۲۴۲۴۰۰
۶۱
۶۱

۶ ترفند عالی برای افزایش قدرت نه گفتن!

آیا تا به حال احساس کردید که به همه درخواست‌ها "بله" می‌گویید، حتی اگر دوست نداشته باشید؟ این عادت ممکن است باعث شود احساس خستگی، استرس و حتی گناه کنید. "نه گفتن" یک مهارت ارزشمند است که نه تنها به شما کمک می‌کند تا مرزهای خود را مشخص کنید، بلکه به شما اجازه می‌دهد تا بر روی چیزهایی که واقعاً برایتان مهم هستند تمرکز کنید. در این مقاله، به شما خواهیم گفت که چگونه می‌توانید مهارت نه گفتن را تقویت کنید و از مزایای آن بهره‌مند شوید.

6 ترفند عالی برای افزایش قدرت نه گفتن!

آیا تا به حال احساس کردید که به همه درخواست‌ها "بله" می‌گویید، حتی اگر دوست نداشته باشید؟ این عادت ممکن است باعث شود احساس خستگی، استرس و حتی گناه کنید. "نه گفتن" یک مهارت ارزشمند است که نه تنها به شما کمک می‌کند تا مرزهای خود را مشخص کنید، بلکه به شما اجازه می‌دهد تا بر روی چیزهایی که واقعاً برایتان مهم هستند تمرکز کنید. در این مقاله، به شما خواهیم گفت که چگونه می‌توانید مهارت نه گفتن را تقویت کنید و از مزایای آن بهره‌مند شوید.

"بسیاری از ما به دلیل ترس از رد شدن یا ناراحت کردن دیگران، به همه درخواست‌ها پاسخ مثبت می‌دهیم. اما آیا تا به حال فکر کرده‌اید که این کار به قیمت از دست دادن زمان و انرژی خودمان تمام می‌شود؟ وقتی به همه بله می‌گوییم، در واقع به نیازها و خواسته‌های خودمان بی‌توجهی می‌کنیم. یادگیری نه گفتن، به ما کمک می‌کند تا اولویت‌هایمان را مشخص کنیم و بر روی چیزهایی که برای‌مان مهم هستند تمرکز کنیم. همچنین، با نه گفتن، به دیگران نشان می‌دهیم که به خودمان و زمانمان احترام می‌گذاریم."

6 ترفند عالی برای افزایش قدرت نه گفتن!

1. بپذیرید که نمی توانید همه کارها را انجام دهید:

اگر همیشه بله بگویید، زمان کافی برای انجام کارهایتان را نخواهید داشت. این باعث استرس و نگرانی شما می شود زیرا زمان کافی برای فعالیت های خود را نخواهید داشت.

مطمئن شوید که هر چیزی که به آن بله می‌ گویید چیزی است که برای آن وقت دارید و مهمتر از همه، واقعا می‌ خواهید آن را انجام دهید.

اگر یک روز عصر در اختیار خودتان دارید و پرسیده می شود، آیا زمان برای انجام فعالیت های دیگران را دارید؟ در صورت تمایل بگویید بله، اما همچنین باید بدانید که نه گفتن اشکالی ندارد. و مهارت نه گفتن خود را باید تقویت کنید.

نه گفتن زمانی به کار می آید که شما تمایل به انجام کارهای دیگران را ندارید و باید برای خودتان زمان بگذارید. دانستن و درک این موضوع که نمی توانید همه کارها را انجام دهید و اینکه هر کاری را انجام ندهید اشکالی ندارد و احساس گناه برای شما معنایی نخواهد داشت. در نه گفتن به دیگران به شما کمک خواهد کرد. برای نه گفتن ترس و هراسی نداشته باشید و سعی کنید آن را در مواردی که دوست دارید تمرین کنید.

2. مهارت نه گفتن، یک جایگزین پیشنهاد دهید:

ارائه یک راه حل جایگزین به کسی راهی عالی برای نه گفتن به آن است. حتی اگر نمی‌ توانید مستقیما به آنها کمک کنید، همچنان یک پیشنهاد یا راه‌ حل ارائه می‌ دهید که به آنها کمک می‌ کند.

تا زمانی که می توانید راه حلی را ارائه دهید که به موقعیت فرد مربوط باشد و به آن کمک کند، حتما این کار را انجام دهید زیرا این کار راه حل بسیار مفیدی برای نه گفتن است. شما بدون اینکه بله بگویید و وقت خود را صرف کنید، به شخص کمک می کنید.

این یک راه عالی برای نه گفتن بدون احساس گناه است و همینطور باعث تقویت مهارت نه گفتن به فرد می شود. در نتیجه باید برای تقویت مهارت نه گفتن تمرین داشته باشید.

نه گفتن را بیاموزید تا زندگی پر از آرامش داشته باشید. احساسات بد ما نسبت به انجام کارهایی که تمایلی به آنها نداریم، افکار منفی و قضاوت و سرزنش کردن خود را افزایش می دهد. به همین علت است که نه گفتن را مهارتی بسیار هوشمندانه تلقی می کنند. در علم روانشناسی افرادی که به راحتی نه گفتن را انجام می دهند از عزت نفس بیشتری برخوردارند.

6 ترفند عالی برای افزایش قدرت نه گفتن!

