۱۷۱۳۷۰
۱۷۵۱
۱۷۵۱

چگونگی رفتار با کودکان لجباز، رعایت این موارد

لجبازی کودک خصلت طبیعی است که باعث استقلال شخصیتی او میشود اما باید با روشهای خاص کنترل شود.

لجبازی کودک خصلت طبیعی است که باعث استقلال شخصیتی او میشود اما باید با روشهای خاص کنترل شود . ما در اینجا علت لجباز شدن کودکان همچنین انواع لجبازی در کودکان و راههای جلوگیری از لجبازی کودکان را توضیح می دهیم. و بررسی می کنیم که چگونه با لجبازی کودکان برخورد کنیم و به درمان لجبازی کودک اشاره می کنیم.

علت لجباز شدن کودکان
علت لجباز شدن کودکان عوامل مختلفی می تواند باشد. لجبازی در کودکان معمولا در فرزندان اول بیشتر دیده میشود زیرا مادربه دلیل جوانی و وسواس بیشتر تمایل دارد تا فرزندش را در بهترین شرایط تربیت کند به همین دلیل تمامی رفتار کودک را زیر نظر می گیرد و باید و نبایدهای زیادی را به اوگوشزد می کند، به کودک فشار می آورد و در نهایت کودک لجبازی را شروع می کند.
کودک از ۲-۳ سالگی لجبازی را شروع می کند. او کنجکاو است که واکنش اطرافیانش را نسبت به رفتارهای خود ببیند. او خوب یا بد بودن کارش را نمی داند تنها به واکنش اطرافیان نگاه می کند. واکنش اطرافیان به لجبازی کودک می تواند علت لجباز شدن کودکان شود. برای درمان لجبازی کودک می بایست ابتدا مشکل ریشه یابی شود.
کودکان لجباز روحیه حساسی دارند و به شدت زود رنج هستند زود عصبانی می شوند و تمایل زیادی به انتقام گرفتن دارند.

انواع لجبازی در کودکان
برای بررسی انواع لجبازی در کودکان می بایست به همه نکات مربوط به تربیت کودک توجه کرد. در ادامه به صورت خیلی اجمالی انواع لجبازی در کودکان را نام می بریم:

لجبازی کودک برای جلب توجه والدین:
گاهی والدین به کودک خود توجه کافی ندارند و به این ترتیب کودک سعی می کند با لجبازی جلب توجه کند و توجه والدین خود را برانگیزد.

لجبازی کودک به دلیل توجه بیش از حد والدین:
کودکانی که بیش از حد نیز مورد توجه والدین قرار می گیرند به اصطلاح لوس و پر توقع می شوند و برای انجام ندادن هر کاری لجبازی می کنند. حتی امکان دارد حرف زشت بزنند.

لجبازی در کودک وقتی والدین با شرط او را می پذیرند:
وقتی والدین برای دوست داشتن کودکشان شرط می گذارند و به او می گویند که" اگر این کار را بکنی دختر یا پسر من هستی و گرنه من مامان تو نیستم" کودک مضطرب می شود و شروع به لجبازی می کند.

لجبازی کودکان برای سرزنش و امر و نهی زیاد والدین:
باید به کودکان خود اجازه اشتباه کردن بدهید تا بتوانند در هر کاری تجربه بدست بیاورند آنها به عنوان یک انسان حق دارند اشتباه کنند برای هر خطایی آنها را سرزنش نکنید.

استفاده از لجبازی به عنوان هدف برای رسیدن به خواسته ها:
برخی کودکان به دلیل واکنش های نابجای بزرگترها یاد می گیرند که با لجبازی به هدف خود مثل: خوردنیها، اسباب بازیها، بیرون رفتن و… برسند و این عادت را تا بزرگسالی ادامه می دهند.

جلوگیری از لجبازی کودکان
کودکان بخصوص کودکان ۳-۴ ساله برای نشان دادن استقلال خود بسیار لجبازی می کنند بهتر است در برابر لجبازی آنها صبور باشیم و بدون داد و فریاد و عصبانیت و تهدید، آنها را قانع به انجام وظایف شخصیشان کنیم.
هنگامی که قرار است به بچه ها دارویی بدهیم با خنداندن آنها و یا با حقه های دیگر دهانشان را باز کنیم. موقع زدن آمپول با تعریف داستانهای قهرمانها وشجاعتشان، کودکان را تشویق به زدن آمپول کنیم. اگر قرار است ساعتهای طولانی در صف خرید فروشگاه بایستیمبا تعریف داستانهای طولانی آنها را سرگرم کنیم.چگونه با لجبازی کودکان برخورد کنیم
هنگام مسواک زدن کودکان باخواندن آواز سر آنها را گرم کنید گاه چندین کلمه را عمدا اشتباه بگویید تا بچه ها به اشتباهات دقت کنند و سرگرم شوند. اگربه هر بهانه ای سوار ماشین نمی شوند به آنها بگویید میخواهم راز بزرگی را به تو بگویم و به این بهانه آنها را سوار ماشین کنید.
اگر برای حمام رفتن لجبازی می کنند با آنها در حمام بازی کنید تا حمام رفتن برایشان لذت بخش شود و بعد از حمام از آنها حسابی تعریف کنید که چقدر زیبا و تمیز شده اند تا برای رفتن به حمام و نظافتشان تشویق شوند.
نکته: یکی از راههای جلوگیری از لجبازی کودکان این است که هرگز از زور و اجبار برای تربیت کودکانمان استفاده نکنیم.

