۲۴۲۹۰۶
۳۳
۳۳

بهترین روش ها برای تنظیم خواب نوزادان

نوزاد که به دنیا می‌آید برای مدتی از خواب شبانه راحت خبری نیست، اما این وضعیت کوتاه‌مدت است، بنابراین خوب است که راه های تنظیم خواب نوزادان را یاد بگیرید.

بهترین روش ها برای تنظیم خواب نوزادان

نوزاد که به دنیا می‌آید برای مدتی از خواب شبانه راحت خبری نیست، اما این وضعیت کوتاه‌مدت است، بنابراین خوب است که راه های تنظیم خواب نوزادان را یاد بگیرید.

بهترین روش ها برای تنظیم خواب نوزادان

خواب نوزاد در شب

مراقبت از یک نوزاد تازه متولد شده می‌تواند باعث شود احساس کنید که در یک ترن هوایی قرار گرفته‌اید؛ یک دقیقه، هیجان‌زده و پر انرژی هستید، دقیقه دیگر، به دلیل کم‌خوابی، چشمانتان قرمز و خودتان بدخلقید. این یک یک واقعیت است که به این دلیل که نوزادان تازه به دنیا آمده نمی‌توانند در طول شب بخوابند، شما نیز خواب راحت ندارید.

خبر خوب این است که وضعیت بی‌خوابی برای همیشه دوام نمی‌آورد. نوزادان زیاد می‌خوابند و پس از چند ماه می‌توانند الگوهای خواب منظمی داشته باشند. 

بهترین روش ها برای تنظیم خواب نوزادان

میزان خواب نوزاد تازه متولد شده

میزان خواب نوزاد تازه متولد شده، به عوامل زیادی وابسته است، اما چند دستورالعمل کلی دارد:

هفته یک تا چهارم: بین ۱۵ تا ۱۶ ساعت خواب در روز

نوزادان تازه متولد شده، هنوز «ساعت» درونی ندارند که به آن‌ها بگوید باید شب بخوابند و در روز بیدار بمانند. به همین دلیل آن‌ها معمولا حدود ۱۵ تا ۱۸ ساعت در روز می‌خوابند، اما دوره‌های این خواب‌ها کوتاه و بین 2 تا 4 ساعت است.

نوزادان نارس که قبل از موعد مقرر متولد می‌شوند، ممکن است بیشتر بخوابند، در حالی که نوزادان کولیکی (که ممکن است 3 ساعت یا بیشتر در روز گریه کنند) کمتر می‌خوابند.

بیشتر بخوانید: عمل زیبایی گوش کودک و نوزاد | اتوپلاستی کودکان

بهترین روش ها برای تنظیم خواب نوزادان

۱ تا ۴ ماهگی: بین ۱۴ تا ۱۵ ساعت در روز

در اوایل 6 هفتگی، ممکن است متوجه الگوهای خواب منظم‌تر شوید. اکنون نوزاد معمولا در طول شب بین 4 تا 6 ساعت می‌خوابد.

بین ۴ تا ۱۲ ماهگی: بین ۱۴ تا ۱۵ ساعت در روز

نه تنها کودک شما در این سن اجتماعی‌تر است، بلکه الگوهای خواب او نیز شبیه بزرگسالان شده است. در حالی که تا 15 ساعت خواب در این سن هنوز ایده‌آل است، اکثر نوزادان تا 11 ماهگی تنها حدود 12 ساعت می‌خوابند.

در شروع این بازه زمانی، نوزاد ممکن است سه بار در روز چرت بزند. چرت صبحگاهی او از ساعت 9 صبح شروع می‌شود و حدود یک ساعت طول می‌کشد. چرت‌های ظهر اغلب بین ظهر تا 2 بعد از ظهر اتفاق می‌افتد. این چرت‌ها یکی دو ساعت طول می‌کشد. و چرت بعد از ظهر کودک ممکن است از ساعت 3 بعد از ظهر شروع شود و تا ساعت 5 بعد از ظهر طول بکشد، اما طول این چرت زدن متفاوت است.

