۲۴۲۳۹۳
۶۰
۶۰

آزمایش عفونت خون شامل چه آزمایش هایی است؟

آزمایش عفونت خون شامل کشت باکتری برای تایید وجود عفونت باکتریایی است. این آزمایش همچنین می‌تواند تشخیص دهد که چه نوع باکتری باعث عفونت شده است.

آزمایش عفونت خون شامل چه آزمایش هایی است؟

آزمایش عفونت خون شامل کشت باکتری برای تایید وجود عفونت باکتریایی است. این آزمایش همچنین می‌تواند تشخیص دهد که چه نوع باکتری باعث عفونت شده است.

در این مقاله می‌خوانید: 

آزمایش عفونت خون شامل چه آزمایش هایی است؟

آزمایش عفونت خون

آزمایش عفونت خون شامل کشت باکتری برای تایید وجود عفونت باکتریایی است. این آزمایش همچنین می‌تواند مشخص کند که چه نوع باکتری باعث عفونت شده است که به تصمیم‌گیری در مورد نوع درمان کمک می‌کند. در آزمایش عفونت خون، نمونه‌ای از خون، مدفوع، ادرار، پوست، مخاط یا مایع نخاعی گرفته می‌شود. 

آزمایش کشت باکتری چیست؟

باکتری‌ها موجوداتی ساده و تک‌سلولی هستند که جزو اولین شکل‌های حیات بر روی زمین بودند. آن‌ها در اطراف و حتی درون ما زندگی می‌کنند. اغلب باکتری‌ها بی‌ضرر و حتی مفید هستند، اما برخی از آن‌ها می‌توانند باعث بیماری و علائم مرتبط شوند. در واقع، باکتری‌ها باعث بیشتر بیماری‌های عفونی می‌شوند.

آزمایش عفونت خون شامل کشت باکتری آزمایشی برای تایید وجود عفونت باکتریایی است. این آزمایش همچنین می‌تواند نوع باکتری را که باعث عفونت شده است، تشخیص دهد تا پزشک موثرترین درمان را ارائه بدهد چون آنتی‌بیوتیک‌های خاص در برابر باکتری‌های خاص موثرتر هستند.

پیشنهاد ویژه نی نی بان: آشنایی با مراکز آزمایشگاه

آزمایش عفونت خون شامل چه آزمایش هایی است؟

آزمایش عفونت خون چه زمانی انجام می شود؟

کشت باکتری در آزمایش عفونت خون، یک ابزار رایج است که پزشکان وقتی فرد دارای علائم عفونت باکتریایی باشد از آن استفاده می‌کنند. این علائم عبارتند از: 

  • برونشیت
  • مسمومیت غذایی
  • عفونت کلیه
  • ذات‌الریه
  • سپسیس
  • گلودرد استرپتوکوکی
  • عفونت ادراری
  • عفونت زخم در بریدگی یا سوختگی

آزمایش عفونت خون توسط چه کسی گرفته می شود؟ 

پزشکان مختلف ممکن است آزمایش عفونت خون را تجویز کنند و شما برای انجام آن باید به آزمایشگاه مراجعه کنید که متخصصان زیر این ازمایش را می‌گیرند:

  • پزشکان اطفال
  • پرستاران
  • متخصصانی مانند اورولوژیست، متخصص گوارش و ریه
  • تکنسین‌های آزمایشگاه 

بیشتر بخوانید: آزمایشگاههای شرق تهران

آزمایش عفونت خون شامل چه آزمایش هایی است؟

تست آزمایش عفونت خون چگونه است؟

در آزمایش عفونت خون، متخصص نمونه کوچکی از خون شما را می‌گیرد البته منطقه نمونه بستگی به علائم شما و این موضوع دارد که پزشک به چه عفونتی مشکوک است. این نمونه به آزمایشگاه فرستاده می‌شود و در آزمایشگاه، متخصصان از تکنیک‌های خاصی برای تقویت عمدی هر میکروارگانیسم موجود در نمونه برای رشد و تکثیر آن استفاده می‌کنند. سپس نمونه برای شناسایی باکتری یا مخمر زیر میکروسکوپ بررسی می‌شود.

بیشتر بخوانید: بهترین زمان آزمایش خون بارداری!

آزمایش عفونت خون شامل چه آزمایش هایی است؟

انواع مختلف آزمایش کشت باکتری چیست؟

بسته به نوع عفونت مشکوک، می‌توان از باکتری‌ها از نواحی مختلف بدن، یا مواد داخل بدن نمونه‌برداری کرد که انواع مختلف آن عبارتند از:

  • کشت خون: این آزمایش، عفونت سیستمیک مانند سپسیس را در کل بدن بررسی می‌کند.
  • کشت مایع مغزی نخاعی (CSF): در این آزمایش، نمونه‌ای از مایع نخاعی را که از ستون فقرات محافظت می‌کند بررسی می‌شود. پزشک، یک سوزن را در فضایی بین دو مهره در ستون فقرات شما وارد می‌کند تا نمونه بردارد. به این روش «تپ ستون فقرات» (پنکسیون کمری) نیز می‌گویند.
  • کشت مدفوع: این آزمایش، مدفوع را برای وجود عفونت در دستگاه گوارش بررسی می‌کند. در این آزمایش باید در یک فنجان استریل مدفوع کنید که سپس مهر و موم شده و به آزمایشگاه فرستاده می‌شود.
  • کشت گلو: کشت گلو، شما را از نظر عفونت در گلو مانند گلودرد استرپتوکوکی آزمایش می‌کند. در این روش، متخصص پشت گلوی شما را سواب می‌کشد تا نمونه بردارد. 