چگونه با لجبازی کودکان برخورد کنیم؟
کودکان باید در منزل در مورد مسائل شخصی مانند تعویض لباسهاو خوردن غذا و انجام ندادن یک سری امور روزمره آزادی داشته باشند و هرگز نباید آنها را مجبور به انجام چنین کارهایی کرد. در عوض باید با آنها صحبت کنید و به اصطلاح نازشان را بکشید و آنها را برای انجام امور روزمره شان متقاعد کنید. اینگونه می فهمیم که چگونه با لجبازی کودکان برخورد کنیم .
وقتی کودکان کار خوبی انجام می دهند آنها را تشویق کنید تا بفهمند موقع اطاعت از پدر و مادر چقدر دوست داشتنی هستند به این ترتیب بیشتر حرف والدین خود را گوش می دهند.
موقع لجبازی کودک با او تند برخورد نکنید. از امری و دستوری صحبت کردن با فرزند خود بپرهیزید با او همدلی کنید و او را آرام کنید.
از وسواس های زیاد و بکن نکن های زیاد در خانه جدا بپرهیزید و به کودکان آزادی عمل بیشتری بدهید زیرا وسواس زیاد باعث لجبازی بیشتر و پرخاشگری کودک میشود.
لجبازی های شدید و خارج از کنترل باید ریشه یابی شود اغلب آنها به دلیل رفتارها و محیطی است که والدین برای کودک لجباز خود ایجاد کرده اند و باعث شدت آن شده اند.

درمان لجبازی کودک
برای درمان لجبازی کودک روشهای مختلفی وجود دارد که به اختصار در مورد هر کدام توضیح می دهیم:

ایجاد استقلال در کودکان:
با کودک خود صحبت کنید او را راهنمایی کنید تا چطور هر کاری را درست انجام دهد. او را سرزنش نکنید و از لغاتی مانند بی عرضه و بی لیاقت برای اشتباهات او استفاده نکنید. راه درست را به او نشان دهید. مثلا برای اینکه کارهای خود مثل خوابیدن در رختخواب را درست انجام دهد او را تشویق کنید.

غذا نخوردن بچه ها را به حساب لجبازیشان نگذارید
علت غذا نخوردن کودکان را جویا شوید گاهی غذا نخوردن بچه ها به علت خوردن تنقلات زیادی قبل از غذای اصلی آنهاست، معده کودک پر از مواد غیر ضروری میشود و احساس پری می کند. بعضی مواقع غذا نخوردن کودک به دلیل تکراری بودن نحوه پخت و شکل غذاست، تنوع در شکل و طبخ غذا کودکان را سر ذوق می آورد تا غذاهای جدید را تجربه کنند.

عجله و شتابزدگی را وارد دنیای کودکی نکنید
کودک را با عجله به حمام نبرید، برای او وقت بگذارید با او بازی کنید و اجازه دهید اسباب بازیهایش را به داخل حمام ببرد. حمام عجله ای فقط کودک شما را عصبی و پرخاشگر می کند.
برای غذا دادن به کودک و خواباندن او وقت کافی بگذارید، مشکل کمبود وقت خود را با فشار آوردن به کودک حل نکنید فشار و عجله زیاد برای خواب و غذا دادن به کودک باعث لجبازی کودک میشود.

هرگز به کودک لجباز خود رشوه ندهید
هرگاه کودک شما برای رسیدن به خواسته اش شروع به گریه و یا لجبازی بکند برای ساکت کردن و آرام کردن او تن به خواسته هایش ندهید چون این رفتار را به عنوان رفتار مناسب برای عملی کردن خواسته هایش انتخاب می کند.

راهنمایی کنید ولی دستور ندهید
سعی کنید کودکتان را راهنمایی کنید روش درست انجام هر کاری را به او یاد دهید ولی هرگز به آنها دستور ندهید، دستور دادن باعث لجبازی کودکان میشود. دستور ندادن یکی از بهترین راه ها برای درمان لجبازی کودک است.

جلوی کودکتان با همسرتان لجبازی نکنید
بچه ها هر چیزی را که ببینند تقلید می کنند پس بهتر است خودتان لجبازی را یاد کودکانتان ندهید وقتی شما جلوی چشمان کودکان لجبازی می کنید آنها به خوبی آموزش می بینند تا لجبازی کنند.

حرف آخر:
با ریشه یابی علت لجبازی کودکان و بکارگیری روش برخورد مناسب با آنها و همچنین حفظ آرامشتان به کودکان خود اجازه دهید تا از این دوران طلایی عمر خود لذت کافی را ببرند. درمان لجبازی کودک کمی زمان بر ولی ۱۰۰% شدنی است.

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

مشاوره ویدیویی

    • اخبار داغ
    • جدیدترین
    • پربیننده ترین
    • مطالب مرتبط

    برای ارسال نظر کلیک کنید

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «نی نی بان» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.