۲۴۲۳۰۶
۳۹۱
۳۹۱

علت منافذ باز پوست چیست؟ آیا راه درمانی دارد؟

شاید شما هم می‌پرسید علت منافذ باز پوست چیست؟ آیا راه درمانی دارد یا نه؟ بنابراین به این نکته دقت کنید که منافظ پوست، به طور کلی باز هستند و این موضوع کاملا طبیعی است.

علت منافذ باز پوست چیست؟ آیا راه درمانی دارد؟

شاید شما هم می‌پرسید علت منافذ باز پوست چیست؟ آیا راه درمانی دارد یا نه؟ بنابراین به این نکته دقت کنید که منافظ پوست، به طور کلی باز هستند و این موضوع کاملا طبیعی است. 

در این مقاله می‌خوانید: 

علت منافذ باز پوست چیست؟ آیا راه درمانی دارد؟

منافذ مسدود شده چیست؟

منافذ مسدود زمانی ایجاد می‌شوند که سلول‌های مرده پوست و چربی یا کثیفی در منافذ پوست به دام می‌افتد. منافذی ریز در پوست وجود دارند که چربی غدد را آزاد می‌کنند، اما زمانی که مسدود شوند، منافذ مسدود شده می‌تواند منجر به آکنه شود.

منافذ مسدود بیشتر در صورت رایج است. با این حال، می‌توانند در هر نقطه از بدن از جمله پوست سر، گردن، پشت، شانه‌ها و سینه‌ها نیز ایجاد شوند.

تفاوت بین منافذ مسدود شده و منافذ بزرگ چیست؟

منافذ مسدود شده و منافذ بزرگ شده یکسان نیستند، اما اغلب به هم مرتبط‌اند. منافذ مسدود شده نتیجه تولید بیش از حد چربی غدد است. چربی بیشتر روی پوست، خطر مسدود شدن منافذ پوست را افزایش می‌دهد. اما بسیاری از مسائل دیگر نیز می‌توانند منجر به بزرگ شدن منافذ پوست شوند که افزایش سن، محصولات پوستی، فولیکول‌های مو و آسیب ناشی از نور خورشید جزو همین موارد است. 

بیشتر بخوانید: انواع لک پوستی، آنچه لازم است بدانید

علت منافذ باز پوست چیست؟ آیا راه درمانی دارد؟

منافظ مسدود در چه افرادی ایجاد می شود؟

مشابه آکنه، منافذ پوستی مسدود در نوجوانان و جوانان بیشتر شایع است. در دوران بلوغ، هورمون‌ها غدد تولیدکننده چربی را تحریک می‌کنند که باعث منافظ باز می‌شود، اما این منافظ در هر شخص و در هر سن یا جنسیتی ممکن است ایجاد شود. داشتن سابقه خانوادگی آکنه یا مسدود شدن منافذ نیز خطر ابتلا به نگرانی‌های پوستی را افزایش می‌دهد. 

علت منافذ باز پوست چیست؟ آیا راه درمانی دارد؟

منافذ باز پوست چیست؟ 

منافذ پوست می‌تواند ناشی از چربی پوست، خاصیت ارتجاعی، ضخامت مو، افزایش سن، آسیب‌های ناشی از نور خورشید و ژنتیک باشد. هورمون‌ها غدد چربی را تحریک می‌کنند و باعث می‌شوند چربی بیشتری ترشح کنند که می‌تواند منافذ روی بینی، پیشانی و گونه‌ها را بزرگ‌تر کند.

پوست، بزرگترین عضو بدن و حاوی میلیون‌ها منفذ است، حتی اگر منافظ پوست برای چشم انسان قابل مشاهده نباشند، اما همه این منافذ باز هستند و به پوست اجازه تنفس می‌دهند. هر منفذ حاوی یک فولیکول مو و حاوی غدد چربی (روغنی) است که روغنی به نام سبوم را می‌سازد.

بیشتر بخوانید: راهنمای کامل و گام به گام تشخیص نوع پوست

  

علت منافذ باز پوست چیست؟ آیا راه درمانی دارد؟

منافظی بزرگ تر از حد معمول 

غدد چربی بیشتر در منافذ صورت، پشت، سینه و کشاله ران هستند و هورمون‌ها در تحریک این غدد به منظور تولید مقادیر فراوان سبوم نقش دارند. به همین دلیل منافذ روی صورت، به ویژه منافذ روی بینی، پیشانی و گونه‌ها، ممکن است بزرگ‌تر از منافظ سایر نواحی بدن به نظر برسند.

