۲۴۳۲۳۳
۲۲
۲۲
حسود نباش تا فرزندت حسود نباشد

با حسادت کودکان چه کنیم؟

پیش از همه لازم است بدانیم: حسادت در «هسته» خود مربوط به ناامنی و ترس است و احساس رقابتی که در همه ما وجود دارد اما به دلیل رفتار نادرست بزرگترها می‌تواند این رقابت جنبه کاملا منفی به خود بگیرد و تبدیل به حسادت شود.

با حسادت کودکان چه کنیم؟

پیش از همه لازم است بدانیم: حسادت در «هسته» خود مربوط به ناامنی و ترس است و احساس رقابتی که در همه ما وجود دارد اما به دلیل رفتار نادرست بزرگترها می‌تواند این رقابت جنبه کاملا منفی به خود بگیرد و تبدیل به حسادت شود.

احساس حسادت، از ابتدای بشریت (گویا) وجود داشته است، یونانیان در مورد آن نوشته اند، شکسپیر در مورد آن نوشته است و در همه کتاب‌های مقدس هم داستان‌هایی درباره آن روایت شده است. در اینجا راه‌هایی وجود دارد که با استفاده از آن‌ها، پدر و مادرها می‌توانند به فرزندان خود کمک کنند تا احساسات حسادت آمیزشان را تشخیص به طور سازنده به آن‌ها پاسخ دهند.

پدر و مادر حسودی نیستید؟

ممکن است لازم باشد، به رفتار خود توجه کنند. اگر متوجه می‌شوید که از دیگران مدام انتقاد می‌کنید، مخصوصاً وقتی اتفاق خوبی برای آن‌ها می‌افتد، ممکن است نشانه‌ای باشد که باید با حسادت خود کنار بیایید.

توهین کردن آسان‌تر از اعتراف به کاستی‌ها است، اما این می‌تواند پیام پشت این احساسات را پنهان کند و بدتر از آن روی فرزندتان تاثیر بگذارد.

حسادتی که بهبود پیدا نکند، می‌تواند به خشم و پرخاشگری تبدیل شود.

با حسادت کودکان چه کنیم؟

نقاط مثبت را برجسته کنید

اگر با رفتار و گفتارتان به کودکتان این حس را بدهید که «او کافی نیست»، زمینه حسادت را در او بیشتر شعله‌ور می‌کنید.

اگر بین کودکانتان هنگام دعوا قرار بگیرید و از یکی از آن‌ها دفاع کنید، حسادت را بین آن‌ها بیشتر می‌کنید. به جای این کار به آن‌ها کمک کنید که بحث و مشکلی که بین‌شان است؛ خودشان حل کنند.

روی حسادت اسم بگذارید

یک نام خنده دار برای حسادت انتخاب کنید، تا به بچه‌ها با این اسم رمز بگویید؛ در حال حسادت کردن هستند. این بازی را در مورد خودتان هم به کار ببرید و به او بسپارید اگر چنین چیزی را در شما دید با این اسم به شما هشدار بدهد.

با حسادت کودکان چه کنیم؟

به دنبال الگوی مشابه باشید

«این یک واقعیت دردناک است که برخی از مردم، خانواده‌های شاد و دوست داشتنی دارند و برخی ندارند. برخی پول دارند و برخی ندارند. این موضوع خشم و حسادت را در کودک شما می‌تواند زیاد کند. در این مورد می‌توانید نمونه افراد موفقی را پیدا کنید و داستان زندگی‌شان را برای کودکتان بگویید تا او هم بدانید می‌تواند بدون حسادت کردن، موفق باشد.

از مقایسه پرهیز کنید

مقایسه مثبت هم؛ درست نیست؛ چه برسد به مقایسه منفی. این مثال‌ها را بخوانید:

تو از پسرخاله‌ات خیلی باهوش‌تری / پسرخاله‌ات از تو خیلی باهوش‌تر است

هردوی این گفته‌ها ریشه حسادت را درون فرزند شما قوی‌تر می‌کند. حالا این مثال‌ها را بخوانید:

تو و پسرخاله‌ات با هم در درس متفاوت هستی/ ریاضی تو خوب است و پسرخاله‌ات در ورزش قوی است

با این روش به کودک خود یادآوری کنید که همه افراد منحصر به فرد هستند و آن‌ها باید بهترین نسخه از خود باشند و نه اینکه بخواهند، شخص دیگری شوند.

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

مشاوره ویدیویی

    • اخبار داغ
    • جدیدترین
    • پربیننده ترین
    • گوناگون
    • مطالب مرتبط

    برای ارسال نظر کلیک کنید

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «نی نی بان» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.