۲۳۶۱۹۲
۲۳۹۵
۲۳۹۵

هر آدم طبیعی چقدر نمک باید مصرف کند؟

سدیم یک ماده معدنی ضروری است که نباید در مصرف آن زیاده‌روی کرد. اما روزانه چقدر باید نمک مصرف کنیم؟ این مقاله در این‌باره اطلاعات خوبی به شما ارائه می‌کند.

هر آدم طبیعی چقدر نمک باید مصرف کند؟

سدیم یک ماده معدنی ضروری است که نباید در مصرف آن زیاده‌روی کرد. اما روزانه چقدر باید نمک مصرف کنیم؟ این مقاله در این‌باره اطلاعات خوبی به شما ارائه می‌کند.

در این مقاله می‌خوانید:

  • توصیه سازمان‌های بهداشتی درباره مصرف نمک (سدیم)
  • نمک برای سلامتی لازم است
  • مرتبط با فشار خون بالا
  • روزانه چقدر باید نمک مصرف کنیم
  • خطرات مصرف کم نمک
  • آیا باید مصرف نمک را محدود کنید؟
  • خلاصه

توصیه سازمان‌های بهداشتی درباره مصرف نمک (سدیم)

سازمان‌های بهداشتی توصیه می‌کنند که بزرگسالان سالم، مصرف سدیم را به کمتر از ۲۳۰۰میلی‌گرم ( حدود یک قاشق چای‌خوری نمک ) در روز محدود کنند تا از شرایطی مانند فشار خون بالا جلوگیری شود.
سدیم که اغلب به آن نمک می‌گویند، تقریبا در هر چیزی که می‌خورید و می‌نوشید یافت می‌شود. به طور طبیعی در بسیاری از غذاها هم وجود دارد. سدیم با فشار خون بالا مرتبط است که در صورت افزایش باعث آسیب به عروق خونی و شریان‌ها می‌شود که به نوبه خود خطر بیماری قلبی ، سکته مغزی، نارسایی قلبی و بیماری کلیوی را افزایش می‌دهد.
این مقاله اهمیت سدیم، خطرات احتمالی مصرف بیش از حد، یا کم و میزان سدیمی را که باید در روز بخورید توضیح می‌دهد.

بیشتر بخوانید: علت تشنگی زیاد، بیماری خاصی دارم؟

هر آدم طبیعی چقدر نمک باید مصرف کند؟

نمک برای سلامتی لازم است

نمک علیرغم مذموم بودن، یک ماده مغذی ضروری برای سلامتی است . بیشتر سدیم بدن در خون و مایع اطراف سلول‌ها قرار دارد، جایی که به حفظ تعادل این مایعات کمک می‌کند. همراه با حفظ تعادل طبیعی مایعات، سدیم در عملکرد طبیعی اعصاب و عضلات، نقش کلیدی دارد.

همراه با حفظ تعادل طبیعی مایعات، سدیم در عملکرد طبیعی اعصاب و عضلات، نقش کلیدی دارد.

کلیه‌ها با تنظیم مقدار دفع شده در ادرار به تنظیم سطح سدیم بدن کمک می‌کنند. ما سدیم را از طریق تعریق از دست می‌دهیم. کمبود سدیم در شرایط عادی حتی در رژیم غذایی رژیم‌های بسیار کم‌سدیم، بسیار نادر است.

مرتبط با فشار خون بالا

سدیم، فشار خون را افزایش می‌دهد. افراد مبتلا به فشار خون بالا، دیابت و بیماری مزمن کلیوی ، بیشتر در معرض اثرات افزایش فشار خون به علت سدیم دارند. اگر به نمک حساس هستید، محدود کردن مصرف سدیم توصیه می‌شود چون ممکن است در معرض خطر بیماری قلبی مرتبط با فشار خون باشید.

