۲۴۳۳۱۶
۲۹
۲۹

بی خوابی نوزاد؛ از علت تا راه حل

مهمترین دلایل بی خوابی نوزاد در شب شامل گرسنگی، بیماری و عدم درک زمان است. در این مقاله به طور مفصل راجع به بی‌خوابی نوزاد توضیح می‌دهیم.

بی خوابی نوزاد؛ از علت تا راه حل

مهمترین دلایل بی خوابی نوزاد در شب شامل گرسنگی، بیماری و عدم درک زمان است. در این مقاله به طور مفصل راجع به بی‌خوابی نوزاد توضیح می‌دهیم. 

در این مقاله می‌خوانید: 

بی خوابی نوزاد؛ از علت تا راه حل

بی خوابی نوزاد 

اگر درگیر بی‌خوابی نوزاد هستید و از شدت بی‌خوابی، خودتان هم حسابی کلافه‌اید، بهترین ترفندی که می‌توانید به کار ببرید این است به محض این که نوزاد در طول روز می‌خوابد، شما هم استراحت کنید. در ادامه با پنج علت بی‌خوابی نوزاد که بیشتر متداول است، آشنا می‌شوید. برخی از نوزادان زندگی شبانه را دوست دارند و شما می‌توانید راهکارهایی را به کار ببرید تا این عادت را از سر آن‌ها بیندازید.  

علت بی خوابی نوزاد

علل رایج بی‌خوابی نوزاد عبارتند از: 

بی خوابی نوزاد؛ از علت تا راه حل

یک؛ نوزاد نمی داند که شب است یا روز

برخی از نوزادان شب‌ها بیدارند و روزها می‌خوابند که به این وضعیت، معکوس روز/شب می‌گویند. بله این حالت خسته‌کننده است، اما موقتی است. 

راهکارهایی وجود دارد که می‌توانید انجام دهید تا به کودک خود کمک کنید یاد بگیرد که روز برای بازی و شب برای استراحت است:

کودک را در طول هر دوره بیداری در طول روز کمی بیشتر بیدار نگه دارید: این کار به افزایش نیاز به خواب کودک کمک می‌کند. برخی از کارشناسان خواب توصیه می‌کنند به جای این‌که کودک را بعد از شیر خوردن بخوابانید، چند دقیقه با او بازی کنید.

کودک خود را در معرض نور خورشید قرار بدهید: نور طبیعی کمک می‌کند ساعت داخلی بدن کودک تنظیم شود. اگر نمی‌توانید بیرون بروید، گهواره یا تخت کودک را نزدیک پنجره‌ای قرار بدهید که نور ثابت و روشنی دارد. مطمئن شوید که کودک به خوبی در برابر نور خورشید محافظت می‌شود.

بی خوابی نوزاد؛ از علت تا راه حل

در صورت امکان از فعالیت‌های خواب‌آور در طول روز خودداری کنید: با نیاز کودک خود به خواب مبارزه نکنید. اما اگر بتوانید او را برای مدتی از صندلی ماشین دور نگه دارید، این زمان اضافی بیداری به او و شما کمک می‌کند.

در شب، نور محیط را کم نگه دارید یا چراغ‌های نزدیک محل خواب کودک را خاموش کنید: همچنین صدا و حرکت را در زمانی که کودک در شب خواب است محدود کنید. 

در شب نوزاد را قنداق کنید: قنداق کردن می‌تواند به ثابت نگه داشتن دست‌ها و پاهای نوزاد کمک می‌کند تا بازی و حرکت نکند و به خواب برود. همچنین می‌توانید او را در یک تخت کوچک بخوابانید که بیشتر احساس راحتی و امنیت کند و راحت‌تر بخوابد.

پیشنهاد ویژه نی نی بان: آشنایی با پزشکان متخصص داخلی

بی خوابی نوزاد؛ از علت تا راه حل

دو؛ کودک گرسنه است

نوزادان غذای زیادی نمی‌خورند. اگر کودک شما شیر مادر مصرف می‌کند، به سرعت آن را هضم می‌کند که یعنی می‌تواند به علت گرسنگی بیدار شود و آماده باشد تا دوباره شکم خود را پر کند. گرسنگی، یکی از دلایل رایج بیدار شدن نوزادان در طول شب است. نوزادان برای رشد نیاز به غذا خوردن دارند، بنابراین تلاش برای تغییر این نیاز یا آموزش رفتار متفاوت به نوزاد، سالم نیست.

