۲۴۲۴۷۹
۱۴۷
۱۴۷

ماساژ درمانی کودکان مبتلا به اوتیسم

ماساژ کودکان اوتیسم می‌تواند معجزه کند و حتی کودکانی با مشکلات رفتاری هنگام ماساژ صورت به آرامش می‌رسند. با این حال، این واقعیت وجود دارد که ماساژ برای همه کودکان مبتلا به اوتیسم، درمان مناسبی نیست.

ماساژ درمانی کودکان مبتلا به اوتیسم

ماساژ کودکان اوتیسم می‌تواند معجزه کند و حتی کودکانی با مشکلات رفتاری هنگام ماساژ صورت به آرامش می‌رسند. با این حال، این واقعیت وجود دارد که ماساژ برای همه کودکان مبتلا به اوتیسم، درمان مناسبی نیست.

در این مقاله می‌خوانید: 

ماساژ درمانی کودکان مبتلا به اوتیسم

ماساژ درمانی کودکان اوتیسم

اوتیسم به عنوان اختلال طیف اوتیسم (ASD) نیز شناخته می‌شود و این تصور وجود دارد که در سراسر جهان از هر 160 نفر یک نفر به این بیماری مبتلا باشد.

این اختلال پیچیده رشدی از نظر شدت و علائم از فردی به فرد دیگر متفاوت متفاوت است. بسیاری از کودکان مبتلا به اوتیسم دارای سطح بالایی از هوش و توجه دقیق به جزئیات هستند، اما در فهم نشانه‌های اجتماعی اولیه مشکل دارند. برخی دیگر ممکن است برای کارهای روزمره از کمک‌های سطحی گرفته تا مراقبت شبانه‌روزی به کمک نیاز داشته باشند.

ماساژ کودکان اوتیسم می‌تواند معجزه کند. حتی کودکانی با مشکلات رفتاری هنگام ماساژ صورت به آرامش می‌رسند. با این حال، این واقعیت وجود دارد که ماساژ برای همه کودکان مبتلا به اوتیسم، درمان مناسبی نخواهد بود. یک کودک مبتلا به اوتیسم ممکن است بعد از پایان اولین جلسه ماساژ، یا حتی در طول جلسه، از ماساژ ابراز بیزاری کند. اگر ماساژ کودک اوتیسم باعث اضطراب می‌شود، او را مجبور به این کار نکنید. 

ماساژ درمانی کودکان مبتلا به اوتیسم

ماساژ درمانی کودکان اوتیسم؛ علائم نیاز کودک

برخی از علائم نشان می‌دهد که کودک به ماساژ نیاز دارد. در این صورت می‌توانید از ماساژ درمانی کودکان اوتیسم استفاده کنید. این علائم عبارتند از: 

یک؛ اضطراب

تقریباً 96درصد از افراد مبتلا به اوتیسم، درجاتی از حساسیت شدید به محرک‌های حسی دارند و حساسیت لامسه شایع‌ترین آن‌ها است. حساسیت بیش از حد به لامسه می‌تواند باعث بیزاری از لمس در کودکان مبتلا به اوتیسم شود. تنش عضلانی، فشار خون بالا، نقص ایمنی و مشکلات گوارشی عوارض بیشتر ناشی از گرسنگی لمسی هستند، اما شایع‌ترین علامت بیزاری از لمس، اضطراب است.

هنگامی که ما در تماس ملایم پوست به پوست قرار می‌گیریم، مغز یک ماده شیمیایی به نام «اکسی توسین» ترشح می‌کند. اکسی‌توسین، اضطراب را کاهش می‌دهد و نقش مهمی در پیوند اجتماعی دارد. 

بیشتر بخوانید: علائم زودهنگام اوتیسم

ماساژ درمانی کودکان مبتلا به اوتیسم

دو؛ انزوای اجتماعی

ناهنجاری‌های اجتماعی و مشکل در روابط، چالش‌های رایج برای افراد مبتلا به اوتیسم است. موقعیت‌های اجتماعی برای کودکان مبتلا به اوتیسم، طاقت‌فرسا است و ممکن است آن‌ها به مهارت‌های اجتماعی خود اعتماد نداشته باشند، در فهمیدن نشانه‌های اجتماعی اولیه مشکل داشته باشند، یا دائما نگران مورد آزار و اذیت قرار گرفتن باشند.