در نوجوانان و بزرگسالانی که مستعد آکنه هستند، منافذ باز ممکن است مسدود و به جوش‌های سر سیاه یا سرسفید تبدیل شوند.

هر نوع پوست، چه چرب، چه نرمال یا خشک، می‌تواند ظاهری با منافذ باز و بزرگ داشته باشد که باعث ظاهری کدر می‌شود، به ویژه اگر با آلودگی، باکتری، چربی، یا سلول‌های مرده پوست مسدود شده باشند. منافذ باز پوست، یک نگرانی پزشکی نیستند، اما می‌توانند بر زیبایی ظاهر پوست، تاثیر منفی داشته باشند. در نوجوانان و بزرگسالانی که مستعد آکنه هستند، منافذ باز ممکن است مسدود و به جوش‌های سر سیاه یا سرسفید تبدیل شوند. پوست‌های پیر و حاوی کلاژن کمتر نیز ممکن است ظاهری شبیه پوست‌هایی با منافذ باز داشته باشد.

منافذ پوست را نمی‌توان باز کرد، یا بست. آن‌ها همچنین نمی‌توانند کوچک‌تر شوند. باز کردن منافظ که افراد به آن اشاره می‌کنند در واقع تمیز کردن عمیق برای از بین بردن چربی اضافی از روی پوست است که باعث می‌شود منافذ باز، کوچک‌تر به نظر برسند. 

بیشتر بخوانید: تفاوت فیشیال با پاکسازی پوست

علت منافذ باز پوست چیست؟ آیا راه درمانی دارد؟

علت منافظ باز پوست چیست؟ (بزرگ‌تر به نظر رسیدن منافذ)

همان‌طور که قبلا اشاره کردیم، همه منافظ پوست باز هستند، فقط به دلایلی مانند تولید چربی زیاد، برخی از آن‌ها بازتر یا بزرگ‌تر به نظر می‌رسند. علل این موضوع عبارتند از: 

  • سطوح بالای تولید چربی (سبوم)
  • کاهش خاصیت ارتجاعی اطراف منافذ
  • فولیکول‌های ضخیم مو
  • ژنتیک، یا وراثت
  • کاهش تولید کلاژن در پوست (ناشی از افزایش سن)
  • آسیب یا قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید

منافذ باز و منافذ شفاف

علیرغم شیوع محصولاتی که وعده «باز کردن منافذ» را می‌دهند، مهم است که به یاد داشته باشید که منافظ پوست، خودشان باز هستند. بخور دادن صورت ممکن است به شما این حس را بدهد که گویی منافذ پوستتان را باز می‌کنید، اما در اصل، کاری که انجام می‌دهید این است که منافذ خود را از چربی، سلول‌های مرده پوست و مواد زائد پاکسازی می‌کنید. پوست از نظر فنی مانند ریه‌ها نیست که تنفس کند، اما به منافذ باز نیاز دارد تا شما را خنک نگه دارد، سلول‌های مرده پوست را از بین ببرد و فرصتی برای رشد سلول‌های جدید فراهم کند.

بیشتر بخوانید: تاثیر سرما بر پوست؛ برای محافظت از پوست چه باید کرد؟

علت منافذ باز پوست چیست؟ آیا راه درمانی دارد؟

انواع درمان برای کاهش باز بودن منافظ

شما نه می‌توانید، نه نیاز است که از شر منافذ باز خلاص شوید. با این حال، می‌توانید ظاهر منافظی را که بیش از اندازه باز یا بزرگ به نظر می‌رسند، کاهش دهید و ظاهر پوست خود را بهبود ببخشید. راه‌های درمان منافظ باز پوست که می‌توانید امتحان کنید عبارتند از: بخور دادن،  ماسک‌های صورت، لایه‌برداری و  درمان‌های لیزری. 

بخور دادن

بخور می‌تواند به پاک کردن منافذ، کوچک‌تر نشان دادن آن‌ها و ایجاد درخشندگی پوست کمک کند. سعی کنید گیاهان یا روغن‌های ضروری را به بخار آب اضافه کنید تا یک تجربه زیباتر و دلپذیرتر داشته باشید.

