۲۴۳۳۴۵
۱۹
۱۹

بوتاکس معده برای دیابت

بوتاکس معده برای دیابت، از طریق کاهش وزن برای بیماران دیابت نوع دو مفید است و علائم آن‌ها را بهبود می‌بخشد. کاربرد اصلی این روش برای کاهش وزن است.

بوتاکس معده برای دیابت

بوتاکس معده برای دیابت، از طریق کاهش وزن برای بیماران دیابت نوع دو مفید است و علائم آن‌ها را بهبود می‌بخشد. کاربرد اصلی این روش برای کاهش وزن است.

بوتاکس معده برای دیابت

گاستروپارزی چیست؟

گاستروپارزی، یک اختلال حرکتی دستگاه گوارش است که به عنوان تاخیر در تخلیه معده تعریف می‌شود. علائم شایع آن عبارتند از سیری زودرس، تهوع، استفراغ، بی‌اشتهایی، کاهش وزن و درد اپی‌گاستر. گاستروپارزی، یک مشکل شایع در افراد مبتلا به دیابت نوع یک است که داروهایی مانند اریترومایسین، متوکلوپرامید، دومپریدون و سیزاپراید مصرف می‌کنند.

فرضیه استفاده از بوتاکس معده برای درمان این مشکل این است که افزایش فشار پیلور، تخلیه معده را به تاخیر می‌اندازد و فلج گذرا پیلور می‌تواند باعث تسریع تخلیه معده را شود و علائمی مانند تهوع و استفراغ را بهبود ببخشد. 

بوتاکس معده برای دیابت

بوتاکس معده چیست؟

بوتاکس معده، روشی نسبتا جدید برای کاهش وزن و یک روش آندوسکوپی غیر جراحی است که نیاز به تزریق مستقیم بوتاکس به دیواره داخلی معده دارد. این تزریق‌ها به تسریع روند کاهش وزن کمک می‌کند.

سم بوتولینوم، ماده اولیه در تزریق بوتاکس، ماده‌ای است که در درجه اول برای صاف کردن پوست و کاهش چین و چروک‌های صورت و همچنین برای درمان بیماری‌هایی مانند میگرن مزمن استفاده می‌شود، اما به عنوان یک درمان غیرجراحی کاهش وزن نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

هدف از تزریق بوتاکس معده، محدود کردن انقباض عضلات معده است که باعث شل شدن عضلات و سرکوب اشتها می‌شود. این روش فرآیند تخلیه معده را به تاخیر می‌اندازد و باعث می‌شود بیمار مدت طولانی‌تری احساس سیری کند و کمتر غذا بخورد. 

بیشتر بخوانید: روتین مراقبت از پوست در پاییز: بهترین روش‌ها برای جلوگیری از خشکی پوست

بوتاکس معده برای دیابت

بوتاکس معده برای دیابت (برطرف کردن گاستروپارزی معده)

«گاستروپارزی» یا اختلال تاخیری در تخلیه معده، 50 درصد از افراد مبتلا به دیابت نوع 1 را درگیر می‌کند و علائم آن شامل حالت تهوع، استفراغ و سیری زودرس است. افزایش فشار پیلور ممکن است علت تاخیر در تخلیه معده در افراد دیابتی باشد. استفاده از سم بوتولینوم (بوتاکس معده) و تزریق آن به ماهیچه معده، فلج گذرا ایجاد می‌کند. در یک تحقیق، از این روش بر روی هشت نفر از بیماران دیابتی (نوع 1) استفاده شد تا مشخص شود که آیا تزریق بوتاکس معده در بیماران مبتلا به گاستروپارزی دیابتی، علائم آن‌ها را بهبود می‌بخشد، زمان اسکن تخلیه معده را تغییر می‌دهد، وزن آن‌ها و مصرف انسولین را تغییر می‌دهد، یا نه.

شرکت‌کنندگان در این تحقیق، شش زن و دو مرد در میانگین سنی 41 سال بودند که سایر درمان‌ها برای آن‌ها شکست خورده بود. به این افراد 200 واحد سم بوتولینوم به پیلور در حین آندوسکوپی فوقانی تزریق و علائم آن‌ها در طول یک دوره پیگیری 12 هفته‌ای ثبت شد. 

هفت نفر از هشت بیمار دوره کامل پیگیری 12 هفته‌ای را تکمیل کردند و هیچ عارضه‌ای در آن‌ها مشاهده نشد. چهار بیمار افزایش مصرف انسولین بیش از 5 واحد در روز را گزارش کردند. شش نفر از هفت بیمار وزن اضافه کردند، زمان اسکن تخلیه معده نیز در چهار بیمار بهبود یافت.

نتیجه این تحقیق این بود که تزریق بوتاکس معده به پیلور بی‌خطر است و علائم را در بیماران مبتلا به گاستروپارزی دیابتی بهبود می‌بخشد. البته این نتایج مستلزم تحقیقات بیشتر با یک کارآزمایی بزرگ است.

بیشتر بخوانید: جوانسازی پوست صورت در یک جلسه با هایفوتراپی

بوتاکس معده برای دیابت

عوارض بوتاکس معده برای دیابت

در این مطالعه، بیماران هیچ عارضه جانبی احتمالی را گزارش نکردند.

