۲۴۰۷۵۹
۳۵
۳۵

فیبروم دهانی چیست و چگونه درمان می شود؟

فیبروم دهانی یک ضایعه خوش خیم شایع است که در حفره دهان ایجاد می‌شود. ایجاد این ضایعه در دهان می‌تواند صحبت کردن و فرایند جویدن فرد را دچار اختلال کند و باعث ناراحتی فرد مبتلا شود.

فیبروم دهانی چیست و چگونه درمان می شود؟

فیبروم دهانی یک ضایعه خوش خیم شایع است که در حفره دهان ایجاد می‌شود. ایجاد این ضایعه در دهان می‌تواند صحبت کردن و فرایند جویدن فرد را دچار اختلال کند و باعث ناراحتی فرد مبتلا شود. علی‌رغم ماهیت بی ضرر فیبروم دهانی، آگاهی از دلایل بروز و روش‌های درمان آن برای حفظ سلامت دهان و دندان بسیار مهم است.

در این مقاله می‌خوانید:


بیشتر بخوانید: اگر دهان شما این بو را می دهد یعنی قند خونتان بالاست


فیبروم دهانی چیست؟

فیبروم دهانی که به عنوان فیبروم تحریکی یا فیبروم تروماتیک نیز شناخته می‌شود، رشد خوش خیم بافت همبند در دهان است. این ضایعه معمولاً به عنوان پاسخی به تحریک یا ضربه مزمن، مانند گاز گرفتن مداوم لپ یا اصطکاک ناشی از درمان‌های دندانی مانند براکت‌های ارتودنسی که می‌توانند به بافت داخلی دهان آسیب رسانند، ایجاد می‌شود. این ضایعات معمولا کوچک، بدون علامت و دارای سطح صاف با رنگ مخاطی صورتی هستند. آنها بیشتر در قسمت داخلی گونه ها، زبان و لثه ها یافت می شوند.

تشخیص این عارضه اغلب از طریق معاینه بالینی انجام می‌شود. با این حال، بیوپسی ممکن است برای رد سایر شرایط و تایید تشخیص فیبروم انجام شود.

فیبروم دهانی چیست و چگونه درمان می شود؟

چرا دچار فیبروم دهانی می‌شویم؟

فیبروم‌های دهانی، ضایعاتی خوش خیم در دهان هستند که معمولاً از تحریک مزمن ناشی می شوند. این فیبروم‌ها می‌توانند به دلایل مختلفی ایجاد شوند که در ان بخش برخی از رایج‌ترین آن‌ها را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

  • گاز گرفتن گونه یا لب: این عمل تکراری می‌تواند باعث آسیب به بافت های نرم داخل دهان شده و منجر به تشکیل فیبروم در پاسخ به آسیب شود.
  • مالیده شدن دندان شکسته یا ناهموار به بافت داخلی دهان: دندان‌ها با لبه ناهموار می‌توانند به طور مداوم گونه یا زبان را تحریک کنند و باعث واکنش بافت فیبری محافظ شوند.
  • پروتزهای نامناسب دندانی : پروتزهایی که به درستی و براساس فضای دهان طراحی نشده‌اند مانند تاج ایمپلن یا روکش‌های دندانی، می‌توانند روی گونه ها یا لثه ها ساییده شده و منجر به تحریک و ایجاد فیبروم شوند.
  • عادت به جویدن گونه: گاز گرفتن گاه به گاه گونه که در برخی افراد تبدیل به عادت عصبی شده است، می‌تواند منجر به آسیب های مکرر و شدیدتر شود و احتمال تشکیل فیبروم را افزایش دهد.
  • تروما یا آسیب در دهان : هر گونه آسیب مانند اقدامات دندانپزشکی نامناسب یا گاز گرفتن تصادفی، می‌تواند باعث رشد بافت فیبری به عنوان بخشی از روند بهبودی شود.
  • ترمیم های دندانی نامناسب: کارهای دندانپزشکی و ترمیم نامناسب دندان‌های آسیب دیده که باعث تحریک بافت های نرم اطراف می‌شود، می‌تواند به دلیل تحریک مداوم منجر به رشد فیبروم شود.

همه این علل شامل نوعی تحریک یا ضربه است که بافت نرم دهان را وادار می‌کند تا واکنش نشان دهد و با تشکیل بافت فیبری از خود محافظت کند.

فیبروم دهانی چیست و چگونه درمان می شود؟


پیشنهاد ویژه نی نی بان:  فواید یائسگی، پیش به سوی زندگی بهتر


آیا فیبروم دهانی باعث سرطان می‌شود؟

فیبروم دهانی یا همان فیبروم تحریک شده، توده های خوش خیمی هستند که در دهان ایجاد می شوند. آنها معمولاً در اثر تحریک مزمن یا ضربه به بافت‌های نرم ایجاد می‌شوند و سرطانی نیستند. به گفته محققان، فیبروم های دهان به سرطان دهان تبدیل نمی شوند.

در حالی که نگرانی درباره سرطان همیشه وجود دارد و اگر فیبروم‌های دهانی به صورت مداوم رشد کنند، روش‌های تشخیصی بیوپسی برای اطمینان از بی خطر بودن آن‌ها انجام می‌شود، اما باید گفته که فیبروم ها تقریباً همیشه خوش خیم هستند. تحقیقات نشان می‌دهند که فیبروم‌ها کمتر از ۱ در ۱۰۰۰ به سرطان تبدیل می شوند. این موضوع توسط سایر منابع تحقیق نیز تأیید شده است که تأیید می کنند فیبروم ها خطر ابتلا به سرطان را افزایش نمی دهند.

