۲۴۱۷۸۷
۴۰۷
۴۰۷

بهترین زمان برای مراجعه مشاوره قبل ازدواج

مشاوره قبل از ازدواج، شکلی از زوج‌درمانی است که می‌تواند به شما و همسر آینده‌تان کمک کند تا برای ازدواج آماده شوید. در این مقاله با زمان مناسب برای مشاوره قبل ازدواج آشنا می‌شوید.

بهترین زمان برای مراجعه مشاوره قبل ازدواج

مشاوره قبل از ازدواج، شکلی از زوج‌درمانی است که می‌تواند به شما و همسر آینده‌تان کمک کند تا برای ازدواج آماده شوید. در این مقاله با زمان مناسب برای مشاوره قبل ازدواج آشنا می‌شوید. 

در این مقاله می‌خوانید: 

شما در مشاوره قبل از ازدواج می‌توانید از مسائل مالی گرفته تا تعداد کودکانی که می‌خواهید داشته باشید، با هم حرف بزنید تا مطمئن شوید که هر دو از ازدواج، خواسته‌هایی یکسان دارید. هدف مشاوره قبل از ازدواج، کمک به شما برای ایجاد یک پایه قوی برای ازدواج است.

بهترین زمان برای مراجعه مشاوره قبل ازدواج

انواع مشاوره قبل از ازدواج

انواع مختلفی از زوج‌درمانی وجود دارد که می‌تواند برای زوج‌ها در هر مرحله از رابطه، از جمله مشاوره قبل از ازدواج، به کار رود.

  • روش گاتمن: این روش با هدف بهبود کیفیت دوستی بین شما و شریک زندگی‌تان و افزایش صمیمیت و تجهیز شما به مهارت‌های حل مسئله به شما در ایجاد یک رابطه قوی‌تر کمک می‌کند.
  • درمان عاطفی متمرکز (EFT): این روش، نوعی درمان کوتاه‌مدت با هدف بهبود پیوند بین شما و همسرتان و ارتباط بهتر و قوی‌تر انجام می‌شود.
  • زوج‌درمانی روان پویشی: این روش، مسائل اساسی را بررسی می‌کند. شناسایی و پرداختن به عواملی مانند امید به نزدیکی، عشق، قدردانی، ترس از رها شدن و عدم تایید می‌تواند به شما و شریک زندگیتان کمک کند تا یکدیگر را بهتر درک کنید و بپذیرید.

بهترین زمان برای مراجعه مشاوره قبل ازدواج

بیشتر بخوانید: سوالات مشاوره قبل از طلاق، توافقی جدا میشوید؟

تکنیک و مراحل مشاوره قبل از ازدواج

در مراحل اولیه مشاوره قبل از ازدواج، ممکن است شما و همسرتان به صورت جداگانه، یا با هم مورد ارزیابی قرار بگیرید. در طول دوره مشاوره، تشویق می‌شوید تا تجربیات و رویدادهای زندگی را با یکدیگر به اشتراک بگذارید. این کار باعث روشن شدن انتظارات و انگیزه‌های شما می‌شود. مشاوره پیش از ازدواج همچنین شامل بحث در مورد جنبه‌های مهم ازدواج از جمله برنامه‌ریزی مالی، نقش‌های هر یک از طرفین در ازدواج، فرآیندهای تصمیم‌گیری، روابط خانوادگی، بچه‌دار شدن و روش‌های پرورش فرزند می‌شود. 

بهترین زمان برای مراجعه مشاوره قبل ازدواج

۱- ارزیابی شما و همسر آینده تان

در مشاوره قبل از ازدواج، اغلب از شما و شریک زندگیتان خواسته می‌شود که پرسشنامه‌ای را به طور جداگانه پر کنید تا مشخص شود چه احساسی نسبت به یکدیگر و چه انتظاراتی از رابطه خود دارید. این پرسشنامه‌ها به مشاور شما کمک می‌کند تا نقاط قوت، ضعف، زمینه‌های سازگاری و زمینه‌های ایجاد مشکلات بین شما را شناسایی کند.