هنگامی که کودک بتواند در طول شب بخوابد (در حدود 6 ماهگی)  ممکن است چرت‌های او در طول روز از سه چرت به دو چرت کاهش یابد.

بیشتر بخوانید: شست و شو و ضدعفونی کردن پستانک نوزاد

بهترین روش ها برای تنظیم خواب نوزادان

راه های تنظیم خواب نوزادان

راه‌های تنظیم خواب نوزادان را که یاد بگیرید می‌توانید به نوزاد خود کمک کنید که الگوهای خواب بهتری داشته باشید. برای تنظیم خواب نوزادان، راه‌های زیر را امتحان کنید:

علائم خستگی نوزاد را بشناسید 

نوزاد زمانی که به خواب نیاز دارد به شما اطلاع می‌دهد. مراقب این علائم رایج باشید:

  • مالیدن چشم‌ها
  • خمیازه کشیدن
  • خیره شدن به شما
  • گریه کردن

منتظر نمانید تا کودک بیش از حد خسته شود و او را در رختخواب بخوابانید. یک نوزاد خسته برای به خواب رفتن، مشکل بیشتری خواهد داشت. سعی کنید یک قدم جلوتر باشید و به دنبال نشانه‌هایی بگردید که نشان می‌دهد نوزاد، خواب‌آلود است. 

بهترین روش ها برای تنظیم خواب نوزادان

چرخه خواب شبانه روز کودک را تنظیم کنید

از زمانی که کودک شما 2 هفته است، سعی کنید به او بیاموزید که شب برای خواب است و روز زمانی است که باید بیدار باشد. در طول روز، همه چیز را برای نوزاد سرگرم‌کننده نگه دارید. سعی کنید بعد از غذا خوردن او را بیدار نگه دارید، اما اگر در طول روز چرت زد، نگران نباشید. وقتی هوا تاریک است، همه چیز را برای کودکتان آرام‌تر کنید. مثلا نور را کم و صدای خود را آرام نگه دارید. او به زودی یاد می‌گیرد که شب زمان هیجان نیست، بنابراین باید در این زمان بخوابد. 

بیشتر بخوانید: یازده ماهگی کودک

بهترین روش ها برای تنظیم خواب نوزادان

زمان تغذیه نوزاد را از خواب جدا کنید

پس از ماه اول، سعی کنید هنگام شیر دادن یا تکان دادن نوزاد، او را نخوابانید. او باید بتواند بدون کمک شما بخوابد. 

کودک ممکن است کمی غذا بخورد، کمی چرت بزند، سپس مقداری بیشتر بخورد. حتی ممکن است این کار را چند بار پشت سر هم انجام بدهد. اگر به خواب رفت و زمانی که به او شیر می‌دهید به خوابیدن ادامه داد، شیر دادن را متوقف کنید و او را بخوابانید.

شاید شنیده باشید که دادن شیر خشک، شیر مادر یا غذای کودک، او را بیشتر می‌خواباند. این مورد، صحیح نیست. نوزاد نیز مانند بزرگسالان زمانی که بیش از اندازه غذا می‌خورد، نمی‌تواند راحت بخوابد.  

به این نکته مهم توجه کنید که هرگز شیشه شیر را بدون مراقبت در دهان کودک قرار ندهید، چون می‌تواند منجر به خفگی، یا عفونت گوش شود.

بیشتر بخوانید: اولین حمام نوزاد بعد از تولد

بهترین روش ها برای تنظیم خواب نوزادان

پس از ۲ ماهگی کودک را برای شیر دادن بیدار نکنید

اگر کودک شما از سلامت خوبی برخوردار است و به خوبی رشد می‌کند، بعد از پایان دو ماهگی کودک، او را در شب برای شیر خوردن بیدار کنید.