ماساژدرمانگران، شنوندگانی آموزش‌دیده هستند که فرد مبتلا به اوتیسم می‌تواند با آن‌ها صحبت کند. اتاق ماساژ، مکانی امن برای رها شدن از حس‌های فرو خورده ناشی از انزوای اجتماعی است.

ماساژ درمانی کودکان مبتلا به اوتیسم

سه؛ اختلالات خواب

مشکل خواب به طور کلی یک مسئله نسبتا رایج است که در بین کودکان مبتلا به اوتیسم نیز شیوع دارد. اختلالات خواب ممکن است با حساسیت به نور، لمس و صدا مرتبط باشد. سایر عوامل موثر عبارتند از شرایطی که اغلب در کنار اوتیسم ظاهر می‌شوند، مانند مشکلات گوارشی، بیش‌فعالی، افسردگی یا اضطراب. شواهد نشان می‌دهد که خواب ضعیف ممکن است برخی از علائم اوتیسم مانند رفتارهای تکراری شدید، بیش‌فعالی، مشکل در توجه و اختلال در مهارت‌های اجتماعی را بدتر کند.

ماساژدرمانی، غده صنوبری را تحریک می‌کند و باعث ترشح سروتونین می‌شود. این ماده شیمیایی آرامش‌بخش برای تولید ملاتونین، هورمون خواب حیاتی است. ماساژ همچنین سطح کورتیزول را کاهش می‌دهد. کورتیزول، هورمون استرس است که وقتی احساس خطر می‌کنیم افزایش می‌یابد.

بیشتر بخوانید: کم کاری غده هیپوفیز، تاثیر بر قد کودک دارد؟

ماساژ درمانی کودکان مبتلا به اوتیسم

چهار؛ کاهش ایمنی

مطالعات نشان می‌دهد که کودکان مبتلا به اوتیسم مستعد ابتلا به تعداد کمی آنتی‌بادی به نام ایمونوگلوبولین هستند که آن‌ها را در معرض خطر مشکلات تنفسی و عفونت‌های دستگاه گوارش قرار می‌دهد. این کودکان همچنین در معرض افزایش خطر سطوح پایین لنفوسیت‌های معروف به سلول‌های T و سلول‌های کشنده طبیعی هستند که سلول‌های آلوده را شناسایی و از بین می‌برند.

ماساژ کودکان اوتیسم و تماس آگاهانه پوست به پوست باعث افزایش آنتی‌ژن ‌های ایجاد کننده بیماری می‌شود. در طول ماساژ، اعصاب پوست که به غدد ذخیره‌کننده لنفوسیت متصل‌اند تحریک می‌شوند. 

پیشنهاد ویژه نی نی بان: آشنایی با پزشکان متخصص اطفال

ماساژ درمانی کودکان مبتلا به اوتیسم

نکات مهم در ماساژ کودکان اوتیسم

اگر درمان ماساژ را برای کودک مبتلا به اوتیسم تنظیم کرده‌اید، نکاتی را برای سهولت در اولین ماساژ درمانی با شما به اشتراک می‌گذاریم: 

  • با روش‌های مختلف ماساژ آشنا شوید تا نیازهای ویژه کودک در ماساژ را دریابید. 
  • به کودک آموزش بدهید که این ماساژ متعلق به او است و اگر جنبه‌ای از ماساژ باعث ناراحتی‌اش می‌شود (مانند درآوردن لباس، موسیقی بلند، دمای پتوی گرم‌کننده و غیره)، حتما به ماساژور اطلاع بدهد. به او بگویید که می‌تواند لباس‌هایش را هنگام ماساژ درنیاورد و اگر دوست نداشت از ماساژور بخواهد تا موسیقی را خاموش کند. درباره سرد بودن، یا گرم بودن نیز می‌تواند نظرش را بگوید. 
  • شما می‌توانید در طول جلسه ماساژ در کنار کودک باشید تا احساس آرامش بیشتری داشته باشد. حتی این امکان برای بزرگسالان مبتلا به اوتیسم نیز وجود دارد. 

اختلال طیف اوتیسم با از دست دادن ارتباط متقابل با دنیای اطراف، رویدادهای جاری و خویشاوندان مشخص می‌شود. کودکان اوتیستیک منزوی هستند و ممکن است علایق محدودی داشته باشند. تکنیک‌های ماساژ ویژه می‌تواند این وضعیت را کاهش دهد و همچنین وضعیت روانی-عاطفی کودک را بهبود ببخشد. 

