۲۴۱۴۵۱
۲۱
۲۱

رژیم سم زدایی چیست و چه تاثیری در لاغری دارد؟

به لطف تبلیغ سلبریتی‌ها و وعده‌های لاغری سریع، رژیم‌های سم ‌زدایی طرفداران زیادی پیدا کرده‌اند. روی این مقاله کلیک کنید تا با همه چیز درباره رژیم سم زدایی آشنا شوید.

رژیم سم زدایی چیست و چه تاثیری در لاغری دارد؟

رژیم سم زدایی بر این باور استوار است که هر از گاهی باید سموم و مواد زائد و اضافی را از بدن‌مان پاک کنیم و از این طریق، وزن خود را پایین بیاوریم. با ما همراه باشید تا با همه چیز درباره رژیم سم زدایی یا دیتاکس آشنا شوید.

در این مقاله می‌خوانید:

رژیم سم زدایی چیست؟

کسانی که این رژیم را در پیش می‌گیرند، معتقدند بدن‌شان نیاز دارد که بار سموم بیش از حد خود را تخلیه کند. این سموم که طی زندگی روزمره ما جمع می‌شوند، شامل غذاهای فرآوری شده و ناخواسته، الکل، کافئین، شکر و هم‌چنین، دود سیگار و آلودگی هستند. طرفداران این رژیم بر این باورند که سم زدایی به بدن کمک می‌کند تا سموم خود را بهتر تحت کنترل داشته باشد که در نهایت، به کاهش مواردی از جمله وزن، سلولیت، نفخ، خستگی و بیماری منجر می‌شود.


بیشتر بخوانید: رژیم پرولون چیست و مناسب چه افرادی است؟


رژیم سم زدایی چگونه عمل می کند؟

رژیم ‌های سم ‌زدایی بسیار متنوع هستند و می‌توانند از فقط ۲۴ ساعت تا حتی چند هفته طول بکشند. این رژیم‌ها اغلب شامل موارد زیر می‌شوند:

  • روزه گرفتن برای یک مدت کوتاه
  • مصرف فقط میوه و سبزیجات یا آب آن‌ها
  • حذف گروه‌های غذایی اصلی مانند گندم، گلوتن و لبنیات
  • اجتناب از کافئین، شکر یا الکل
  • استفاده از مواد سم زدایی مانند قرص یا چای مخصوص

رژیم سم زدایی چیست و چه تاثیری در لاغری دارد؟


بیشتر بخوانید: چطور بدن را سم زدایی کنیم؟  


غذاهای مجاز و غیرمجاز در رژیم سم زدایی

سم زدایی با روزه‌های میوه‌ای که گروه‌های غذایی کامل را حذف می‌کنند یا رژیم‌های کوتاه‌مدت محدودی که بر حذف غذاهای کلیدی مانند گندم یا لبنیات تمرکز دارند، فرق می‌کند. بنابراین، غذا و نوشیدنی‌هایی که می‌خورید به رژیم خاصی که انتخاب می‌کنید بستگی دارند.
اکثر این رژیم‌ها کافئین، نمک، شکر، الکل و هم‌چنین، غذاهای تصفیه‌ شده و فرآوری شده را حذف یا محدود می‌کنند. با این حال، گروه‌های غذایی دیگر نیز بسته به رژیمی که دنبال می‌کنید ممکن است حذف شوند.


بیشتر بخوانید: راهکارهای فوق العاده برای هضم سریع غذا بعد از پرخوری


آیا رژیم سم زدایی در لاغری موثر است؟

هیچ مدرک علمی نیست که نیاز یا ارزش رژیم سم زدایی برای کاهش وزن را تایید کند. این بدان دلیل است که بدن ما خودش می‌تواند کار ترمیم، بازسازی و سم زدایی‌اش را انجام دهد. در واقع، ما اندام‌های خاصی مانند کبد، کلیه، پوست، سیستم گوارشی، ریه و هم‌چنین، آنزیم‌هایی در سلول‌هایمان داریم که کار تجزیه و از بین بردن سموم و مواد زائد داخلی را انجام می‌دهند.
با این حال، یک بررسی در سال 2017 نشان داد که سم زدایی می‌تواند به دلیل محدودیت شدید کالری یک کاهش وزن اولیه ایجاد کند. بیشتر این کاهش وزن شامل آب، گلیکوژن ذخیره‌ شده و مواد زائد خواهد بود و اکثریت آن پس از از سرگیری الگوهای غذایی عادی بازیابی می‌شوند.

رژیم سم زدایی چیست و چه تاثیری در لاغری دارد؟


بیشتر بخوانید: رازهای داشتن اندامی ایده آل با غذاهای سیرکننده کم‌کالری!


