۲۳۹۶۲۷
۱۱۰
۱۱۰

نوار قلب جنین

در این ویدئو به این سوال پاسخ داده می‌شود که نوار قلب جنین و اندیکاسیون های انجام آن چگونه است؟

 

سوال: نوار قلب جنین و اندیکاسیون های انجام آن چگونه است؟

پاسخ: دو روش متفاوت ممکن است برای این کار استفاده شود. CTG تعداد ضربان قلب نوزاد را به همراه انقباض‌های رحمی مادر اندازه‌گیری می‌کند. یک ECG فعالیت الکتریکی قلب و الگوی ضربان‌های قلب را اندازه‌گیری می‌کند. این روش یک الکترود را که از گردنه رحم زن عبور داده شده و به سر نوزاد متصل می‌شود، در بر می‌گیرد.

برای آگاهی از نوار قلب جنین به سراغ دکتر اعظم حسینی جراح و متخصص زنان، زایمان، نازایی و زیبایی رفتیم. از شما دعوت میکنیم ویدئو زیر را تماشا کنید. برای مراجعه به دکتر اعظم حسینی، یا دریافت نوبت از دکتر اعظم حسینی ، کلیک کنید.

دکتر اعظم حسینی جراح و متخصص زنان، زایمان، نازایی و زیبایی

نوار قلب جنین

۲۲۳۴۲۹۰۲

۰۹۱۹۰۱۰۶۷۲۷

تفاوت اکوکاردیوگرافی جنین با سونوگرافی در حاملگی

در حالت کلی سونوگرافی یکی از تشخیص بیماری در پزشکی است. این روش تشخیصی بر مبنای امواج فراصوت و برای بررسی بافت‌های زیرجلدی مانند عضلات، مفاصل، تاندون‌ها و اندام‌های داخلی بدن و ضایعات آن‌ها پی ریزی شده‌است. سونوگرافی در حاملگی نیز کاربردهای وسیعی دارد. سونوگرافی معمول دوران بارداری با اکوکاردیوگارفی قلب جنین دو تفاوت اصلی دارد.

انجام اکوکاردیوگرافی جنین صرفاً برای بررسی قلب جنین می باشد.

سونوگرافی توسط متخصص سونوگرافی انجام میشود در حالیکه اکوی قلب توسط پزشک فوق تخصص قلب کودکان انجام میشود. 

نوار قلب جنین در چه صورتی انجام می‌شود؟

نوار قلب جنین و NST، که به عنوان نوار قلبی جنین نیز شناخته می‌شود، با استفاده از دستگاه دوپلر فتال (Fetal Doppler) انجام می‌شود. این دستگاه امواج صوتی را به بدن مادر انتقال می‌دهد و با بازتاب امواج صوتی از قلب جنین، سرعت نبضات قلب را اندازه‌گیری می‌کند و آن را به صورت صوتی و یا دیجیتال به نمایش می‌گذارد. برای انجام نوار قلب جنین، مادر در حالت نیمه نشسته یا به خواب آرام دراز کشیده و بطن شکمی خود را برهنه می‌کند.

سپس کارشناس سونوگرافی یا پزشک، دستگاه دوپلر فتال را روی شکم مادر قرار می‌دهد و با حرکت دستگاه روی شکم، قلب جنین را پیدا می‌کند. در صورتی که نوار قلب جنین برای نظارت بر روند بارداری مورد نیاز است، پزشک معمولاً به مادر توصیه می‌کند هر چند وقت یکبار نوار قلب جنین انجام دهد.

نوار قلب جنین

آیا ازمایش اکوی قلب جنین خطرناک است؟

خیر اکوی جنینی تنها یک ازمایش فراصوتی است و هیچ خطری برای جنین شما ندارد. روشی کاملا بی خطر و گاهی ضروری است تا به شما تضمین بدهد که جنین شما سلامت است اما این ازمایش محدودیت های خود را دارد و هر چند هیچ گونه عارضه احتمالی برای مادر و جنین ندارد، اما استفاده عادی از آن برای همه مادران توصیه نمی شود.

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

مشاوره ویدیویی

    • اخبار داغ
    • جدیدترین
    • پربیننده ترین
    • مطالب مرتبط

    برای ارسال نظر کلیک کنید

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «نی نی بان» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.