۲۳۸۴۴۷
۳۴۸
۳۴۸

بثورات گردن نوزاد، علل، علائم، پیشگیری و درمان!

بثورات گردن نوزاد یک مشکل نسبتاً شایع است که البته ضرر زیادی ندارد، اما به دلیل حساس بودن پوست نوزاد بهتر است که به آن رسیدگی شود. با این حال، اگر نمی‌دانید که این بثورات چه علائمی دارند و چطور باید به آن‌ها رسیدگی کرد، روی این مقاله کلیک کنید.

بثورات گردن نوزاد، علل، علائم، پیشگیری و درمان!

بثورات گردن نوزاد عمدتاً موقتی هستند و به این دلیل اتفاق می‌افتند که نوزاد شما معمولاً در چند هفته اول پس از تولد، دچار چندین مشکل پوستی می‌شود. البته این بثورات یا جوش های گردن نوزاد قابل درمان هستند و احتمالاً نگرانی بزرگی ایجاد نمی‌کنند.

در این مقاله می‌خوانید:

بثورات گردن نوزاد

اول از همه باید بدانید که این بثورات گردن، نوعی درماتیت آلرژیک یا تحریک کننده هستند که مانند برجستگی‌های کوچکی روی پوست به نظر می‌رسند. البته این برجستگی‌ها، به خصوص در نوزادانی که رنگ پوست روشن دارند، ممکن است قرمز رنگ نیز به چشم بیایند. در ادامه با علل و علائم آن‌ها بیشتر آشنا می‌شوید.

بثورات گردن نوزاد، علل، علائم، پیشگیری و درمان!


بیشتر بخوانید: با خشکی پوست نوزادان در پاییز و زمستان چه کار کنیم؟


علل بثورات گردن نوزاد

مهم‌ترین علل احتمالی بثورات گردن عبارتند از:

  • چکه شیر: نوزادان، در حین شیر خوردن، چه از شیشه یا از پستان مادر، تمایل دارند که مقداری شیر را از کناره‌های دهان خود بیرون بیاورند. این شیر چکیده در چین‌های پوستی گردن جمع می‌شود و اگر به درستی گردن نوزاد خود را تمیز نکنید، رطوبت محبوس شده یک محیط مرطوب می‌سازد که به بستری برای رشد عفونت‌های میکروبی تبدیل می‌شود و با اثر فزاینده اصطکاک، بثورات گردن نوزاد را ایجاد می‌کند.
  • آب دهان: آب دهان نیز یک ویژگی رشدی شایع در نوزادان است که در سه تا شش ماهگی آشکار می‌شود. این آب دهان اغلب از دهان تا چین‌های پوستی در ناحیه گردن به سمت پایین حرکت می‌کند که در این مورد نیز اگر به سرعت تمیز نشود، رسوب رطوبت در چین‌های پوستی نوزاد می‌تواند بثورات پوستی ایجاد کند.
  • راش گرمایی: این بثورات پوستی معمولاً در فصل تابستان ایجاد می‌شوند و گردن و سایر نواحی بدن را درگیر می‌کنند. این بثورات به صورت برجستگی‌های ریز قرمزی که خارش‌دار هستند، ظهور می‌یابند و علت اصلی آن‌ها، تعریق مداوم در نوزادان است که باز هم در چین‌های پوستی به دام می‌افتد. علاوه بر این، گرمای شدید خشک تابستان هم می‌تواند پوست حساس کودک شما را تحریک کند. هم‌چنین، اگر در زمستان نوزاد خود را بیش از حد لباس بپوشانید، ممکن است این اتفاق رخ دهد.
  • اصطکاک: گردن نوزاد شما کوتاه و دارای چین خوردگی است. این چین‌های پوستی زمانی که نوزاد چاق است ضخیم‌تر می‌شوند و ممکن است دائماً به یک‌دیگر ساییده شوند و اصطکاک ایجاد کنند. اصطکاک و رطوبت مداوم به دلیل تعریق نیز ممکن است منجر به جوش های گردن نوزاد شود.

بثورات گردن نوزاد، علل، علائم، پیشگیری و درمان!


