۲۴۰۹۹۶
۶۸
۶۸

فیزیوتراپی صورت، هر آنچه باید بدانید!

فیزیوتراپی صورت نوعی درمان است که می‌تواند به مشکلات مختلفی از جمله فلج اکتسابی و مادرزادی عصب صورت، اختلال مفصل گیجگاهی فکی، درد دهانی صورت، سردرد، میگرن و اختلال عملکرد دهلیزی رسیدگی کند.

فیزیوتراپی صورت، هر آنچه باید بدانید!

فیزیوتراپی صورت به کسانی که دچار فلج صورت هستند کمک می‌کند تا دوباره بتوانند اعصاب و عضلات خود را به کار بیندازند. بعضی از افراد برای انجام این درمان به مراکز فیزیوتراپی در بیرون مراجعه می‌کنند، اما بعضی دیگر از افراد فیزیوتراپی صورت در منزل را ترجیح می‌دهند.

در این مقاله می‌خوانید:

فیزیوتراپی صورت چیست؟

به طور کلی، فیزیوتراپی نوعی درمان است که برای بازیابی، حفظ و استفاده حداکثری از تحرک، عملکرد و رفاه بیمار انجام می‌شود. حال اگر نقطه‌ای که قصد درمان و بازیابی عملکرد آن را دارید، صورت شما باشد، فیزیوتراپی طبیعتاً با تمرکز بر همین ناحیه انجام می‌گیرد.
یکی از مشکلات رایجی که با این نوع فیزیوتراپی برطرف می‌شود، فلج بل است. این نوع فلج صورت در نتیجه آسیب به عصب کنترل کننده عضلات صورت شما ایجاد می‌شود و یکی از علل ایجاد آن  سکته مغزی است.


بیشتر بخوانید: فیزیوتراپی چیست؟ چه مشکلاتی را برطرف می‌کند؟


مزایای فیزیوتراپی صورت

تمرینات فیزیوتراپی در درمان فلج صورت نقشی حیاتی ایفا می‌کنند. در واقع، با این‌که ناحیه صورت کمتر مورد بررسی قرار گرفته است، برخی از مطالعات نشان می‌دهند که فیزیوتراپی صورت می‌تواند به بهبود عملکرد صورت پس از فلج شدن آن کمک کند. بنابراین، مهم‌ترین مزیت این نوع فیزیوتراپی در این است که با کمک یک فیزیوتراپ حرفه‌ای می‌توانید عضلات صورت خود را تمرین دهید و برخی از عملکردهای از دست رفته خود را بازیابی کنید.

فیزیوتراپی صورت، هر آنچه باید بدانید!


بیشتر بخوانید: اهمیت فیزیوتراپی پس از سکته مغزی


فیزیوتراپی صورت برای فلج بل

همان‌طور که گفتیم فلج بل نوعی فلج صورت است که می‌توان آن را با کمک فیزیوتراپی درمان کرد. در واقع، علائمی که باید در فیزیوتراپی به دنبال بهبود آن‌ها باشید، عبارتند از:

  • ناتوانی در پلک زدن
  • تکان خوردن ناگهانی صورت
  • ریزش غیرارادی آب دهان
  • بی حسی در یک طرف صورت
  • اختلال در گفتار
  • مشکل در خوردن یا آشامیدن

علائم فلج بل در بسیاری از افراد 48 ساعت طول می‌کشد تا به اوج خود برسد و تا 6 ماه نیز زمان می‌برد تا بدون هیچ گونه درمان دارویی از بین برود. با این حال، برای برخی از افراد این علائم به صورت دائم یا نیمه دائمی باقی می‌مانند و این‌جا است که فیزیوتراپی صورت می‌تواند کمک کننده باشد.

فیزیوتراپی صورت، هر آنچه باید بدانید!


بیشتر بخوانید: فلج اندام چیست؟ علل و نشانه ها


نحوه درمان فلج بل با فیزیوتراپی صورت

نحوه درمان فلج بل با فیزیوتراپی دو نوع عمومی و هدفمند دارد که باید با هر کدام از آن‌ها به طور جداگانه آشنا شوید:

فیزیوتراپی صورت عمومی

فیزیوتراپی عمومی بر تقویت حرکت و قدرت در سراسر بدن تمرکز دارد و می‌تواند با ایجاد تون عضلانی در صورت و بهبود جریان خون در این ناحیه، علائم فلج بل را کاهش دهد. این نوع فیزیوتراپی مخصوصاً می‌تواند به شما کمک کند تا با درد مقابله کنید و توانایی خود را در خوردن، صحبت کردن و انجام سایر فعالیت‌های روزانه مانند مسواک زدن افزایش دهید. فیزیوتراپیست شما ممکن است روش‌های مختلفی را برای بهبود علائم شما توصیه کند که بعضی از آن‌ها عبارتند از:

  • سرد کردن صورت برای کاهش درد و تورم
  • دما درمانی (بسته‌های مرطوب سرما و گرما از انواع محبوب آن هستند.)
  • تحریک یا ارسال جریان ریز الکتریکی برای افزایش قدرت و کاهش درد
  • تمرین حرکات بلع و جویدن برای کمک به بهتر غذا خوردن و بلعیدن

فیزیوتراپی صورت، هر آنچه باید بدانید!


