۲۳۹۱۴۰
۲۲
۲۲

طرز تهیه حلیم خانگی مخصوص ماه رمضان

حلیم یا هلیم یکی از غذاهای سنتی و محبوب ایرانیان است که معمولا برای وعده صبحانه و وعده‌های افطار و سحر ماه رمضان سرو می‌شود و بسیار مقوی است.

طرز تهیه حلیم خانگی مخصوص ماه رمضان

حلیم از غذاهای سنتی خاور میانه است. طرز تهیه حلیم در نقاط مختلف بنا بر استفاده از مواد اولیه مثل نوع گوشت یا استفاده از گندم یا بلغور متفاوت می باشد. معمولا  مردم از این غذای مقوی و خوشمزه در ایام ماه رمضان برای افطار بیشتر استفاده می کنند.

پخت حلیم فوت و فن ساده ای دارد ولی به صبر و حوصله ی بسیار زیادی نیاز می باشد. تهیه این غذا خیلی آسان است. فقط مثل بقیه غذاهای سنتی صبر و حوصله زیاد می‌خواهد.  پخت حلیم  با این طرز تهیه که مطالعه خواهید کرد حداقل ۲ ساعت زمان می برد.

مواد لازم برای تهیه حلیم

گندم پوست کنده  ⇐  ۵۰۰ گرم

گوشت مرغ یا بوقلمون یا گوسفند  ⇐ حدود ۱۰۰ گرم

پیاز برای گرفتن بوی زهم گوشت ⇐ ۱ عدد

زردچوبه ⇐  به اندازه کافی

آب ⇐  ۸-۱۰ لیوان

نمک ⇐  نصف قاشق چای‌خوری

روغن حیوانی یا کره آب شده  ⇐  به مقدار لازم

شکر و دارچین ⇐ به مقدار لازم برای تزیینات

طرز تهیه حلیم خانگی مخصوص ماه رمضان

طرز تهیه حلیم

ابتدا گندم پوست کنده را از شب قبل خیس می کنیم.

گندم خیس شده را با گوشت و آب و نمک و کمی زردچوبه و دارچین و یک پیاز روی حرارت اجاق می‌گذاریم. وقتی که به جوش آمد، شعله اجاق را کم می‌کنیم تا آرام آرام بپزد. بعد از حدود یک ساعت که گوشت کاملا پخته شد، گوشت و پیاز را از داخل حلیم بیرون می آوریم و اجازه می‌دهیم  گوشت خنک شود. بعد آن را کاملا ریش ریش می‌کنیم. با گوشتکوب برقی  گوشت را میکس می کنیم.

دقت کنید که در تمام این مدت گندم های در حال پخت را باید مداوم هم بزنید تا ته نگیرد.

اگر تمایل داشتید مقداری از گوشت ریش شده را برای تزیین نگه دارید. زمانی گوشت را به گندم اضافه می کنیم که گندم کاملا پوره شده باشد، البته همراه با کمی نمک گوشت را به گندم اضافه کرده و با گوشت کوب برقی میکس می‌کنیم.حلیم را باید مدام هم بزنید. چون هر آن ممکن است ته بگیرد و روی طعم حلیم تاثیر بگذارد.

حالا دو قاشق غذا خوری روغن به حلیم می افزاییم. و باز صورت مداوم آنرا هم می زنیم.  حرارت را ملایم می کنیم تا هم آب آن تبخیر شود وهم حلیم منسجم ترشود. این موضوع نیزمهم است که حلیم را نباید بگذاریم کاملا آبش تبخیر شود.

چون زمانی که حلیم داغ است شاید به نظر خیلی شل باشد اما زمانی که  کمی خنک شود قاعدتا سفت تر می شود. به همین سادگی حلیم تان  آماده می شود.

زمان سرو حلیم با کره و دارچین و شکر و کنجد تزیینش می‌کنیم.

طرز تهیه حلیم خانگی مخصوص ماه رمضان

نکات طرز تهیه حلیم

اضافه کردن شیر به حلیم یک فوت آشپزی در دستور پخت آن است. بعد از پختن و جا افتادن مخلوط گندم و گوشت و در حالی که هنوز قابلمه روی حرارت ملایم است می‌توانید به آن مقداری شیر اضافه کنید و به هم زدن ادامه بدهید. برای یکدست شدن بعد از اضافه کردن شیر آن را با میکسر برقی یا دستی هم حسابی هم بزنید تا یک ظرف حلیم صاف و یکدست داشته باشید.

حین پخت می‌توانید یک عدد چوب دارچین به مواد اضافه کنید و بعد از پخت چوب را خارج کنید.

گندم پوست کنده در همه سوپرمارکتها موجود است.

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

مشاوره ویدیویی

    • اخبار داغ
    • جدیدترین
    • پربیننده ترین
    • مطالب مرتبط

    برای ارسال نظر کلیک کنید

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «نی نی بان» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.