۲۰۱۱۰۷
۲۲۵۰
۲۲۵۰

آموزش کودکان کم شنوا، مهارت هایی که کمکتان می کند

آموزش به کودکان کم شنوا، راهکارهای خاص خود را دارد. این گروه از کودکان با نیازهای خاص ممکن است در مدارس دانش‌آموزان معمولی درس بخوانند.

آموزش کودکان کم شنوا، مهارت هایی که کمکتان می کند

آموزش به کودکان کم شنوا، راهکارهای خاص خود را دارد. این گروه از کودکان با نیازهای خاص ممکن است در مدارس دانش‌آموزان معمولی درس بخوانند. 

در این مقاله می‌خوانید: 

انواع کم شنوایی

انواع کم‌شنوایی عبارتند از حسی-عصبی (مربوط به عصب)، رسانایی (مربوط به گوش خارجی یا میانی) یا کم‌شنوایی مختلط (ترکیبی از هر دو نوع). افرادی که از زبان اشاره استفاده می‌کنند اغلب ترجیح می‌دهند به عنوان ناشنوا شناخته شوند. 

آموزش کودکان کم شنوا، مهارت هایی که کمکتان می کند

تاثیر کم شنوایی در آموزش و یادگیری

فرآیندهای یادگیری کودکان کم‌شنوا ممکن است به روش‌های زیر تحت تاثیر قرار گیرد:

  • کودکانی که در اوایل دوران کودکی دچار ناشنوایی شده‌اند، می‌توانند از نظر ضعف تحصیلی با دانش‌آموزانی که در مراحل بعدی زندگی، شنوایی خود را از دست داده‌اند بسیار متفاوت باشند. مثلا دامنه واژگان آن‌ها ممکن است محدود باشد که به نوبه خود ممکن است بر سطح سواد آن‌ها تاثیر بگذارد.
  • کودکان ناشنوا و کم‌شنوا گاهی اوقات راهبردهای یادگیری بصری را ترجیح می‌دهند. در محیطی که بسیاری از اطلاعات ضروری منحصرا از طریق شفاهی ارائه می‌شود، این موضوع می‌تواند یک چالش باشد.
  • کودکانی که دچار کم‌شنوایی هستند ممکن است نیاز به استفاده از فناوری کمکی برای شرکت در کلاس داشته باشند. این فناوری کمکی می‌تواند لپ تاپی باشد که در آن از نرم‌افزارهایی مانند اسکایپ می‌توان برای ارائه مفسرهای زبان اشاره استفاده کرد. 

بیشتر بخوانید: توانبخشی کودکان نابینا، راهنمایی‌های لازم

آموزش کودکان کم شنوا، مهارت هایی که کمکتان می کند

کم شنوایی، تاخیر در یادگیری و انزوا

کم‌شنوایی می‌تواند باعث تاخیر در دریافت مطالب آموزشی شود. 

دانش‌آموزان کم‌شنوا ممکن است در مدرسه، یا سایر محیط‌های یادگیری، گوشه‌گیر به نظر برسند. امکان تماس اجتماعی و تعامل با دانش‌آموزان دیگر اغلب در آن‌ها محدود است و این انزوا ممکن است بر یادگیری‌شان تاثیر بگذارد.

مشارکت و تعامل در آموزش‌ها ممکن است محدود باشد. دانش‌آموزانی که نمی‌توانند آنچه را در کلاس می‌گذرد متوجه شوند، در سختی خواهند بود.

بیشتر بخوانید: تست شنوایی سنجی نوزادان، روش کارش چیست؟

آموزش به کودکان کم شنوا؛ استراتژی های تدریس

طیف وسیعی از راهکارهای تدریس فراگیر وجود دارد که می‌تواند به همه دانش‌آموزان کمک کند تا یاد بگیرند، اما راهبردهای خاصی هست که در آموزش به کودکان کم‌شنوا مفید است. این راهکارها عبارتند از:

آموزش کودکان کم شنوا، مهارت هایی که کمکتان می کند

تشویق به نشستن در ابتدای کلاس

  • دانش‌آموزانی را که دچار کم‌شنوایی هستند تشویق کنید تا در جلو کلاس بنشینند، جایی که آن‌ها می‌توانند بدون مانع، شما و نحوه تدریستان را ببینند. اگر دانش‌آموز از مترجم، لب‌خوانی، تکیه بر سرنخ‌های بصری، یا استفاده از سمعک با برد محدود استفاده می‌کند، جلو نشستن در کلاس، اهمیت بسیاری دارد. توجه داشته باشید که برخی از دانش‌آموزان ممکن است با این پیشنهاد راحت نباشند یا استراتژی‌های جایگزینی داشته باشند. به انتخاب‌های آن‌ها احترام بگذارید.
  • مطمئن شوید که هر نوع نویز پس‌زمینه به حداقل رسیده است.
  • قبل از دادن پاسخ، هر سئوالی را که دانش‌آموزان در کلاس می‌پرسند، به وضوح تکرار کنید.
  • توجه داشته باشید که سبیل، ریش، دست، کتاب یا میکروفون جلو صورت شما می‌تواند بر مشکلات کودکان کم‌شنوا که باید لب‌خوانی کنند می‌افزاید. دانش‌آموزانی که لب‌خوانی می‌کنند نمی‌توانند در اتاق‌های تاریک صحبت‌های شما را به خوبی درک کنند. ممکن است لازم باشد نور محیط آموزشی را تنظیم کنید. 

