۲۴۰۳۲۷
۲۷۳
۲۷۳

تحلیل لثه در ارتودنسی

در این مقاله دلایل، علائم و انواع درمان‌های تحلیل لثه در ارتودنسی را بررسی خواهیم کرد.

تحلیل لثه در ارتودنسی

تحلیل لثه، یک بیماری شایع در افرادی است که درمان ارتودنسی را پیش گرفته‌اند. این عارضه با نمایان شدن ریشه دندان به دلیل جمع شدن حاشیه لثه مشخص می‌شود. این پدیده می‌تواند به ویژه در ارتودنسی نگران کننده باشد، جایی که تراز دندان ها و سلامت پریودنتیوم در درجه اول اهمیت قرار دارند. علت تحلیل لثه چند وجهی است و عواملی مانند استعداد ژنتیکی، مسواک زدن نامناسب دندان و وجود براکت‌های ارتودنسی را شامل می‌شود. برای متخصصین ارتودنسی بسیار مهم است که علائم تحلیل لثه را زود تشخیص دهند و آن را به طور موثر مدیریت کرده تا از آسیب بیشتر پریودنتال جلوگیری کنند. در این مقاله دلایل، علائم و انواع درمان‌های تحلیل لثه در ارتودنسی را بررسی خواهیم کرد.

در این مقاله می‌خوانید:


بیشتر بخوانید: جراحی لثه چیست؟ قیمت و هزینه جراحی لثه در سال 1403 و 1402


تحلیل لثه در ارتودنسی چه دلایلی دارد؟

درمان‌های ارتودنسی برای اصلاح نامرتبی دندان‌ها و فک‌ها طراحی شده‌اند، اما گاهی اوقات می‌توانند منجر به تحلیل رفتن لثه یا تشدید آن شوند. این عارضه زمانی رخ می‌دهد که بافت لثه اطراف دندان فرسوده شده یا به سمت عقب کشیده شود و بیشتر دندان یا ریشه دندان نمایان شود. موارد زیر عوامل کلیدی است که می‌تواند باعث تحلیل لثه در ارتودنسی شود:

تحلیل لثه در ارتودنسی

استعداد ژنتیکی

برخی از افراد از نظر ژنتیکی مستعد بافت لثه نازک تر و شکننده تر هستند، که می‌تواند به راحتی تحت فشار درمان ارتودنسی عقب نشینی کند.

مسواک زدن شدید

مسواک زدن شدید یا استفاده از مسواک سفت می‌تواند به مرور زمان خط لثه را از بین ببرد، به‌ویژه در مناطقی که براکت‌ها یا سیم‌های ارتودنسی ممکن است قبلاً باعث تحریک شده باشند.

بیماری پریودنتال

بیماری التهابی مزمن پریودنتال می‌تواند منجر به التهاب و تخریب بافت لثه شود و در طول درمان ارتودنسی پسرفت آن را تشدید کند.

موقعیت غیر طبیعی دندان

دندان‌هایی که نامرتب هستند می‌توانند از استخوان نازک و بافت لثه پشتیبانی کنند و در صورت جابه‌جایی در طول درمان ارتودنسی مستعد فرورفتگی شوند.

حرکت ارتودنسی

فشاری که توسط بریس‌ها یا الاینرها اعمال می‌شود، گاهی اوقات می‌تواند باعث عقب‌رفتن لثه‌ها شود، به‌ویژه اگر حرکت خیلی سریع باشد یا اگر دندان‌ها به خارج از تکیه گاه استخوانی حرکت کنند.

ضربه یا آسیب

هر گونه ضربه یا آسیب به بافت لثه، مانند سیم‌ها و براکت‌های ارتودنسی، می‌تواند باعث شروع یا بدتر شدن تحلیل لثه شود.

