۲۳۹۲۷۹
۲۸۵
۲۸۵

انقباضات رحم برای شروع زایمان چگونه است و چه زمانی شروع می‌شود؟

در دوران بارداری خود ممکن است چندین بار دچار احساس انقباض یا گرفتگی شوید و شک داشته باشید که آیا زمان زایمان شما رسیده است یا نه. روی این مقاله کلیک کنید تا با همه چیز درباره انقباضات رحم برای شروع زایمان آشنا شوید.

انقباضات رحم برای شروع زایمان چگونه است و چه زمانی شروع می‌شود؟

انقباضات رحم برای شروع زایمان، شکم شما را سفت می‌کنند. البته بین انقباضات، شکم‌تان نرم می‌شود و به طور کلی، احساس انقباض در هر فردی متفاوت است و ممکن است از یک بارداری به بارداری دیگر نیز فرق داشته باشد. این انقباضات زمانی شروع می‌شوند که بخواهند بدن شما را برای زایمان و هل دادن کودک به بیرون از رحم آماده کنند. با ما همراه باشید تا به طور مفصل با دردها و انقباضات زایمان آشنا شوید.


بیشتر بخوانید: برای شروع درد زایمان چه باید کرد؟


در این مقاله می‌خوانید:

انقباضات رحم برای شروع زایمان

انقباضات در ابتدای زایمان رخ می‌دهند و وسیله‌ بدن برای هل دادن نوزاد شما به داخل کانال زایمان و بیرون راندن او به دنیا محسوب می‌شوند. به طور کلی، به سفت شدن و شل شدن مجدد ماهیچه‌های رحم انقباض می‌گویند. این فرآیندی است که به باز کردن یا گشاد شدن دهانه رحم شما کمک می‌کند تا به کودک شما اجازه عبور و پا گذاشتن به دنیا را بدهد.


بیشتر بخوانید: چه چیزهایی باعث زایمان زودرس می شود؟  


انواع دردها و انقباضات زایمان

انواع مختلف انقتباضاتی که ممکن است تجربه کنید، عبارتند از:

  • انقباضات براکستون هیکس: این نوع انقباضات می‌آیند و می‌روند، اما منجر به زایمان شما نمی‌شوند. به همین دلیل، جز انقباضات رحم برای شروع زایمان نیستند و از آن‌ها بیشتر تحت عنوان انقباضات کاذب یا تمرین انقباضات یاد می‌شود.
  • انقباضات واقعی زایمان: این نوع انقباضات از جمله مواردی هستند که از بین نمی‌روند، اما با زایمان و تولد نوزاد شما به پایان می‌رسند. به همین دلیل، به آن‌ها انقباضات واقعی زایمان گفته می‌شود.
  • انقباضات زودرس: این نوع انقباضات قبل از پایان بارداری ایجاد می‌شوند و حالتی شبیه انقباضات واقعی دارند. کلمه زودرس زمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد که زایمان قبل از هفته ۳۷ بارداری شروع شود.

انقباضات رحم برای شروع زایمان چگونه است و چه زمانی شروع می‌شود؟


بیشتر بخوانید: علائم هشدار دهنده زایمان زودرس، ۱۰ نشانه مهم


شروع درد زایمان طبیعی چگونه است؟

پیش‌بینی یا توصیف این‌که انقباضات شما به هنگام زایمان چه احساسی خواهند داشت، بسیار دشوار است. این تا حدی بدان دلیل است که تجربه هر کسی از درد فرق می‌کند. به عنوان مثال، ممکن است انقباضات اولیه برای شما کاملاً بدون درد یا خفیف باشند، اما در عین حال، این امکان نیز وجود دارد که بسیار قوی و شدید به نظر برسند.
دردها و انقباضات زایمان حتی می‌توانند از یک بارداری به بارداری دیگر نیز متفاوت باشند. بنابراین، حتی اگر از قبل تجربه زایمان را داشته باشید، ممکن است این بار چیزی کاملاً متفاوت احساس کنید. با این حال، برخی از علائم رایج این انقباضات عبارتند از:

  • درد یا فشاری که از پشت یا لگن شروع می‌شود و به سمت جلوی شکم شما حرکت می‌کند.
  • انقباضاتی که با گذشت زمان به طور پیوسته شدیدتر می‌شوند.
  • انقباضات در فواصل زمانی معین می‌آیند و به مرور زمان به هم نزدیک می‌شوند.
  • احساس می‌کنید که شکم‌تان سفت شده است.
  • در بعضی از افراد می‌توان این انقباضات را به دردهای قاعدگی نیز تشبیه کرد.
  • امکان فشار آمدن به قسمت پایین کمر و راست روده نیز وجود دارد.