بیشتر بخوانید: ۱۰ دلیل برای حذف شکر از زندگی/ شکر با بدن ما چکار می کند؟

هر آدم طبیعی چقدر نمک باید مصرف کند؟

روزانه چقدر باید نمک مصرف کنیم؟

مقامات بهداشتی از مردم می‌خواهند که مصرف سدیم را برای کنترل فشار خون محدود کنند. تخمین زده می شود که بدن برای عملکرد صحیح تنها به 186میلی‌گرم سدیم در روز نیاز دارد . با این حال، تقریبا غیرممکن است که با این مقدار، همچنان نیازهای انرژی خود را برآورده کنید. بنابراین، بهتر است بزرگسالان سالم روزانه 1500میلی‌گرم سدیم (معادل یک قاشق چای‌خوری نمک) مصرف کنند.
دریافت سدیم بیش از 2300میلی‌گرم در روز می‌تواند بر فشار خون تاثیر منفی بگذارد و خطر بیماری قلبی را افزایش دهد. با توجه به افزایش از دست دادن سدیم از طریق عرق، این دستورالعمل برای افراد بسیار فعال مانند ورزشکاران رقابتی یا کارگرانی که در معرض گرما هستند، اعمال نمی‌شود.
شواهد نشان می‌دهد که مصرف کمتر نمک، خطر بیماری قلبی را در افراد سالم کاهش می‌دهد.

بیشتر بخوانید: چگونه از کلیه‌ها مراقبت کنیم؟ با این ۸ راز آشنا شوید

هر آدم طبیعی چقدر نمک باید مصرف کند؟

خطرات مصرف کم نمک

برخی شواهد نشان می‌دهد که کاهش مصرف سدیم به میزان توصیه‌شده ممکن است مضر باشد .

اگر چه مقامات بهداشتی همچنان بر مصرف کمتر سدیم تاکید دارند، اما کاهش بیش از حد سدیم (زیر ۳گرم در روز) ممکن است بر سلامتی تاثیر منفی بگذارد.

بررسی‌ها نشان داده که (صرف‌نظر از افراد مبتلا به فشار خون) افرادی که کمتر از 3000میلی‌گرم (3 گرم) سدیم در روز مصرف می‌کنند، در مقایسه با افرادی که 4 تا 5گرم سدیم مصرف می‌کنند، بیشتر در معرض بیماری قلبی یا مرگ هستند.

آیا باید مصرف نمک را محدود کنید؟

افراد مبتلا به فشار خون بالا که بیش از ۷گرم سدیم در روز مصرف می‌کنند، مطمئنا باید مصرف نمک را کاهش بدهند. اگر پزشک یا متخصص تغذیه به شما گفته مصرف سدیم خود را به دلایل پزشکی محدود کنید، حتما باید همین کار را انجام دهید. با این حال، به نظر نمی‌رسد که کاهش سدیم برای افراد سالم، تفاوت زیادی ایجاد کند.
اگر چه مقامات بهداشتی همچنان بر مصرف کمتر سدیم تاکید دارند، اما کاهش بیش از حد سدیم (زیر ۳گرم در روز) ممکن است بر سلامتی تاثیر منفی بگذارد.
مطالعات نشان می‌دهد افرادی که کمتر از ۳گرم سدیم در روز مصرف می‌کنند، نسبت به افرادی که مصرف سدیم آن‌ها ۴ تا ۵گرم است، بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و مرگ زودرس هستند.

پیشنهاد ویژه نی نی بان: آشنایی با پزشکان متخصص داخلی

هر آدم طبیعی چقدر نمک باید مصرف کند؟

خلاصه

سدیم، یک ماده مغذی ضروری است که بدن ما برای بسیاری از عملکردهای مهم به آن نیاز دارد. مقامات بهداشتی مصرف بین ۱.۵ تا ۲.۳ گرم سدیم در روز توصیه می‌کنند. افراد مبتلا به فشار خون بالا نباید بیشتر از از ۷گرم در روز نمک مصرف کنند، اما اگر سالم هستید، مقدار نمکی که مصرف می‌کنید احتمالا بی‌خطر است.
اگر در مورد فشار خون خود نگرانید، می‌توانید راهکارهایی مانند ورزش کردن، بهینه‌سازی رژیم غذایی یا کاهش وزن را به کار ببرید.

برای یافتن متخصصان مورد نظر خود به کلینیک نی نی بان مراجعه کنید.

منبع: healthline

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

  • اخبار داغ
  • جدیدترین
  • پربیننده ترین
  • گوناگون
  • مطالب مرتبط

برای ارسال نظر کلیک کنید

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت، «نی نی بان» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.