بدهید تا بعد از آن، به آرامی خوردن این غذاها را از سر بگیرید.


بیشتر بخوانید: ورزش بعد از عمل بینی، ۵ ورزش مجاز و غیرمجاز بعد از جراحی


جمع‌بندی

رژیم غذایی پس از عمل بینی شامل مواد غذایی آبکی و نرم می‌شود تا هم تورم و کبودی شما را بهبود دهد و هم آب بدن شما را تامین کند. البته بعد از حدود سه یا چهار هفته می‌توانید به رژیم غذایی متعادل خود ادامه دهید و دیگر نگرانی نداشته باشید.

برای اطلاعات بیشتر و آشنایی با متخصصین پوست، مو و زیبایی، به کلینیک نی نی بان سر بزنید.

منبع: facialplasticsurgerymiami

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

مشاوره ویدیویی

    • اخبار داغ
    • جدیدترین
    • پربیننده ترین
    • مطالب مرتبط

    برای ارسال نظر کلیک کنید

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «نی نی بان» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.