۱۸۲۴۴۰
۲۶۳۰
۲۶۳۰

علائم خطر در بارداری، شوخی گرفتن ممنوع

خانم‌های باردار در طول ۹ ماه بارداری تغییرات بسیاری را تجربه خواهند کرد،برخی از این علائم طبیعی هستند و برخی دیگر می‌توانند خطرناک باشند.

خانم‌های باردار در طول ۹ ماه بارداری تغییرات بسیاری را تجربه خواهند کرد، مانند: تهوع، استفراغ، نوسانات خلقی، مشکلات خواب، کمردرد، تورم پا
برخی از این علائم طبیعی هستند و برخی دیگر می‌توانند خطرناک باشند. با ما همراه شوید تا با ۱۰ علائم خطر در بارداری آشنا شویم.

کاهش حرکت جنین
از هفته ۱۷ یا ۱۸ بارداری، مادر می‌تواند حرکت جنین را به خوبی احساس کند. این حرکات از هفته ۲۴ بارداری شدیدتر خواهند شد و به راحتی توسط مادر قابل حس هستند. گاهی جنین در ساعات خاصی از روز حرکات بیشتری دارد و طبیعتا در برخی ساعات هم هیچ حرکتی ندارد. اما گاهی اوقات تمام حرکات جنین به صورت ناگهانی متوقف می‌شوند که این می‌تواند موضوع نگران کننده ای باشد. گاهی اوقات کم شدن مایع آمنیوتیک می‌تواند منجر به کم تحرکی جنین شود.
گاهی هم مایع آمنیوتیک نشت پیدا کرده و جنین را با مشکل تغذیه و کمبود اکسیژن رو به رو می‌کند به علاوه، این موضوع خطر ابتلا به عفونت‌ها را هم افزایش می‌دهد. اگر پس از هفته ۳۸ بارداری شاهد کاهش حرکات جنین بودیم، ممکن است بند ناف به دور گردن نوزاد پیچیده شده باشد و نیاز به زایمان اورژانسی باشد. در هر حال هر گونه کاهش در حرکات جنین باید جدی گرفته شود.

لکه بینی و خونریزی
لکه بینی و خونریزی در طول بارداری، امری طبیعی است. اگر خونریزی تنها در حد یک لکه باشد، امری نگران کننده نیست؛ اما گاهی اوقات خونریزی بیش از یک لکه است که در این صورت باید جدی گرفته شود. خونریزی‌های دوران باردای می‌توانند نشانه سقط جنین، جدا شدن زودرس جفت و یا چرخیدن سر جفت باشند. در سال ۲۰۰۰ مطالعاتی انجام شد که نشان می‌داد «خونریزی در سه ماهه اول بارداری می‌تواند منجر به سقط جنین شود.» علاوه بر این مطالعه ای دیگر در سال ۲۰۱۳ نشان داد که «خونریزی‌های واژینال درسه ماهه اول بارداری می‌تواند عوارض مادر و جنینی بیشتری داشته باشد.» این مطالعه همچنین نشان داد «خونریزی در سه ماه دوم بارداری می‌تواند منجر به زایمان زودرس شود.» به شما توصیه می‌کنیم در صورت مشاهده هر گونه لکه و خون در دوران بارداری سریعاً با پزشک خود تماس بگیرید.

ترشحات واژن
ترشحات واژن در حالت عادی شفاف اند و به میزان مشخصی خارج می‌شوند. اما گاهی این ترشحات رقیق تر شده و یا با خون همراه هستند که ر این صورت ترشحات غیر طبیعی هستند. اگر تغییرات غیر طبیعی ترشحات واژن در سه ماهه دوم رخ دهد، به این معناست که دهانه رحم باز شده است و این می‌تواند منجر به سقط جنین شود.
اگر ترشحات واژن قبل از هفته ۳۷ بارداری حالت غیر طبیعی داشته باشد، می‌تواند به معنای پاره شدن کیسه آب باشد. اگر پس از هفته ۳۷ ام ترشحات واژن شما حالت غیر طبیعی پیدا کند، نیاز به بررسی پزشک دارد.

تب
هر تبی در دوران بارداری باید جدی گرفته شود. تب می‌تواند نشانه وجود عفونت در بدن باشد. عفونت کلیه، عفونت ریه و هر نوع عفونت خطرناک دیگری.
تب برای زنان باردار می‌تواند بسیار مضر و خطرناک باشد؛ به همین دلیل در صورت مشاهده هر گونه تب در زنان باردار باید با پزشک مشورت شود. طی مطالعه ای در سال ۲۰۱۴ مشخص شد «تب کردن مادر در دوران بارداری می‌تواند مشکلاتی مانند نقص قلبی مادرزادی، شکاف دهانی و نقص لوله عصبی در نوزادان به وجود بیاورد.»
این مطالعه همچنین نشان داد اگر تب در سه ماهه اول بارداری رخ دهد، ۱.۵ تا ۳ برابر برای مادر خطرناک تر خواهد بود.
هنگامی‌که بدون وجود سرماخوردگی وآنفولانزا، درجه حرارت بدن یک مادر باردار از ۳۷.۵ درجه بیشتر باشد، نیاز به مشورت با پزشک وجود خواهد داشت.
تب بالای ۳۹ درجه، اگر طولانی شود برای جنین بسیار مضر و خطرناک خواهد بود.