بیشتر بخوانید: شایع‌ترین مشکلات پوستی در نوزادان و شیرخواران و روش درمان خانگی


علائم بثورات گردن نوزاد

شایع‌ترین علائم بثورات گردن خارش است که با درد همراه می‌شود. این علائم ممکن است باعث تحریک نیز شود و کودک شما ممکن است اشتهای خود را نیز از دست بدهد. اگرچه این وضعیت بی ضرر است، اما برای والدین می‌تواند نگران کننده شود. هم‌چنین، بثورات خال‌دار روی گردن که در سراسر بدن پخش می‌شوند می‌تواند نشانه سرخک باشد. پس شما باید گوش به زنگ باشید و در صورت مشاهده این علائم، فوراً با پزشک کودک خود صحبت کنید و اقدامات احتیاطی لازم را انجام دهید.

بثورات گردن نوزاد، علل، علائم، پیشگیری و درمان!


بیشتر بخوانید: اگر کف دستتان پوسته می شود یعنی کمبود این ویتامین را دارید


درمان خانگی بثورات گردن نوزاد

در بیشتر موارد، این بثورات پوستی به خودی خود ظرف چند روز ناپدید می‌شوند. پس ممکن است اصلاً نیازی به درمان یا استفاده از داروهای ضد راش نداشته باشند. با این حال، بثورات پوستی در نوزادان می‌توانند در این دوره به دلیل احساس سوزش و خارش مداوم، کودک شما را اذیت کنند. به همین دلیل، در زیر شما را با چند مورد درمان خانگی بثورات گردن نوزاد آشنا می‌کنیم.

هرگز لباس‌های کودک خود را با سفید کننده و مواد شوینده قوی نشویید.

اول از همه باید یادتان باشد که هرگز از لباس‌های سفت، ناراحت کننده و سنگین برای کودک خود استفاده نکنید. همیشه به دنبال پارچه‌های سبک و قابل تنفس مانند پنبه باشید. در یک روز گرم تابستان، می‌توانید کودک خود را پوشک و پنبه بپوشانید. هم‌چنین، هرگز لباس‌های کودک خود را با سفید کننده و مواد شوینده قوی نشویید؛ زیرا این مواد شیمیایی خشن ممکن است باعث تحریک پوست و ایجاد جوش شود.

بثورات گردن نوزاد، علل، علائم، پیشگیری و درمان!


بیشتر بخوانید: کرم ضدآفتابی که هر مادر ایرانی باید برای کودکش بخرد


کرم برای بثورات گردن نوزاد

یکی از راه‌های درمان بثورات، استفاده از کرم‌ها و لوسیون‌های پوستی مخصوص است. البته به خاطر داشته باشید که قبل از استفاده از کرم‌ها و لوسیون‌های موضعی برای نوزادتان، به خصوص در سنین زیر شش ماه، با یک پزشک اطفال مشورت کنید و احتمال واکنش آلرژیک را قبل از استفاده در نظر بگیرید. برای احتیاط بیشتر، می‌توانید با استفاده از مقداری کرم، ابتدا روی آرنج نوزاد، یک تست پچ انجام دهید. آن‌گاه اگر هیچ علامتی وجود نداشت، اجازه دارید که از کرم روی بثورات گردن نوزاد نیز استفاده کنید.

یکی از راه‌های درمان بثورات، استفاده از کرم‌ها و لوسیون‌های پوستی مخصوص است.

برای کمک به بهبود سریع‌تر پوست، می‌توانید از یک کرم مبتنی بر روی استفاده کنید. هم‌چنین می‌توانید از وازلین نیز کمک بگیرید، زیرا مانعی قوی برای پوست کودک ایجاد می‌کند و از اصطکاک بین رول‌های گردن جلوگیری به عمل می‌آورد. در واقع، وازلین مستقیاماً راش را درمان نمی‌کند، اما حداقل جلوی بدتر شدن آن را می‌گیرد. به علاوه، کرم ضد راش حاوی روغن دانه کرچک و موم زنبور ارگانیک نیز می‌تواند مفید باشد.

بثورات گردن نوزاد، علل، علائم، پیشگیری و درمان!


