۲۴۱۹۳۴
۵۰۹
۵۰۹

پیر چشمی، علل، علائم و راه های پیشگیری و درمان آن

پیر چشمی نوعی بیماری است که باعث کاهش توانایی دیدن اشیا از نزدیک می‌شود. روی این مقاله کلیک کنید تا با همه چیز درباره پیرچشمی آشنا شوید.

پیر چشمی، علل، علائم و راه های پیشگیری و درمان آن

پیر چشمی زمانی اتفاق می‌افتد که عدسی چشم نمی‌تواند نور را به درستی روی شبکیه چشم متمرکز ‌کند و معمولاً در مراحل بعدی زندگی ایجاد می‌شود. با ما همراه باشید تا جواب تمام سوالات خود پیرامون پیرچشمی را بگیرید.

در این مقاله می‌خوانید:

پیر چشمی چیست؟

نام علمی این بیماری presbyopia از یک کلمه یونانی گرفته شده است که به «چشم پیر» ترجمه می‌شود. پرسبیوپیا نوعی عیب انکساری است که باعث می‌شود افراد در دیدن اشیا از نزدیک به مشکل بربخورند. در واقع، چشمان شما به تدریج توانایی دیدن واضح چیزها از نزدیک را از دست می‌دهد و این یک بخش طبیعی از پیری است که احتمالاً کمی پس از 40 سالگی متوجه آن خواهید شد.


بیشتر بخوانید: نزدیک بینی چشم چیست؟


علائم پیر چشمی

علائمی که این بیماری برای شما ایجاد می‌کند، عبارتند از:

  • در دیدن چیزها از نزدیک مشکل دارید.
  • باید موقع خواندن هر چیزی، آن را کمی دور نگه دارید تا بتوانید به وضوح روی آن تمرکز کنید.
  • دچار خستگی چشم هستید.
  • زیاد سردرد می‌گیرید.

این علائم معمولاً با گذشت زمان بدتر می‌شوند، اما پس از 65 سالگی دیگر پیشرفتی ندارند.

پیر چشمی، علل، علائم و راه های پیشگیری و درمان آن


بیشتر بخوانید: این تغییرات مهم در چشم را جدی بگیرید


علل پیر چشمی

پیر چشمی زمانی اتفاق می‌افتد که عدسی چشم در طول زمان سخت‌تر می‌شود و توانایی آن برای تغییر شکل یافتن و متمرکز کردن تصاویر روی شبکیه کاهش می‌یابد. عدسی بخشی از چشم است که مستقیماً پشت مردمک قرار دارد و قرنیه نیز نام قسمت جلویی شفاف و گنبدی شکل چشم است.
عدسی و قرنیه، نور را بر روی شبکیه چشم متمرکز می‌کنند و شبکیه همان بافت حساس به نور است که پشت چشم را می‌پوشاند. عدسی چشم تغییر شکل می‌دهد تا بتواند روی چیزهایی که در نزدیکی شما هستند تمرکز کند. با افزایش سن، عدسی سخت‌تر و انعطاف ناپذیرتر می‌شود و نمی‌تواند نور را به درستی روی شبکیه متمرکز کند که باعث می‌شود اشیای مجاور تار به نظر برسند.


بیشتر بخوانید: آموزش ورزش چشم بعد از کار با کامپیوتر


عوامل خطر پیر چشمی

عامل خطر اصلی این بیماری سن است. بیشتر افراد با افزایش سن علائم پیرچشمی را تجربه می‌کنند که معمولاً در 40 سالگی شروع می‌شود، البته برخی از افراد نیز ممکن است دیرتر دچار این علائم شوند و پزشکان هنوز به طور کامل درک نکرده‌اند که علت آن چه می‌تواند باشد. برخی از بیماری‌هایی که ممکن است خطر ابتلا به پیرچشمی را در سنین پایین‌تر افزایش دهند، عبارتند از:

  • دیابت
  • بیماری قلبی عروقی
  • مولتیپل اسکلروزیس (MS)

پیر چشمی، علل، علائم و راه های پیشگیری و درمان آن


بیشتر بخوانید: خستگی چشم (آستنوپیا) چه علائم، علل و راه‌های درمانی دارد؟


نحوه تشخیص پیر چشمی

این بیماری معمولاً توسط یک بینایی‌ شناس یا متخصص چشم‌ پزشکی تشخیص داده می‌شود و آن‌ها قدرت انکسار چشم را با استفاده از ابزار کوچکی به نام فوروتر اندازه گیری می‌کنند. قدرت انکسار به توانایی تمرکز نور روی شبکیه اشاره دارد که برای بینایی بسیار مهم است. اگر متخصص شما تشخیص دهد که دچار این بیماری هستید، یک آزمایش چشم تجویز می‌کند تا ببیند چشمان شما تا چه اندازه نیاز به اصلاح دارد.