3. بدون عذرخواهی نه بگویید:

این می تواند در ابتدا ترسناک به نظر برسد، با این حال، هنگامی که بهترین راه را نه گفتن به کسی را (بدون عذرخواهی) بدانید، بسیار ساده تر به نظر می رسد. بسیاری از افراد مهارت نه گفتن را همراه با عذرخواهی از فرد می شناسند. برای مثال از وی برای انجام ندادن کارهایشان عذرخواهی می کنند، در حالی که چنین مسئله ای اصلا منطقی نیست و معذرت خواهی نشانه مقصر بودن شما در مواردی است که حتما ارتباطی با خودتان خواهد داشت. برای مثال اگر کسی شما را برای کمک در میهمانی دعوت کرده است، بجای عبارت “عذرخواهی می کنم، امروز نمی توانم به شما کمک کنم” بگویید امروز زمانی برای کمک در میهمانی به دیگران ندارید و  کارهای دیگری ببرای انجام دارید.

با این کار به تقویت مهارت نه گفتن خود کمک شایانی کرده اید و در عین حال به انجام کارهایی که به هر دلیلی تمایلی به انجام آنها ندارید، نپرداخته اید. این موضوع تاثیر بسزایی در اعتماد به نفستان خواهد داشت و سبب می شود تا شما خودتان را بیشتر دوست داشته باشید و از افکار منفی و احساسات بد دوری کنید.

4. درک کنید که چرا برای نه گفتن مشکل دارید:

برای تقویت مهارت نه گفتن ، باید اول به دنبال پاسخ به این سوال باشید که چرا برای نه گفتن مشکل دارید؟ آیا می ترسید مورد قضاوت دیگران قرار بگیرید؟ و یا شاید فکر می کنید فرد مقابل از پاسخ منفی شما عصبانی خواهد شد؟ در این صورت باید هر چه سریعتر از فرد مورد نظر دوری کنید و به دنبال افرادی مثبت اندیش تر باشید.

افرادی که توانایی موقعیت و درک شما را داشته باشند. مطمئن باشید اگر دایره روابط خود را اصلاح نکنید ممکن است آسیب های جسمی و روحی بسیاری ببینید. پس اولین گام برای تقویت مهارت نه گفتن ، توجه به ریشه مشکل نه گفتنتان است، باید تشخیص دهید به چه علتی سعی می کنید کارهایی را که برایتان مهم نیست را انجام دهید.

هیچ اجباری در این موارد کارساز نیست، کاری که تمایلی به انجام آن ندارید و لزومی به انجامش نیست، باید رها کنید و هیچ هراسی از نه گفتن نداشته باشید.

6 ترفند عالی برای افزایش قدرت نه گفتن!

5. مهارت نه گفتن ، ارزش خود را بدانید:

شما باید ارزش خود را بدانید، بخشی از ناتوانی در نه گفتن معمولا به این دلیل است که شما تایید دیگران را می خواهید، یا نمی خواهید آنها از شما ناراحت شوند، شما را قضاوت کنند یا از شما ناامید شوند.

با این حال، اگر به تایید دیگران وابسته هستید، این احتمال وجود دارد که احساس کنید نظرات آنها مهمتر از نظر شماست. این همچنین به این معنی است که شما دیگران را در مورد موظف به قضاوت می دانید و تمایلی به قضاوت های منفی ندارید. باید مراقب خود باشید و بدانید که چقدر ارزشمند هستید.

نظرات دیگران در مورد شما، شما را تعریف نمی کند یا مشکلات یا اشتباهات شما را انجام مطرح نمی کند. خوب است که خود را در اولویت قرار دهید و برای عقاید خود بیشتر از نظرات دیگران ارزش قائل شوید. برای تقویت مهارت نه گفتن، به هیچ قضاوتی درباره خود گوش ندهید. زیرا افراد تمایل به قضاوت دارند و این نباید برای شما معنای تعریف شخصیتتان باشد.

6. یک جمله آماده داشته باشید:

داشتن جمله ای آماده می تواند به تقویت مهارت نه گفتن شما کمک کند. اگر به دفعات زیاد تحت فشار سیل کارهای دیگران قرار می گیرید و خواهان رد خواسته های کاملا مودبانه هستید، از جملات آماده برای پاسخگویی استفاده کنید.

برای مثال اگر مشغله کاری دارید، محترمانه پاسخ دهید، مشغول به امور کاری خودتان هستید و زمانی برای انجام کارهای دیگران ندارید. داشتن جمله های آماده گامی بزرگ برای رد خواسته های اطرافیان است. مهم نیست دیگران درباره مشغله های شما چه فکری می کنند و یا از گفته هایتان ناراحت شوند یا خیر؟ مهم این است که شما برای رهایی خود از اموری که ارتباطی به شما ندارد، گامی برداشته اید.

در نتیجه اگر تا به امروز مجبور به انجام کارهایی داشته اید که برایتان خوشایند نبوده است. وقت آن است که برای آن تصمیم جدی بگیرید و به دنبال روش های تقویت مهارت نه گفتن باشید. امیدواریم از این مطلب نهایت استفاده را برده باشید.

6 ترفند عالی برای افزایش قدرت نه گفتن!

خودت رو در الویت قرار بده:

گاهی وقتا به دلیل پایین بودن اعتماد به نفس میخواهید در نظر دیگران بهترین باشید و مطابق با خواسته آن ها رفتار می کنید. این رفتار در آینده موجب پیشیمانی شما خواهد شد. برای رشد توسعه فردی و افزایش اعتماد به نفس نیار به فردی دارید تا دوستانه مسیر درست برای رشد شما را آموزش دهد. استاد رضاخانی با سال ها تجربه در ازتباط با دانش آموختگان مختلف، دوره آموزش جذب را تدوین کرده است تا گام به گام با شما همراه باشد تا خواسته های خود را محقق سازید.

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

مشاوره ویدیویی

    • اخبار داغ
    • جدیدترین
    • پربیننده ترین
    • گوناگون
    • مطالب مرتبط

    برای ارسال نظر کلیک کنید

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «نی نی بان» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.