آموزش کودکان کم شنوا، مهارت هایی که کمکتان می کند

  • برای دانش‌آموزی که از مترجم استفاده می‌کند و باید مترجم را تماشا کند، یادداشت‌برداری از تخته‌سیاه دشوار است. چون مترجم نمی‌تواند کلمات شما و اطلاعات روی تخته را به طور همزمان ترجمه کند. بنابراین همه اطلاعاتی را که می‌خواهید ارائه بدهید، در داخل جزوات آموزشی هم بگنجانید. 
  • برای هم مباحث درسی اعم از آموزش‌ها و جلسات آزمایشگاهی، مطالب مکتوب ارائه بدهید. اعلانات مربوط به زمان کلاس، فعالیت‌ها، کار میدانی، بازدیدها، به طور کلی همه اطلاعاتی که در کلاس ارائه می‌شود، باید به صورت کتبی و شفاهی باشد.
  • به دانش‌آموزان اجازه بدهید جلسات آموزش را ضبط کنند. برای کودکان کم‌شنوا، فناوری‌های جدید (به‌ویژه اینترنت) راهگشا است. 

پیشنهاد ویژه نی نی بان: آشنایی با پزشکان متخصص اطفال

آموزش کودکان کم شنوا، مهارت هایی که کمکتان می کند

ارائه فهرست کتبی و اجتناب از ارزیابی شفاهی

  • فهرستی از اصطلاحات و اصطلاحات فنی دروس را در اوایل دوره در دسترس دانش‌آموزان قرار بدهید. 
  • هر ویدیو یا فیلمی که استفاده می‌شود، باید در صورت امکان زیرنویس شود. وقتی این امکان وجود ندارد، باید راه‌های جایگزینی را برای دانش‌آموزان دارای اختلال شنوایی برای دسترسی به اطلاعات در نظر بگیرید.
  • در آموزش‌ها، به این نکته توجه کنید که کودکان کم‌شنوا باید به طور مستقیم روبروی شما باشند و در صورت امکان مطمئن شوید که می‌توانند همه شرکت‌کنندگان دیگر را ببینند. مباحث درسی را طوری کنترل کنید که هر بار فقط یک نفر صحبت کند.
  • دانش‌آموزانی که دچار کم‌شنوایی هستند، به ویژه افرادی که مشکلات گفتاری مرتبط با کم‌شنوایی دارند، ممکن است ترجیح بدهند دانش‌آموزان دیگر مقاله آموزشی ارائه بدهند.
  • دانش‌آموزانی که از بدو تولد کم‌شنوایی داشته‌اند، ممکن است مشکلات سواد داشته باشند. می‌توانید لیستی از مباحثی را که می‌خواهید ارائه بدهید، قبل از شروع کلاس‌ها به این دانش‌آموزان ارائه بدهید.

بیشتر بخوانید: علائم کم شنوایی در نوزادان، چگونه تشخیص دهیم؟

آموزش کودکان کم شنوا، مهارت هایی که کمکتان می کند

آموزش به کودکان کم شنوا؛ استراتژی های ارزیابی

در صورت لزوم همیشه شکل‌های جایگزین ارزیابی را در نظر بگیرید. منظور این نیست که استانداردهای آموزشی کلاس را کاهش دهید، فقط لازم است به دانش‌آموزان کم‌شنوا فرصت معقولی برای نشان دادن آنچه آموخته‌اند، ارائه شود. می‌توانید استراتژی های ارزیابی جایگزین را در نظر بگیرید:

  • برای تکالیفی که مبتنی بر مصاحبه یا پرسشنامه است، جایگزین در نظر بگیرید. 
  • در امتحانات، به‌ویژه برای خواندن سئوالات، وقت اضافی در نظر بگیرید. 

بیشتر بخوانید: راههای درمان کم شنوایی نوزاد، از سمعک تا کاشت حلزون

آموزش کودکان کم شنوا، مهارت هایی که کمکتان می کند

خلاصه

آموزش به کودکان کم شنوا، استراتژی‌های خاصی دارد که ارائه موضوعات شفاهی به شکل کتبی، یکی از مهم‌ترین آن‌هاست. دقت کنید که دانش‌آموز کم‌شنوا ابتدای کلاس و دقیقا روبروی شما قرار بگیرد. برای ارزیابی این دانش‌آموزان نیز سعی کنید شرایطشان را در نظر بگیرید.  

برای یافتن متخصصان مورد نظر خود به کلینیک نی نی بان سر بزنید. 

منبع: adcet.edu

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

مشاوره ویدیویی

    • اخبار داغ
    • جدیدترین
    • پربیننده ترین
    • گوناگون
    • مطالب مرتبط

    برای ارسال نظر کلیک کنید

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «نی نی بان» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.