بیشتر بخوانید: تنبلی چشم کودکان، علائم، راه های تشخیص و درمان


درمان پیر چشمی

اگرچه در حال حاضر هیچ درمانی برای رفع علت اصلی این بیماری وجود ندارد، اما راه‌هایی که به کمک آن‌ها می‌توانید علائم خود را مدیریت کنید عبارتند از:

  • عینک مطالعه: استفاده از عینک مطالعه موثرترین راه برای کنترل پیر چشمی است که نزدیک بینی را با شکستن نور قبل از ورود به چشم اصلاح می‌کند.
  • لنزهای تماسی تک کانونی: این لنزها می‌توانند دوربینی یک چشم و نزدیک بینی چشم دیگر را اصلاح کنند تا شما بتوانید طیف وسیعی از فواصل را به وضوح ببینید. با این حال، تأثیر استفاده از لنزهای مختلف در هر چشم می‌تواند درک عمق و حساسیت کنتراست را کاهش دهد.
  • لنزهای تماسی چند کانونی: این لنزها دارای طرح‌های انکساری متحدالمرکز هستند که می‌توانند به اصلاح فاصله، دید متوسط ​​و نزدیک فرد کمک کنند.

پیر چشمی، علل، علائم و راه های پیشگیری و درمان آن


بیشتر بخوانید: تمام آنچه که باید درباره فوتوفوبیا (عدم تحمل نور) بدانید!  


نحوه جلوگیری از پیر چشمی

این بیماری معمولاً بخشی از روند پیری است که نمی‌توان از آن جلوگیری کرد. با این حال، شرکت در ویزیت‌های منظم چشم پزشکی به شما کمک می‌کند تا هرگونه تغییر در بینایی خود را تحت کنترل داشته باشید و به محض ایجاد علائم، اقدامات لازم برای مدیریت آن را انجام دهید.


بیشتر بخوانید: درمان انحراف چشم در بزرگسالان چیست؟


عوارض پیر چشمی

اگر شما پیرچشمی خود را با عینک یا لنز کنترل نکنید، ممکن است با عوارض خاص زیر مواجه شوید:

  • مشکل در خواندن
  • خواب آلودگی
  •  سردرد

توصیه ما این است که به محض نگران شدن در مورد بینایی خود با چشم پزشک‌تان تماس بگیرید و احتمال بروز عوارض را کاهش دهید.

پیر چشمی، علل، علائم و راه های پیشگیری و درمان آن


بیشتر بخوانید: تفاوت لیزیک و فمتو لیزیک، کدام بهتر است؟


سوالات متداول

پیرچشمی نزدیک بینی است یا دوربینی؟

پیر شدن چشم شبیه دوربینی است، زیرا باعث می‌شود اشیای نزدیک به شما تار به نظر برسند. حال اگر فردی دوربینی هم داشته باشد، اشیای دور را نیز ممکن است تار ببیند. با این حال، دوربینی یک وضعیت جداگانه است که متخصصان چشم پزشکی نام علمی آن را hyperopia گذاشته‌اند.

آیا می ‌توان پیر چشمی را برطرف کرد؟

رفع یا اصلاح کامل این بیماری امکان پذیر نیست. با این حال، شما می‌توانید با استفاده از عینک یا لنزهای تماسی اشیای نزدیک را واضح‌تر ببینید.

پیر چشمی در چه سنی متوقف می شود؟

این وضعیت معمولاً پس از سن 65 سالگی دیگر پیشرفتی نمی‌کند و متوقف می‌شود. با این حال، ممکن است برای هر فردی نیز متفاوت باشد.


بیشتر بخوانید: دوربینی چشم در خانم ها چیست؟ علائم، علت و درمان آن


کلام آخر

پیر چشمی نوعی عیب انکساری است که باعث می‌شود فرد توانایی دیدن اشیا را از نزدیک از دست بدهد. این زمانی اتفاق می‌افتد که عدسی چشم سخت‌تر و انعطاف‌ ناپذیرتر می‌شود و نمی‌تواند نور را به درستی روی شبکیه چشم متمرکز کند. در نتیجه، اشیای مجاور تار به نظر می‌رسند.

برای اطلاعات بیشتر و آشنایی با متخصصان چشم پزشکی، به کلینیک نی نی بان سر بزنید.

منبع: medicalnewstoday

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

مشاوره ویدیویی

    • اخبار داغ
    • جدیدترین
    • پربیننده ترین
    • گوناگون

    برای ارسال نظر کلیک کنید

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «نی نی بان» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.