۲۴۱۱۳۵
۱۲۱
۱۲۱

اثرات چاقی بر سلامت جنسی

چاقی یکی از چالش‌های مهم سلامت در سراسر جهان و به‌ویژه در کشورهای توسعه یافته است. در این مقاله به صورت ویژه درباره اثرات چاقی بر سلامت جنسی صحبت می‌کنیم.

اثرات چاقی بر سلامت جنسی

چاقی یکی از چالش‌های مهم سلامت در سراسر جهان و به‌ویژه در کشورهای توسعه یافته است. در این مقاله به صورت ویژه درباره اثرات چاقی بر سلامت جنسی صحبت می‌کنیم.

در این مقاله می‌خوانید: 

اثرات چاقی بر سلامت جنسی

اثرات چاقی بر سلامت جسمی

چاقی عامل اصلی بیماری و مرگ زودرس در کشورهای مختلف است و به افزایش خطر بیماری‌های قلبی، دیابت، فشار خون بالا، سکته مغزی، آرتروز و برخی سرطان‌ها مانند سرطان روده بزرگ و سرطان سینه منجر می‌شود. همچنین بر سلامت جنسی هم تاثیر می‌گذارد.

اثرات چاقی بر سلامت جنسی زنان

جدا از سایر تاثیرات چاقی بر سلامت، یکی از اثرات چاقی بر سلامت جنسی است که به سلامت جنسی ضعیف، ناباروری و مشکل در بارداری در زنان منجر می‌شود. چاقی باعث عدم تعادل هورمونی در زنان، بی‌نظمی قاعدگی و کاهش ترشحات زنانه می‌شود. کاهش ترشحات زنانه، می‌تواند رابطه جنسی را دردناک کند. 

بیشتر بخوانید: بی نظمی قاعدگی قبل از یائسگی چگونه است؟

اثرات چاقی بر سلامت جنسی

چاقی و سلامت جنسی کودکان (شروع بلوغ)

مطالعات نشان می‌دهند که چاقی ممکن است بر شروع تغییرات بلوغ تاثیر داشته باشد. چاقی در نوجوانان، بلوغ را در دختران تسریع می‌کند و در پسران به تاخیر می‌اندازد که به علت تغییرات «لپتین» و انسولین در کودکان چاق است.

اثرات چاقی بر سلامت جنسی مردان

مردان چاق، سطح تستوسترون کمتری دارند. تستوسترون، هورمون اصلی مردانه است که به صدای عمیق، عضلات بزرگ، رشد اندام‌های جنسی مردانه و استخوان‌های قوی منجر می‌شود. تستوسترون همچنین مسئول تولید اسپرم و میل جنسی در مردان است. این هورمون به «دی هیدروتستوسترون» تبدیل می‌شود و سپس به رشد پروستات کمک می‌کند. سطح تستوسترون در دوران بلوغ افزایش می‌یابد و در اوایل بزرگسالی به اوج خود می‌رسد، سپس با افزایش سن کاهش می‌یابد.

چاقی، سطح تستوسترون را کاهش می‌دهد. مطالعات نشان می‌دهد که در مردان بالای 40 سال، هر یک واحد افزایش در شاخص توده بدنی (BMI) باعث کاهش 2درصدی تستوسترون می‌شود. علاوه بر این، افزایش 10 سانتی اندازه دور کمر، خطر ابتلا به سطح تستوسترون پایین در مردان 30 ساله و بالاتر را تا 75 درصد افزایش می‌دهد.

پیشنهاد ویژه نی نی بان: آشنایی با متخصص تغذیه و تناسب اندام

اثرات چاقی بر سلامت جنسی

اثرات چاقی بر اختلال نعوظ

اختلالات هورمونی و سطح پایین تستوسترون عامل 3 درصد از موارد اختلال نعوظ است، اما حتی با وجود سطوح نرمال تستوسترون، مردان چاق بیشتر در معرض خطر اختلال نعوظ قرار دارند. مطالعات نشان می‌دهد که چاقی شکمی با اختلال نعوظ به‌ویژه در مردان مسن مرتبط است و شاخص توده بدنی 28 خطر ابتلا به اختلال نعوظ را در مردان تا 90 درصد افزایش می‌دهد. چاقی در مردان به طور مستقیم با دفعات کم رابطه جنسی مرتبط است.

علاوه بر این‌ها، نقش چاقی در تشدید شرایط سلامتی مانند دیابت و بیماری‌های قلبی عروقی می‌تواند به شکل دیگری عملکرد جنسی را مختل کند. به عنوان مثال، دیابت، جریان خون و حس را در اندام تناسلی مختل می‌کند. مشکلات قلبی عروقی نیز می‌تواند بر توانایی حفظ نعوظ تاثیر بگذارد.