دردهای مزمن وشدید در شکم
هرگونه دردی در شکم قبل از هفته ۳۷ بارداری، غیر عادی است. درد در دو طرف و قسمت تحتانی شکم هنگامی‌که در سه ماه اول بارداری هستید، نشان دهنده کشیدگی یکی از رباط‌های شماست اما دردهای شکمی‌در سه ماه دوم یا سوم می‌تواند نشان دهنده زایمان زودرس ‌و یا جداشدن زودرس جفت باشد. گاهی اوقات مسمومیت‌های غذایی و یا سوء‌هاضمه شدید هم می‌تواند منجر به درد در قسمت میانی و یا فوقانی شکم شود. این نوع درد در برخی از افراد همراه با تهوع و در برخی دیگر بدون تهوع است. اگر درد شکم مربوط به مشکلات آپاندیس باشد و دیر تشخیص داده شود خطر مرگ جنین افزایش می‌یابد.

افزایش وزن
افزایش وزن در دوران بارداری امری طبیعی است؛ اما بهتر است از استانداردهای افزایش وزن مطلع باشیم تا بتوانیم از به وجود آمدن مشکلات احتمالی جلوگیری کنیم.
BMI کمتر از ۱۸.۵، اضافه وزن در دوران بارداری از ۱۲.۵ کلیوگرم تا ۱۸.۵ کیلوگرم BMI بین ۱۸٫۵ و ۲۴٫۹، اضافه وزن در دوران بارداری از ۱۱.۵ کیلوگرم تا ۱۵.۸ کیلوگرم BMI بین ۲۵٫۰ و ۲۹٫۹، اضافه وزن در دوران بارداری از ۶.۸ کیلوگرم تا ۱۱.۵ کیلوگرم BMI ۳۰ یا بیشتر، اضافه وزن در دوران بارداری از ۵ کیلوگرم تا ۹ کیلوگرم
البته توجه داشته باشید افزایش وزن ناگهانی در دوران بارداری می‌تواند نشانه مسمومیت بارداری باشد. اگر در یک هفته بیش از ۵ کیلوگرم وزن اضافه کردید، بهتر است به پزشک خود مراجعه کنید.

پادرد
وجود پادردهای شدید در دوران حاملگی می‌تواند نشانه بروز مشکلاتی جدی باشد و باید جدی گرفته شود.
عارضه (DVT) در دوران بارداری یکی از همین مشکلات شایع است.
این عارضه به دلیل افزایش هورمون پروژسترون در دوران بارداری به وجود می‌آید و باعث لخته شدن خون در ساق پا می‌شود.
اگر سابقه این بیماری در خانواده فرد باردار وجود داشته باشد احتمال ابتلای فرد باردار به آن افزایش می‌یابد.
این عارضه می‌تواند بسیار خطرناک باشد و حتی منجر به مرگ مادر شود. البته تشخیص آن از گرفتگی عضلات پا مشکل است. عارضه (DVT) عمدتاً با تورم و قرمزی پاها همراه است.

سردردهای مداوم و شدید
به دلیل تغییرات هورمونی و افزاش حجم خون بدن در دوران بارداری، سردردهای مضمن به سراغ مادران می‌آید.
نوسانات خلقی و کم خوابی می‌تواند سردردهای دوران بارداری را تشدید کند. اما سردردهایی که در سه ماهه دوم یا سوم بارداری رخ می‌دهد، نیاز به بررسی بیشتری دارد و باید با پزشک معالج در رابطه با آنها مشورت شود.
مطالعات در سال ۲۰۱۵ ثابت کردند «وجود سردردهای شدید در مادران بارداری که سابقه فشار خون ندارند می‌تواند یکی از نشانه‌های مسمومیت بارداری باشد که در این صورت مادر و جنین هر دو در خطر خواهند بود.» علائم مسمویت بارداری علاوه بر سردرد شامل تاری دید، درد شکم و فشار خون بالا است.

خشکی چشم و تاری دید
تغییرات هورمونی در دوران بارداری می‌تواند بینایی را هم تحت تاثیر قرار دهد. هورمون‌های بارداری تولید اشک را کاهش می‌دهند و به همین دلیل می‌توانند باعث خشکی، سوزش و یا نارحتی در چشم شوند. همین هورمون‌ها ممکن است باعث تاری دید در مادران باردار شوند. می‌توان گفت تاری دید و خشکی چشم در دوران بارداری طبیعی است؛ اما گاهی می‌تواند نشانه ای از مشکلات جدی تری باشد که در این صورت باید با پزشک مشورت کرد. توجه داشته باشید اگر تاری دید همراه با درد شکم، افزاش ناگهانی وزن و یا سردرد باشد نشانه مسمومیت بارداری است و باید سریعاً برای درمان اقدام کرد. این مشکل با حساسیت شدید به نور و گاهی کوری موقت همراه است.

خروپف
خروپف هم یکی از عوارض شایع در بارداری است و دلایل مختلفی دارد.
با رشد جنین در رحم فشار بر دیافراگم مادر افزایش می‌یابد و این معمول ترین دلیل افزایش خروپف در دوران بارداری است. به علاوه افزایش هورمون استروژن در بانوان باردار می‌تواند منجر به متورم شدن غشای بینی شود که باز هم افزایش خروپف را در پی خواهد داشت. اما گاهی خروپف مزمن با دیابت بارداری همراه است. دیابت بارداری باید سریعاً توسط پزشک تشخیص داده شود و کنترل شود.

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

مشاوره ویدیویی

    • اخبار داغ
    • جدیدترین
    • پربیننده ترین
    • مطالب مرتبط

    برای ارسال نظر کلیک کنید

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «نی نی بان» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.