۲۴۱۴۸۹
۱۱
۱۱

چه آزمایش هایی باید در چکاپ برای ریزش مو انجام شوند؟

پزشک علاوه بر معاینه فیزیکی، برای تشخیص بهتر علت ریزش مو، چکاپ کامل برای ریزش مو را برایتان تجویز می‌کند.

چه آزمایش هایی باید در چکاپ برای ریزش مو انجام شوند؟

پزشک علاوه بر معاینه فیزیکی، برای تشخیص بهتر علت ریزش مو، چکاپ کامل برای ریزش مو را برایتان تجویز می‌کند.

در این مقاله می‌خوانید: 

چه آزمایش هایی باید در چکاپ برای ریزش مو انجام شوند؟

تشخیص علت ریزش مو

قبل از تشخیص علت ریزش مو، پزشک معاینه فیزیکی انجام می‌دهد و درباره رژیم غذایی، روال مراقبت از مو و سابقه پزشکی و خانوادگی شما سئوالاتی را مطرح می‌کند. 

چکاپ کامل برای ریزش مو

پزشک برای تشخیص بهتر علت ریزش مو، چکاپ کامل برای ریزش مو را برایتان تجویز می‌کند که شامل موارد زیر است: 

آزمایش خون ضروری برای ریزش مو

پزشک به شما کمک می‌کند تا علت ریزش مو را بر اساس سابقه پزشکی، سابقه خانوادگی و عوامل سبک زندگی شناسایی کنید. آزمایش خون می‌تواند به شناسایی عدم تعادل هورمونی، عملکرد تیروئید و کمبودهای تغذیه‌ای که ممکن است در ریزش مو تاثیر داشته باشد، کمک کند. 

تست ویتامین D 

کمبود ویتامین دی می‌تواند باعث ریزش مو شود. شما باید آزمایش ویتامین دی را برای شناسایی کمبود و تغییرات رژیم غذایی یا برآوردن نیازهای ویتامین دی انجام دهید.

پیشنهاد ویژه نی نی بان: آشنایی با مراکز آزمایشگاه

چه آزمایش هایی باید در چکاپ برای ریزش مو انجام شوند؟

تست ویتامین B۱۲ 

این آزمایش، کمبود ویتامین B12 را بررسی می‌کند که می‌تواند باعث شکنندگی مو و ریزش مو شود. افرادی که از رژیم‌های گیاهی سخت پیروی می‌کنند، یا مشکلات گوارشی دارند و افراد بالای 60 سال باید آزمایش ویتامین B12 را انجام دهند.

تست تیروئید 

پرکاری یا کم‌کاری تیروئید می‌تواند چرخه رشد موها را مختل کند. تست‌های عملکرد تیروئید این عدم تعادل را آشکار می‌کند و درمان مناسب می‌تواند هورمون‌ها و رشد مو را به تعادل بازگرداند.

تست آهن و آزمایش فریتین 

این آزمایش، سطح آهن را در خون اندازه‌گیری می‌کند. سطوح پایین آهن ممکن است باعث ریزش مو، خستگی و سایر علائم شود. تست آهن با فریتین به پزشک کمک می‌کند تا سطح آهن شما را متوجه شود و در صورت پایین بودن سطح آهن و فریتین، پزشک برایتان مکمل‌های آهن تجویز می‌کند تا رشد موهایتان به شرایط نرمال بازگردد. 

بیشتر بخوانید: مزوتراپی مو برای ریزش موی ارثی

چه آزمایش هایی باید در چکاپ برای ریزش مو انجام شوند؟

آزمایش هورمون جنسی 

تغییرات هورمونی مانند تغییرات هورمونی در دوران بارداری، یائسگی یا سندرم تخمدان پلی‌کیستیک، می‌تواند بر رشد موها تاثیر بگذارد. آزمایش‌های خون مانند تستوسترون و غربالگری هورمون زنانه برای بررسی سطح هورمون انجام می‌شود.