مشاور، همچنین پویایی بین شما و همسرتان را در طول جلسات مشاوره ارزیابی و از این ارزیابی‌ها برای هدایت دوره درمان استفاده می‌کند.

۲- به اشتراک گذاری رویدادها و تجربیات زندگی

مشاوره پیش از ازدواج همچنین می‌تواند شامل شناسایی و کاوش رویدادهای مهم زندگی و تجربیات اولیه دوران کودکی باشد که بر رابطه و نحوه ارتباط هر یک از شما با یکدیگر تاثیر می‌گذارد.

بیشتر بخوانید: تست روانشناسی آمادگی برای بچه دار شدن، چرا بچه دار شویم؟

بهترین زمان برای مراجعه مشاوره قبل ازدواج

۳- صحبت در مورد مسائل مهم

مشاوره قبل از ازدواج، فرصتی را برای بحث در مورد مهم‌ترین جنبه‌های ازدواج فراهم می‌کند. این جنبه‌ها عبارتند از: 

  • امور مالی: پول می‌تواند یک موضوع استرس‌زا و بحث‌برانگیز برای زوج‌های متاهل باشد، بنابراین تصمیم‌گیری در مورد نحوه مدیریت مالی به جلوگیری از مشکلات بعدی کمک می‌کند.
  • اعتقادات، ارزش‌ها و مذهب: به اشتراک گذاشتن باورها، ارزش‌ها و احساس مذهبی شما با شریک زندگی‌تان می‌تواند به تقویت درک و احترام کمک کند. 
  • نقش‌ها در ازدواج: مهم است که درباره نقش‌هایی که انتظار دارید در ازدواجتان بازی کنید، با هم حرف بزنید. 
  • فعالیت‌ها و زمان صرف شده با هم: شما و شریک زندگی‌تان می‌توانید درباره نحوه برنامه‌ریزی برای گذراندن وقت با یکدیگر و انجام فعالیت‌هایی که از آن لذت می‌برید صحبت کنید.
  • فرزندان: زوج‌ها گاهی پس از ازدواج متوجه می‌شوند که در مورد بچه‌دار شدن با هم موافق نیستند. تصمیم‌گیری در مورد اینکه آیا می‌خواهید بچه‌دار شوید، یا نه و نحوه پرورش فرزندان، اهمیت بسیاری دارد. 
  • روابط خانوادگی: مشاوره قبل از ازدواج به شما این فرصت را می‌دهد که در مورد روابط خود با خانواده خودتان و هر نوع نگرانی در مورد خانواده همسرتان صادق باشید.

بیشتر بخوانید: چقدر همسرتان را می شناسید؟

بهترین زمان برای مراجعه مشاوره قبل ازدواج

مشاوره قبل از ازدواج چه کمکی می کند؟

مشاوره پیش از ازدواج به شما و همسرتان کمک می‌کند تا برای زندگی مشترک آماده شوید. همچنین به شناسایی باورهای اصلی و تعیین انتظارات واقع‌بینانه از ازدواج، کمک می‌کند. در ادامه با این مسائل بیشتر آشنا می‌شوید: 

  • درک طرف مقابل: مشاوره قبل از ازدواج به شما کمک می‌کند تا درک بهتری از همسر آینده‌تان داشته باشید و با باورها، ارزش‌ها، انتظارات، انگیزه‌ها، اولویت‌ها و روال زندگی طرف مقابل خود آشنا شوید. 
  • تعیین انتظارات واقع‌بینانه: این شکل از مشاوره به شما امکان می‌دهد تمام جنبه‌های مهم زندگی زناشویی را با همسر آینده‌تان در میان بگذارید تا هر دو بدانید چه انتظاراتی دارید. همچنین به شناسایی نقاط قوت و ضعف شخصی شما و به عنوان یک زوج کمک می‌کند.

