۲۳۸۱۴۱
۴۴
۴۴

خواص درمانی جینسنگ برای درمان بیماری ام اس

ام اس یکی از بیماری‌های خودایمنی می‌باشد که با توجه به گزارشات بدست آمده از آمار جهانی، میزان ابتلا به آن در حال افزایش است. این بیماری با توجه به ایجاد اختلالات حرکتی و عدم وجود درمان قاطع، نگرانی شدیدی در بین بیماران مبتلا ایجاد کرده است.

خواص درمانی جینسنگ برای درمان بیماری ام اس


در این میان مطالعات بسیاری برروی اثرات جینسنگ در پیشگیری و بهبود علائم ام اس درحال انجام است و چراغ امید تازه‌ای را در دل بیماران مبتلا روشن کرده است. در این مقاله با شما به بررسی این موضوع خواهم پرداخت.

جینسنگ کره‌ای قرمز و خواص منحصر به فرد آن

جینسنگ کره‌ای قرمز یکی از مشهورترین گیاهان درمانی در طب باستانی چین، کره و ژاپن می‌باشد که به عنوان اکسیر جوانی نیز از آن یاد می‌شود. این گیاه به دلیل داشتن متابولیت‌های فعال به اسم جینسنوزیدها، خواص بسیار مفیدی در کنترل اختلالات عصبی، جنسی، بهبود خستگی، تقویت سیستم ایمنی و فواید آنتی‌اکسیدانی و ضد التهابی قوی دارد. همچنین، بهترین نوع جینسنگ که دارای بیشترین متابولیت‌های فعال می‌باشد، جینسنگ 4 تا 6 ساله است.

 

جینسنگ و ام اس

چندین مطالعه در رابطه با خواص درمانی جینسنگ برای درمان بیماری ام اس در طی سال‌ها انجام گرفته و اثرات قابل‌توجه و دیدگاه جدیدی را برای کنترل و بهبود این اختلال فراهم آورده است. براساس مطالعات بالینی انجام‌شده، مصرف جینسنگ قرمز کره‌ای با افزایش راندمان کاری، انرژی و استقامت افراد مبتلا به ام اس همراه است و می‌تواند با متعادل کردن مسیرهای عصبی و با جلوگیری از پیشرفت این بیماری، به بهبود بیماران و بالابردن کیفیت زندگی آن‌ها کمک نماید.

مصرف جینسنگ به عنوان یک عامل پیشگیری‌کننده و یا کنترل‌کننده درابتدای شروع ام اس،  اثرات قابل‌توجهی در بهبود علائم و جلوگیری از دمیلیناسیون اعصاب دارد و در طول بیماری نیز کمک شایانی به بهبود علائم و بالابردن کیفیت زندگی افراد می‌کند. توصیه‌ی من به شما استفاده‌ی روزانه از مکمل جینسنگ سمانیک (به دلیل داشتن فرمولاسیون جدید با جذب بالاتر و اثرگذاری در مدت زمان بسیار کمتر) می‌باشد.

خواص درمانی جینسنگ برای درمان بیماری ام اس

بیماری ام اس چیست؟

ام اس یک بیماری مزمن، التهابی و دمیلینه کننده‌ی سیستم عصبی مرکزی است که هزاران نفر در سراسر جهان را تحت تاثیر خود قرار داده است. افراد مبتلا به ام اس علائمی مثل خستگی، مشکل در راه‌رفتن، مشکلات در حرف‌زدن و بینایی را تجربه می‌کنند که می‌تواند سال به سال، ماه به ماه یا روزانه شدت آن‌ها تغییر کند.

میلین در واقع لایه‌ی محافظت‌کننده از عصب می‌باشد که در انتقالات عصبی در طول عصب نیز نقش دارد. متاسفانه هیچ درمانی برای ام اس وجود ندارد اما راهکارهای بسیاری برای کنترل علائم آن موجود می‎‌باشد. ام اس ارثی نمی‌باشد اما اگر در خانواده‌ی درجه 1 بیماری مبتلا به ام اس داشته باشید، ممکن است احتمال ابتلا در شما کمی بالاتر برود. همچنین پژوهشگران ژن‌هایی را شناسایی کرده‌اند که استعداد ابتلا به ام اس را افزایش می‌دهند.

علائم بیماری ام اس چه می‌باشد؟

علائم بیماری ام اس شامل موارد ذیل است:

  1. خستگی

  2. مشکل در راه رفتن

  3. مشکل در صحبت کردن

  4. مشکلات بینایی

  5. لرزش

  6. درد مزمن یا حاد

  7. مشکل در بلع و جویدن

  8. مشکل در کنترل ادرار

  9. مشکلات شناختی و حافظه

  10. مشکلات خواب

     

    خواص درمانی جینسنگ برای درمان بیماری ام اس



    درحدود 80 درصد مبتلایان به ام اس از خستگی رنج می‌برند. این خستگی از انجام فعالیت‌های روزانه‌ی افراد ممانعت به عمل می‌آورد. مشکل در راه‌رفتن بیماران نیز به علت بی‌حسی در پاها، عدم تعادل و ضعف عضلانی می‌باشد که ممکن است در مواردی آسیب‌زننده باشد.

