۲۴۱۶۲۴
۱۱
۱۱

تفاوت آلرژی و سرماخوردگی

تفاوت آلرژی و سرماخوردگی، سئوالی است که برای بسیاری از افراد پیش می‌آید. در این مقاله به شما کمک می‌کنیم تا به تفاوت آلرژی و سرماخوردگی پی ببرید.

تفاوت آلرژی و سرماخوردگی

تفاوت آلرژی و سرماخوردگی، سئوالی است که برای بسیاری از افراد پیش می‌آید. در این مقاله به شما کمک می‌کنیم تا به تفاوت آلرژی و سرماخوردگی پی ببرید. 

در این مقاله می‌خوانید: 

تفاوت آلرژی و سرماخوردگی

سرماخوردگی چیست؟ آلرژی چیست؟

آلرژی و سرماخوردگی، علل مختلفی دارند. وقتی ویروس وارد بدن می‌شود سرما می‌خوریم. صدها نوع مختلف ویروس وجود دارد که می‌تواند باعث بیماری شود. هنگامی که ویروس سرماخوردگی به درون بدن نفوذ می‌کند، سیستم ایمنی بدن، دفاع در برابر میکروب‌ها را آغاز می کند. این دفاع با علائم کلاسیک مانند سرفه، یا گرفتگی بینی نمایان می‌شود.

ویروس‌هایی که باعث سرماخوردگی می‌شوند، مسری هستند. وقتی فردی که به ویروس سرماخوردگی آلوده است، با شما دست می‌دهد، یا روبوسی می‌کند، یا حتی زندگی در کنار یک فرد آلوده به ویروس سرماخوردگی، باعث سرایت ویروس به شما می‌شود. حداکثر پس از یکی- دو هفته، سیستم ایمنی بدن شما با بیماری مقابله می‌کند و علائم متوقف می‌شود.

در آلرژی، سیستم ایمنی چیزهای بی‌ضرر مانند گرد و غبار، یا گرده را به عنوان میکروب در نظر می‌گیرد و به آن‌ها حمله می‌کند. 

داستان سرماخوردگی با آلرژی متفاوت است. آلرژی، توسط سیستم ایمنی بیش‌فعال ایجاد می‌شود. در آلرژی، سیستم ایمنی چیزهای بی‌ضرر مانند گرد و غبار، یا گرده را به عنوان میکروب در نظر می‌گیرد و به آن‌ها حمله می‌کند. در چنین شرایطی، بدن مواد شیمیایی مانند هیستامین را آزاد می‌کند. این شرایط شبیه شرایطی است که سیستم ایمنی بدن با سرماخوردگی مبارزه می‌کند. تورم در مجاری بینی و عطسه و سرفه، از علائم مبارزه سیستم ایمنی با ذرات مهاجم است. 

برخلاف سرماخوردگی، آلرژی مسری نیست، البته ممکن است برخی افراد آلرژی را به ارث ببرند.

بیشتر بخوانید: سرفه آلرژیک چیست؟ درمان دارد؟

تفاوت آلرژی و سرماخوردگی

تفاوت سرماخوردگی و آلرژی

شما می‌توانید تفاوت سرماخوردگی و آلرژی فصلی را با علائم کلیدی و نحوه ظهور علائم تشخیص دهید. سرماخوردگی، ناشی از واکنش سیستم ایمنی بدن هنگام ابتلا به ویروس است. آلرژی‌های فصلی با پاسخ سیستم ایمنی بدن به آلرژن‌هایی مانند گرده گل‌ها ایجاد می‌شود. برخی از علائم سرماخوردگی و واکنش‌های آلرژیک مانند آبریزش یا گرفتگی بینی و عطسه یکسان هستند، اما تفاوت‌هایی بین سرماخوردگی و آلرژی وجود دارد.