حتی اگر می‌دانید که چند ساعت زودتر به کودکتان شیر داده‌اید، شیر مادر یا شیر خشک را به او بدهید تا ببینید آیا غذا همان چیزی است که باعث می‌شود کودک شب‌ها نتواند بخوابد.

تشنگی یکی دیگر از دلایل بیدار شدن نوزادان است.

بیشتر بخوانید: خرید اینترنتی کیسه خواب نوزاد

بی خوابی نوزاد؛ از علت تا راه حل

سه؛ کودک احساس خوبی ندارد

تقریبا همیشه چیزی در بدن نوزاد اتفاق می‌افتد که باعث ناراحتی او می‌شود. کودک ممکن است نفخ، سرماخوردگی یا یبوست داشته باشد. هر یک از این چیزها ممکن است باعث شود کودک در طول شب اغلب از خواب بیدار شود. اگر مشکوک هستید که درد یا بیماری دلیل نخوابیدن نوزاد است، او را نزد پزشک متخصص اطفال ببرید.

اگر فکر می‌کنید کودک نفخ دارد، برخی از درمان‌های طبیعی مانند ماساژ کودک برای تسکین گاز ممکن است موثر باشد.

بی خوابی نوزاد؛ از علت تا راه حل

چهار؛ کودک به شما نیاز دارد

برخی از نوزادان آنقدر به والدین خود وابسته هستند که نمی‌توانند وقت خود را برای خواب تلف کنند. ممکن است کودک نیاز داشته باشد که بداند شما کجا هستید و آیا نزدیک او هستید، یا نه.  

برخی از والدین متوجه می شوند که خوابیدن در یک اتاق به کودک کمک می‌کند تا شب‌ها بخوابد. به این موضوع دقت کنید که می‌توانید نوزاد را در اتاق خود بخوابانید، اما باید روی تخت خودش بخوابد نه روی تخت شما. 

بیشتر بخوانید: نوزاد از چند ماهگی به اسمش واکنش نشان می دهد؟

بی خوابی نوزاد؛ از علت تا راه حل

پنج؛ کودک بیش از حد تحریک شده است

نوزادان حساس هستند و تحریک بیش از حد می‌تواند آن‌ها را از خواب خود دور کند. اگر به نوزاد شیر مادر می‌دهید، تحریک ممکن است به شکل مصرف بیش از حد کافئین توسط شما باشد که وارد شیر می‌شود. همچنین می‌تواند ناشی از جلب توجه بیش از حد مهمان‌هایتان یا صرفا درگیر شدن در بازی بیش از حد در طول روز باشد. بیداری نوزاد در شب ممکن است سرنخی برای شما باشد که متوجه شوید، چیزی در رژیم غذایی‌تان با شکم نوزاد مطابقت ندارد.

گاهی اوقات یک روز پرمشغله و پر از سر و صدا و فعالیت، باعث بی‌خوابی شبانه نوزاد می‌شود. خب در این صورت شما نمی‌توانید آنچه را که در طول روز اتفاق افتاده تغییر بدهید، اما می‌توانید آستانه فعالیت کودک خود را بسنجید. شاید رفتن به پارک و دیدار با پدربزرگ و مادربزرگ تنها کاری باشد که کودک می‌تواند در طول روز انجام دهد.

اگر متوجه شده‌اید که کودک بعد از مهمانی به سختی به خواب می‌رود و نمی‌تواند آرام شود و کمی بخوابد، سعی کنید مهمانی‌های شام را کنسل کنید.

اگر فکر می‌کنید کودک به یک بیماری یا آلرژی تشخیص داده نشده مبتلا است، پزشک نوزاد را تحت فشار قرار دهید تا نگرانی‌های شما را جدی بگیرد. 

