۲۴۶۰۰۱

۵ مرحله غم چیست و چگونه از آنها عبور کنیم

5 مرحله غم چیست و چگونه از آنها عبور کنیم

کوبلر راس، روان‌پزشک آمریکایی سوئیسی و پیشگام مطالعات در مورد افراد در حال مرگ، کتابی با عنوان « درباره مرگ و مردن » در سال ۱۹۶۹ نوشت که در آن الگوی تنظیم مرگ متمرکز بر بیمار، « پنج مرحله غم » را پیشنهاد کرد. این مراحل عبارتند از انکار، عصبانیت ، چانه زنی، افسردگی و پذیرش.

شری کورمیر روانشناس گفت، یکی از راه هایی که مردم با آن کنار می آیند ، تلاش برای یافتن نوعی اطمینان است. دیوید کسلر، مؤسس grief.com ، منبعی که هدف آن کمک به مردم برای مقابله با قلمرو ناشناخته مرتبط با غم و اندوه است، گفت: این نیاز به ساختار احتمالاً یکی از عوامل محبوبیتی است که بیش از ۵۰ سال پیش به "پنج مرحله غم و اندوه" چسبیده بود و هنوز تسلیم نشده است . کسلر « درباره غم و اندوه » را با دکتر الیزابت کوبلر راس فقید نویسندگی کرد .

کوبلر راس، روان‌پزشک آمریکایی سوئیسی و پیشگام مطالعات در مورد افراد در حال مرگ، کتابی با عنوان « درباره مرگ و مردن » در سال ۱۹۶۹ نوشت که در آن الگوی تنظیم مرگ متمرکز بر بیمار، « پنج مرحله غم » را پیشنهاد کرد. این مراحل عبارتند از انکار، عصبانیت ، چانه زنی، افسردگی و پذیرش.

شری کورمیر روانشناس گفت، یکی از راه هایی که مردم با آن کنار می آیند ، تلاش برای یافتن نوعی اطمینان است. دیوید کسلر، مؤسس grief.com ، منبعی که هدف آن کمک به مردم برای مقابله با قلمرو ناشناخته مرتبط با غم و اندوه است، گفت: این نیاز به ساختار احتمالاً یکی از عوامل محبوبیتی است که بیش از ۵۰ سال پیش به "پنج مرحله غم و اندوه" چسبیده بود و هنوز تسلیم نشده است . کسلر « درباره غم و اندوه » را با دکتر الیزابت کوبلر راس فقید نویسندگی کرد .

کوبلر راس، روان‌پزشک آمریکایی سوئیسی و پیشگام مطالعات در مورد افراد در حال مرگ، کتابی با عنوان « درباره مرگ و مردن » را در سال ۱۹۶۹ نوشته و در آن الگوی تنظیم مرگ متمرکز بر بیمار،  را « پنج مرحله غم »نام گذاری کرده است. این مراحل عبارتند از انکار، عصبانیت ، چانه زنی، افسردگی و پذیرش.

از آن زمان، پوشش رسانه ای گسترده ای از این پنج مرحله صورت گرفته است. استفاده در برنامه های تلویزیونی از جمله " Grey's Anatomy " و " House ". حمایت پزشک؛ . کسلر می گوید که این پنج مرحله همان چیزی است که مردم به آن چسبیده اند.

کارشناسان سوگ و روانشناسی و دانشگاهیان از این چارچوب انتقاد کرده اند و می گویند به این تحقیقات کامل نیست و پیشنهاد می کنند که سوگوار به طور متوالی از غم عبور می کند یا به یک راه صحیح تر برای سوگواری اشاره می کنند.

در حالی که بین کارشناسان در مورد مراحل غم و اندوه بحث وجود دارد ، کسلر گفت: "افرادی که در غم و اندوه هستند فقط می گویند "به من کمک کن". در اینجا پنج مرحله غم و اندوه را بررسی و اینکه چگونه می توانید آنها را به هر ترتیبی که تجربه می کنید در نظر بگیرید و پردازش کنید را توضیح می دهند.