انقباضات رحم برای شروع زایمان چگونه است و چه زمانی شروع می‌شود؟


بیشتر بخوانید: برای زایمان طبیعی چطور و چقدر پیاده روی کنیم؟/ تاثیر پیاده روی در باز شدن دهانه رحم


زمان شروع درد زایمان و انقباضات

دقیقاً مشخص نیست که چه چیزی باعث شروع انقباضات یا زایمان می‌شود، اما می‌دانیم که تغییرات هورمونی ممکن است در این قضیه نقش داشته باشند. در طول زایمان، هورمون اکسی توسین ترشح می‌شود و علائم شروع درد زایمان یا انقباضات رحم را تحریک می‌کند. سپس این انقباضات به ترشح اکسی توسین بیشتر منجر می‌شوند که در نتیجه آن، انقباضات حتی افزایش می‌یابند. اکسی توسین هم‌چنین، سطح پروستاگلاندین‌ها را افزایش می‌دهد که به آمادگی بدن شما برای شروع زایمان کمک می‌کند.
در طول زایمان زودرس، انقباضات ممکن است به فاصله 5 تا 15 دقیقه‌ای از یکدیگر رخ دهند و هر کدام حدود 60 تا 90 ثانیه طول بکشند. بعداً، در حین زایمان فعال، انقباضات شما به احتمال زیاد به هم نزدیک‌تر می‌شوند (با فاصله 2 تا 3 دقیقه) و هر انقباض می‌تواند حدود 30 تا 70 ثانیه طول بکشد، اما میانگین آن حدود 45 ثانیه است.


بیشتر بخوانید: ورزش برای زایمان فیزیولوژیک، پیش به سوی زایمان طبیعی


تفاوت بین انقباضات زایمان و براکستون هیکس

اغلب اوقات تشخیص دقیق زمان زایمان دشوار است و انقباضات براکستون هیکس ممکن است به این سردرگمی اضافه کند. این انقباضات تمرینی می‌توانند در هفته‌های منتهی به زایمان اتفاق بیفتند، اما برخلاف انقباضات واقعی زایمان، براکستون هیکس در فواصل منظم رخ نمی‌دهد و تمایل دارد هنگام راه رفتن یا استراحت متوقف شود. در نتیجه، از این طریق می‌توانید درد زایمان طبیعی را از انقباضات براکستون هیکس تشخیص دهید.

انقباضات رحم برای شروع زایمان چگونه است و چه زمانی شروع می‌شود؟


بیشتر بخوانید: مراحل زایمان طبیعی، قدم به قدم


هنگام شروع انقباضات چه باید کرد؟

از زمانی که شروع به احساس انقباض می‌کنید، هر کاری که می‌توانید انجام دهید تا آرام بمانید و به یاد داشته باشید که بدن شما می‌تواند از پس این انقباضات بربیاید. در این‌جا چند مرحله وجود دارد که می‌توانید انجام دهید:

  • با پزشک خود تماس بگیرید و به او بگویید که انقباضات شما شروع شده‌اند و هرگونه اطلاعات مربوط به فراوانی و شدت انقباضات خود را نیز مطرح کنید.
  • انقباضات در فواصل منظم می‌آیند و می‌روند. بنابراین، از شروع یک انقباض تا شروع انقباض بعدی خود را زمان بگیرید تا ببینید چه زمانی باید برای زایمان به بیمارستان مراجعه کنید. اگر انقباضات شما ثابت است و درد بین هر انقباض تسکین نمی‌یابد، احتمالاً زمان مراجعه به بیمارستان فرا رسیده است.
  • مکانی را پیدا کنید که بتوانید در آن استراحت کنید. برخی از افراد راه رفتن، دوش گرفتن یا تغییر وضعیت را برای کاهش درد خود مفید می‌دانند.
  • به دنبال سایر علائم زایمان طبیعی باشید. مخصوصاً اگر مطمئن نیستید که آیا انقباضات شما برای زایمان هستند یا نه، مراقب علائم دیگر مانند پاره شدن کیسه آب‌‌تان باشید.

انقباضات رحم برای شروع زایمان چگونه است و چه زمانی شروع می‌شود؟


بیشتر بخوانید: عوارض زایمان سزارین، چه چیزهایی است؟


کلام آخر

طبیعی است که درباره انقباضات رحم برای شروع زایمان خود کنجکاو و حتی عصبی باشید. با این حال، یک پزشک یا متخصص می‌تواند در این زمینه شما را راهنمایی کند. مهم این است که یادتان باشد علی‌رغم درد و ناراحتی، انقباضات زایمان به گشاد شدن دهانه رحم کمک می‌کنند و کودک شما را بیشتر به سمت پایین، به داخل لگن شما فشار می‌دهند تا بیرون بیاید و بالاخره بتوانید بعد از ۹ ماه انتظار، او را در آغوش بکشید.  

برای اطلاعات بیشتر و آشنایی با متخصص زنان، به کلینیک نی نی بان سر بزنید.

منبع: pampers

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

مشاوره ویدیویی

    • اخبار داغ
    • جدیدترین
    • پربیننده ترین

    برای ارسال نظر کلیک کنید

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «نی نی بان» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.