۲۴۱۶۳۶
۸
۸

چکاپ برای از دست رفتن وزن شامل چه مواردی می شود؟

کاهش وزن غیرقابل توضیح یا ناخواسته ممکن است برای برخی از افراد تغییر خوشایندی به نظر برسد، اما بررسی علل بالقوه آن برای اطمینان از سلامت بدن مهم است. روی این مقاله کلیک کنید تا با چکاپ برای از دست رفتن وزن آشنا شوید.

چکاپ برای از دست رفتن وزن شامل چه مواردی می شود؟

چکاپ برای از دست رفتن وزن شامل آزمایش‌هایی می‌شود که علل کاهش وزن ناخواسته شما را بررسی می‌کنند. کاهش وزن ناخواسته ممکن است نشانه نوعی بیماری مانند مشکلات تیروئید، لوپوس، دیابت یا سرطان باشد. به همین دلیل، چکاپ از دست رفتن وزن باید جدی گرفته شود.

در این مقاله می‌خوانید:

آزمایش های لازم برای چکاپ از دست رفتن وزن

دلایل زیادی برای کاهش وزن غیرقابل توضیح وجود دارد که برخی از آن‌ها جدی هستند. دلایل اصلی از دست رفتن وزن غیرقابل توضیح، سرطان، اختلالات دستگاه گوارش مانند بیماری التهابی روده و بیماری‌های روانی مانند افسردگی را شامل می‌شوند.
به همین دلیل، هر موقع احساس کردید که زیاد کاهش وزن غیرقابل توضیح داشته‌اید، باید به پزشک مراجعه کنید و با انجام یک چکاپ کامل علت آن را بیابید. آزمایش‌هایی که به تشخیص علت از دست رفتن وزن کمک می‌کنند، عبارتند از:  

شمارش کامل سلول های خون (CBC)

یکی از آزمایش‌های اصلی که در چکاپ برای از دست رفتن وزن انجام می‌شود، آزمایش CBC است. این آزمایش می‌تواند یک گزارش کامل از تعداد و انواع سلول‌های خون شما ارائه دهد. هم‌چنین، می‌تواند انواع مختلف گلبول‌های سفید و هموگلوبین خون را اندازه‌گیری ‌کند. این آزمایش برای تشخیص یا نظارت بر بسیاری از بیماری‌های مختلف کاربرد دارد و معمولاً برای کسانی که علائم زیر را دارند، تجویز می‌شود:

  • خستگی
  • کاهش وزن
  • تب یا سایر علائم عفونت
  • ضعف
  • کبودی
  • خونریزی
  • هر نشانه‌ای از سرطان

چکاپ برای از دست رفتن وزن شامل چه مواردی می شود؟


بیشتر بخوانید: لیست آزمایش های ضروری چکاپ کامل زنان


بررسی عملکرد تیروئید

تیروئید غده‌ای در بدن است که هورمون‌های آن به شدت بر متابولیسم، دمای بدن و تنظیم اشتهای شما تأثیر می‌گذارند. از این رو، بسیاری از افراد مبتلا به تیروئید پرکار در نهایت دچار کاهش وزن می‌شوند و به طور کلی، هر چه پرکاری تیروئید شما شدیدتر باشد، وزن بیشتری از دست می‌دهید.
آزمایش تیروئید می‌تواند سطح هورمون‌ها و پروتئین‌هایی مانند آنتی بادی‌ها و تیروگلوبولین را در خون بررسی کند و به شما بگوید که آیا به بیماری‌ پرکاری تیروئید (تیروئید پرکار) مبتلا هستید یا خیر. انواع مختلفی از آزمایش خون تیروئید وجود دارد که می‌توانید آن‌ها را به عنوان آزمایش چکاپ برای از دست رفتن وزن خود انجام دهید.

بررسی عملکرد کبد

کبدی که درست کار نمی‌کند، منجر به مشکلاتی در هضم و جذب چربی می‌شود که می‌توانند بر کاهش وزن تأثیر بگذارند. بنابراین، کبد نقش مهمی در کاهش وزن دارد. تست‌های متنوعی برای سنجش عملکرد کبد وجود دارند که می‌توانند آنزیم‌ها و پروتئین‌های خاص موجود در خون شما را اندازه‌گیری کنند. با این حال، این پزشک شما است که تشخیص می‌دهد کدام آزمایش‌ها را باید انجام دهید.

چکاپ برای از دست رفتن وزن شامل چه مواردی می شود؟


بیشتر بخوانید: رژیم سم زدایی چیست و چه تاثیری در لاغری دارد؟


بررسی عملکرد کلیه

بیماری مزمن کلیوی ممکن است با عوارض جدی مانند کاهش وزن، اسیدوز (تجمع اسید) و احتباس مایعات در اندام‌ها و بافت همراه باشد. به همین دلیل، بررسی عملکرد کلیه نیز باید در لیست آزمایش‌های موجود در چکاپ شما گنجانده شود. برای تست عملکرد کلیه، پزشک مجموعه‌ای از آزمایش‌ها را تجویز می‌کند که می‌توانند میزان فیلتراسیون گلومرولی (GFR) شما را تخمین بزنند. GFR شما به پزشک‌تان می‌گوید که کلیه‌ها با چه سرعتی مواد زائد را از بدن شما پاک می‌کنند.