مزایا و معایب رژیم سم زدایی

با این‌که به نظر می‌رسد سم زدایی مزایای بسیار کمی داشته باشد، اما باعث می‌شود که درباره غذاهای مصرفی خود و زمان مصرف‌شان فکر کنید. علاوه بر این، رژیم غذایی سم زدایی شما را تشویق می‌کند تا میوه، سبزیجات و آب فراوان مصرف کنید و مصرف غذاهای فرآوری ‌شده، کافئین و الکل خود را کاهش دهید.
برخی از این رژیم‌ها به شما کمک می‌کنند تا عادت‌های غیرمفید خود را ترک کنید، اما این ممکن است یک ساده ‌سازی بیش از حد باشد، زیرا عادت‌های غذایی نتیجه رفتارهای پیچیده‌ای هستند که بعید است با یک برنامه غذایی کوتاه‌مدت برطرف شوند.

برخی از این رژیم‌ها به شما کمک می‌کنند تا عادت‌های غیرمفید خود را ترک کنید.

این رژیم‌ها می‌توانند افراطی نیز باشند و در صورت رعایت آن‌ها در طولانی‌مدت ممکن است برای شما کمبودهای غذایی خطرناک و عدم تعادل ایجاد کنند. هم‌چنین، طرح‌هایی که از مصرف مکمل‌های خاص حمایت می‌‌کنند می‌توانند گران باشند و شواهد زیادی نیز برای تایید آن‌ها یافت نشود.
این رژیم‌ها ممکن است به ‌ویژه در نوجوانان الگوهای غذایی و رفتارهای ناسالم ایجاد کنند که سلامت طولانی‌مدت آن‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد. در پیش گرفتن سم زدایی به مدت طولانی می‌تواند با مشکلات و علائم زیر همراه باشد:

  • کمبود انرژی، خستگی و سرگیجه
  • افزایش احتمالی هوس به دلیل محدودیت‌های غذایی
  • کمبود مواد مغذی

رژیم سم زدایی چیست و چه تاثیری در لاغری دارد؟


بیشتر بخوانید: چربی سوزی و لاغری با رژیم جنرال موتورز/ فقط تو ۷ روز لاغر شو!


آیا رژیم سم زدایی ایمن است؟

رژیم سم زدایی هیچ گونه پشتوانه علمی قدرتمندی برای تایید تاثیرگذاری خود ندارد و اکثر رژیم گیرندگان حتی اگر لاغر نیز شوند، پس از بازگشت به الگوهای غذایی معمولیشان دوباره وزن اضافه می‌کنند.  با این وجود، کاهش مصرف غذاهای فرآوری شده، الکل و شکر و در عوض، افزایش مصرف ماهی، گوشت بدون چربی، میوه، سبزیجات و غلات کامل در این رژیم باعث می‌شوند که احساس بهتری به آن داشته باشید. علاوه بر این، رژیم غذایی دارای محدودیت زمانی استاندارد می‌تواند به تنظیم سطح قند خون، حمایت از سلامت روده و تعادل وزن شما کمک کند.


بیشتر بخوانید: هر آنچه که باید درباره رژیم فستینگ بدانید


رژیم سم زدایی برای چه کسانی مضر است؟

در حالی که پیروی از این رژیم ممکن است برخی عادات مثبت مانند خوردن میوه و سبزیجات یا نوشیدن آب بیشتر را تشویق کند، اما نیازی به محدودیت شدید یا مصرف مکمل‌ها و چای مخصوص نیست. به علاوه، توصیه می‌شود که در صورت هر یک از موارد زیر قبل از هر چیز با متخصص خود مشورت کنید:

  • زیر ۱۸ سال بودن
  •  سالخورده بودن
  • داشتن بیماری زمینه‌ای
  • مصرف داروهای تجویز شده
  • داشتن سابقه اختلال در تغذیه
  • باردار یا شیرده بودن

رژیم سم زدایی چیست و چه تاثیری در لاغری دارد؟


بیشتر بخوانید: لاغری فوری فقط با این ۶ ترفند خانگی


کلام آخر

رژیم سم زدایی بر این قاعده استوار است که شما باید سم‌های انباشته شده در بدن خود را دفع کنید. این کار را باید با مصرف غذاهای کامل و دوری از مواد غذایی فرآوری شده انجام دهید. البته همیشه قبل از در پیش گرفتن هر نوع رژیمی، از متخصص تغذیه خود مشورت بگیرید.  

برای اطلاعات بیشتر و آشنایی با متخصصان تغذیه و تناسب اندام، به کلینیک نی نی بان سر بزنید.

منبع: bbcgoodfood

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

مشاوره ویدیویی

    • اخبار داغ
    • جدیدترین
    • پربیننده ترین
    • گوناگون
    • مطالب مرتبط

    برای ارسال نظر کلیک کنید

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «نی نی بان» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.