مثلا افراد مبتلا به آلرژی فصلی تقریبا هرگز گلودرد یا سرفه ندارند. از طرف دیگر عفونت‌های ویروسی اغلب باعث ایجاد چنین علائمی می‌شوند. افراد مبتلا به آلرژی فصلی معمولا تب ندارند، اما افرادی که سرماخوردگی دارند اغلب تب می‌کنند. در آلرژی فصلی، ممکن است متوجه شوید که پلک‌هایتان پف کرده و زیر چشم‌هایتان سیاه شده.

تفاوت آلرژی و سرماخوردگی

علائم آلرژی 

  • در آلرژی، تب وجود ندارد. 
  • چشم‌ها معمولا می‌خارند.
  • معمولا عطسه می‌کنید. 
  • گاهی اوقات خستگی را تجربه می‌کنید. 
  • اغلب آبریزش بینی و گرفتگی بینی دارید. 
  • گاهی اوقات ممکن است سرفه کنید.
  • به ندرت گلودرد دارید.

علائم سرماخوردگی

  • گاهی اوقات ممکن است تب کنید.
  • به ندرت پیش می‌آید که چشم‌هایتان بخارد.
  • معمولا عطسه می‌کنید. 
  • گاهی اوقات خستگی را تجربه می‌کنید. 
  • اغلب آبریزش بینی و گرفتگی بینی دارید. 
  • اغلب سرفه می‌کنید. 
  • معمولا گلودرد هم دارید. 

مهم‌ترین تفاوت این است که سرماخوردگی معمولا بیشتر از 14 روز طول نمی‌کشد. بنابراین اگر بعد از ۲ هفته همچنان علائم دارید باید به پزشک مراجعه کنید چون ممکن است علائم شما ناشی از آلرژی، یا یک مشکل دیگر باشند.

پیشنهاد ویژه نی نی بان: آشنایی با پزشکان متخصص داخلی

تفاوت آلرژی و سرماخوردگی

چطور در معرض خطر سرماخوردگی قرار می گیرید؟

اگر باید فکر کنید که آخرین بار کی سرما خورده‌اید، جزو معدود خوش‌شانس‌ها هستید. چون بقیه برای افراد، دو تا چهار سرماخوردگی در سال تقریبا یک اتفاق عادی است. 

سن شما و معاشرت‌هایی که دارید، بخش بزرگی از ریسک ابتلای شما به سرماخوردگی هستند. اما چه جوان باشید و چه پیر، کارهای ساده‌ای هست که می‌توانید برای مقابله با میکروب‌ها انجام دهید.

بیشتر بخوانید: غذاهای آلرژی زا در کودکان، کدامند؟

تفاوت آلرژی و سرماخوردگی

سرماخوردگی و نوزادان

نوزاد شما در 4 تا 6 هفته اول تولد در معرض خطر بیشتری برای سرماخوردگی و سایر عفونت‌ها قرار دارد چون سیستم ایمنی او در دفاع در برابر میکروب‌ها به خوبی عمل نمی‌کند.

برای پیشگیری از بیمار شدن نوزادتان در صورت امکان به او شیر بدهید. شیر مادر باعث ایجاد آنتی‌بادی‌هایی برای مبارزه با میکروب‌ها می‌شود. اگر به نوزاد شیر خشک می‌دهید، شیشه‌های شیر را در فاصله بین شیردهی‌ها استریل کنید. برای این کار لازم است آن‌ها را بجوشانید، یا بشویید. 

شیر خشک یا شیر مادر را تا زمانی که به آن نیاز دارید در یخچال نگهداری کنید. سپس شیر را گرم کنید و بلافاصله به کودک خود بدهید تا باکتری‌ها به آن نفوذ نکنند. پس از هر بار تغذیه، بخش باقی‌مانده شیر را دور بریزید. بزاق کودک دارای میکروب‌هایی است که به سرعت تکثیر می‌شوند. قبل و بعد از شیر دادن به کودک، یا تعویض پوشک او دست‌هایتان را بشویید.

کودک را از افراد بیمار دور نگه دارید. در صورت امکان زمانی که با نوزاد خود بیرون می‌روید، از شلوغی و وسایل حمل و نقل عمومی خودداری کنید.