نحوه‌ی تشخیص بیماری ام اس چگونه است؟

اغلب پزشکان، بالاخص نورولوژیست‌ها نیاز به انجام معاینه‌ی عصبی دارند. آن‌ها با شما در رابطه با تاریخچه‌ی بیماری‌هایتان و در موارد لزوم انجام تست‌های تشخیصی صحبت خواهند کرد.

تست‌های توصیه‌شده برای تشخیص ام اس عبارتند از:

  1. اسکن ام آر آی: ام آر آی برای تشخیص ضایعات فعال و غیر فعال موجود در مغز و نخاع شما انجام می‌گیرد.

  2. پونکسیون کمری: این تست برای تشخیص ناهنجاری‌های مایع نخاعی شما انجام می‌گیرد و می‌تواند سایر بیماری‌های عفونی را از ام اس تمییز کند.

  3. آزمون پتانسیل برانگیخته: این تست با تحریک مسیرهای عصبی، به آنالیز فعالیت الکتریکی در مغز شما می‌پردازد.

  4. تست‌های خونی: تست‌های خونی برای برای حذف امکان حضور سایر بیماری‌های با علائم مشابه ام اس انجام می‌گیرد.

در واقع تشخیص ام اس مستلزم وجود شواهدی از دمیلیناسیون در زمان‌های مختلف و در بیش از یک ناحیه از مغز، نخاع و اعصاب نوری می‌باشد. دمیلیناسیون فرآیندی است که مانع از ارسال سیگنال‌های کارآمد اعصاب می‌شود.

خواص درمانی جینسنگ برای درمان بیماری ام اس

اثرات جینسنگ کره‌ای قرمز در کنترل ام اس چیست؟ (مکانیسم‌های دخیل در کنترل ام اس)
 

۱-جینسنگ به بهبود خستگی در بیماران مبتلا به ام اس کمک می‌کند:

براساس مطالعه‌ی دوسوکوری که در سال 2013 در اصفهان بر روی بیماران مبتلا به ام اس انجام گرفت، مصرف روزانه‌ی جینسنگ قرمز کره‌ای در مدت 3 ماه، منجر به کاهش قابل‌توجه خستگی (در حدود 86%) در بیماران شد. این اثر را می‌توان به خواص آنتی‌اکسیدانی جینسنگ قرمز کره‌ای و اثرات مهارکنندگی آن بر تولید رادیکال‌های آزاد نسبت داد. همچنین این گیاه در کنترل میزان انتقال‌دهنده‌های عصبی دوپامین، سروتونین، نورآدرنالین و گاما آمینوبوتیریک اسید اثرگذار است.

۲-جینسنگ قرمز کره‌ای از دمیلیناسیون اعصاب جلوگیری می‌کند

همانطور که گفته شد، میلین‌ها لایه‌های محافظتی در اطراف عصب‌ها می‌باشند که در انتقالات پیام در طول آن نقش دارند. در بیماری ام ‌اس این میلین‌ها از بین می‌روند و اعصاب توانایی انتقال پیام را به تدریج از دست می‌دهند. جینسنگ قرمز کره‌ای در این میان به شکل مانعی، از تخریب میلین‌ها جلوگیری می‌کند و آسیب به اعصاب را در ادامه مهار می‌کند.

۳-جینسنگ کره‌ای قرمز از فعالیت سلول‌های حمله‌کننده به سیستم عصبی جلوگیری می‌کند

کاهش میزان فعالیت سلول‌های ایمنی حمله‌کننده به سیستم عصبی و کاهش فاکتورهای پیش-التهابی، از دیگر اثرات جینسنگ کره‌ای قرمز در کنترل ام اس و جلوگیری از پیشرفت آن می‌باشد. سلول‌هایی که در پیشروی ام اس نقش دارند سلول‌هایT کمک‌کننده‌ی  1 و 17، سلول‌های CD4(+) ، ماکروفاژها و میکروگلیاها می‌باشند. به دنبال این عملکرد جینسنگ کره‌ای قرمز، میزان فاکتورهای اینترفرون گاما و اینترلوکین 17 و 23 نیز در نخاع کاهش می‌یابند و از پیشرفت بیماری و التهابات جلوگیری می‌شود.

 

 

 

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

مشاوره ویدیویی

    • اخبار داغ
    • جدیدترین
    • پربیننده ترین
    • مطالب مرتبط

    برای ارسال نظر کلیک کنید

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «نی نی بان» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.