۲۴۱۵۵۳
۱۹
۱۹

آموزش مرحله به مرحله پاشویه کودکان، وقتی کودک تب دارد

پاشویه یکی از روش‌های متداول برای کاهش تب در کودکان است، اما این روش برای کودکان زیر ۵ سال توصیه نمی‌شود. در ادامه با نحوه پاشویه کودکان و مراحل انجام این کار آشنا می‌شوید.

آموزش مرحله به مرحله پاشویه کودکان، وقتی کودک تب دارد

پاشویه یکی از روش‌های متداول برای کاهش تب در کودکان است، اما این روش برای کودکان زیر ۵ سال توصیه نمی‌شود. در ادامه با نحوه پاشویه کودکان و مراحل انجام این کار آشنا می‌شوید. 

آموزش مرحله به مرحله پاشویه کودکان، وقتی کودک تب دارد

آشنایی با نحوه پاشویه کودکان برای کاهش تب

پاشویه به طور کلی برای کودکان زیر ۵ سال توصیه نمی‌شود. زیرا هنگام پاشویه دمای بدن آن‌ها را تغییر می‌دهید که ممکن است باعث سرد شدن دست و پا و ایجاد لرزش شود. به جای پاشویه، می‌توان از روش‌های دیگری مانند پایین آوردن دمای محیط یا کم کردن لباس کودک استفاده کرد. اگر مجبور به پاشویه هستید، حتماً با پزشک مشورت کنید و با نحوه پاشویه کودکان در قسمت‌های بعدی آشنا شوید.

یکی از روش‌های مؤثر برای کاهش تب کودک، تن‌شویه است. در این روش، نواحی حساس بدن کودک که نقش بیشتری در تنظیم دمای بدن دارند، با دستمال نم‌دار و آب ولرم خنک می‌شوند. این نواحی شامل زیر بغل، سینه، کشاله ران و شکم هستند.

نحوه پاشویه کودکان مرحله به مرحله

پاشویه برای کودکان کم‌سن متفاوت از بزرگسالان است و باید در چند مرحله انجام شود. برای انجام این کار به شیوه مؤثر و اصولی، باید با آموزش پاشویه کودکان آشنا شوید. نحوه پاشویه کودکان به شرح زیر است:

  • نم‌دار کردن یک حوله نرم: برای شروع پاشویه، از یک حوله نمدار استفاده کنید. همچنین می‌توانید از یک پارچه نخی نیز استفاده کنید. استفاده از حوله باعث می‌شود که پای کودک مستقیماً با آب تماس نداشته باشد.

  • کشیدن دستمال روی بدن کودک: برای پایین آوردن تب کودک، از دستمال نمدار و آب ولرم استفاده کنید و آن را روی قسمت‌های مختلف بدن کودک مانند زیر بغل، سینه، کشاله ران و شکم بکشید. این کار باعث می‌شود که دمای بدن کودک کاهش یابد.

  • چک کردن تب کودک: پس از مرحله دوم، دمای بدن کودک را مجدداً چک کنید. اگر تب کاهش یافته بود، فرآیند را متوقف کنید و دمای بدن را در بازه‌های زمانی کوتاه چک کنید. اگر دمای بدن کودک همچنان بالا بود، مرحله دوم را تکرار کنید و در صورت عدم کاهش تب، به پزشک مراجعه کنید.

  • پایین آوردن دمای اتاق: دمای اتاق را پایین بیاورید. استفاده از کولر می‌تواند کمک زیادی به کاهش دمای اتاق و در نتیجه کاهش تب کودک کند.

  • استراحت کردن کودک: اجازه دهید که کودک استراحت کند. خوابیدن به کاهش سریع‌تر دمای بدن کودک کمک می‌کند و باعث می‌شود که او احساس بهتری داشته باشد.  


بیشتر بخوانید: علائم کودکان بیش فعال چیست؟ 


آموزش مرحله به مرحله پاشویه کودکان، وقتی کودک تب دارد

نکات مهم در نحوه پاشویه کودکان

  • اگر کودک هنگام پاشویه دچار لرزش شد، فوراً این کار را متوقف کنید.

  • هرگز از آب سرد یا الکل برای پاشویه استفاده نکنید، زیرا ممکن است باعث تشدید تب یا تشنج شود.

  • دمای محیط را نه زیاد گرم و نه زیاد سرد کنید.

  • استفاده از لباس‌های نازک و خنک در حین پاشویه، به تسریع روند کاهش تب کمک می‌کند.

  • دست و پای کودک را مستقیماً در آب قرار ندهید و تنها از دستمال نمدار برای خنک کردن بدن او استفاده کنید.

  • در صورت لزوم و با مشورت پزشک، از دارو‌های کاهش تب مانند استامینوفن استفاده کنید.

تب چند درجه نیاز به انجام پاشویه دارد؟

برای نوزادان زیر ۳ ماه، دمای بالای ۳۸ درجه سانتی‌گراد خطرناک است. برای کودکان بین ۳ تا ۶ ماه، دمای بالای ۳۸.۳ درجه سانتی‌گراد نیاز به توجه دارد و برای کودکان بالای ۶ ماه، دمای بالاتر از ۳۹.۴ درجه سانتی‌گراد باید توسط پزشک بررسی شود. 

آموزش مرحله به مرحله پاشویه کودکان، وقتی کودک تب دارد

آیا پاشویه در کودکان برای پایین آوردن تب مفید است؟

هنگامی که دمای بدن کودک به بالای ۳۸ درجه سانتی‌گراد برسد، بدن واکنش منفی نشان می‌دهد و گردش خون کاهش می‌یابد. برای جلوگیری از آسیب، لازم است که تب کودک کاهش یابد. اگرچه روش پاشویه برای تب کودکان زیر پنج سال توصیه نمی‌شود، اما برای سایر افراد می‌تواند روش مناسبی برای کاهش تب باشد. مشروط بر اینکه علائم دیگری وجود نداشته و نیازی به مراجعه به پزشک نباشد. با این روش و آشنایی با نحوه پاشویه کودکان می‌توان در منزل تب کودک را کاهش داد.

تأثیر پاشویه در تب کودکان + زمان مراجعه به پزشک

در این مطلب با نحوه پاشویه کودکان آشنا شدید. پاشویه یکی از روش‌های مؤثر برای کاهش تب در کودکان است که با رعایت نکات ایمنی و استفاده از تکنیک‌های صحیح می‌تواند به بهبود وضعیت کودک کمک کند. در صورت نیاز به پاشویه حتماً باید با پزشک مشورت کنید تا از ایمنی و سلامت کودک اطمینان حاصل شود. به یاد داشته باشید که همیشه از روش‌های مناسب و اصولی برای کاهش تب استفاده کنید و در صورت عدم کاهش دمای بدن کودک، حتماً به پزشک مراجعه کنید.

 

منبع: روزیاتو

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

مشاوره ویدیویی

    • اخبار داغ
    • جدیدترین
    • پربیننده ترین
    • گوناگون
    • مطالب مرتبط

    برای ارسال نظر کلیک کنید

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «نی نی بان» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.