بیشتر بخوانید: برای تقویت سیستم ایمنی نوزاد چه کنیم؟

تفاوت آلرژی و سرماخوردگی

پیشگیری از سرماخوردگی در کودکان

اگر کودک نوپا یا پیش‌دبستانی دارید که مدام سرما می‌خورد، شما تنها نیستید. اکثر بچه‌های خردسال هر سال پنج تا هفت بار یا حتی بیشتر سرما می‌خورند.

عفونت گوش نیز بین آن‌ها رایج است. برای این گروه سنی، هیچ راز و رمز بزرگی برای ابتلا به سرماخوردگی وجود ندارد. کافی است که کودک سرما بخورد و بینی خود را لمس کند، سپس دست‌هایش را به اسباب‌بازی می‌زند، وقتی کودکی دیگری به اسباب‌بازی دست بزند، او نیز مبتلا می‌شود. به همین سادگی! 

این نکات را برای پیشگیری از سرماخوردگی کودک به کار ببرید:

  • اسباب‌بازی‌های کودک را با آب و صابون بشویید.
  • پستانک‌ها را با آب و صابون بشویید.
  • به طور مرتب دست‌های کودک را با یک دستمال تمیز و آب گرم پاک کنید.
  • دست‌های کودک را قبل از غذا خوردن و بعد از بازی بشویید.
  • به کودک بگویید که فنجان، لیوان، چنگال و قاشق خود را با دیگران به اشتراک نگذارد.
  • وقتی بیمار است او را به مهد کودک، یا مدرسه نبرید. 
  • مطمئن شوید که خواب کافی و رژیم غذایی سالم دارد و زمان زیادی را در فضای باز به بازی اختصاص می‌دهد.
  • مسواک کودک را عوض کنید و مطمئن شوید که مسواکش را با دیگران به اشتراک نمی‌گذارد.

بیشتر بخوانید: واکسن زدن نوزاد در سرماخوردگی، مشکلی داره؟

تفاوت آلرژی و سرماخوردگی

سیستم ایمنی ضعیف

اگر سیستم ایمنی ضعیفی دارید، بیشتر در معرض خطر سرماخوردگی هستید. اگر ایدز دارید، شیمی‌درمانی می‌شوید یا پیوند عضو داشته‌اید، سیستم ایمنی شما ضعیف است. سعی کنید یک رژیم غذایی مغذی داشته باشید و به اندازه کافی استراحت کنید.

پیشگیری از سرماخوردگی در سالمندان

با بالا رفتن سن، به ویژه بعد از سن 65 سالگی، بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرماخوردگی قرار می‌گیرید و ممکن است دیرتر بهبود یابید. برای سالم ماندن، درست غذا بخورید، زیاد ورزش کنید، مقدار زیادی آب بنوشید و استراحت کافی داشته باشید. دست‌های خود را چندین بار در روز و به ویژه قبل از غذا خوردن و بعد از رفتن به دستشویی کاملا بشویید.

بیشتر بخوانید: عادت های مفید برای سلامتی چیست؟

تفاوت آلرژی و سرماخوردگی

خلاصه

در این مقاله به تفاوت سرماخوردگی و آلرژی پی بردید. مثلا متوجه شدید که در آلرژی دچار تب نمی‌شوید و در سرماخوردگی، معمولا چشم‌هایتان نمی‌خارد. همچنین آموختید که با راهکارهایی مانند به اشتراک نگذاشتن وسایل شخصی، شستن دست‌ها قبل از غذا خوردن، تغذیه و استراحت کافی می‌توانید از ابتلا به سرماخوردگی پیشگیری کنید. 

برای یافتن متخصصان مورد نظر خود به کلینیک نی نی بان سر بزنید. 

منبع: webmd

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

مشاوره ویدیویی

    • اخبار داغ
    • جدیدترین
    • پربیننده ترین
    • گوناگون
    • مطالب مرتبط

    برای ارسال نظر کلیک کنید

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «نی نی بان» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.