۲۴۰۲۳۶
۶
۶

آسم آلرژیک چیست و چطور کنترل می شود؟

آسم آلرژیک، شایع‌ترین نوع آسم است. علائم همراه با آسم آلرژیک پس از تنفس آلرژن‌ها، یا محرک‌های آلرژی مانند گرده، غبار یا کپک ظاهر می‌شود.

آسم آلرژیک چیست و چطور کنترل می شود؟

آسم آلرژیک، شایع‌ترین نوع آسم است. علائم همراه با آسم آلرژیک پس از تنفس آلرژن‌ها، یا محرک‌های آلرژی مانند گرده، غبار یا کپک ظاهر می‌شود.
در این مقاله می‌خوانید: 

آسم آلرژیک چیست و چطور کنترل می شود؟

آلرژی چیست؟

وظیفه سیستم ایمنی بدن، محافظت از ما در برابر باکتری‌ها و ویروس‌ها است. اگر آلرژی دارید، بخشی از سیستم ایمنی شما خیلی سخت کار می‌کند و ممکن است به مواد بی‌ضرر مانند گرده گل‌ها و گیاهان در بینی، ریه‌ها، چشم‌ها و زیر پوست حمله کند.
هنگامی که بدن با یک آلرژن مواجه می‌شود، مواد شیمیایی به نام «آنتی‌بادی» می‌سازد. آنتی‌بادی‌ها باعث آزاد شدن مواد شیمیایی مانند هیستامین و باعث تورم و التهاب می‌شوند. نتیجه، ایجاد علائم آشنا مانند آبریزش بینی، خارش چشم و عطسه است که از طریق آن‌ها بدن سعی می‌کند آلرژن را حذف کند.
هنگامی که بدن با یک آلرژن مواجه می‌شود، مواد شیمیایی به نام «آنتی‌بادی» می‌سازد. آنتی‌بادی‌ها باعث آزاد شدن مواد شیمیایی مانند هیستامین و باعث تورم و التهاب می‌شوند.

آسم آلرژیک چیست؟

اگر آسم آلرژیک دارید، راه‌های هوایی شما نسبت به برخی آلرژن‌ها حساس هستند. هنگامی که این مواد وارد بدن شما می‌شوند، سیستم ایمنی شما بیش از حد واکنش نشان می‌دهد. ماهیچه‌های اطراف راه‌های هوایی شما سفت، راه‌های هوایی ملتهب و به مرور زمان با مخاط غلیظ پر می‌شوند. چه آسم آلرژیک داشته باشید چه آسم غیر آلرژیک، علائم معمولا یکسان است و به احتمال زیاد علائم زیر را تجربه خواهید کرد: 
  • سرفه
  • خس‌خس سینه
  • تنگی نفس
  • تنفس سریع 
  • احساس سفت شدن قفسه سینه

علل شایع آسم آلرژیک

اندازه آلرژن‌ها به قدری کوچک است که به راحتی وارد ریه‌ها می‌شوند. آلرژن‌ها شامل این موارد هستند: 
  • گرده درختان و علف‌ها 
  • هاگ‌ها و قطعات کپک 
  • شوره (از مو، پوست یا پرها) و بزاق حیوانات
  • مدفوع کنه 
  • مدفوع سوسک
به خاطر داشته باشید که آلرژن ها تنها چیزهایی نیستند که می‌توانند آسم آلرژیک را وخیم‌تر کنند. محرک‌های دیگری هم وجود دارند که حتی اگر واکنش آلرژیک ایجاد نکنند، ممکن است باعث حمله آسم شوند،. این محرک‌ها عبارتند از:
  • دود ناشی از تنباکو، شومینه، شمع، بخور، یا آتش‌بازی
  • آلودگی هوا
  • هوای سرد
  • ورزش در هوای سرد 
  • بوها یا دودهای شدید شیمیایی
  • عطرها، خوشبوکننده‌های هوا، یا سایر محصولات معطر
  • اتاق‌های غبارآلود

