۲۴۲۹۴۸
۱۴
۱۴

افسردگی پاییزی، خیال است یا واقعیت؟+راهکار

هرچند بعد از گذر از تابستان داغ و البته بهار داغ، رسیدن به پاییز، می‌تواند مانند دروازه ورود به بهشت و خروج از جهنم باشد، اما هستند افرادی که با آمدن پاییز، احساس افسردگی می‌کنند. آیا افسردگی پاییزی یک خیال است و یا یک واقعیت و برای آن باید چه کرد؟

افسردگی پاییزی، خیال است یا واقعیت؟+راهکار

کم شدن نور، کم شدن انرژی

پیش از همه باید بدانید، پاییز با کوتاه کردن روز‌ها و نور و روشنایی می‌تواند، اضطراب و افسردگی را در برخی ایجاد و یا بیشتر کند. این افراد در فصل‌های سرد، انرژی‌شان کم می‌شود و احساس غم و اندوه می‌کنند.

اسم این حالت شناخته شده و جهانی، «اختلال عاطفی فصلی» است و در میان زنان سه‌برابر بیشتر از مردان است،در طی این اختلال کمبود نور بر بخشی از مغز که مسئول خواب و اشتها، خلق و خو، میل جنسی و سطح فعالیت است، تأثیر می‌گذارد.

کنار آمدن با تغییرات فصلی، شاید موضوع مهمی به نظر نرسد، اما برای بسیاری از افراد، خصوصاً کسانی که با اختلالات روانشناسی درگیر هستند، آسان نیست. آن‌ها در این مدت، بی‌انرژی و بی‌حوصله می‌شوند، میل آن‌ها به خوردن شکلات و مواد‌غذایی کر‌بو‌هیدرات بیشتر می‌شود و در موارد شدیدتر، آن‌ها باید دارو‌های ضد‌افسردگی بخورند.

چرا من افسرده می‌شوم، اما شما افسرده نمی‌شوید؟

برخی از افرادی که با ورود به فصل سرد، دچار چنین حالتی می‌شوند، اگر دور و اطرافشان را جست و جو کنند، می‌بینند که افراد نزدیک خانواده‌شان هم کمابیش با این مشکل روبرو هستند و این موضوع می‌تواند ریشه وراثتی و یا نوعی اکتسابی از خانواده را داشته باشد.

کسانی که افسردگی شدید و یا اختلال دو قطبی دارند، در این زمان حالشاان بدتر می‌شود.

کناره‌گیری از دیگران و میل به انزوا، بروز مشکلات رفتاری در مدرسه یا محل کار، اختلال خوردن، افکار خودکشی و... همه می‌توانند به نوعی با فصل درگیر و تشدید شوند.

افسردگی پاییزی، خیال است یا واقعیت؟+راهکار

علائم افسردگی فصلی چیست؟

احساس غم و اندوه، ناراحتی و ناامیدی، کاهش سطح انرژی و احساس خستگی،خواب‌آلودگی بیش از حد یا بی‌خوابی و بدخوابی،افزایش یا کاهش اشتها،دشواری در تمرکز، به خاطر سپردن و تصمیم‌گیری،از دست دادن علاقه به کار‌ها و یا افراد و فکر کردن به مرگ و خودکشی و ... می تواند بخشی از علایم بروز افسردگی فصلی در شما باشد.

راهکار برای درمان افسردگی فصلی چیست؟

در این مورد، اگر افسردگی شما سطحی و گذراست، می توانید،رفت و آمدتان را با افرادی که به شما آرامش می‌دهند، بیشتر کنید؛ برنامه ورزشی را که در تابستان داشتید، قطع نکنید و اگر هم ورزش نمی‌کردید، حتماً آن را در برنامه روزانه‌تان بیاورید،به تغذیه‌تان اهمیت بیشتری بدهید،از روانشناس مشاوره بگیرید اگر در مناطقی هستید که خورشید را دیر به دیر می‌بینید، از منابع نور مصنوعی شبیه خورشید استفاده کنید.

اما اگر افسردگی شدید و یا دیگر اختلالات روانشناسی برای شما تشخیص داده شده است، حتما به پزشک مراجعه کنید.

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

مشاوره ویدیویی

    • اخبار داغ
    • جدیدترین
    • پربیننده ترین
    • گوناگون

    برای ارسال نظر کلیک کنید

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «نی نی بان» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.