چه زمان‌هایی باید نوزاد را بیدار کنید:

  • اگر در روز بیشتر از شب می‌خوابد و وعده‌های شیر روزانه خود را از دست می‌دهد.
  • اگر بیش از 4 ساعت در طول روز غذا نخورده است. (۳ ساعت برای نوزادی که با شیر مادر تغذیه می‌شود). در این صورت لازم است او را برای تغذیه در شب بیدار کنید، اما احتمالا بهتر است به جای بیدار کردن او هر ۴ ساعت یک‌بار در شب، سعی کنید عادات روزانه‌اش را تغییر دهید.
  • برای نوزادان نارس یا با نیازهای خاص، ممکن است نیاز به تنظیم دقیق زمان شیردهی داشته باشید.

اگر سئوالی برایتان پیش می‌آید، از پزشک اطفال بپرسید.

پیشنهاد ویژه نی نی بان: آشنایی با پزشکان متخصص اطفال

بهترین روش ها برای تنظیم خواب نوزادان

با همسرتان به شکل تیمی کار کنید

با سایر مراقبین نوزاد مانند همسرتان، پرستار کودک یا اعضای خانواده‌تان در مورد اینکه چگونه سعی می‌کنید کودک را بخوابانید، صحبت کنید. به این ترتیب، همه شما به یک روتین پایبند هستید و کارها را به یک روش انجام می‌دهید.

مثلا تنظیم یک برنامه خواب آرامش‌بخش به کودک کمک می‌کند تا یاد بگیرد چه زمانی باید بخوابد. شاید بخواهید موسیقی ملایمی پخش کنید، نورها را کم کنید یا این‌که به آرامی او را تکان بدهید. هنگامی که کودک در رختخواب است، مطمئن شوید که اتاق خواب او تاریک، خنک (اما نه سرد) و ساکت است.

اگر فرزندان دیگری دارید، زمان‌های منظمی برای رفتن به رختخواب و بیدار شدن برای همه آن‌ها تنظیم کنید و حتی آخر هفته‌ها هم به این زمان‌بندی پایبند باشید. 

بیشتر بخوانید: چگونه علائم و نشانه‌های گرسنگی در نوزاد را تشخیص دهیم؟

بهترین روش ها برای تنظیم خواب نوزادان

صبور باشید

در چند ماه اول زندگی نوزاد، احتمالا پیش‌بینی عادات خواب او دشوار است. اگر می‌توانید، سعی کنید زمانی که او خواب است، شما هم بخوابید چون بهترین فرصت شما برای استراحت است.

اگر الگوی خواب نوزاد به طور ناگهانی تغییر کرد، علائم بیماری را بررسی کنید. گاهی اوقات خواب زیاد یا کم می‌تواند نشانه عفونت گوش باشد. شاید هم خواب نوزاد به دلیل رشد او تغییر کرده. اگر مطمئن نیستید، با پزشک اطفال در این باره صحبت کنید. 

خلاصه

نوزادان در ماه‌های اول تولد، خواب منظمی ندارند و در طول شب بیدار می‌شوند، بنابراین سعی کنید هر زمان که نوزاد خواب است، شما هم بخوابید. در طول ماه‌های بعدی، سعی کنید خواب نوزاد را تنظیم کنید. برخی از انواع راه حل تنظیم خواب نوزادان شامل قطع شیردهی در طول شب بعد از دو ماهگی، جدا کردن زمان خواب نوزاد از تغذیه و تنظیم چرخه خواب شبانه نوزاد است. 

برای یافتن متخصصان مورد نظر خود به کلینیک نی نی بان سر بزنید. 

منبع: webmd

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

مشاوره ویدیویی

    • اخبار داغ
    • جدیدترین
    • پربیننده ترین
    • گوناگون
    • مطالب مرتبط

    برای ارسال نظر کلیک کنید

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «نی نی بان» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.