بیشتر بخوانید: بهترین کلینیک درد در تهران: ۱۰ ویژگی مهم


فیزیوتراپی صورت هدفمند

فیزیوتراپی صورت برای فلج بل یک نوع هدفمند نیز دارد که برای رسیدگی به شرایط خاص و مقابله مستقیم با علائم از طریق تکنیک‌هایی مانند اولتراسوند یا الکتروتراپی طراحی شده است. این امکان نیز وجود دارد که فیزیوتراپیست شما انواعی از درمان‌های غیرتهاجمی مانند ماساژ صورت با حرکات دایره‌ای را پیشنهاد کند، زیرا نشان داده شده است که چنین درمان‌هایی می‌توانند کمک کننده باشند. یک برنامه درمانی برای فلج بل ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • استفاده از جریان الکتریکی: جریان الکتریکی جزئی اعمال شده به سطح پوست می‌تواند به کاهش درد و اسپاسم عضلانی شما کمک کند و شدت جریان را می‌توان با شرایط هر کس تطبیق داد.
  • درمان دستی: درمانگر شما ممکن است روی ناحیه آسیب دیده فشار ملایم وارد کند که ثابت شده است می‌تواند درد را کاهش داده و حس چشایی را بهبود ببخشد.
  • تحریک الکتریکی عصب از طریق پوست (TENS): این درمان از تحریک الکتریکی خفیف ماهیچه‌ای (با ولتاژ کمتر از روش جریان الکتریکی) استفاده می‌کند تا درد شما را کاهش دهد.
  • درمان اولتراسوند: این درمان می‌تواند گردش خون در صورت را بهبود ببخشد و درد را کاهش دهد.

فیزیوتراپی صورت، هر آنچه باید بدانید!


بیشتر بخوانید: بهترین فیزیوتراپیست تهران، یک فیزیوتراپیست خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟


فیزیوتراپی صورت در منزل

فیزیوتراپی صورت در منزل شامل تمام تمریناتی است که می‌توانید در خانه آن‌ها را انجام دهید و فرآیند درمان خود را سرعت ببخشید. در واقع، به محض تشخیص فلج بل و پیشنهاد فیزیوتراپی، باید تمرینات منظم را در برنامه روزانه خود بگنجانید. برخی از فعالیت‌ها ممکن است ناراحت کننده و حتی بلافاصله دردناک باشند، اما این علائم و نشانه‌ها با کاهش ضعف صورت شما در طول روند بهبودی کاهش می‌یابند.
علاوه بر این، هرچه زودتر درمان را شروع کنید، سریع‌تر بهبود خواهید یافت. حتی می‌توانید انتظار این را داشته باشید که در عرض 6 تا 12 هفته یک پیشرفت قابل توجه ببینید، اما ممکن است تا 12 ماه طول بکشد تا مشکلات شما به طور کامل کاهش پیدا کنند. چند تمرین پیشنهادی برای بهبود فلج بل عبارتند از:

  • تمرینات بلع برای کمک به بهتر غذا خوردن و رفع مشکلات بلع
  • تمرینات حرکتی مانند کشش، پیاده روی و یوگای سبک برای بهبود گردش خون در صورت و افزایش سلامت کلی بدن
  • ماساژ درمانی برای کاهش درد و سفتی صورت
  • حجامت درمانی بهبود جریان خون و کاهش درد

بیشتر بخوانید: کلینیک تخصصی توانبخشی خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟


کلام آخر

فیزیوتراپی صورت نوعی درمان است که به بازیابی عملکرد عصب و عضلات آسیب دیده صورت شما بعد از فلج بل کمک می‌کند. این نوع فیزیوتراپی هم به صورت عمومی و هم به صورت هدفمند انجام می‌شود و یک گزینه درمانی ایمن و قابل اعتماد است.

برای اطلاعات بیشتر و آشنایی با متخصصان ارتوپدی و توانبخشی، به کلینیک نی نی بان سر بزنید.

منبع: purelifephysiotherapy

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتی ۹/۵ ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

مشاوره ویدیویی

    • اخبار داغ
    • جدیدترین
    • پربیننده ترین
    • گوناگون

    برای ارسال نظر کلیک کنید

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «نی نی بان» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.