۱۵۶۷۴۹
۴۹۹۹
۴۹۹۹

سینوزیت در کودکان، آخه چرا؟

سینوزیت یا «رینوسینوزیت»، عفونت سینوسی است و زمانی رخ می‌دهد که سینوس‌ها ملتهب یا عفونی می‌شوند. در این مقاله به موضوع سینوزیت در کودکان می‌پردازیم.

سینوزیت در کودکان، آخه چرا؟

سینوزیت یا «رینوسینوزیت»، عفونت سینوسی است و زمانی رخ می‌دهد که سینوس‌ها ملتهب یا عفونی می‌شوند. در این مقاله به موضوع سینوزیت در کودکان می‌پردازیم. 

در این مقاله می‌خوانید: 

سینوزیت در کودکان، آخه چرا؟

انواع سینوزیت

همه افراد چهار جفت سینوس دارند که فضاهایی توخالی در استخوان‌های اطراف بینی هستند. این سینوس‌ها عبارتند از:

  • سینوس‌های ماگزیلاری: در زیر کاسه چشم قرار دارند.
  • سینوس‌های اتموئید: بین حفره چشم و حفره بینی قرار دارند.
  • سینوس‌های فرونتال: مکان آن‌ها درست بالای ابروها است.
  • سینوس های اسفنوئید: مکان آن‌ها در عمق بینی در پشت سینوس‌های اتموئید است.

کودکان خردسال فقط سینوس‌های ماگزیلاری و اتموئید دارند و سینوس‌های فرونتال و اسفنوئید در سال‌های نوجوانی در آن‌ها تشکیل می‌شود.

سینوزیت در کودکان، آخه چرا؟

به طور کلی، سینوس‌های سالم پر از هوا هستند. هنگامی که سینوس‌ها ملتهب یا عفونی می‌شوند، پوشش آن‌ها ضخیم می‌شود و مخاط پر از باکتری، حفره سینوس را پر می‌کند.

سینوس‌های سالم پر از هوا هستند. هنگامی که سینوس‌ها ملتهب یا عفونی می‌شوند، پوشش آن‌ها ضخیم می‌شود و مخاط پر از باکتری، حفره سینوس را پر می‌کند. 

پزشکان، عفونت‌های سینوسی در کودکان و بزگسالان را بر اساس مدت زمان آن‌ها طبقه‌بندی می‌کنند:

  • حاد: عفونت‌هایی که تا 4 هفته طول می‌کشد.
  • مزمن: عفونت‌هایی که بیش از 12 هفته طول می‌کشد.
  • عودکننده: عفونت‌هایی که به طور مکرر و با فواصل کوتاه بدون علامت اتفاق می‌افتند.

بیشتر بخوانید: تغذیه کودک بعد از استفراغ، نکات مهم

سینوزیت در کودکان، آخه چرا؟

علت سینوزیت در کودکان چیست؟

سینوزیت معمولا به شکل عفونت ویروسی دستگاه تنفسی فوقانی مانند سرماخوردگی شروع می‌شود. علائم سرماخوردگی که بیش از 10 روز طول بکشد، احتمال عفونت سینوسی را افزایش می‌دهد. وقتی کودک سرما می‌خورد، پوشش بینی و سینوس‌های او ملتهب و متورم می‌شود. بسیاری از انواع مختلف باکتری از جمله آن‌هایی که باعث سینوزیت می‌شوند، می‌توانند به داخل حفره بینی حرکت کنند.

سایر عوامل خطر که احتمال سینوزیت در کودکان را افزایش می‌دهند، عبارتند از:

  • حضور در مدرسه، یا مهدکودک
  • داشتن خواهر و برادر بزرگ‌تر
  • بودن در اطراف حیوانات خانگی
  • قرار گرفتن در معرض دود سیگار دست دوم
  • قرار گرفتن در معرض سایر آلرژن‌های محیطی
  • انحراف سپتوم

پیشنهاد ویژه نی نی بان: آشنایی با پزشکان متخصص اطفال

سینوزیت در کودکان، آخه چرا؟

سینوزیت در کودکان چقدر شایع است؟

کودکان بیشتر سرما می‌خورند، بنابراین احتمال دارد در برخی مواقع به سینوزیت حاد مبتلا شوند، اما این اتفاق برای تعداد کمی از آن‌ها رخ می‌دهد. با این حال، نقص ایمنی، یا ضعیف شدن پاسخ ایمنی، خطر سینوزیت مزمن در کودکان را افزایش می‌دهد.

چرا کودک دچار عفونت سینوسی می شود؟

تحقیقات نشان می‌دهد که بین بیماری‌های آلرژیک مانند تب یونجه و آسم و عفونت‌های مکرر سینوسی، ارتباط وجود دارد. سایر شرایطی که خطر سینوزیت مکرر در کودکان را افزایش می‌دهد، عبارتند از:

  • باکتری‌های مقاوم
  • فیبروز سیستیک
  • تفاوت‌های آناتومیک مانند انحراف سپتوم، یا بزرگ شدن آدنوئید

سینوزیت در کودکان، آخه چرا؟

عفونت‌های باکتریایی مقاوم، عفونت هایی هستند که به آنتی‌بیوتیک‌ها پاسخ نمی‌دهند. آن‌ها با استفاده مکرر از آنتی‌بیوتیک، یا عفونت‌های ناشی از باکتری‌های مقاوم که از فردی به فرد دیگر سرایت می‌کنند، رخ می‌دهند و حتی زمانی که با آنتی‌بیوتیک‌ها درمان می‌شوند، به تکثیر ادامه می‌دهند، به همین دلیل هم درمان آن‌ها دشوار می‌شود. موارد نادری از عفونت باکتریایی مقاوم، وجود دارد.

کودکانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، مانند کودکان مبتلا به سرطان، دیابت نوع 1 و دیابت نوع 2، علاوه بر سینوزیت باکتریایی، ممکن است به سینوزیت قارچی تهاجمی نیز مبتلا شوند. این عفونت، پس از استنشاق انواع خاصی از قارچ رخ می‌دهد. برای این کودکان، این وضعیت اگر به شکل مناسب درمان نشود، می‌تواند کشنده باشد.

بیشتر بخوانید: پایین آوردن تب کودک، روش‌های کارآمد

سینوزیت در کودکان، آخه چرا؟

علائم سینوزیت در کودکان

اگر کودک شما سینوزیت داشته باشد، مخاط غلیظ و سبز رنگی از بینی‌اش خارج می‌شود و ممکن است مایع بینی در پشت گلوی اوجاری و باعث تحریک و سرفه شود.

اگر کودک شما سینوزیت داشته باشد، مخاط غلیظ و سبز رنگی از بینی‌اش خارج می‌شود.

کودک ممکن است در ناحیه سینوس عفونی، احتقان احساس کند. درد و تورم نیز به‌ویژه در زیر چشم‌ها علائمی شایعی هستند. درد معمولا در یک طرف صورت بدتر است. همچنین ممکن است کودک تب داشته باشد و دهانش بوی بد بدهد.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنید؟

اگر فرزندتان موارد زیر را دارد، باید او را نزد پزشک عمومی ببرید:

  • تب یا به طور کلی بی‌حالی بدون علت ظاهری
  • سرفه
  • تورم چشم در طول یا بعد از سرماخوردگی شدید

اگر کودک به مدت طولانی سینوزیت دارد، یا مدام به آن مبتلا می‌شود، باید او را نزد پزشک عمومی ببرید. اگر علائم سینوزیت را داشت و از سردرد شکایت می‌کرد، بهتر است در اسرع وقت به پزشک متخصص مراجعه کنید.

پیشنهاد ویژه نی نی بان: آشنایی با پزشکان متخصص داخلی

سینوزیت در کودکان، آخه چرا؟

آزمایش سینوزیت در کودکان

اکثر کودکان معمولا برای تشخیص سینوزیت به هیچ آزمایشی نیاز ندارند. اگر فرزند شما از سینوزیت معمولی رنج می‌برد، ممکن است پزشک عمومی برایش عکسبرداری با اشعه ایکس، یا سی‌تی‌اسکن تجویز کند تا ببیند سینوزیت چقدر شدید است و آیا مشکلی در ساختار سینوس‌ها وجود دارد، یا نه.

پیشگیری از سینوزیت در کودکان

بهترین راه سینوزیت ناشی از عفونت ویروسی، محافظت از کودک در برابر سرماخوردگی؛ یا آنفولانزا است. شستن مرتب دست‌ها و استفاده نکردن از بطری‌ها، فنجان‌ها یا ظروف نوشیدنی مشترک، راه‌هایی ساده برای پیشگیری هستند. اگر سینوزیت ناشی از آلرژی باشد، مصرف منظم آنتی‌هیستامین‌ها و استفاده از اسپری‌های استروئیدی بینی می‌تواند به پیشگیری از سینوزیت کمک کند.

بیشتر بخوانید: مود ترکر چیست؟ چطور به کودک کمک می‌کند؟

سینوزیت در کودکان، آخه چرا؟

درمان سینوزیت در کودکان

«پاراستامول» یا «ایبوپروفن» در دوزهای تجویز شده توسط پزشک به کاهش درد سینوزیت کمک می‌کند. قطره‌های نمکی، یا قطره‌های شستشوی بینی می‌تواند به رفع احتقان کمک کند. آنتی‌بیوتیک‌ها نیز رایج‌ترین درمان سینوزیت ناشی از عفونت باکتریایی هستند که زمانی که سینوزیت ناشی از عفونت ویروسی است و علائم پس از 10 روز ادامه دارد، باید استفاده شوند.

اگر سینوزیت ناشی از آلرژی باشد، اسپری‌های استروئیدی بینی می‌توانند تورم را در پوشش سینوس‌ها کاهش دهند و به تخلیه مخاط کمک کنند.

خلاصه

سینوزیت در کودکان زمانی رخ می‌دهد که سینوس‌ها ملتهب یا عفونی می‌شوند که معمولا رایج‌ترین علت آن ابتلا به سرماخوردگی، یا آنفولانزا است. فیبروز سیستیک و تفاوت‌های آناتومیک مانند انحراف سپتوم نیز از علل سینوزیت در کودکان هستند. برای پیشگیری از سینوزیت، از ابتلای کودک به سرماخوردگی و آنفولانزا جلوگیری کنید. با دیدن علائمی مانند تب، بی‌حالی، سرفه و تورم چشم در طول یا بعد از سرماخوردگی شدید، کودک را نزد پزشک ببرید. 

برای یافتن متخصصان مورد نظر خود به کلینیک نی نی بان سر بزنید. 

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

مشاوره ویدیویی

    • اخبار داغ
    • جدیدترین
    • پربیننده ترین
    • گوناگون
    • مطالب مرتبط

    برای ارسال نظر کلیک کنید

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «نی نی بان» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.