آزمایش قند خون

چکاپ از دست رفتن وزن شامل آزمایش قند خون نیز می‌شود. می‌دانید که سوخت اصلی بدن گلوکز است. به همین دلیل، سطح قند خون بدن می‌تواند اطلاعات زیادی را درباره علل زمینه‌ای کاهش وزن غیرقابل توضیح ارائه دهد. برای بررسی سطح گلوکز خون می‌توانید چند ساعت بعد از غذا با دستگاه گلوکومتر آزمایش قند خون انجام دهید. البته بعضی از افراد ترجیح می‌دهند که برای آزمایش ناشتا به یک کلینیک درمانی مراجعه کنند.

چکاپ برای از دست رفتن وزن شامل چه مواردی می شود؟


بیشتر بخوانید: محاسبه کالری مورد نیاز بدن مردان و زنان در سنین مختلف


آزمایش ادرار

همان‌طور که گفتیم، سوخت اصلی بدن گلوکز است و معمولاً بدن شما برای دریافت انرژی مورد نیاز خود قند می‌سوزاند، اما اگر قند کافی در بدن‌تان نداشته باشید چه؟ در این صورت، بدن شما به جای آن چربی می‌سوزاند و موادی به نام کتون تولید می‌کند. سوزاندن چربی باعث کاهش وزن می‌شود. به همین دلیل، ممکن است پزشک از شما بخواهد نوعی آزمایش ادرار انجام دهید که سطح کتون موجود در ادرار شما را اندازه‌گیری می‌کند.   

بررسی شرایط التهابی بدن

اجازه دهید بررسی شرایط التهابی بدن را نیز به لیست آزمایش های چکاپ برای از دست رفتن وزن اضافه کنیم. به عنوان مثال، دو نوع بیماری التهابی به نام بیماری کرون و کولیت اولسراتیو وجود دارد که به عنوان بیماری روده تحریک پذیر یا IBD نیز شناخته می‌شوند. این بیماری‌های خودایمنی در قسمت‌های مختلف دستگاه گوارش التهاب ایجاد می‌کنند و هر دو معمولاً باعث کاهش وزن و سوء تغذیه می‌شوند.

چکاپ برای از دست رفتن وزن شامل چه مواردی می شود؟


بیشتر بخوانید: اگر شبها دیر میخوابید این بیماری خطرناک در کمین شماست


آزمایش الکترولیت های بدن

الکترولیت‌ها عملکردهای مختلفی در بدن انجام می‌دهند. به عنوان مثال، سدیم سطح مایعات بدن را کنترل می‌کند و در عملکرد عضله و عصب نیز نقش دارد. پتاسیم نیز از عملکرد قلب، اعصاب و عضلات پشتیبانی می‌کند و بر متابولیسم بدن تاثیر می‌گذارد.
به همین دلیل، وقتی تعادل الکترولیت‌ها در بدن برهم می‌خورد، ممکن است باعث کاهش وزن شود. تست الکترولیت سرم یک آزمایش خون است که سطح الکترولیت‌های اصلی بدن را اندازه گیری می‌کند و می‌تواند این وضعیت را تشخیص دهد.

سایر آزمایش‌ های چکاپ برای از دست رفتن وزن: علاوه بر تست‌هایی که تا این‌جا معرفی کردیم، روش‌هایی مانند آندوسکوپی دستگاه گوارش فوقانی یا کولونوسکوپی می‌توانند علل گوارشی کاهش وزن را مشخص کنند. اکوکاردیوگرام نیز یک سونوگرافی از قلب است که می‌تواند در تشخیص بسیاری از بیماری‌ها از جمله عفونت‌های موجود در دریچه‌های قلب (اندوکاردیت عفونی) موثر باشد. بعضی از تست‌های تصویربرداری پرکاربرد نیز عبارتند از:

  • تصویربرداری با اشعه ایکس از قفسه سینه
  • سی تی اسکن قفسه سینه یا شکم
  • ام آر آی
  • اسکن پت

بیشتر بخوانید: آیا فکر و خیال باعث لاغری می شود؟


کلام آخر

چکاپ برای از دست رفتن وزن شامل آزمایش‌های مختلفی می‌شود که معروف‌ترین آن‌ها آزمایش شمارش کامل سلول‌های خون و قند خون هستند. البته باید عملکرد کبد، کلیه و تیروئید خود را نیز بررسی کنید تا بتوانید علل کاهش وزن غیرقابل توضیح‌تان را بیابید.

به کلینیک نی نی بان سر بزنید.

منبع: verywellhealth

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

مشاوره ویدیویی

    • اخبار داغ
    • جدیدترین
    • پربیننده ترین
    • گوناگون

    برای ارسال نظر کلیک کنید

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «نی نی بان» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.