۴۱۸۷۴
۵۹۳۴
۵۹۳۴

علت لجبازی در کودکان، چیست؟

گرچه لجبازی در هر دو جنس دختران و پسران دیده می‌شود، اما بر اساس شواهد و آمارهای موجود بروز لجبازی و سرکشی در پسران شایع‌تر از دختران است. کودکان لجباز در برابر هرگونه دستور و امر و نهی از خود مقاومت نشان می‌دهند و تلاش می‌کنند به هر نحو ممکن به خواسته‌های خود برسند.

ایسنا: لجبازی در سنین یک سالگی شروع شده و در سن دو سالگی به اوج خود می‌رسد.

علت لجبازی در کودکان، چیست؟

"لیلا جبَاری"روانشناس کودک، لجبازی را حالت و رفتاری ناسازگارانه قلمداد کرد که در بسیاری از کودکان دیده می‌شود که در واقع از تنفر و خصومت کودکان نسبت به والدین نشأت می‌گیرد. کودکان لجباز در برابر هرگونه دستور و امر و نهی از خود مقاومت نشان می‌دهند و تلاش می‌کنند به هر نحو ممکن به خواسته‌های خود برسند.

جباری گفت: کودکان لجباز برای رسیدن به خواسته‌های خود گاهی دست به کارهایی نظیر گریه کردن، گاز گرفتن، کتک زدن و حرف‌های رکیک می‌زنند و تلاش می‌کنند با بهانه گیری‌های زیاد به اهداف خود برسند. گرچه لجبازی در هر دو جنس دختران و پسران دیده می‌شود اما بر اساس شواهد و آمارهای موجود بروز لجبازی و سرکشی در پسران شایع‌تر از دختران است. لجبازی در سنین یک سالگی شروع شده و در سن دو سالگی به اوج خود می‌رسد.

جباری دو سالگی را سن لجاجت و خودسری عنوان و اظهار کرد: کودکان در این سنین تمایل دارند بر اساس میل خود زندگی کنند.

این روانشناس، ادامه داد: کودکان در سنین شش تا 9 سالگی بیشترین میزان خودسری و لجاجت را دارند تا آنجا که تمایل دارند وابستگی بین آن‌ها و والدینشان به حداقل میزان خود برسد.

جباری افزود: کودک در سن ده سالگی تمایل دارد خود را از قید و بندهای خانوادگی خارج کرده و به استقلال فردی برسد.

وی بی توجهی و استبداد والدین و اطرافیان، شکست‌های متوالی، محرومیت‌ها و نیازهای شدید، بدآموزی و داشتن الگوهای بد در خانواده، عجول بودن کودک، تولد فرزند جدید در خانواده و ایجاد حس رقابت و حسادت را از جمله عوامل گرایش کودکان به لجبازی قلمداد کرد.

این روانشناس کودک در ادامه به بیان شیوه‌های موجود برای درمان لجبازی پرداخت و گفت: درمان پزشکی از طریق توجه به عوامل زیستی و عصبی امکان‌پذیر است.

وی در ادامه به شیوه‌های روانی مقابله با لجبازی پرداخت و تصریح کرد: ایجاد حس همدردی و واداشتن به بحث کودک در تعدیل روحیه لجبازی او نقش مهم و اثرگذار دارد.

جبَاری سپس اجرای شیوه‌های تربیتی را یکی از راه‌های مقابله با لجبازی کودک عنوان و خاطرنشان کرد: گفتن قصه‌های با مفهوم مهار لجبازی، گذاشتن کودک به حال خود برای مدتی کوتاه و...، را از جمله راه کارهای مقابله با لجبازی کودک عنوان کرد.

وی به خانواده‌ها توصیه کرد: در صورتی که نتوانستند لجبازی‌های کودک را تعدیل کنند با کارشناسان در این زمینه مشاوره کنند.

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

مشاوره ویدیویی

    • اخبار داغ
    • جدیدترین
    • پربیننده ترین
    • مطالب مرتبط

    برای ارسال نظر کلیک کنید

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «نی نی بان» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.