تحلیل لثه در ارتودنسی

بهداشت ضعیف دهان

تمیز کردن ناکافی پلاک دندان می‌تواند منجر به بیماری لثه و تحلیل رفتن آن شود که مدیریت این عارضه با وجود ارتودنسی در دهان می‌تواند چالش برانگیزتر باشد.

تغییرات هورمونی

نوسانات هورمونی به ویژه در زنان در دوران بلوغ، بارداری یا یائسگی، می‌تواند لثه‌ها را حساس‌تر و مستعد ابتلا به تحلیل لثه کند.

مصرف تنباکو

سیگار کشیدن یا استفاده از تنباکوی جویدنی می‌تواند جریان خون در بافت لثه را مختل کند و خطر تحلیل آن را افزایش دهد.

پیرسینگ لب و زبان

پیرسینگ‌های موجود در دهان می‌توانند به لثه ها ساییده شوند و منجر به تحلیل لثه شوند، به خصوص زمانی که با درمان ارتودنسی ترکیب شوند.

تحلیل لثه در ارتودنسی


پیشنهاد ویژه نی نی بان:  فواید یائسگی، پیش به سوی زندگی بهتر


علائم تحلیل لثه در ارتودنسی

تحلیل لثه در ارتودنسی می‌تواند منجر به حساسیت، ناراحتی و حتی از دست دادن دندان در صورت عدم رسیدگی مناسب شود. در ادامه برخی از علائم رایج این عارضه را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

  • حساسیت دندان: یکی از اولین نشانه های تحلیل رفتن لثه، افزایش حساسیت است. بیماران ممکن است هنگام مصرف غذاها و نوشیدنی های گرم، سرد یا شیرین احساس ناراحتی کنند.
  • ریشه‌های قابل مشاهده دندان: با عقب‌رفتن لثه‌ها، ریشه‌های دندان‌ها ممکن است نمایان شوند و باعث می‌شوند که دندان‌ها بلندتر از حد معمول به نظر برسند.
  • احساس ناراحتی در نزدیکی خط لثه: بیماران ممکن است درد یا احساس ناراحتی در اطراف خط لثه داشته باشند که با مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن تشدید می‌شود.
  • التهاب و خونریزی: لثه ملتهب یا خونریزی آن به ویژه در هنگام مسواک زدن یا تمیز کردن دندان، می‌تواند نشان دهنده تحلیل رفتن لثه و مشکلات زمینه ای پریودنتال باشد.
  • لق شدن دندان: در موارد پیشرفته تر، دندان ها ممکن است به دلیل از بین رفتن تکیه گاه بافت لثه دچار لقی و حرکت شوند.

تحلیل لثه در ارتودنسی


مطالب پیشنهادی: عوارض ایمپلنت دندان چیست؟ آیا کاشت دندان خطری دارد؟


تحلیل لثه در ارتودنسی چگونه درمان می‌شود؟

درمان های ارتودنسی برای بهبود زیبایی و عملکرد دندان طراحی شده اند، اما گاهی اوقات ممکن است به تحلیل لثه کمک کنند یا آن را تشدید کنند. درک گزینه های درمانی موجود برای بیماران، به منظور مدیریت موثر این وضعیت بسیار مهم است.

درمان های غیر جراحی

  • بهداشت دهان و دندان بهبود یافته: به بیماران توصیه می‌شود برای جلوگیری از پسروی بیشتر، بهداشت دهان و دندان را با مسواک زدن ملایم و نخ دندان کشیدن حفظ کنند.
  • رزین های کامپوزیت : رزین های همرنگ دندان را می‌توان برای پوشاندن ریشه های در معرض دید و محافظت از آنها در برابر پوسیدگی استفاده کرد.

درمان های جراحی

  • گرافت لثه: قابل پیش بینی ترین گزینه جراحی برای درمان تحلیل لثه شامل برداشتن لایه ظریفی از پوست از سقف دهان و پیوند آن به ناحیه آسیب دیده برای ایجاد خط لثه جدید است.
  • روش های ترمیمی: در مواردی که استخوان نگهدارنده دندان از بین رفته است، ممکن است روش هایی برای بازسازی استخوان و بافت از دست رفته توصیه شود.
  • حذف باکتری‌های عامل: در برخی موارد، لازم است قبل از پیوند بافت لثه یا محکم کردن آن در جای خود، نسبت به حذف باکتری های عامل بیماری اقدام کرد.