۱. انکار

کسلر گفت: در انکار لطفی وجود دارد، به این معنا که ما نمی‌توانیم به طور کامل درد، شوک و ناباوری ناشی از از دست دادن عزیزی را در یک لحظه یا یک روز ثبت کنیم، بنابراین درد در طول زمان پخش می‌شود.

او افزود: در حالی که انکار به معنای واقعی و ناکارآمد تلاش برای متقاعد کردن خود به زنده بودن عزیزتان است، ناتوانی در درک غم برای مدتی  چیزی نیست که لازم باشد به سرعت از آن خلاص شوید.

کورمیر که همچنین متخصص و مشاور ترومای سوگ است، گفت: اگر با انکار شدید دست و پنجه نرم می کنید، می توانید سعی کنید از مبارزه با واقعیتی که به شما ارائه شده است دست بردارید.

۲. عصبانیت

کسلر گفت: خشم یکی دیگر از واکنش‌های طبیعی نسبت به از دست دادن است، خواه خشم به علت مرگ، شخص متوفی، خدا، دین  خود یا تصادفی باشد.

خشم محافظ درد است. ما اینگونه درد را بیان می کنیم.» "این مرحله به مردم اجازه می دهد تا به روش های سالم عصبانی شوند و بدانند که بد نیست."

خشم «می‌تواند لنگری باشد که ساختاری موقتی به نیستی از دست دادن می‌دهد. کسلر می گوید: در ابتدا غم مانند گم شدن در دریا است بدون ارتباط با هیچ چیز. سپس از دست کسی عصبانی می‌شوی، شاید کسی که در مراسم تشییع جنازه شرکت نکرده، شاید شخصی که در اطرافت نیست، شاید فردی که حالا که عزیزت مرده متفاوت است. ناگهان عصبانیت شما نسبت به آنهاساختاری پیدا می کند.

کورمیر گفت که در زیر خشم می‌تواند احساس ناامیدی یا ناتوانی باشد که گاهی باعث احساس گناه و سرزنش می‌شود که برخی افراد برای حفظ توهم کنترل یا ابراز ناامیدی از آن استفاده می‌کنند.

کسلر گفت: "ذهن ما همیشه ترجیح می دهد احساس گناه کند تا درمانده."

کسلر گفت، بسته به نحوه مرگ عزیزتان، یکی از راه‌های غلبه بر خشم ناشی از گناه و سرزنش این است که بدانید از دست دادن شما هر چقدر هم که وحشتناک است، شخصاً با شما انجام نشده است.

وی گفت: واقعیت این است که میزان مرگ و میر در خانواده ها ۱۰۰ درصد است. همه در نهایت می میرند، اما ذهن ما نمی تواند آن را درک کند.

کسلر توصیه کرد که به خود اجازه دهید تا خشم خود را به روش های سالم ابراز کنید، چه " یوگا غم "، چه جیغ زدن در ماشین، استفاده از کیسه بوکس، دویدن یا سایر اشکال ورزش.

۳. چانه زنی

کسلر می گوید این موضوع اغلب از احساس گناه سرچشمه می‌گیرد، چانه‌زنی پس از باخت معمولاً با جمله «اگر فقط» است، و متمرکز بر پشیمانی از کارهایی است که قبل از مرگ فرد انجام داده‌اید یا نکرده‌اید. ما حتی ممکن است با درد معامله کنیم. ما هر کاری می‌کنیم تا درد این فقدان را احساس نکنیم. کسلر می‌گوید. «مردم اغلب این مراحل را هفته ها یا ماه ها طول می دهند. آنها فراموش می‌کنند که در مرحله پاسخ به احساسات هستند که می‌توانند برای روزها یا ماه ها به طول انجامند.»

کسلر گفت: به یاد داشته باشید که ما در جهانی زندگی می کنیم که گاهی اوقات اتفاقات بدی با وجود بهترین تلاش ما رخ می دهد.

