۲۳۹۳۲۸
۵۳۸
۵۳۸

احساسات چه تاثیری بر سیستم ایمنی بدن ما دارند؟

احساسات تأثیر قابل توجهی بر سلامت جسمانی ما دارند و می‌توانند بر نحوه واکنش سیستم ایمنی بدن ما تأثیر بگذارند. روی این مقاله کلیک کنید تا با تاثیر احساسات بر سیستم ایمنی بدن آشنا شوید.

احساسات چه تاثیری بر سیستم ایمنی بدن ما دارند؟

تاثیر احساسات بر سیستم ایمنی بدن بسته به نوع آن‌ها متفاوت است. محققان شواهد زیادی یافته‌اند که نشان می‌دهند احساسات مثبت می‌توانند سیستم ایمنی بدن را تقویت کنند و در عین حال، احساسات منفی می‌توانند باعث سرکوب آن‌ها شوند. پس با ما همراه باشید تا بعضی از تاثیرات احساسات مثبت و منفی در سلامتی بدن را دریابید.


بیشتر بخوانید: استرس روی هرکدام از اعضای بدن شما چه تاثیری می گذارد؟


در این مقاله می‎خوانید:

احساسات چگونه بر سیستم ایمنی ما تاثیر می گذارد؟

سیستم ایمنی بدن ما شبکه‌ای پیچیده از فعل و انفعالات است که احساسات می‌توانند در آن‌ها نقش مهمی را ایفا کنند. طبق شواهد موجود، احساساتی مانند استرس، اضطراب، شادی و غم به طرق مختلف بر پاسخ ایمنی بدن تاثیر می‎گذارند. به همین دلیل، درک ارتباط بین احساسات و سیستم ایمنی بدن مهم است، زیرا می‌تواند نحوه تاثیر بهزیستی ذهنی و عاطفی بر سلامت کلی بدن را برای ما روشن سازد. 

احساساتی مانند استرس، اضطراب، شادی و غم به طرق مختلف بر پاسخ ایمنی بدن تاثیر می‎گذارند.

به طور کلی، احساسات یا می‌توانند توانایی سیستم ایمنی را برای دفاع از بدن در برابر بیماری‌ها تقویت کنند یا این‌که آن را به خطر بیندازند. برای مثال، استرس مزمن می‌تواند با افزایش التهاب و کاهش اثربخشی سلول‌های ایمنی، پاسخ دفاعی بدن را تضعیف کند. از سوی دیگر، احساسات مثبت مانند شادی و خنده باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شوند و دفاع قوی‌تری را در برابر عفونت‌ها شکل می‌دهند. به همین دلیل، تاثیر احساسات بر سیستم ایمنی بدن را نمی‌توان بدون توجه به نوع و شدت این احساسات مشخص کرد.

احساسات چه تاثیری بر سیستم ایمنی بدن ما دارند؟


بیشتر بخوانید: وسواس فکری چیست و چگونگی باید آن را مدیریت کرد؟


تاثیر استرس بر سیستم ایمنی بدن

باورتان بشود یا نه، استرس همیشه چیز بدی نیست! در واقع، استرس حاد بخشی از طبیعت ما است که می‌تواند به محافظت از ما و هوشیار کردن‌مان کمک کند. وقتی استرس دارید، بدن شما هورمون کورتیزول بیشتری تولید می‌کند که در فواصل کوتاه می‌تواند با محدود کردن التهاب، ایمنی بدن را ارتقا دهد؛ اما با گذشت زمان و وقتی که بدن شما به استرس مزمن می‌رسد، کورتیزول بیش از حد در خون به یک عادت تبدیل می‌شود که این دریچه را برای التهاب بیشتر باز می‌کند.

استرس مزمن می‌تواند لنفوسیت‌های بدن شما را کاهش دهد.

علاوه بر این، استرس مزمن می‌تواند لنفوسیت‌های بدن شما را کاهش دهد که هرچه سطح لنفوسیت شما پایین‌تر باشد، بیشتر در معرض خطر ابتلا به ویروس‌های سرماخوردگی و تبخال قرار می‌گیرید. در نتیجه، سیستم ایمنی بدن شما شروع به ضعیف‌تر شدن می‌کند و نمی‌تواند در برابر عفونت‌ها یا بیماری‌ها از خود مقاومت نشان دهد.

احساسات چه تاثیری بر سیستم ایمنی بدن ما دارند؟


بیشتر بخوانید: خداحافظی با استرس/ ترفندهای کاربردی برای رفع استرس


تاثیر احساسات مثبت بر سیستم ایمنی بدن

حال که با تاثیر استرس بر سیستم ایمنی بدن آشنا شده‌اید، وقت آن است که به تاثیر احساسات مثبت نیز توجه کنیم. احساسات مثبت نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی بدن دارند. به عبارت بهتر، هنگامی که افراد احساساتی مانند شادی، لذت، عشق و قدردانی را تجربه می‌کنند، بدن آن‌ها با ترشح بعضی مواد شیمیایی بهزیستی آن‌ها را ارتقا می‌دهد و از عملکرد سیستم ایمنی بدن حمایت می‌کند.

