۲۴۱۵۷۶
۱۱۸
۱۱۸

سونوگرافی ۴ بعدی، فقط درصورت توصیه پزشک

سونوگرافی ۴ بعدی چیست و چرا در دوران بارداری انجام می‌شود؟ آیا همه خانم‌های باردار به این سونوگرافی نیاز دارند؟

سونوگرافی 4 بعدی، فقط درصورت توصیه پزشک

سونوگرافی ۴ بعدی چیست و چرا در دوران بارداری انجام می‌شود؟ آیا همه خانم‌های باردار به این سونوگرافی نیاز دارند؟ 

در این مقاله می‌خوانید: 

سونوگرافی 4 بعدی، فقط درصورت توصیه پزشک

سونوگرافی دوران بارداری

اکثر خانم‌های باردار باید حداقل یک سونوگرافی را در دوران بارداری به عنوان بخشی از مراقبت‌های معمول دوران بارداری انجام دهند. اغلب این سونوگرافی‌های دوران بارداری، دو بعدی هستند. سونوگرافی در محیط پزشکی، ابزاری مطمئن و موثر برای ارزیابی جنین و تشخیص عوارض است.

با این حال، انجام سونوگرافی‌ها به دلایل غیر پزشکی معمولا توصیه نمی‌شود. متخصصان بهداشت به طور کلی توصیه می‌کنند از سونوگرافی‌های سه بعدی و چهار بعدی که تصاویر ثابت و متحرکی از جنین در رحم ایجاد می‌کنند خودداری کنید، چون هیچ مزیت پزشکی و اثرات طولانی‌مدتی وجود ندارد. 

بیشتر بخوانید: سونوگرافی واژینال در بارداری، کی و چرا؟

سونوگرافی 4 بعدی، فقط درصورت توصیه پزشک

سونوگرافی دو بعدی

همه سونوگرافی‌ها از امواج صوتی برای ایجاد تصویر استفاده می‌کنند. سونوگرافی‌هایی که در بارداری استفاده می‌شود، تصویری دو بعدی از جنین در حال رشد ایجاد می‌کند. سونوگرافی دوبعدی، خطوط کلی و تصاویر مسطح تولید می‌کند که می‌توان از آن‌ها برای دیدن بدن و اندام‌های داخلی کودک استفاده کرد.

سونوگرافی به مدت چندین دهه است که مورد استفاده قرار می‌گیرد و سابقه ایمنی بسیار خوبی دارد. به این دلیل که این دستگاه‌ها از تشعشعات غیر یونیزان استفاده می‌کنند، خطرات مشابهی با اشعه ایکس ندارند. اشعه ایکس از پرتوهای یونیزان استفاده می‌کند.

سونوگرافی به طور معمول حداقل یک بار در بارداری انجام می‌شود و زمان آن معمولا در سه ماهه دوم بین هفته‌های ۱۸ تا ۲۲ بارداری است. این آزمایش که به عنوان سونوگرافی یا اسکن آناتومی شناخته می‌شود، چگونگی رشد جنین را بررسی می‌کند. 

سونوگرافی به طور معمول حداقل یک بار در بارداری انجام می‌شود و زمان آن معمولا در سه ماهه دوم بین هفته‌های ۱۸ تا ۲۲ بارداری است.

سونوگرافی می‌تواند برای بررسی موارد مختلفی در دوران بارداری استفاده شود که عبارتند از:

  • هر نوع مشکل در رحم، تخمدان‌ها، دهانه رحم یا جفت
  • هر نوع مشکل در مادر، یا جنین 
  • جنسیت جنین
  • چندقلویی
  • نحوه رشد جنین
  • علائم ناهنجاری‌های مادرزادی
  • علائم سندرم داون
  • سطح مایع آمنیوتیک
  • سن حاملگی 
  • رشد و موقعیت جنین در رحم
  • ضربان قلب جنین

سونوگرافی دوبعدی در تشخیص نقایص قلبی، مشکلات کلیه و سایر مشکلات داخلی، مفید است.