چاقی و عملکرد تولید مثل

در بسیاری از مطالعات این نتیجه به دست آمده که چاقی باعث کاهش تعداد اسپرم و کاهش تحرک اسپرم می‌شود که علت ناباروری مردان است. چربی بیش از حد در قسمت داخلی ران و ناحیه شرمگاهی منجر به افزایش دمای بیضه به بیش از 35 درجه سانتیگراد می‌شود که برای جلوگیری از تولید اسپرم کافی است. دمای بالاتر بیضه‌ها با تعداد کم اسپرم مرتبط است.

بیشتر بخوانید: علت کم تحرکی اسپرم چیست؟

اثرات چاقی بر سلامت جنسی

چاقی و هایپرپلازی خوش خیم پروستات 

چاقی با بزرگ شدن خوش خیم پروستات (هایپرپلازی) در مردان مسن مرتبط است. مردان با دور کمر 109 سانتی‌متر یا بزرگ‌تر حدود دو و نیم برابر بیشتر از مردان با دور کمر 89 سانتی‌متر به جراحی هایپرپیلازی خوش‌خیم پروستات نیاز دارند. غده پروستات همچنین آنتی‌ژن پروستات آزاد می‌کند. 

آنتی‌ژن پروستات معیاری برای پیشرفت سرطان پروستات است. مطالعات نشان می‌دهد که چربی اضافی بدن با خطر ابتلا به سرطان پروستات مرتبط است. اضافه‌وزن، خطر ابتلا به سرطان پروستات را تا 8 درصد و چاقی خطر ابتلا به سرطان پروستات را تا 20 درصد افزایش می‌دهد. خطر ابتلا به سرطان پروستات در چاقی شدید، به ۳۴ درصد می‌رسد. علاوه بر این چاقی باعث عود سرطان پروستات و همچنین افزایش خطر گسترش سرطان (متاستاز) به سایر اندام‌ها می‌شود.

اثرات چاقی بر سلامت جنسی

تاثیر روانشناسی چاقی بر سلامت جنسی

تاثیر روانی چاقی بر سلامت جنسی را نیز نمی‌توان نادیده گرفت. مشکلات مربوط به تصویر منفی که معمولا افراد چاق از بدن خود دارند، بسیار رایج است و می‌تواند منجر به کاهش اعتماد به نفس و لذت جنسی شود. انگ چاقی، یا اضافه‌وزن ممکن است باعث احساس خجالت و اضطراب شود و بر عزت نفس جنسی فرد تاثیر منفی بگذارد.

علاوه بر این، شیوع افسردگی و اضطراب در کنار چاقی می‌تواند بر میل و رضایت جنسی تاثیر بگذارد. تاثیر متقابل سلامت روان و چاقی، چرخه‌ای را تشکیل می‌دهد که در آن هر یک از این مشکلات ممکن است دیگری را بدتر کند.

بیشتر بخوانید: تاثیر چاقی بر سلامت روان، با خودت چه می‌کنی؟!

اثرات چاقی بر سلامت جنسی

ملاحظات اجتماعی

درک اجتماعی از چاقی نیز نقش مهمی در سلامت جنسی دارد. انگ و سوگیری‌های اجتماعی می‌تواند به انزوا و کاهش عزت نفس منجر شود و بر روابط اجتماعی و صمیمیت افراد تاثیر بگذارد. چالش‌هایی مانند تمایلات جنسی متفاوت، مسائل مربوط به تصویر بدن و تاثیرات چاقی بر سلامتی می‌توانند روابط را تیره‌تر کنند و باعث گریز از رابطه جنسی شوند. 

خلاصه

چاقی، اثراتی بسیار فراتر از خطرات شناخته شده برای سلامت قلب و شرایط متابولیک به همراه دارد و تاثیر چند وجهی حوزه‌های فیزیولوژیکی، روان‌شناختی و اجتماعی را در بر می‌گیرد. عواقب فیزیولوژیکی چاقی بر سلامت جنسی قابل توجه و عمدتا ناشی از تغییرات هورمونی است. در مردان، چاقی اغلب با کاهش سطح تستوسترون همراه است، در حالی که زنان ممکن است عدم تعادل هورمونی را تجربه کنند. این تغییرات می‌تواند میل جنسی را کاهش دهد و باعث اختلال نعوظ در مردان و بی‌نظمی قاعدگی و کاهش ترشحات روان‌کننده و بی‌میلی جنسی در زنان شود.

برای یافتن متخصصان مورد نظر خود به کلینیک نی نی بان سر بزنید. 

منبع: news-medical

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتی ۹/۵ ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

مشاوره ویدیویی

    • اخبار داغ
    • جدیدترین
    • پربیننده ترین
    • گوناگون
    • مطالب مرتبط

    برای ارسال نظر کلیک کنید

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «نی نی بان» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.