بیشتر بخوانید: مقابله با زورگویی کودکان، بقیه را می زند؟

ماساژ درمانی کودکان مبتلا به اوتیسم

فواید ماساژ کودکان اوتیسم

کودکان مبتلا به اوتیسم، اغلب دوست ندارند توسط افراد غریبه لمس شوند چون باعث ناراحتی روانی و حتی درد جسمی آن‌ها می‌شود. این واکنش به طور جالبی توسط لمس‌های سطحی ایجاد می‌شود، نه لمس‌های عمیق که به دلیل اختلال در روند تشکیل سیستم عصبی است. در نتیجه کودک استرس می‌گیرد و ممکن است حرکات آشفته‌ای انجام دهد که مانع از توجه و تمرکز او بر رویدادهای کنونی می‌شود.

ماساژ درمانی منظم برای بازگرداندن حساسیت لمسی طبیعی در نظر گرفته شده است. عمل لمسی ماساژور باعث تحریک فیبرهای سمپاتیک در حین ماساژ می‌شود، در نتیجه وضعیت پاتولوژیک بیمار را اصلاح می‌کند.

بیشتر بخوانید: آموزش کودکان کم شنوا، مهارت هایی که کمکتان می کند

ماساژ درمانی کودکان مبتلا به اوتیسم

اهداف ماساژ درمانی برای کودکان اوتیسم

اهداف ماساژ درمانی برای کودکان اوتیسم عبارتند از:

  • شل شدن عضلات اسپاستیک، سفت و منقبض 
  • تسکین درد
  • افزایش حساسیت پوست
  • اثرات ترمیمی عمومی

انواع سنتی ماساژ کودکان اوتیسم

انواع سنتی ماساژ کودکان اوتیسم عبارتند از:

  • ماساژ بهداشتی
  • بازتابی
  • طب فشاری

اثرات ماساژ اعضای مختلف بدن

تحریک ناحیه یقه گردن باعث بهبود عملکرد مرکز گفتار می‌شود که در موارد تاخیر در رشد گفتار مفید است. همچنین کار دو نیمکره مغز را هماهنگ می‌کند. ماساژ دست‌ها و بازوها نیز تاثیری مثبت بر فعالیت مغز دارد و رشد مهارت‌های حرکتی ظریف، توجه، گفتار، منطق، سرعت واکنش و خلاقیت را تسهیل می‌کند.

بیشتر بخوانید: توانبخشی کودکان نابینا، راهنمایی‌های لازم

ماساژ درمانی کودکان مبتلا به اوتیسم

توصیه هایی برای ماساژ درمانی اوتیسم 

ماساژ کودکان اوتیسم بدون نظارت متخصص توصیه نمی‌شود. فقط ماساژورهای باتجربه تمام تفاوت‌های ظریف تاثیرگذاری بر بدن و مغز کودک اوتیستیک را می‌دانند. بهتر است قبل از شروع دوره ماساژ با یک متخصص مغز و اعصاب مشورت کنید. فقط تکنیک‌های ماساژ انتخاب شده به طور خاص می‌تواند موثر باشد، بجز این ماساژ ممکن است آسیب‌هایی به همراه داشته باشد. از جمله اثرات مثبت ماساژ عبارتند از:

  • عادی‌سازی عملکرد اندام‌های داخلی
  • آرامش عضلات و بدن
  • بهبود گردش خون و متابولیسم
  • کمک به سازگاری اجتماعی کودک اوتیستیک

خلاصه

مشکلاتی مانند مشکلات خواب، اضطراب و انزوای اجتماعی که کودکان اوتیستیک به آن دچارند، ماساژ کودکان اوتیسم را به یک درمان مناسب این گروه تبدیل می‌کند. این درمان، مزایایی مانند آرامش عضلات و بدن، بهبود گردش خون و متابولیسم و کمک به سازگاری اجتماعی کودک اوتیستیک را به همراه دارد.

برای یافتن متخصصان مورد نظر خود به کلینیک نی نی بان سر بزنید. 

منبع: moyerwellness

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

مشاوره ویدیویی

    • اخبار داغ
    • جدیدترین
    • پربیننده ترین
    • گوناگون
    • مطالب مرتبط

    برای ارسال نظر کلیک کنید

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «نی نی بان» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.