پیشنهاد ویژه نی نی بان: آشنایی با مراکز سونوگرافی

سونوگرافی 4 بعدی، فقط درصورت توصیه پزشک

سونوگرافی سه بعدی

در سال‌های اخیر، تصاویر سونوگرافی سه بعدی رایج شده است. با این حال، بجز موارد پزشکی، سونوگرافی سه بعدی ممکن است تحت پوشش بیمه نباشد. سونوگرافی دو بعدی کاربرد پزشکی دارد چون می‌تواند اندام‌های داخلی جنین در حال رشد را به وضوح نشان دهد، سونوگرافی ۳ بعدی در تشخیص ناهنجاری‌های صورت یا اسکلتی مفید است.

سونوگرافی‌های سه بعدی با کنار هم قرار دادن چندین تصویر دو بعدی در زوایای مختلف، یک تصویر واحد تولید می‌کنند. بسیاری از والدین از تصاویر سه‌بعدی لذت می‌برند، چون حس می‌کنند که می‌توانند ظاهر کودکشان را بهتر از آنچه که تصاویر دوبعدی نشان می‌دهند، ببینند. با این حال، کارشناسان سازمان غذا و داروی آمریکا و کالج آمریکایی متخصصان زنان و زایمان توصیه می‌کنند از انجام سونوگرافی سه بعدی صرفا برای سرگرمی خودداری کنید.

در حالی که سونوگرافی بی‌خطر تلقی می‌شود، شواهد کافی برای تعیین اینکه قرار گرفتن طولانی‌مدت در معرض سونوگرافی چه تاثیری بر جنین یا فرد باردار دارد، وجود ندارد.

در محیط‌های غیر بالینی مانند مکان‌هایی که تصاویر «یادگاری» از جنین ارائه می‌دهند، هیچ تضمینی وجود ندارد که مدت سونوگرافی چقدر طول می‌کشد یا دستگاه اولتراسوند به درستی کار می‌کند، یا نه. 

بیشتر بخوانید: 4سونوگرافی ضروری در بارداری 

سونوگرافی 4 بعدی، فقط درصورت توصیه پزشک

سونوگرافی ۴ بعدی 

سونوگرافی 4 بعدی، شبیه به سونوگرافی سه بعدی است با این تفاوت که تصویری که تولید می‌کند به طور مداوم به روز می‌شود. سونوگرافی ۴ بعدی، شبیه به یک تصویر متحرک است و اغلب برای سرگرمی و نه به دلایل پزشکی انجام می‌شود.

سونوگرافی ۴ بعدی چرا انجام می شود؟

سونوگرافی‌های سه بعدی و چهار بعدی ایمن هستند. به علاوه، این تصاویر می‌توانند به پزشکان کمک کنند تا مشکلات جنین را تشخیص دهند. سونوگرافی 4 بعدی به پزشکان و تکنسین‌ها کمک می‌کند تا حرکت اعضای بدن جنین را ببینند تا بررسی کنند که آیا عملکردی طبیعی دارد یا نه. سونوگرافی سه بعدی و چهار بعدی برای معاینه منظم بارداری ضروری نیست چون سونوگرافی طبیعی جنین می‌تواند هر گونه نقص یا ناهنجاری را که جنین ممکن است داشته باشد تشخیص دهد. این سونوگرافی‌ها بیشتر برای سرگرمی برای مادرانی هستند که می‌خواهند ویژگی‌های صورت، حرکت یا حتی عادات ارثی مشابه مانند مکیدن شست را ببینند. چیزهای کوچکی مانند دیدن تکان خوردن انگشتان پای جنین، یا حتی بیرون آوردن زبانش در سونوگرافی 4 بعدی قابل مشاهده است. دلیل دیگری که ممکن است پزشک سونوگرافی 4 بعدی را پیشنهاد کند، بررسی هر گونه نقص صورت مانند شکاف لب است، اما نمی‌تواند سایر ناهنجاری‌ها را تشخیص دهد یا اطلاعات بیشتری در مورد وضعیت سلامتی کودک ارائه دهد.

بیشتر بخوانید: زمان انجام سونوگرافی nt

سونوگرافی 4 بعدی، فقط درصورت توصیه پزشک

مزایای سونوگرافی ۴ بعدی

سونوگرافی 4 بعدی ممکن است ضروری نباشد اما فواید و مزایای زیادی دارد که عبارتند از: 

  • غربالگری و تشخیص سریع‌تر قلب جنین
  • مطمئن شدن از سلامت نوزاد
  • شناسایی صحیح عیوب صورت
  • مشاهده پیشرفت سلامت جنین
  • گرفتن تصاویر ویدئویی زنده از جنین

سونوگرافی ۴ بعدی چگونه انجام می شود؟

برای انجام سونوگرافی، باید دراز بکشید و تکنسین، ژل خاصی را روی شکم شما می‌مالد. سپس تکنسین، یک کاوشگر را روی شکم شما نگه می‌دارد و آن را به اطراف حرکت می‌دهد تا تصاویر را دریافت کند.