ماسک های صورت

ماسک‌هایی که روی پوست خشک می‌شوند در از بین بردن جوش‌های سرسیاه موثر هستند و همچنین ممکن است به کاهش ظاهر منافذ باز کمک کنند. چندین نوع را آزمایش کنید تا ببینید کدام یک برای شما بهترین تاثیر را دارد. ماسک‌های خاک رس یا بلغور جو دوسر را امتحان کنید. ماسک‌های صورت به خارج کردن ناخالصی‌ها از منافذ کمک می‌کنند و آن‌ها را کوچک‌تر نشان می‌دهند. 

بیشتر بخوانید: اسکین کر پوست چیست؟

علت منافذ باز پوست چیست؟ آیا راه درمانی دارد؟

لایه برداری

لایه‌برداری پوست در حذف مواردی که منافذ پوست را مسدود می‌کنند، مانند چربی و مواد زائد موثر است. لایه‌بردارها زمانی بهترین عملکرد را دارند که به صورت روزانه، یا تقریبا روزانه استفاده شوند. شما می‌توانید طیف وسیعی از محصولات لایه‌بردار از جمله قابض‌ها، کرم‌ها و لوسیون‌ها انتخاب کنید. برخی از مواردی که باید امتحان کنید عبارتند از:

  • رتینوئیدها
  • اسیدهای آلفا هیدروکسی (اسید سیتریک، اسید لاکتیک)
  • بتا هیدروکسی (اسید سالیسیلیک)

درمان های لیزری

درمان‌های لیزری حرفه‌ای و غیرتهاجمی مانند لیزر جنسیس Laser Genesis، پیکسل پرفکت Pixel Perfect و فراکسل لیزر Fraxel Laser در مطب متخصص پوست انجام می‌شوند. این درمان‌ها تولید کلاژن را تحریک می‌کنند و ممکن است برای منافذ بزرگ ناشی از پیری یا آسیب خورشید یا کاهش اسکار آکنه موثر باشند. 

بیشتر بخوانید: راه های درمان خشکی پوست در پاییز، ۵ درمان خانگی موثر

علت منافذ باز پوست چیست؟ آیا راه درمانی دارد؟

مراقبت پیشگیرانه از پوست 

شما نمی‌توانید شرایطی مانند وراثت یا سن خود را تغییر بدهید، اما می‌توانید یک روال مراقبت پیشگیرانه از پوست را در پیش بگیرید تا ظاهر منافذ باز را کاهش دهد. مراحل این روال پیشگیرانه عبارتند از:  

  • با لایه‌برداری روزانه، پوست خود را تمیز نگه دارید. می‌توانید از محصولاتی که برای این منظور ساخته شده‌اند استفاده کنید، یا با یک حوله گرم و به دنبال آن یک ماده لایه‌بردار خانگی استفاده کنید.
  • با استفاده از کرم ضد آفتاب هر روز از پوست خود در برابر نور خورشید محافظت کنید.
  • محصولات مراقبت از پوست غیر کومدوژنیک را انتخاب کنید که منافذ را مسدود نمی‌کنند.
  • همیشه پوست خود را مرطوب کنید، حتی اگر چرب باشد. مرطوب‌کننده‌هایی وجود دارند که به طور خاص برای پوست‌های چرب طراحی شده‌اند. از محصولات تقویت‌کننده کلاژن که حاوی آنتی‌اکسیدان هستند استفاده کنید.

پیشنهاد ویژه نی نی بان: آشنایی با پزشکان متخصص پوست، مو و زیبایی

علت منافذ باز پوست چیست؟ آیا راه درمانی دارد؟

خلاصه

یک بار دیگر هم به این موضوع اشاره می‌کنیم که منافظ پوست، به خودی خود باز هستند، اما تولید چربی زیاد باعث بازتر به نظر رسیدن آن‌ها می‌شود. نیازی نیست که منافظ را باز کنید چون آن‌ها باز هستند، با این حال عواملی مانند ژنتیک، یا وراثت، کاهش تولید کلاژن در پوست (ناشی از افزایش سن) و آسیب یا قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید از علل منافظ باز پوست (بازتر و بزرگ‌تر به نظر رسیدن) به شمار می‌رود. با روش‌هایی مانند لایه‌برداری، لیزر و بخور دادن می‌توانید پوست‌تان را از آلودگی و چربی زیاد، پاک کنید. 

برای یافتن متخصصان مورد نظر خود به کلینیک نی نی بان سر بزنید. 

منبع: healthline

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

مشاوره ویدیویی

    • اخبار داغ
    • جدیدترین
    • پربیننده ترین
    • گوناگون
    • مطالب مرتبط

    برای ارسال نظر کلیک کنید

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «نی نی بان» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.