۲۴۲۵۱۳
۳۷۲
۳۷۲

آزمایش چکاپ کامل چیست و چرا باید انجام شود؟

اگر پزشک برایتان آزمایش چکاپ کامل نوشته و شما نمی‌دانید آزمایش چکاپ کامل چیست، این مقاله اطلاعات لازم را به شما ارائه می‌دهد.

آزمایش چکاپ کامل چیست و چرا باید انجام شود؟

اگر پزشک برایتان آزمایش چکاپ کامل نوشته و شما نمی‌دانید آزمایش چکاپ کامل چیست، این مقاله اطلاعات لازم را به شما ارائه می‌دهد.

در این مقاله می‌خوانید: 

آزمایش چکاپ کامل چیست و چرا باید انجام شود؟

در طول آزمایش چکاپ کامل، پزشک وضعیت حیاتی، وزن، ضربان قلب و فشار خون شما را بررسی می‌کند و در صورت نیاز ممکن است واکسن دریافت کنید. پزشک همچنین در مورد علائمی که حاکی از یک بیماری جدی مانند سرطان یا دیابت است، سئوالاتی را از شما می‌پرسد. 

یک معاینه فیزیکی معمول تضمین می‌کند که شما در سلامت کامل بمانید. همچنین می‌تواند یک اقدام پیشگیرانه باشد.

چکاپ کامل چه چیزی را نشان می دهد؟

پزشک از معاینه فیزیکی برای مشاهده عملکرد بدن شما استفاده می‌کند. بسته به سابقه سلامت شخصی شما، پزشک ممکن است تمرکز خود را بر روی مناطق خاصی انتخاب کند. مثلا گر سابقه خانوادگی بیماری قلبی دارید، ممکن است لازم باشد فشار خون، آزمایش خون، و غربالگری دیابت و کلسترول انجام بدهید.

بر اساس نتایج آزمایش، سن و سابقه سلامت‌تان، این معاینه فرصتی را فراهم می‌کند تا پزشک با شما در مورد اقدامات پیشگیرانه صحبت کند.

آزمایش چکاپ کامل چیست و چرا باید انجام شود؟

آزمایش چکاپ کامل چیست و شامل چه مواردی می شود؟

آزمایش چکاپ کامل، شامل معاینه فیزیکی است و می‌تواند این موارد را در بر بگیرد: جدیدترین تاریخچه سلامت، بررسی علائم حیاتی، تست بصری، معاینات بدنی و تست‌های آزمایشگاهی.

جدیدترین تاریخچه سلامت 

پزشک ممکن است درخواست کند که آخرین تغییرات خود را برایش شرح دهید که می‌تواند شامل سئوالاتی در مورد شغل و روابط شما، داروها، آلرژی‌ها، مکمل‌ها یا انواع جراحی باشد که اخیرا انجام داده‌اید.

بررسی علائم حیاتی

بررسی علائم حیاتی، شامل اندازه‌گیری فشار خون و بررسی ضربان قلب شما است. فشار خون باید بسته به سابقه شما حداقل یک بار در سال چک شود.

بیشتر بخوانید: آزمایش تیروئید، در پریود اشکالی دارد؟

آزمایش چکاپ کامل چیست و چرا باید انجام شود؟

تست بصری

پزشک، ظاهر شما را از نظر علائم مختلف بررسی می‌کند تا هر گونه مشکل سلامتی موجود را تشخیص دهد. این تست بصری، شامل بررسی موارد زیر است:

  • سر
  • چشم
  • قفسه سینه
  • شکم
  • سیستم اسکلتی عضلانی مانند دست‌ها و مچ دست
  • عملکردهای سیستم عصبی مانند گفتار و راه رفتن

معاینات بدنی

با ادامه معاینه فیزیکی، پزشک از ابزارهایی برای بررسی چشم‌ها، گوش‌ها، بینی و گلویتان استفاده می‌کند و به صدای قلب و ریه‌‌های شما گوش می‌دهد. معاینات بدنی شامل موارد زیر است:

  • لمس کردن قسمت‌هایی از بدن (مانند شکم) برای تشخیص ناهنجاری‌ها
  • بررسی پوست، مو و ناخن
  • احتمالا معاینه اندام تناسلی و راست‌روده 
  • آزمایش عملکردها و رفلکس‌های حرکتی 

بیشتر بخوانید: علائم هپاتیت در مردان، آنچه باید بدانیم

آزمایش چکاپ کامل چیست و چرا باید انجام شود؟

تست های آزمایشگاهی

برای تکمیل چکاپ کامل، پزشک آزمایش‌های مختلفی را برایتان تجویز می‌کند که می‌تواند شامل شمارش کامل خون و پانل متابولیک کامل باشد. این پانل، پلاسمای خون را آزمایش می‌کند و می‌تواند هر مشکلی را که در کلیه‌ها، کبد، شیمی خون و سیستم ایمنی وجود دارد، نشان دهد. این کار به تشخیص بی‌نظمی‌هایی که ممکن است نشان‌دهنده یک مشکل بزرگ‌تر باشد، کمک می‌کند. پزشک برایتان یک غربالگری دیابت و غربالگری تیروئید تجویز می‌کند. اگر خطر حمله قلبی، بیماری قلبی یا سکته مغزی شما افزایش یافته باشد، ممکن است لازم باشد تست کلسترول نیز انجام بدهید.