پس از آن، ممکن است عکس یا یک کپی از یک فیلم 4 بعدی دریافت کنید. اگر مشکلی وجود داشته باشد، پزشک شما را در جریان قرار می‌دهد.

به خاطر داشته باشید که سونوگرافی سه بعدی و سونوگرافی چهار بعدی معمولا برای تشخیص مشکلات کودک مورد استفاده قرار نمی‌گیرند. همچنین انجام سونوگرافی در یک مرکز تجاری، جایگزین مراقبت‌های پزشکی نیست. افرادی که در چنین محیط‌هایی کار می‌کنند ممکن است صلاحیت تشخیص مشکلات را نداشته باشند.

بیشتر بخوانید: سونوگرافی تعیین جنسیت، در هفته چندم بارداری

سونوگرافی 4 بعدی، فقط درصورت توصیه پزشک

هشدار درباره انجام سونوگرافی یادگاری

سونوگرافی برای استفاده خارج از محیط پزشکی در نظر گرفته نشده است. متخصصان، انجام سونوگرافی را برای استفاده غیرپزشکی منع می‌کنند. علاوه بر این توصیه می‌شود که سونوگرافی فقط توسط متخصصان پزشکی آموزش دیده و متبحر انجام شود. 

تکنسین‌ها در محیط‌های غیرپزشکی ممکن است برای شناسایی ناهنجاری‌ها، یا سایر عوارض، آموزش کافی دریافت نکرده باشند. اگر به جای سونوگرافی ارائه شده توسط پزشک یا ماما، یک سونوگرافی غیرپزشکی را انتخاب کنید، ممکن است تشخیص درست را دریافت نکنید. برعکس، اگر تکنسین آموزش کافی ندیده باشد، ممکن است شما را در معرض اضطراب و نگرانی‌های بی‌مورد قرار بدهد. 

سونوگرافی 4 بعدی، فقط درصورت توصیه پزشک

قرار گرفتن در معرض گرما و تشعشع

اگر چه سونوگرافی ایمن در نظر گرفته می‌شود، اما فرد باردار و جنین را در معرض تشعشعات غیریونیزان قرار می‌دهد. این تشعشعات می‌تواند بافت را کمی گرم کند و باعث ایجاد حباب‌های کوچک در مایعات و بافت بدن شود. در محیط‌های تجاری، استفاده از اولتراسوند و انجام سونوگرافی 4 بعدی ممکن است تا یک ساعت طول بکشد. به دلیل خطرات احتمالی سونوگرافی برای جنین و فرد باردار، سونوگرافی 4 بعدی باید فقط در مواقع ضروری و توسط تکنسین‌هایی انجام شود که آموزش‌های کافی پزشکی دریافت کرده‌اند.

پیشنهاد ویژه نی نی بان: آشنایی با پزشکان متخصص زنان و زایمان

سونوگرافی 4 بعدی، فقط درصورت توصیه پزشک

خلاصه

سونوگرافی دو بعدی به عنوان بخشی از مراقبت‌های معمول دوران بارداری انجام می‌شود. جذابیت سونوگرافی‌های سه بعدی و چهار بعدی قابل درک است، با این حال، آن‌ها معمولا از نظر پزشکی غیر ضروری هستند، مگر در موارد خاص و ممکن است خطرات بیشتری را به همراه داشته باشند. اگر تصمیم به انجام سونوگرافی سه بعدی یا سونوگرافی چهار بعدی دارید، به یاد داشته باشید که سونوگرافی تجاری، جایگزین مراقبت‌های حرفه‌ای نیست. حتما سونوگرافی‌های توصیه شده در محیط‌های پزشکی را دریافت کنید. 

برای یافتن متخصصان مورد نظر خود به کلینیک نی نی بان سر بزنید. 

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

مشاوره ویدیویی

    • اخبار داغ
    • جدیدترین
    • پربیننده ترین
    • گوناگون
    • مطالب مرتبط

    برای ارسال نظر کلیک کنید

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «نی نی بان» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.