کاندیدای مناسب بوتاکس معده کیست؟

تزریق بوتاکس معده، انتخاب مناسبی برای همه افراد نیست، بنابراین باید توسط متخصص مشخص شود آیا برای این روش مناسب هستید یا نه. بوتاکس معده برای افرادی که اضافه وزن دارند مناسب است، اما برای افرادی با چاقی شدید، مناسب نیست، چون این روش برای افرادی با شاخص توده بدنی (BMI) بالای 40 است بی‌تاثیر است. مناسب‌ترین کاندید افرادی هستند که BMI آن‌ها زیر 35 است.

این روش همچنین برای اشخاصی که با رعایت رژیم‌های غذایی سخت و ورزش منظم سعی در کاهش وزن دارند مناسب است. علاوه بر این، بوتاکس معده را می‌توان برای افرادی که از زخم معده و ورم معده و بیماری‌های مرتبط با اضافه وزن مانند دیابت نوع 2 و فشار خون بالا رنج می‌برند، استفاده کرد.

بوتاکس معده برای دیابت

بوتاکس معده چگونه انجام می شود؟

بوتاکس معده، پیچیده نیست و به هیچ ابزار جراحی یا برش نیاز ندارد. در طول این روش، سم بوتولینوم از داخل به دیواره معده تزریق می‌شود. هیچ بیهوشی عمومی لازم نیست، فقط به بیمار، بی‌حسی موضعی تزریق می‌شود. مراحل بوتاکس معده عبارتند از:

  • بی‌حسی موضعی از طریق یک اسپری خوراکی روی گلو اعمال می‌شود تا ناراحتی و درد احتمالی کاهش یابد و از احساس گرفتگی در حین عمل جلوگیری شود.
  • پزشک، آندوسکوپ را از طریق گلو وارد معده می‌کند.
  • هنگامی که آندوسکوپ در داخل معده قرار گرفت، پزشک بوتاکس را از طریق یک سوزن که به یک انتهای آندوسکوپ متصل است، تزریق می‌کند.
  • بوتاکس در مکان‌ها و نسبت‌های خاصی به دیواره داخلی معده تزریق و باعث شل شدن عضلات معده می‌شود.
  • پس از اتمام تزریق، آندوسکوپ برداشته می‌شود.
  • این روش معمولا حدود ۲۰ تا ۳۰ دقیقه طول می‌کشد.
  • پس از انجام این روش، بیمار باید بین ۱ تا ۲ ساعت در کلینیک بماند و تحت نظارت باشد. 
  • بیمار می‌تواند در روز بعد فعالیت‌های روزانه خود را انجام دهد.

بیشتر بخوانید: هزینه جراحی بینی استخوانی | قیمت جراحی بینی استخوانی در سال 1403 چقدر است؟

بوتاکس معده برای دیابت

بعد از عمل بوتاکس معده

  • ممکن است بیمار از قرار دادن آندوسکوپ در گلو احساس ناراحتی کند و همچنین ممکن است تا چند روز پس از عمل کمی احساس خستگی داشته باشد.
  • به همین دلایل پزشک توصیه می‌کند تا چند ساعت پس از بوتاکس معده و تا زمانی که اثر بی‌حس‌کننده موضعی کاملا از بین نرفته، نوشیدنی یا غذا نخورید.
  • رژیم غذایی پس از عمل باید شامل غذاهای غنی از مواد مغذی، پروتئین و کربوهیدرات کم باشد. کاهش مصرف شکر، مانند شیرینی‌ها یا شکلات‌ها نیز بسیار توصیه می‌شود.
  • بوتاکس معده بلافاصله پس از تزریق موثر است و بین ۴ تا ۶ ماه در بدن باقی می‌ماند. در این ماه‌ها، بیمار می‌تواند نتایج تزریق بوتاکس را که همان احساس سیری پس از غذا خوردن است، ببیند. نتیجه این که بیمار می‌تواند به اهداف کاهش وزن خود دست یابد. پس از شش ماه، اثرات این روش از بین می‌رود. 

پیشنهاد ویژه نی نی بان: آشنایی با پزشکان متخصص پوست، مو و زیبایی

بوتاکس معده برای دیابت

فواید بوتاکس معده برای لاغری

بوتاکس معده برای افرادی که سعی در کاهش وزن دارند فواید بسیاری دارد که عبارتند از:

  • کم‌تهاجمی و غیر جراحی است
  • نتایج امیدوار‌کننده‌ای برای کاهش وزن دارد
  • برای افرادی که اضافه وزن دارند، مناسب است
  • مقرون به صرفه است
  • عوارض آن کم و موقت هستند
  • بهبودی، سریع است

بیشتر بخوانید: تفاوت ژل جالپرو و پروفایلو، کدام بهتر است؟

بوتاکس معده برای دیابت

خلاصه

بوتاکس معده برای دیابت با تاثیری که بر کاهش وزن دارد، بر بهبود سلامت بیماران دیابت نوع دو تاثیر می‌گذارد. همچنین گاستروپارزی و اختلال حرکتی دستگاه گوارش را در بیماران دیابت نوع یک از بین می‌برد. این روش برای افرادی که اضافه‌وزن دارند و می‌خواهند از طریق رژیم غذایی و ورزش به وزن دلخواه خود دست پیدا کنند، مفید است. عوارض جانبی آن اندک و موقتی است و نتایج آن به مدت شش ماه دوام دارد. 

برای یافتن متخصصان مورد نظر خود به کلینیک نی نی بان سر بزنید. 

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

مشاوره ویدیویی

    • اخبار داغ
    • جدیدترین
    • پربیننده ترین
    • گوناگون
    • مطالب مرتبط

    برای ارسال نظر کلیک کنید

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «نی نی بان» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.