تست CBC 

تست CBC به اندازه‌گیری اجزای خون برای تشخیص اختلالات مختلف از جمله کم‌خونی ناشی از کمبود آهن و ریزش مو کمک می‌کند. این آزمایش اطلاعاتی در مورد گلبول‌های سفید و پلاکت‌ها ارائه می‌کند که در شناسایی شرایط التهابی موثر در ریزش مو موثر است.

سطح قند خون 

سطح قند خون کنترل‌نشده نیز می‌تواند بر رشد مو تاثیر بگذارد و باعث ریزش شدید مو شود. پایش سطح قند خون برای افراد مبتلا به دیابت، یا مشکوک به مقاومت به انسولین اهمیت بسیاری دارد. 

بیشتر بخوانید: کاربرد مزوتراپی مو چیست؟

چه آزمایش هایی باید در چکاپ برای ریزش مو انجام شوند؟

ESR و سطوح پروتئین واکنشی 

تست‌های ESR و سطوح پروتئین واکنشی، نشانگرهای التهاب در بدن هستند. سطوح بالای التهاب می‌تواند نشان‌دهنده یک بیماری خود ایمنی زمینه‌ای مانند لوپوس باشد که باعث ریزش مو می‌شود. آزمایش‌های ESR و پروتئین واکنش‌گر C همراه با سایر آزمایش‌ها برای رد علل التهابی ریزش مو تجویز داده می‌شوند.

درمان ریزش مو 

درمان‌های موثر برای برخی از انواع ریزش مو در دسترس است. ممکن است بتوانید ریزش مو را معکوس کنید، یا آن را کاهش دهید. در برخی شرایط، مانند ریزش موی تکه‌ای (آلوپسی آره‌آتا)، موها ممکن است بدون درمان در عرض یک سال دوباره رشد کنند. درمان ریزش مو شامل مصرف داروها و جراحی است.

چه آزمایش هایی باید در چکاپ برای ریزش مو انجام شوند؟

مصرف دارو

اگر ریزش موی شما ناشی از یک بیماری زمینه‌ای باشد، درمان این بیماری ضروری است. اگر داروی خاصی باعث ریزش مو شده است، ممکن است پزشک به شما توصیه کند که مصرف دارو را برای چند ماه متوقف کنید.

داروهایی برای درمان طاسی ارثی در دسترس هستند و رایج‌ترین گزینه‌ها عبارتند از:

ماینوکسیدیل

این داروی بدون نسخه به شکل مایع، فوم و شامپو عرضه می‌شود. برای اثربخشی بیشتر، خانم‌ها باید یک بار در روز و آقایان دو بار در روز، این دارو را روی پوست سر خود بمالند. بسیاری از افراد، نوع فوم را ترجیح می‌دهند که در هنگام خیس بودن موها از آن استفاده می‌شود.

محصولات حاوی ماینوکسیدیل به بسیاری از افراد کمک می‌کند موهایشان دوباره رشد کند، یا سرعت ریزش مو کاهش یابد. برای جلوگیری از ریزش بیشتر موها و شروع رشد مجدد آن‌ها، باید این دارو را حداقل به مدت شش ماه استفاده کنید. ممکن است چند ماه طول بکشد تا مشخص شود آیا درمان برای شما موثر است، یا نه. اگر درمان موثر باشد، باید برای حفظ فواید باید به طور نامحدود از آن استفاده کنید.

عوارض جانبی احتمالی شامل تحریک پوست سر و رشد موهای ناخواسته در پوست مجاور صورت و دست است.

پیشنهاد ویژه نی نی بان: آشنایی با پزشکان متخصص پوست، مو و زیبایی

چه آزمایش هایی باید در چکاپ برای ریزش مو انجام شوند؟

فیناستراید 

فیناستراید، یک داروی تجویزی برای مردان است که باید به صورت روزانه آن را مصرف کنند. ریزش موها در بسیاری از مردانی که فیناستراید مصرف می‌کنند، کاهش می‌یابد و در برخی افراد ممکن است موهای جدید رشد کند. ممکن است چند ماه طول بکشد تا متوجه شوید که این دارو برایتان موثر است، یا نه. برای حفظ مزایای دارو، باید مصرف آن را ادامه دهید. ممکن است فیناستراید برای مردان بالای 60 سال موثر نباشد.