پیشنهاد ویژه نی نی بان: آشنایی با پزشکان متخصص اطفال

بی خوابی نوزاد؛ از علت تا راه حل

راهکار برای رفع بی خوابی نوزاد

می‌توانید علاوه بر نکاتی که گفتیم، راهکارهای زیر را نیز به کار ببرید: 

همه چیز را ساکت و خنک نگه دارید

معمولا بیدار شدن مکرر برای نوزادان طبیعی است، اما این مشکل می‌تواند به سرعت به اختلال خواب تبدیل شود. می‌توانید با انجام چند کار ساده به رفع این مشکل کمک کنید. برای شروع، باید مطمئن شوید که دمای اتاق برای خواب نوزاد، مناسب است. اگر اتاق خیلی سرد است، کودک را در لایه‌های سبک بپیچید. گرمای زیاد نیز می‌تواند باعث بی‌خوابی کودک شود. اگر کودک عرق کرده، یا برافروخته به نظر می‌رسد، یا تنفسش سریع است، یعنی دمای اتاق برای او بسیار گرم است. 

بیشتر بخوانید: بهترین روش ها برای تنظیم خواب نوزادان

بی خوابی نوزاد؛ از علت تا راه حل

از خوردن غذاهای شیرین در عصر خودداری کنید

غذاهای شیرین نیز می‌توانند باعث کمبود خواب در نوزادان و کودکان نوپا شوند، بنابراین باید از مصرف آن‌ها قبل از خواب اجتناب کنید. مطمئن شوید که اتاق نوزادتان ساکت و بدون سروصدا و مزاحمت‌های دیگر و به اندازه‌ای تاریک است که باعث تحریک او نمی‌شود.

به یاد داشته باشید که حتی کوچکترین صداها نیز می‌تواند نوزاد را بیدار کند، بنابراین سکوت در خوب خوابیدن نوزاد اهمیت کلیدی دارد. 

بی خوابی نوزاد؛ از علت تا راه حل

تاثیر بی خوابی نوزاد بر مادر

در حالی که کودک از کمبود خواب رنج می‌برد، تاثیر ملموس و قابل توجهی بر سلامتی شما نیز دارد. مثلا اگر در طول شب به طور مداوم بیدار باشید تا کودک را آرام کنید، خواب کافی نخواهید داشت که برای چرخه خواب و ریتم خواب داخلی شما مضر است. وقتی این اتفاق می‌افتد، ممکن است تحریک‌پذیرتر و بی‌قرارتر شوید و برای اینکه در طول روز بیشترین کارایی خود را داشته باشید، بی‌انرژی خواهید بود.

به همین دلیل، بی‌خوابی نوزاد مشکل بزرگی است که باید آن را برطرف کنید. هر چه سریع‌تر بتوانید مشکلات خواب نوزاد را برطرف کنید، هر دو زودتر می‌توانید استراحت بهتری داشته باشید.

می‌توانید از همسرتان بخواهید به نوبت از فرزندتان مراقبت کند. وقتی مراقبت از نوزاد به صورت شیفتی انجام می‌شود، هم نوزاد، هم شما می‌توانید مقداری بخوابید که قطعا بهتر از هیچ است.

بیشتر بخوانید: غذا دادن به نوزاد، فرنی با چه آردی؟ / صدای دکتر

بی خوابی نوزاد؛ از علت تا راه حل

خلاصه

بی‌خوابی نوزاد می‌تواند بر سلامتی شما تاثیر بگذارد و خواب را برای کودک به تجربه‌ای ناراحت‌کننده تبدیل کند، اما شما می‌توانید به رفع این مشکل کمک کنید. یکی از بهترین راه‌ها برای کاهش این مشکل این است که مطمئن شوید اتاق نوزادتان راحت، ساکت و مساعد برای خواب خوب است. اگر مطمئن نیستید که چگونه باید به نوزاد کمک کنید تا استراحت بیشتری داشته باشید، می‌توانید از پزشک اطفال برای کمک به خوابیدن کودک راهنمایی بخواهید. 

برای یافتن متخصصان مورد نظر خود به کلینیک نی نی بان سر بزنید. 

منبع: healthline

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

مشاوره ویدیویی

    • اخبار داغ
    • جدیدترین
    • پربیننده ترین
    • گوناگون
    • مطالب مرتبط

    برای ارسال نظر کلیک کنید

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «نی نی بان» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.