در موارد نادری که فیبروم سرطانی است، لیومیوسارکوم نامیده می‌شود. با این حال، بروز این عارضه بسیار نادر است و معمولاً به فیبروم های رحمی مربوط می‌شود تا فیبروم های دهان. تفاوت اصلی بین تومورهای سرطانی و فیبروم در این است که فیبروم‌ها تومورهای غیر سرطانی هستند و تکثیر نمی‌شوند. اگر درباره فیبروم دهانی خود نگرانی دارید، بهتر است برای تشخیص دقیق و آرامش خاطر با یک متخصص مشورت کنید.

فیبروم دهانی چیست و چگونه درمان می شود؟


مطالب پیشنهادی: مراجعه به دندانپزشکی در بارداری، بهترین و کم خطرترین زمان


روش های درمان فیبروم دهانی

درمان فیبروم دهانی معمولا بسته با شدت، اندازه و همچنین دلیل ایجاد آن متفاوت است. از جمله درمان‌های رایج این عارضه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

برداشتن جراحی

این یک روش رایج است که در آن فیبروم با استفاده از چاقوی جراحی تحت بی حسی موضعی بریده می‌شود. ناحیه اطراف فیبروم بی‌حس می‌شود و سپس دندانپزشک یا جراح دهان، فیبروم را با حاشیه‌‌ای باریک از اطراف برمی‌دارد. این روش ساده است اما اگر به منبع تحریکی که باعث فیبروم شده است توجه نشود، ممکن است این عارضه دوباره عود کند.

برداشتن با لیزر بافت نرم

جایگزینی کمتر تهاجمی برای برداشتن جراحی، این روش از لیزر ویژه ای برای برداشتن فیبروم استفاده می‌کند. پس از اعمال بی حسی موضعی، پریودنتیست یا جراح دهان از لیزر برای از بین بردن فیبروم بدون درد و سریع استفاده می‌کند. درمان با لیزر می‌تواند خونریزی و زمان بهبودی را در مقایسه با جراحی کاهش دهد.

فیبروم دهانی چیست و چگونه درمان می شود؟

بیوپسی و معاینه پاتولوژی

صرف نظر از روش برداشتن، بیوپسی اغلب روی بافت برداشته شده انجام می‌شود تا اطمینان حاصل شود که هیچ سلول سرطانی وجود ندارد. نمونه برای معاینه به پاتولوژیست متخصص در نمونه های بافت دهان فرستاده می‌شود.

برای جلوگیری از عود پس از درمان، پرداختن به دلایل زمینه‌ای تحریک مهم است. معاینات منظم دندانپزشکی و رعایت بهداشت دهان و دندان نیز می‌تواند به جلوگیری از تشکیل فیبروم های جدید کمک کند.

فیبروم دهانی چیست و چگونه درمان می شود؟

درمان‌ خانگی فیبروم دهانی

فیبروم‌های دهانی معمولاً برای برداشتن نیاز به درمان حرفه ای دارند. با این حال، روش‌های دیگری وجود دارد که می‌توانید در خانه دنبال کنید تا به مدیریت علائم و جلوگیری از تحریک بیشتر کمک شود.

  • مدیریت درد: مسکن های بدون نسخه (OTC) مانند داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) می‌توانند به کاهش ناراحتی مرتبط با فیبروم های دهان کمک کنند.
  • کمپرس گرم: قرار دادن کمپرس گرم در قسمت بیرونی گونه ممکن است درد یا ناراحتی را تسکین دهد.
  • بهداشت دهان: حفظ بهداشت دهان و دندان می‌تواند از تحریک اضافی ناشی از پلاک یا ذرات غذا جلوگیری کند.
  • اجتناب از محرک ها: سعی کنید عادات یا مسائل دندانی که ممکن است باعث تحریک در دهان شما شود، مانند گاز گرفتن داخل گونه، عدم رسیدگی به دندان های ناهموار یا وسایل نامناسب دندانی را شناسایی کرده و از آن اجتناب کنید.
  • تنظیمات غذایی: اگر فیبروم با جویدن تشدید شود، خوردن یک رژیم غذایی سالم همراه با غذاهای نرم ممکن است باعث کاهش سوزش شود.

توجه به این نکته مهم است که این درمان‌های خانگی جایگزین توصیه‌ها یا درمان‌های پزشکی حرفه‌ای نیستند.

فیبروم دهانی چیست و چگونه درمان می شود؟


پیشنهاد ویژه نی نی بان:  قهوه با مغز چه میکند؟ فِرِش و شاداب


کلام آخر

همان طور که در این مقاله اشاره کردیم، در حالی که فیبروم دهانی خطرناک نیست، می‌تواند باعث ناراحتی یا اختلال در فعالیت‌های روزانه شوند. معاینات منظم دندانپزشکی و رسیدگی به هرگونه منبع تحریک کننده در دهان که باعث اجاد این عارضه می‌شود، می‌تواند به جلوگیری از بروز آنها کمک کند. توجه داشته باشید که عدم توجه به فیبروم‌های دهانی و عدم درمان آن‌ها می‌تواند سلامتی دهان و دندان شما را به خطر بیندازد.

 

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

مشاوره ویدیویی

    • اخبار داغ
    • جدیدترین
    • پربیننده ترین
    • گوناگون

    برای ارسال نظر کلیک کنید

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «نی نی بان» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.