عوارض جانبی نادر فیناستراید شامل کاهش میل و عملکرد جنسی و افزایش خطر ابتلا به سرطان پروستات است. 

چه آزمایش هایی باید در چکاپ برای ریزش مو انجام شوند؟

جراحی برای درمان ریزش موها

در شایع‌ترین نوع ریزش موی دائمی، فقط قسمت بالای سر تحت تاثیر قرار می‌گیرد. در عمل کاشت مو، یک متخصص پوست یا جراح زیبایی، مو را از قسمتی از سر که دارای مو است برمی‌دارد و آن را به نقطه طاسی پیوند می‌زند. هر تکه مو چند میکروگرافت و مینی‌گرافت دارد. گاهی اوقات یک نوار بزرگ‌تر از پوست حاوی چندین گروه مو گرفته می‌شود. 

در این روش نیازی به بستری شدن در بیمارستان نیست، اما کاشت مو دردناک است، بنابراین برای کاهش هر گونه ناراحتی به شما داروی آرامبخش داده می‌شود. خطرات احتمالی کاشت مو شامل خونریزی، کبودی، تورم و عفونت است. ممکن است برای رسیدن به نتیجه مورد نظر به بیش از یک عمل جراحی نیاز داشته باشید. 

کاشت مو دردناک است، بنابراین برای کاهش هر گونه ناراحتی به شما داروی آرامبخش داده می‌شود. خطرات احتمالی کاشت مو شامل خونریزی، کبودی، تورم و عفونت است.

روش‌های جراحی و کاشت مو برای درمان طاسی معمولا تحت پوشش بیمه نیستند.

لیزر درمانی برای درمان ریزش مو

لیزر درمانی برای ریزش مو نیز یک روش تایید شده است که می‌تواند تراکم موها را بهبود ببخشد. برای بررسی اثرات طولانی‌مدت لیزر درمانی، تحقیقات بیشتر مورد نیاز است.

بیشتر بخوانید: بوتاکس مو چیست و هزینه آن چقدر است؟

چه آزمایش هایی باید در چکاپ برای ریزش مو انجام شوند؟

هیر فیلر (فیلر مو) برای درمان ریزش مو

پرکننده مو فولیکول‌های مو را با ترکیبات خاص خود پر می‌کند و آن‌ها را از خطرات و بیماری‌هایی که باعث ریزش مو می‌شود محافظت می‌کند. 

بیشتر بخوانید: مزو مو یا هیر فیلر، شما کدام را می پسندید؟ 

چه آزمایش هایی باید در چکاپ برای ریزش مو انجام شوند؟

مزوتراپی برای درمان ریزش مو

یکی از بهترین روش‌هایی که برای درمان ریزش مو و افزایش رشد موها استفاده می‌شود، مزوتراپی مو است. مزوتراپی، ترکیبی از چندین ویتامین مختلف است که هر کدام تاثیری متفاوت روی فولیکول‌های مو دارند و به پوست سر تزریق می‌شوند. تعداد جلسات مزوتراپی، بر اساس میزان ریزش موی هر فرد متفاوت است و برای به دست آوردن نتیجه بهتر باید تمامی جلسات مزوتراپی تکمیل شود.

خلاصه

پزشک برای تشخیص ریزش مو برایتان چکاپ کامل برای ریزش مو تجویز می‌کند که شامل بررسی مواردی مانند آهن و فریتین، ویتامین B12 و تست تیروئید است. چکاپ ریزش مو به پزشک کمک می‌کند تا علت ریزش مو را تشخیص دهد و درمان‌های لازم مانند مصرف دارو، کاشت مو، مزوتراپی، فیلر مو و لیزر درمانی را تجویز می‌کند. 

برای یافتن متخصصان مورد نظر خود به کلینیک نی نی بان سر بزنید. 

منبع: mayoclinic

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

مشاوره ویدیویی

    • اخبار داغ
    • جدیدترین
    • پربیننده ترین
    • گوناگون
    • مطالب مرتبط

    برای ارسال نظر کلیک کنید

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «نی نی بان» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.