۴. افسردگی

افسردگی یا یک غم و اندوه حاد زمانی است که فقدان بزرگ شروع می شود و زندگی شما راعمیق تر  تحت تاثیر قرار می دهد. شاید این غم به نظر می رسد که برای همیشه ادامه خواهد داشت، در این شرایط منزوی شده اید و به این فکر می کنید که آیا زندگی ارزش تنهایی را دارد؟

کورمیر می گوید: غم و اندوه به مرور به مردم ضربه می‌زند. او افرادی را می شناسد که در سال اول پس از ازدست دادن ناراحت نیستند، اما کم کم غمگین می شوند. چرا؟ او گفت، زیرا برای مدتی، برخی می توانند این توهم را داشته باشند که یکی از عزیزان در سفری دور است و ممکن است در حال بازگشت باشد.

کورمیر گفت، اغلب، عمیق نهایی غم و اندوه بیان این است که «عزیز من رفته و دیگر برنمی‌گردد».

کسلر گفت، اما این احساسات نباید همیشه به عنوان افسردگی بالینی برچسب گذاری شوند. او توصیه کرد که اگر فکر می کنید در اثر مرگ عزیزانتان افسرده شده اید، برای ارزیابی به روانپزشک مراجعه کنید.

کورمیر پیشنهاد کرد: برای کنار آمدن با غم و اندوه، می‌توانید از دوستان، خانواده یا گروه‌های حمایتی غم و اندوه  کمک بگیرید و خود مراقبتی کنید .

۵. پذیرش

پذیرش به این معنی نیست که با رفتن عزیزتان مشکلی ندارید. «این فقط به این معنی است که من اکنون واقعیت جدید زندگی خود را می پذیرم. مپل اینکه من زن یا مرد بیوه هستم، تنها زندگی می کنم. من دیگر خواهر و برادری ندارم که با من تماس بگیرد. من دیگر پدر و مادری ندارم که با آنها صحیت کنم،» کورمیر، که پس از از دست دادن همسر و خانواده نزدیکش، « اندوه شیرین: یافتن تمامیت پایدار پس از اندوه و از دست دادن » را نوشت.»

پذیرش پایان غم و اندوه نیز نیست و ممکن است در طول زمان لحظات کمی از پذیرش را تجربه کنید.

کسلر افزود: "یکی از سوالاتی که بیشتر از من پرسیده می شود این است که "این غم کی تمام می شود؟" «خیلی آرام، می‌پرسم: «آن شخص تا کی می‌میرد؟» زیرا اگر فرد برای مدت طولانی بمیرد، شما برای مدت طولانی غمگین خواهید شد. این بدان معنا نیست که شما همیشه با درد غمگین خواهید شد. هدف من از کاستن غم و اندوه این است که در نهایت فرد را با عشق بیشتر از درد به یاد بیاورم.»

یافتن معنا

کسلر تقریباً پنج سال پس از مرگ پسرش در سن ۲۱ سالگی، چیزی فراتر از پذیرش می خواست. او آثار دکتر ویکتور فرانکل، متخصص مغز و اعصاب، روانپزشک و فیلسوف فقید را در مورد معنا مطالعه کرده بود و از اینکه معنا با غم و اندوه مرتبط است متحیر بود.

او گفت که معنی درد من را از بین نمی برد، اما آن را کاهش داد.کسلر توضیح داد که معنا  کاری است که ما بعداً به عنوان افراد داغدار انجام می دهیم یا متوجه می شویم. شاید شکنندگی زندگی را تشخیص دهید، سعی کنید یک قانون را تغییر دهید یا پولی را برای تحقیق اهدا کنید تا هیچ کس آنطور که عزیز شما از بیماری رتح برده رنج نبرد و یا تغییری در زندگی ایجاد کنید.

لینک هدیه

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

  • اخبار داغ
  • جدیدترین
  • پربیننده ترین
  • گوناگون
  • مطالب مرتبط

برای ارسال نظر کلیک کنید

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت، «نی نی بان» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

هم اکنون دیگران می خوانند