احساسات مثبت نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی بدن دارند.

به عنوان مثال، ترشح اندورفین که اغلب توسط احساسات مثبت تحریک می‌شود، می‌تواند استرس و التهاب را در بدن کاهش دهد و به نوبه خود پاسخ ایمنی را تقویت کند. علاوه بر این، احساسات مثبت می‌تواند منجر به کیفیت خواب بهتر، بهبود سلامت قلبی عروقی و کاهش سطح کورتیزول شود که در نهایت، همه این موارد به عملکرد درست سیستم ایمنی بدن کمک می‌کنند.

احساسات چه تاثیری بر سیستم ایمنی بدن ما دارند؟


بیشتر بخوانید: روش آرام شدن در دو دقیقه با یک راهکار ساده


نوع ارتباط بین ذهن و بدن

ارتباط ذهن و بدن پدیده‌ای قدرتمند است که نشان می‌دهد چگونه حالات عاطفی و ذهنی ما می‌توانند بر سلامت جسمانی ما تاثیر بگذارند. پس اگر واقعاً نگران تأثیر احساسات بر سلامتی بدن خود هستید، باید همواره در جهت پرورش یک حالت عاطفی سالم تلاش کنید و از امتحان کردن راه‌های تازه و مختلف نترسید.
هم‌چنین، یادتان باشد که اضطراب و احساسات منفی می‌توانند بر سیستم ایمنی، سلامت قلب و عروق و عملکرد کلی بدن شما تاثیر بگذارند؛ اما در طرف مقابل، طرز تفکر مثبت، تکنیک‌‌های آرام سازی و تمرین‌های ذهن آگاهی می‌توانند اثرات بهتری در سلامتی جسم و روح شما داشته باشند و حتی به فرآیندهای بهبودی نیز کمک کنند.  

احساسات چه تاثیری بر سیستم ایمنی بدن ما دارند؟


بیشتر بخوانید: ۱۱ نشانه مردانی که به شدت غمگین و افسرده هستند


راه های ارتقای احساسات و سیستم ایمنی بدن

راه‌هایی وجود دارد که می‌توانید به کمک آن‌ها سلامت عاطفی خود را بهبود دهید، اما در ابتدا باید سعی کنید که احساسات خود را بشناسید و دلایل هر کدام از آن‌ها را پیدا کنید. تفکیک علل غم و اندوه، استرس و اضطراب در زندگی می‌تواند به شما در مدیریت عاطفی سالم کمک کند و درک تاثیر احساسات بر سیستم ایمنی بدن را نیز برای شما تسهیل بخشد.  در زیر چند نکته مفید دیگر نیز آورده شده است که عبارتند از:

  • احساسات خود را به روش‌های مناسب بیان کنید: مهم است که احساسات خود را بشناسید و بپذیرید و با استرس و سایر احساسات منفی در یک محیط امن مقابله کنید تا به پیشرفت شما منجر شوند.
  • زندگی متعادلی داشته باشید: روی چیزهایی تمرکز کنید که در زندگی‌تان از آن‌ها سپاسگزار هستید، اما این بدان معنا نیست که وقتی احساس استرس، اضطراب یا ناراحتی دارید، به اجبار تظاهر به شادی کنید!
  • ذهن و بدن خود را آرام نگه دارید: روش‌های تمدد اعصاب، مانند مدیتیشن، گوش دادن به موسیقی، یوگا و تای چی راه‌های مفیدی برای متعادل کردن احساسات مختلف هستند که بد نیست آن‌ها را امتحان کنید.
  • مراقب خودتان باشید: برای داشتن سلامت عاطفی خوب، مهم است که به سلامت جسمانی خود نیز اهمیت دهید و با داشتن یک رژیم غذایی سالم، خواب کافی و ورزش منظم از بدن خود مراقبت کنید.
  • بدانید چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید: اگر احساسات منفی شما از بین نمی‌روند و به قدری قوی هستند که شما را از لذت بردن از زندگی باز می‌دارند، در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید.

احساسات چه تاثیری بر سیستم ایمنی بدن ما دارند؟


بیشتر بخوانید: روش های طبیعی برای کاهش اضطراب و استرس


کلام آخر

تاثیر احساسات بر سیستم ایمنی بدن غیرقابل انکار است. با این حال، درک نحوه تاثیر آن بر ایمنی بدن می‌تواند به ما کمک کند تا هم برای افزایش رفاه عاطفی خود و هم برای تقویت سیستم دفاعی بدن‌مان قدم برداریم و با ایجاد عادت‌های درست و مدیریت استرس سلامت جسمی و روحی بهتری داشته باشیم.

به کلینیک نی نی بان سر بزنید.

منبع: welly

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

مشاوره ویدیویی

    • اخبار داغ
    • جدیدترین
    • پربیننده ترین

    برای ارسال نظر کلیک کنید

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «نی نی بان» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.