۲۴۲۹۶۰
۵۴
۵۴

تغییرات هورمونی در طول پریود چگونه است؟

از نوسانات خلقی قبل از پریود گرفته تا گرفتگی عضلات در طول قاعدگی، همه به دلیل تغییرات هورمونی اتفاق می‌افتند. این مقاله را بخوانید تا با تغییرات هورمونی در طول پریود آشنا شوید.

تغییرات هورمونی در طول پریود چگونه است؟

تغییرات هورمونی در طول پریود یک نقش کلیدی در تنظیم فرآیندهای بدن ایفا می‌کنند. هورمون‌هایی مانند استروژن و پروژسترون در طول ماه در نوسان هستند. استروژن در نیمه اول سیکل افزایش می‌یابد تا به رشد تخمک کمک کند، اما پس از تخمک‌گذاری این پروژسترون است که بالا می‌رود تا بدن را برای بارداری احتمالی آماده کند. با ما همراه باشید تا با تغییرات هورمونی در سیکل قاعدگی طبیعی اشنا شوید.

در این مقاله می‌خوانید:

آیا پریود باعث تغییرات هورمونی می‌شود؟

چرخه قاعدگی شامل فعل و انفعالات پیچیده بین هورمون‌ها است که می‌تواند به اثرات فیزیولوژیکی و عاطفی مختلف بر روی بدن و ذهن منجر شود. هورمون‌های شما در طول مراحل قاعدگی تحت تاثیر قرار می‌گیرند و بالا و پایین می‌شوند. به عنوان مثال، هورمون پروژسترون می‌تواند علائمی شبیه به سندرم پیش از قاعدگی مانند تحریک یا افسردگی ایجاد کند. به همین ترتیب، افزایش استروژن در طول فاز فولیکولی باعث می‌شود که پوشش رحم پس از قاعدگی ترمیم شود و سلامت پوست و تراکم استخوان نیز بهبود یابد.

تغییرات هورمونی در طول پریود چگونه است؟


بیشتر بخوانید: پریود چیست؟ تمام آنچه باید بدانید!


در فازهای مختلف چرخه پریود چه اتفاقاتی می‌افتد؟

تغییرات هورمونی در طول پریود واقعاً صحت دارد، زیرا هر مرحله از چرخه قاعدگی شما بر هورمون‌هایتان تأثیر می‌گذارد. به همین دلیل، درک مراحل مختلف چرخه قاعدگی و اینکه هر کدام چگونه می‌توانند بر هورمون‌های شما تأثیر بگذارند بسیار مهم است. استروژن و پروژسترون دو هورمونی هستند که در چرخه قاعدگی شما نقش دارند و تغییرات آن‌ها را می‌توانید در چهار مرحله از سیکل قاعدگی در زیر بخوانید:


بیشتر بخوانید: چرخه قاعدگی چیست و چگونه کار می کند؟


فاز قاعدگی

پریود اولین مرحله از چرخه قاعدگی است و زمانی شروع می‌شود که تخمک از چرخه قبلی بارور نشود. سطح هورمون‌های استروژن و پروژسترون نیز ممکن است در این مرحله کاهش یابد. این هورمون‌ها با همکاری یکدیگر باعث ضخیم شدن دیواره رحم برای ترمیم می‌شوند، اما وقتی بارداری اتفاق نمی‌افتد، پوشش ایجاد شده از طریق واژن به بیرون می‌ریزد. به این ترتیب، بدن شما ترکیبی از خون، مخاط و بافت را از رحم آزاد می‌کند و ممکن است در این مرحله از چرخه قاعدگی دچار نوسانات خلقی شوید.


بیشتر بخوانید: روش‌های پیشگیری از ‌پریود نامنظم: راهکارهایی برای حفظ سلامتی شما


فاز فولیکولی

تغییرات هورمونی در سیکل قاعدگی طبیعی را باید برای فاز فولیکولی نیز توضیح داد. این مرحله با مرحله قاعدگی در اولین روز پریود شروع می‌شود و با تخمک‌گذاری به پایان می‌رسد. به عبارت بهتر، این مرحله زمانی شروع می‌شود که غده هیپوفیز شما هورمون محرک فولیکولی (FSH) را ترشح می‌کند.
این هورمون مسئول تحریک تخمدان‌ها و تولید ۵ تا ۲۰ کیسه کوچک به نام فولیکول است که هر کدام حاوی یک تخمک نابالغ هستند. سالم‌ترین این تخم‌ها بالغ و باعث پریود می‌شوند. میانگین فاز فولیکولی بسته به چرخه قاعدگی شما از ۱۱ تا ۲۷ روز متغیر است.