آسم آلرژیک چیست و چطور کنترل می شود؟

پیشنهاد ویژه نی نی بان: آشنایی با مراکز آزمایشگاه

تشخیص آسم آلرژیک

پزشک می‌تواند شما را تحت آزمایش قرار بدهد تا ببیند چه چیزی باعث آسم آلرژیک شده است. دو روش رایج تست آسم عبارتند از:
  • خراش دادن پوست با مقدار کمی از آلرژن و اندازه‌گیری اندازه برجستگی‌های قرمز روی پوست بعد از ۲۰ دقیقه 
  • انجام آزمایش خون برای اندازه‌گیری آنتی‌بادی 

نکاتی برای پیشگیری و کنترل آسم آلرژیک و آلرژن ها

برای کنترل آسم آلرژیک باید از تنفس مواد حساسیت‌زا اجتناب کنید. در ادامه به راهکارهایی که می‌توانید به کار ببرید، اشاره می‌کنیم: 

در خانه بمانید

هنگامی که مقدار گرده‌ها در هواد زیاد است در داخل خانه بمانید. پنجره‌ها را بسته نگه دارید. اگر هوا گرم است، از کولر گازی با فیلتر هوای تمیز استفاده کنید. از کولر گازی قدیمی بوی کپک‌زدگی دارد، از آن استفاده نکنید. از کولرهایی که باید در آن‌ها آب بریزید استفاده نکنید.
آسم آلرژیک چیست و چطور کنترل می شود؟

در معرض کنه‌های گرد و غبار قرار نگیرید

در معرض کنه‌های گرد و غبار قرار نگیرید. این موجودات میکروسکوپی در پارچه‌ها و فرش‌ها زندگی می‌کنند. بالش تشک خود را در پوشش‌های ضد حساسیت بپیچید. ملحفه‌ها و سایر لوازم خواب خود را هفته‌ای یک بار با آب داغ بشویید. از مناطقی که گرد و غبار جمع می‌شود، مانند پرده‌های سنگین، مبلمان روکش‌دار و انبوه لباس‌ها خلاص شوید. اگر کودک شما آسم آلرژیک دارد، برایش فقط حیوانات عروسکی قابل شستشو بخرید.

کنترل رطوبت محیط داخلی

رطوبت محیط داخلی را کنترل کنید. اگر رطوبت در خانه شما بیش از 40 درصد است، از رطوبت‌گیر یا تهویه هوا استفاده کنید. این کار هوا را خشک می‌کند و رشد کپک‌ها، سوسک‌ها و کنه‌های گرد و غبار خانگی را کاهش می‌دهد. برای تعمیر هر نوع نشتی لوله‌کشی، از متخصصان حرفه‌ای کمک دریافت کنید.

آسم آلرژیک چیست و چطور کنترل می شود؟

بررسی آلرژی به حیوانات خانگی

آلرژی به حیوانات خانگی را بررسی کنید. اگر حیوان خانگی دارید، آزمایش دهید تا ببینید آیا باعث آلرژی شما شده‌اند یا نه. حیوانات خانگی را در فضای باز نگه دارید، یا اگر می‌توانید خانه دیگری برای آن‌ها پیدا کنید. حداقل کاری که باید انجام دهید این است که از ورود همه حیوانات خانگی به اتاق خوابتان خودداری کنید
جالب است بدانید که پس از اینکه گربه‌ها دیگر در جایی زندگی نمی‌کنند، سطوح بالای آلرژن‌های گربه می‌تواند برای ماه‌ها در محیط باقی بماند. همه گربه‌ها، یا سگ‌ها می‌توانند حساسیت ایجاد کنند. می‌توانید حیوان خانگی خود را هر هفته بشویید، اما تفاوت زیادی در میزان آلرژن آن‌ها ایجاد نمی‌کند.
 از اینکه گربه‌ها دیگر در جایی زندگی نمی‌کنند، سطوح بالای آلرژن‌های گربه می‌تواند برای ماه‌ها در محیط باقی بماند.

تمیز نگه داشتن آشپزخانه و حمام

آشپزخانه و حمام خود را تمیز و خشک نگه دارید تا از ایجاد کپک و سوسک جلوگیری شود. اگر به سوسک‌ها حساسیت دارید و نشانه‌هایی از آن‌ها را در خانه‌تان می‌بینید، با یک شرکت کنترل آفات تماس بگیرید. اسپری حشرات نمی‌تواند شما را از شر سوسک‌ها خلاص کند. باید تمام منابع غذایی سوسک‌ها را از بین ببرید، حتی خرده‌های کوچک موجود در فرش و لکه‌های روغن نزدیک اجاق گاز باعث تغذیه سوسک‌ها می‌شود. هنگام آشپزی یا دوش گرفتن، هود، یا هواکش را روشن کنید تا رطوبت اتاق کاهش یابد.