تحلیل لثه در ارتودنسی


پیشنهاد ویژه نی نی بان:  قهوه با مغز چه میکند؟ فِرِش و شاداب


درمان‌های خانگی تحلیل لثه

در حالی که مراقبت های دندانپزشکی حرفه ای برای درمان تحلیل لثه در ارتودنسی بسیار مهم است، برخی از درمان های خانگی می‌توانند در کنار درمان های استاندارد مفید باشند.

قرقره روغن

قرقره کردن روغن در دهان برای حذف باکتری ها و ارتقای بهداشت دهان از دوران باستان محبوبیت دارد. این کار را می‌توان با روغن نارگیل، کنجد یا آفتابگردان انجام داد. روغن را به مدت ۵ تا ۲۰ دقیقه در اطراف دهان بچرخانید و سپس آن را بیرون بیاورید و با آب گرم بشویید.

دهانشویه‌های گیاهی

دهانشویه های حاوی عصاره های طبیعی مانند میخک، ریحان و روغن درخت چای دارای خواص ضد پلاک و ضد التهاب لثه هستند. با این حال، مهم است که قبل از استفاده از آن‌ها با دندانپزشک مشورت کنید، زیرا برخی از آنها در صورت مصرف ممکن است سمی باشند.

مصرف آنتی اکسیدان

آنتی اکسیدان ها ممکن است به کاهش التهاب لثه مرتبط با بیماری لثه کمک کنند. غذاهای غنی از آنتی اکسیدان ها یا مکمل ها می‌توانند به بهبود سلامت دهان و دندان از جمله کاهش پلاک و خونریزی لثه کمک کنند.

مسواک زدن ملایم

استفاده از مسواک نرم و تکنیک های مسواک زدن ملایم می‌تواند از آسیب بیشتر به لثه ها جلوگیری کند. همچنین مهم است که به طور منظم از نخ دندان برای از بین بردن تجمع پلاک استفاده کنید.

آلوئه ورا و روغن درخت چای

استفاده از ژل آلوئه ورا روی لثه ها می‌تواند التهاب را تسکین دهد و روغن درخت چای دارای خواص ضد باکتریایی است. این موارد باید با احتیاط و زیر نظر دندانپزشک استفاده شوند.

چای سبز

چای سبز شیرین نشده حاوی آنتی اکسیدان هایی است که با باکتری های مضر مسئول بیماری لثه مبارزه می‌کند و ممکن است به بهبود لثه ها کمک کند.

روغن نارگیل

شستشو با روغن نارگیل می‌تواند به کاهش باکتری‌هایی که باعث بیماری پریودنتال می‌شوند، کمک کند.

تحلیل لثه در ارتودنسی

کلام آخر

همان طور که در این مقال اشاره شد، تحلیل لثه در ارتودنسی چالشی است که نیاز به درک جامع علل، علائم و درمان آن دارد. در نظر گفتن برخی اقدامات مدیریت موثر از جمله بهداشت دهان، نظارت و معاینه منظم و رویکردهای پریودنتیست‌ها، ضروری است. در نهایت، هدف از این است که اگر تحت رمان ارتودنسی قرار گرفته‌اید، از علائم و دران‌های مرتبط با عارضه تحلیل لثه آگاهی لازم را داشته باشید و بهداشت دهان و دندان خود را در اولویت قرار دهید.

 

منبع: semortho

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

  • اخبار داغ
  • جدیدترین
  • پربیننده ترین
  • گوناگون
  • مطالب مرتبط

برای ارسال نظر کلیک کنید

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت، «نی نی بان» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.