آزمایش عفونت خون شامل چه آزمایش هایی است؟

  • کشت خلط: اگر پزشک شما مشکوک به عفونت در عمق ریه باشد، ممکن است آزمایش خلط را برایتان تجویز کند. خلط، مخاط غلیظی است که از اعماق ریه‌ها خارج می‌شود و به آن بلغم نیز می‌گویند.
  • کشت ادرار: در این روش، ادرار آزمایش می‌شود تا به تشخیص عفونت در دستگاه ادراری از جمله کلیه‌ها کمک کند. پزشک از شما می‌خواهد که به طور مستقیم در یک فنجان کوچک و استریل ادرار کنید. سپس فنجان مهر و موم شده و به آزمایشگاه فرستاده می‌شود. در بیمارستان، نمونه ادرار ممکن است از طریق کاتتر جمع‌آوری شود. کاتتر، لوله نازکی است که در مجرای ادرار وارد می‌شود.
  • کشت زخم: اگر بریدگی یا سوختگی دارید که احتمال عفونی بودن آن هست، ممکن است به کشت زخم نیاز داشته باشید که کشت پوست نیز نامیده می‌شود. متخصص از یک سرنگ برای برداشتن نمونه مایع یا چرک از زخم استفاده می‌کند و نمونه به آزمایشگاه ارسال می‌شود.

پیشنهاد ویژه نی نی بان: آشنایی با پزشکان متخصص داخلی

آزمایش عفونت خون شامل چه آزمایش هایی است؟

چگونه برای آزمایش عفونت باکتری آماده شوید؟

اکثر آزمایش‌های کشت باکتری نیازی به آماده‌سازی ندارند. اما از پزشکتان بپرسید که که آیا دستورالعمل خاصی وجود دارد یا نه. مثلا می‌توانید بپرسید که باید ناشتا باشید یا نه، یا این‌که نیاز است پیش از انجام آزمایش از مصرف غذا یا داروی خاصی خودداری کنید، یا نه.

عوارض آزمایش کشت باکتری چیست؟

آزمایش‌های کشت باکتری، عوارض کمی دارند. اکثر آن‌ها هیچ خطر شناخته شده‌ای ندارند. کشت خون و کشت مایع مغزی نخاعی با احتمال کمی عفونت یا خونریزی همراه است چون این آزمایش‌ها شامل وارد کردن سوزن در پوست است. کشت مایع مغزی نخاعی معمولا بر روی فردی انجام می‌شود که به شدت بیمار است، یا احتمال دارد در آینده نزدیک بیمار شود.

بیشتر بخوانید: آزمایشگاههای غرب تهران

آزمایش عفونت خون شامل چه آزمایش هایی است؟

نتایج آزمایش عفونت خون

بسته به نوع آزمایشی که داده‌اید (نوع باکتری) و آزمایشگاه، جواب آزمایش بین یک تا پنج روز طول می‌کشد. اگر نمونه حاوی باکتری کافی باشد، آزمایشگاه عفونت را تایید می‌کند. جواب آزمایش توسط آزمایشگاه برای پزشک شما ارسال می‌شود، یا این‌که خودتان باید جواب آزمایش را نزد پزشک ببرید.

آزمایشگاه همچنین ممکن است تست حساسیت ضد میکروبی (AST) را انجام دهد که مشخص می‌کند کدام رژیم درمانی در برابر نوع عفونت شما موثرتر است. پس از دریافت این نتایج پزشک شما تشخیص می‌دهد که به چه نوع آنتی‌بیوتیکی نیاز دارید، چون آنتی‌بیوتیک‌های خاص در برابر باکتری‌های خاص موثرتر هستند.

بیشتر بخوانید: آزمایش انعقاد خون برای چیست؟

آزمایش عفونت خون شامل چه آزمایش هایی است؟

خلاصه

آزمایش عفونت خون شامل کشت باکتری آزمایشی برای تشخیص وجود عفونت باکتریایی است که می‌توان آن را از نمونه خون، مدفوع، ادرار، پوست، مخاط یا مایع نخاعی تشخیص داد. با استفاده از این نوع آزمایش، پزشکتان می‌تواند علت عفونت را شناسایی و موثرترین درمان را تعیین کند.

برای یافتن متخصصان مورد نظر خود به کلینیک نی نی بان سر بزنید. 

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

مشاوره ویدیویی

    • اخبار داغ
    • جدیدترین
    • پربیننده ترین
    • گوناگون
    • مطالب مرتبط

    برای ارسال نظر کلیک کنید

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «نی نی بان» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.