آسم آلرژیک چیست و چطور کنترل می شود؟

انتخاب هوشمندانه فیلترهای هوا

فیلترهای هوا را هوشمندانه انتخاب کنید. فیلترهای بزرگ هوای اتاق، فقط زمانی که فن روشن باشد دود و سایر ذرات ریز مانند گرده را از اتاق خارج می‌کنند، اما رطوبت، یا کنه‌های گرد و غبار را کاهش نمی‌دهند. تصفیه‌کننده‌های الکترونیکی هوا باعث ایجاد ازن می‌شوند که می‌تواند باعث التهاب راه‌های هوایی شود.

مراقب شرایط بیرون از خانه باشید

در انجام کارهای بیرون از خانه دقت کنید. کارهایی مثل باغبانی می‌تواند گرده‌ها و کپک‌ها را تحریک کند. در بیرون از منزل از ماسک فیلتردار استفاده کنید تا میزان گرده و ذرات کپک که وارد ریه‌های شما می‌شود، کاهش یابد.

آسم آلرژیک چیست و چطور کنترل می شود؟

داروهای آسم آلرژیک

انجام اقداماتی که گفتیم، احتمالا علائم شما را بهبود می‌بخشد، با این حال همچنان ممکن است برای درمان حملات آسم آلرژیک به دارو نیاز داشته باشید. داروهای آلرژی بینی که باعث خواب‌آلودگی شما نمی‌شوند، شستشوی نمک و اسپری‌های ضد احتقان بینی (فقط برای چند روز) را امتحان کنید. اگر این راهکارها جواب نداد، از اسپری‌های استروئیدی بینی و آنتی‌هیستامین‌های قوی‌تر استفاده کنید. اگر هیچ‌کدام از این‌ها موثر نیست، ممکن است زمان آن رسیده باشد که در مورد تزریق واکسن‌های آلرژی با پزشک خود صحبت کنید.
بسیاری از درمان‌های خوب آسم به نسخه پزشک نیاز دارند. این داروها شامل استروئیدهای استنشاقی هستند که با التهاب مبارزه می‌کنند، «برونکودیلاتورها» هم باعث باز شدن راه‌های هوایی شما می‌شوند. 
اگر درمان‌های سنتی به کاهش آسم آلرژیک کمک نمی‌کند، از پزشکتان بخواهید که داروهای دیگر را به شما معرفی کند.

پیشنهاد ویژه نی نی بان: آشنایی با پزشکان متخصص داخلی

آسم آلرژیک چیست و چطور کنترل می شود؟

خلاصه

همان آلرژن‌هایی که باعث عطسه و آبریزش چشم برخی از افراد می‌شود، می‌تواند در برخی دیگر باعث حمله آسم شود. آسم آلرژیک، شایع‌ترین نوع آسم است و علائم همراه با آسم آلرژیک پس از تنفس آلرژن‌ها یا محرک‌های آلرژی مانند گرده، غبار یا کپک ظاهر می‌شود. اگر آسم (آلرژیک یا غیر آلرژیک) دارید، معمولا پس از ورزش در هوای سرد، یا پس از تنفس دود، گرد و غبار یا بخار شرایطتان بدتر می‌شود. گاهی اوقات حتی یک بوی قوی هم می‌تواند علائم آسم را تحریک کند. به این دلیل که آلرژن‌ها در همه جا وجود دارند، مهم است که اگر آسم دارید، محرک‌های آن را بشناسید و یاد بگیرید چگونه از حملات آسم جلوگیری کنید.
برای یافتن متخصصان مورد نظر خود به کلینیک نی نی بان سر بزنید. 
منبع: webmd

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

مشاوره ویدیویی

    • اخبار داغ
    • جدیدترین
    • پربیننده ترین
    • گوناگون
    • مطالب مرتبط

    برای ارسال نظر کلیک کنید

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «نی نی بان» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.