تغییرات هورمونی در طول پریود چگونه است؟


بیشتر بخوانید: بهترین قرص برای تنظیم هورمون های زنانه کدام است؟/ انواع قرص


فاز تخمک گذاری

غده هیپوفیز شما هورمون لوتئینیزه کننده (LH) را در پاسخ به افزایش سطح استروژن تولید شده در فاز فولیکولی ترشح می‌کند. این شروع دوره تخمک‌گذاری شما است که در آن تخمدان یک تخمک توسعه یافته تولید می‌کند. سپس تخمک‌ها از لوله فالوپ به داخل رحم می‌روند و این درست همان زمانی است که بیش‌ترین شانس باردار شدن را دارید. اگر سیکل شما 28 روز طول بکشد، تخمک‌گذاری حدود روز 14 اتفاق می‌افتد.


بیشتر بخوانید: راهکارهایی برای صحبت و گفتگو با دخترمان درباره اولین پریود


فاز لوتئال

تغییرات هورمونی در پریود برای فاز لوتئال نیز اتفاق می‌افتد. این فاز درست بعد از مرحله تخمک‌گذاری است و هدف اصلی آن آماده‌سازی رحم برای بارداری احتمالی محسوب می‌شود. در این مرحله، تخمک از طریق لوله فالوپ از تخمدان به رحم می‌رود.
اگر اسپرم آن تخمک را بارور کند، در دیواره رحم شما کاشته و منجر به بارداری می‌شود؛ اما اگر تخمک بارور نشود، به جای باردار شدن پریود می‌شوید. این مرحله حدود ۱۴ روز طول می‌کشد و با پریود شدن به پایان می‌رسد. به علاوه، این همان مرحله‌ای است که در آن سندرم پیش از قاعدگی (PMS) را تجربه می‌کنید. علائم PMS عبارتند از:

  • نفخ
  • سردرد
  • تغییر در خلق‌وخو
  • هوس‌ها
  • مشکلات خواب
  • افزایش وزن
  • سردرد
  • متورم، حساس یا دردناک شدن سینه‌ها
  • تغییر در میل جنسی

تغییرات هورمونی در طول پریود چگونه است؟


بیشتر بخوانید: تأثیر تغییر فصل بر هورمون های زنان و روش های مقابله با آن


تغییرات هورمونی در طول سیکل قاعدگی

هورمون‌های اصلی در هر مرحله از چرخه قاعدگی، استروژن و پروژسترون هستند، ما برخی دیگر از هورمون‌ها مانند هورمون لوتئینیزه نیز ممکن است تغییراتی را ایجاد کنند. تغییرات هورمونی در طول سیکل قاعدگی به شرح زیر است:

  • ابتدا پروژسترون و استروژن دست در دست هم می‌دهند و باعث ضخیم شدن دیواره رحم برای ترمیم، حاملگی بالقوه یا بیرون راندن پوشش استفاده نشده رحم می‌شوند. این تغییرات هورمونی می‌تواند روی خلق‌وخوی شما نیز تاثیر بگذارد.  
  • در طول دوره قاعدگی، هر دوی این هورمون‌ها انقباضاتی را در دیواره‌های رحم ایجاد می‌کنند تا پوشش استفاده نشده را بیرون بیندازند، اما اگر باردار شوید، فولیکول‌های تخمدان در فاز فولیکولی استروژن تولید می‌کنند تا دیواره رحم را ضخیم و آماده حمایت از بارداری کنند.
  • در مرحله تخمک‌گذاری، استروژن به هورمون اصلی تبدیل می‌شود که می‌تواند خلق‌وخو و میل شما را همزمان با سطح باروریتان به اوج برساند.
  • فاز لوتئال مرحله‌ای است که هر دو هورمون در حالت استراحت هستند. با این حال، همان‌طور که گفتیم، در این مرحله ممکن است سندرم پیش از قاعدگی را تجربه کنید.

بیشتر بخوانید: پریود نامنظم؟ این ۷ راهکار خانگی می‌توانند کمک کنند


کلام آخر

تغییرات هورمونی در طول پریود به این شکل است که سطح هورمون‌های استروژن و پروژسترون به شدت کاهش می‌یابد. این کاهش باعث ریزش دیواره رحم و شروع خونریزی می‌شود. علاوه بر این، می‌تواند علائمی مانند خستگی، تغییرات خلق‌وخو و دردهای شکمی ایجاد کند. پس از پایان پریود نیز استروژن دوباره افزایش می‌یابد و بدن را برای مرحله بعدی سیکل آماده می‌کند.

برای اطلاعات بیشتر و آشنایی با متخصص زنان، به کلینیک نی نی بان سر بزنید.

منبع: healthshots

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

مشاوره ویدیویی

    • اخبار داغ
    • جدیدترین
    • پربیننده ترین
    • گوناگون
    • مطالب مرتبط

    برای ارسال نظر کلیک کنید

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «نی نی بان» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.