پیشنهاد ویژه نی نی بان: آشنایی با متخصصان روانشناسی

بهترین زمان برای مراجعه مشاوره قبل ازدواج

مزایای مشاوره قبل از ازدواج

مشاوره قبل از ازدواج به گونه‌ای طراحی شده که شما و همسر آینده‌تان را به ابزارهایی برای پیشبرد زندگی مشترک مجهز کند. این ابزارها عبارتند از:

  • آموختن ارتباط سازنده: یکی از جنبه‌های اصلی مشاوره قبل از ازدواج، برقراری ارتباط سازنده است. شما می‌آموزید که مواضع خود را بدون اینکه به دیگری حمله کنید، به وضوح بیان کنید.
  • توسعه مهارت‌های حل تعارض: مشاوره پیش از ازدواج به شما مهارت‌های حل مشکلات و تعارض را آموزش می‌دهد. 
  • تمرکز بر جنبه های مثبت: مشاوره قبل از ازدواج به شما کمک می‌کند تا بر جنبه‌های مثبت رابطه‌تان تمرکز کنید.
  • از بین بردن رفتارهای ناکارآمد: مشاوره قبل از ازدواج، رفتارها و الگوهای ناسالم را در یک رابطه شناسایی و به اصلاح آن‌ها کمک می‌کند.
  • ایجاد فرآیندهای تصمیم گیری: مشاوره قبل از ازدواج به شما کمک می‌کند تا فرآیندهای تصمیم‌گیری سالم را توسعه دهید.
  • کاهش ترس های مربوط به ازدواج: اگر شما یا طرف مقابلتان در مورد زندگی زناشویی مضطرب هستید، مشاوره قبل از ازدواج می‌تواند به شما کمک کند تا در مورد مسائل مهم صحبت کنید.

بهترین زمان برای مراجعه مشاوره قبل ازدواج

مسائلی که باید درباره مشاوره قبل ازدواج در نظر بگیرید

زوج‌درمانی اغلب واکنش‌ها و تجربیات شخصی غیرمنتظره‌ای را آشکار می‌کند که مدفون شده‌اند. اغلب، زوج‌ها تصمیم می‌گیرند که مشاوره فردی را شروع کنند تا فضای مخصوص به خود را داشته باشند. در حالی که هدف مشاوره قبل از ازدواج کمک به تقویت پیوند بین شما و شریک زندگیتان است، اما می‌تواند تفاوت‌های مهمی را در شخصیت یا انتظارات شما آشکار کند. مثلا عدم تمایل به بچه‌دار شدن می‌تواند برای یکی از شما مشکل‌ساز باشد. در این صورت، احتمالا شما و همسر آینده‌تان بهتر است قبل از ازدواج، این مسائل را حل کنید.

زمان مناسب برای مشاوره قبل ازدواج

زمان مناسب برای مشاوره قبل ازدواج، همان زمانی است که فکر می‌کنید یک شخص معیارهای اولیه مد نظر شما را به عنوان یک همسر داراست، اما شما نمی‌دانید چقدر ممکن است با یکدیگر تفاهم داشته باشید. به همین دلیل هم برای اطمینان از اهداف یکسانتان برای ازدواج، تصمیم می‌گیرید که از مشاوره قبل ازدواج استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: خیانت همسر و بهترین روش برای کنار آمدن با آن

بهترین زمان برای مراجعه مشاوره قبل ازدواج

خلاصه

مشاوره قبل از ازدواج، فضایی خنثی را برای شما و همسر آینده‌تان فراهم می‌کند تا در مورد جنبه‌های مهم ازدواج با یکدیگر کنید. علاوه بر این، مشاوره قبل از ازدواج شما را به ابزارهایی مجهز می‌کند که می‌تواند به شما و شریک زندگیتان کمک کند تا بهتر با یکدیگر ارتباط برقرار و تعارضات را به طور سازنده حل کنید. بهترین زمان مشاوره قبل از ازدواج، زمانی است که به این نتیجه رسیده‌اید که طرف مقابلتان معیارهای اولیه مورد نظر شما را داراست و می‌خواهید از سایر معیارها و مقدار تفاهم بین خودتان بیشتر مطمئن شوید. 

برای یافتن متخصصان مورد نظر خود به کلینیک نی نی بان سر بزنید. 

منبع: verywellmind

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

مشاوره ویدیویی

    • اخبار داغ
    • جدیدترین
    • پربیننده ترین
    • گوناگون
    • مطالب مرتبط

    برای ارسال نظر کلیک کنید

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «نی نی بان» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.