بیشتر بخوانید: پماد کلوتریمازول دارویی مناسب برای درمان عفونت قارچی


سایر راه های درمان بثورات گردن نوزاد

  • روی گردن کودک خود نشاسته ذرت بپاشید: یک مطالعه منتشر شده در مجله پوست کودکان نشان می‌دهد که نشاسته ذرت رشد مخمرها را روی پوست انسان مختل می‌کند. به علاوه، این ماده می‌تواند ناحیه گردن را خشک و بدون رطوبت نگه دارد و به این ترتیب، خطر بثورات ناشی از عفونت قارچی را کاهش دهد، اما در این مورد نیز باید ابتدا با پزشک کودک خود مشورت کنید.

  • بلغور جو دوسر را امتحان کنید: بلغور جو دوسر نیز می‌تواند برای بثورات گردن کودک، درمان خوبی باشد. در واقع، این ماده می‌تواند در کاهش خشکی و خارش پوست موثر باشد. پس فکر خوبی است که با اطلاع پزشک، عصاره جو دوسر را نیز برای تسکین پوست کودک خود امتحان کنید.

  • از کمپرس سرد استفاده کنید: برای تسکین التهاب پوست می‌توانید از کمپرس سرد نیز استفاده کنید. یک وان آب سرد بردارید و یک دستمال تمیز را خیس کنید. سپس آن را به مدت 5 تا 10 دقیقه روی ناحیه آسیب دیده قرار دهید تا پوست ملتهب را تسکین دهد. پس از اتمام کار، آن ناحیه را خشک کنید و در صورت نیز، این مراحل را دوباره از اول انجام دهید.

  • بهداشت پوست را حفظ کنید: اگر حمام منظم و اقدامات بهداشتی مناسب را برای کودک خود دنبال کنید، ممکن است بتوانید از این بثورات پوستی جلوگیری کنید.

  • از آب جوشیده یا مقطر استفاده کنید: به خاطر داشته باشید که برای حمام کردن کودک از آب جوشیده یا مقطر استفاده کنید. با این کار مطمئن می‌شوید که آب حمام حاوی میکروب‌های مضر نیست و به پوست کودک شما آسیبی نمی‌رساند.

  • ماساژ با روغن نارگیل را امتحان کنید: برای بثورات گردن نوزاد و تسکین علائم آن می‌توانید دو بار در روز کودک خود را با روغن نارگیل ماساژ دهید. روغن نارگیل به دلیل خواص نرم کنندگی و ضد میکروبی خود، ممکن است به عنوان یک محصول پیشگیرانه برای مراقبت از پوست کودک عمل کند.

بثورات گردن نوزاد، علل، علائم، پیشگیری و درمان!


بیشتر بخوانید: انواع اگزما در نوزاد را چطور درمان کنیم؟ درمان خانگی اگزما در کودکان و نوزادان


چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر بثورات پوستی به دلیل یک بیماری زمینه‌ای باشند، ممکن است علائم دیگری نیز ظاهر شوند که در صورت مشاهده آن‌ها باید کودک خود را پیش پزشک ببرید. این علائم عبارتند از:

  • تب
  • مناطقی که خیس، دارای تراوش یا قرمز به نظر می‌رسند.
  • بثوراتی که بدتر می‌شوند.
  • تاول‌های پر از چرک یا مایع
  • خراش قابل توجه
  • گریه تسلی ناپذیر

هم‌چنین، اگر متوجه نقاط قرمز کوچک یا لکه‌هایی شدید که با فشار دادن ناپدید نمی‌شوند، باید فوراً با پزشک کودک خود مشورت کنید. این لکه‌ها ممکن است به دلیل خونریزی زیر پوست ایجاد شوند و نشان دهنده یک عفونت جدی باشند.


بیشتر بخوانید: پاسخ به یک سوال پرتکرار: دستمال مرطوب برای نوزاد ضرر دارد؟


کلام آخر

بثورات گردن نوزاد نوعی درماتیت آلرژیک یا تحریک کننده هستند که می‌توانند با خارش و درد همراه باشند. این بثورات معمولاً خود به خود برطرف می‌شوند و نیازی به درمان ندارند. با این حال، استفاده از یک سری پمادها و لوسیون‌های مخصوص طبق تجویز پزشک می‌تواند کمک کننده باشد.

به کلینیک نی نی بان سر بزنید.

منبع: momjunction

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

مشاوره ویدیویی

    • اخبار داغ
    • جدیدترین
    • پربیننده ترین

    برای ارسال نظر کلیک کنید

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «نی نی بان» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.