آزمایش چکاپ کامل چیست و چرا باید انجام شود؟

چکاپ کامل چیست؟ بررسی دقیق تر و جزئی تر

در ادامه به صورت دقیق‌تر متوجه می‌شوید که چکاپ کامل چیست؟

قد و وزن

احتمالا پزشک قد و وزن شما را اندازه‌گیری خواهد کرد تا شاخص توده بدنی یا همان BMI را اندازه‌گیری کند. نگه داشتن شاخص توده بدنی در محدوده سالم به محافظت از شما در برابر مواردی مانند بیماری قلبی، دیابت نوع 2 و برخی از انواع سرطان کمک می کند. BMI بر اساس فرمول قد و وزن محاسبه می‌شود. اگر شاخص توده بدنی شما در محدوده سالم قرار نداشته باشد، پزشک راه‌هایی را به شما پیشنهاد می‌کند.

فشار خون

اگر فشار خون شما خیلی زیاد باشد، احتمال بیماری قلبی و سکته افزایش می‌یابد. فشار خون طبیعی، کمتر از 120 روی 80 است. پزشکان، فشار خون بالا را 130 روی 80 یا بالاتر تعریف می‌کنند. شما باید از سن 18 سالگی حداقل هر 2 سال یکبار فشار خون خود را چک کنید. 

بیشتر بخوانید: آزمایش عفونت خون شامل چه آزمایش هایی است؟

آزمایش چکاپ کامل چیست و چرا باید انجام شود؟

کلسترول

کلسترول، یک نوع چربی در خون شماست. کلسترول بالا می‌تواند منجر به بیماری قلبی و سکته شود. اگر سن شما بالای 20 سال است، باید هر 4 تا 6 سال یکبار کلسترول خود را چک کنید. اگر بالغ، مرد، دارای اضافه وزن یا دارای موارد زیر هستید، احتمالا پزشک به شما توصیه می‌کند که سطح کلسترول خود را بیشتر چک کنید:

  • داشتن سابقه خانوادگی بیماری قلبی یا کلسترول بالا
  • دیابت
  • سابقه شخصی کلسترول بالا

غربالگری سرطان کولورکتال

غربالگری سرطان کولورکتال با بررسی وجود خون، یا رشد بافتی به نام پولیپ، سرطان روده بزرگ یا رکتوم را بررسی می‌کند. اگر خطر بالایی برای سرطان ندارید، از زمانی که 45 ساله شدید شروع به انجام این آزمایشات کنید. 

آزمایش ایمونوشیمیایی مدفوع (FIT) باید به صورت سالانه انجام شود. زمان انجام «سیگموئیدوسکوپی»، که در آن پزشک بخشی از روده بزرگ را بررسی می‌کند، هر 5 سال یکبار است. کولونوسکوپی هر 3 تا 10 سال یکبار بسته به آنچه در طول معاینه مشخص می‌شود، انجام می‌شود. 

بیشتر بخوانید: بهترین دکتر جراح کولورکتال و روده بزرگ در تهران

آزمایش چکاپ کامل چیست و چرا باید انجام شود؟

آزمایش قند خون

این آزمایش، روشی برای بررسی دیابت یا پیش‌دیابت است و در آن سطح قند (که گلوکز نیز نامیده می‌شود) در خون اندازه‌گیری می‌شود. پس از رسیدن به 45 سالگی باید آزمایشات روتین را شروع کنید. اگر شرایط زیر را دارید، پزشک ممکن است توصیه کند که این آزمایش را زودتر انجام دهید:

  • اضافه‌وزن دارید
  • کلسترول یا فشار خون بالا دارید
  • دیابت بارداری داشته‌اید

بررسی پوست

بهتر است هر نوع تغییر در خال‌ها، کک و مک و سایر علائم روی پوست خود را بررسی کنید. متخصصان می‌گویند که باید ماهی یک بار خودآزمایی پوست انجام دهید. سرطان‌های پوست اگر زود تشخیص داده شوند، تقریبا همیشه قابل درمان هستند. اگر خودتان، یا یکی از اعضای خانواده‌تان سرطان پوست داشته‌اید، بهتر است پوست خود را به طور منظم بررسی کنید.

پیشنهاد ویژه نی نی بان: آشنایی با مراکز آزمایشگاه

آزمایش چکاپ کامل چیست و چرا باید انجام شود؟

تراکم استخوان

با افزایش سن، استخوان‌های شما نازک‌تر و ضعیف‌تر می‌شوند که با گذشت زمان ممکن است به پوکی استخوان منجر و باعث شکنندگی استخوان‌های شما شود. زنان بالاتر از 65 سال و مردان 70 ساله یا بیشتر، باید تست تراکم استخوان بدهند. اگر پزشک متوجه شود که استخوان‌های شما ضعیف می‌شوند، درمان‌هایی را به شما پیشنهاد می‌کند. 

اگر شرایط زیر را دارید، پزشک ممکن است توصیه کند که این آزمایش را زودتر انجام دهید:

  • سابقه شکستگی استخوان 
  • مصرف استروئید به مدت طولانی
  • ابتلا به آرتریت روماتوئید 
  • وزن کمتر از حدود ۵۷.۶ کیلوگرم
  • سابقه شکستگی لگن در پدر و مادر 

آزمایش چکاپ کامل چیست و چرا باید انجام شود؟

ماموگرافی

این آزمایش که از اشعه ایکس استفاده می‌کند، به دنبال تغییرات در سینه‌های شما است. کارشناسان در مورد اینکه چند وقت یکبار به این آزمایش نیاز دارید و چه زمانی باید آن را شروع کنید، اختلاف نظر دارند. ممکن است پزشک به شما بگوید که تا 50 سالگی برای انجام این تست صبر کنید، یا ممکن است از شما بخواهد که فورا آن را انجام دهید. برخی از پزشکان انجام این تست را هر سال یک بار و برخی دیگر  هر 2 سال یک بار توصیه می‌کنند. با پزشکتان در مورد اینکه کدام یک برای شما مناسب‌تر است، مشورت کنید. 

پیشنهاد ویژه نی نی بان: آشنایی با مراکز سونوگرافی

آزمایش چکاپ کامل چیست و چرا باید انجام شود؟

غربالگری سرطان دهانه رحم

برای غربالگری سرطان دهانه رحم چند تست وجود دارد. تست پاپ اسمیر، تغییرات دهانه رحم را که می‌تواند سرطانی شود، بررسی می‌کند. در این روش، پزشک از ابزاری به نام اسپکولوم برای باز کردن واژن و برداشتن نمونه سلول‌ها برای معاینه بهره می‌گیرد.

غربالگری HPV نیز به دنبال ویروس اچ پی وی است که می‌تواند باعث تغییرات سلولی و منجر به سرطان دهانه رحم شود. این آزمایش‌ها در مطب پزشک نیز قابل انجام است، اما نمونه به آزمایشگاه فرستاده می‌شود. 

معاینه پروستات

برای زمان انجام معاینه پروستات نیز بین کارشناسان اختلاف نظر وجود دارد. اکثر مردان بهتر است این تست را در حدود 50 سالگی انجام بدهند. اغلب اوقات، این تست یک آزمایش خون است که آزمایش PSA نامیده می‌شود. ممکن است به جای آن یک معاینه رکتال انجام دهید. 

بیشتر بخوانید: انواع ماموگرافی، آیا درد دارد؟

آزمایش چکاپ کامل چیست و چرا باید انجام شود؟

چکاپ دندان

امیدواریم هر روز مسواک بزنید و نخ دندان بکشید. اما با این حال هوشمندانه است که به طور منظم به دندانپزشک مراجعه کنید تا شرایطی مانند پوسیدگی‌ها، بیماری لثه و سایر مشکلات دهان بررسی شود. ممکن است لازم باشد سالی یک یا دو بار به دندانپزشک مراجعه کنید. 

خلاصه

در این مقاله متوجه شدید که آزمایش چکاپ کامل چیست و برای بررسی سلامتی شما انجام می‌شود. آزمایش چکاپ کامل شامل آزمایش‌هایی مانند بینایی‌سنجی، شنوایی‌سنجی، معاینات فیزیکی و معاینات آزمایشگاهی مانند ماموگرافی، معاینه پروستات، چکاپ دندان، غربالگری سرطان دهانه رحم و آزمایش قند خون است.

برای یافتن متخصصان مورد نظر خود به کلینیک نی نی بان سر بزنید. 

منبع: webmd

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

مشاوره ویدیویی

    • اخبار داغ
    • جدیدترین
    • پربیننده ترین
    • گوناگون
    • مطالب مرتبط

    برای ارسال نظر کلیک کنید

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «نی نی بان» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.