۲۴۲۲۰۱
۷۵
۷۵

هاتا یوگا، تمرینی برای تعادل جسم و ذهن

تمرینات هاتا یوگا به دلیل هماهنگی‌هایی که بین جسم و ذهن ایجاد می‌کند، به ورزشی محبوب تبدیل شده است. هاتا به معنای تعادل انرژی ماه و خورشید است.

هاتا یوگا، تمرینی برای تعادل جسم و ذهن

تمرینات هاتا یوگا به دلیل هماهنگی‌هایی که بین جسم و ذهن ایجاد می‌کند، به ورزشی محبوب تبدیل شده است. هاتا به معنای تعادل انرژی ماه و خورشید است. 

در این مقاله می‌خوانید: 

هاتا یوگا، تمرینی برای تعادل جسم و ذهن

هاتا یوگا

هاتا یوگا به ورزشی محبوب تبدیل شده است که افراد برای شروع یوگا ابتدا به سراغ آن می‌روند. در این مقاله نگاهی داریم به پیشینه و منشاء این ورزش و چند نمونه از تمرینات آن را هم به شما معرفی می‌کنیم. 

معنی هاتا یوگا

هاتا در سانسکریت اغلب به معنای نیرو یا قدرت ترجمه می‌شود، اما این کلمه از دو بخش تشکیل شده. Ha به معنای انرژی خورشیدی و آتش و Tha به معنای انرژی ماه است. این کلمه هدف هاتا یوگا را توصیف می‌کند که متعادل کردن انرژی‌های خورشید و ماه و ویژگی‌های مردانه و زنانه در بدن و ذهن ما است. هدف از این ورزش، تبدیل شدن به فردی سالم و هماهنگ است.

هاتا یوگا، تمرینی برای تعادل جسم و ذهن

مزایای هاتا یوگا

با متعادل کردن انرژی‌های فعال و غیرفعال در بدن، خودمان را به تعادلی سالم می‌رسانیم. سیستم عصبی و بیوریتم ما هماهنگ می‌شوند و هر بیماری مرتبط با استرس از بین می‌رود. این ورزش، بدن و ذهن ما را از تنش‌ها و سموم پاک و قدرت‌های ناشناخته ما را آزاد می‌کند. 

پرانایاما

تکنیک‌های تنفس، بخش مهمی از تمرین هاتا یوگا هستند. با این تمرینات می‌آموزیم که چگونه با تنفس، ذهنمان را کنترل کنیم. پرانایاما، یک مرحله مقدماتی برای مدیتیشن، (هدف نهایی تمرین یوگا) است.

این ورزش، بدن و ذهن ما را از تنش‌ها و سموم پاک و قدرت‌های ناشناخته ما را آزاد می‌کند.

بیداری باندها و مودراها 

باندها، قفل‌های انرژی هستند که در هاتا یوگا از آن‌ها برای جریان دادن به پرانا در جهت مورد نظر استفاده می‌کنیم. در حالی که بخشی از تمرین هاتا یوگا به شمار می‌روند، در طول آسانا و همچنین در طول تمرین پرانایاما استفاده می‌شوند.

به طور مشابه مودراها نیز به جریان انرژی کمک و مناطق خاصی را در بدن و مغز ما فعال می‌کنند. همه تمرین‌ها در خدمت بیدار کردن کوندالینی هستند و کوندالینی، قدرت بی‌نهایتی است که در هر یک از ما وجود دارد.

بیشتر بخوانید: عضله سازی بانوان، راهی سخت اما شدنی

هاتا یوگا، تمرینی برای تعادل جسم و ذهن

باورهای غلط درباره هاتا یوگا

در دوران مدرن، بیشتر مردم هاتا یوگا را به عنوان ورزش بدنی تصور می‌کنند. اما برای نزدیک شدن به هاتا یوگا به شکل واقعی آن، فقط نباید بدن را حرکت بدهید، بلکه در نهایت ذهن باید متمرکز بر تمرین باشد

هاتا یوگا با ترک تشک یوگا پایان نمی یابد

هاتا یوگا در هر لحظه از زندگی و در هر عملی ادامه دارد. به این دلیل که این تمرینات، مملو از آگاهی نفس و ذهن‌آگاهی است، ناظر خود می‌شویم. هاتا ممکن است سبک مناسبی برای ما نباشد، اما مکانی عالی برای شروع است. هاتا ملایم و آهسته است، بنابراین به ما کمک می‌کند تا روی هم‌ترازی و فرم مناسب برای حمایت از بدنمان تمرکز کنیم.

بیشتر بخوانید: ورزش با دیوار، چند حرکت جدید یاد بگیرید

هاتا یوگا، تمرینی برای تعادل جسم و ذهن

تمرینات هاتا یوگا

در ادامه با برخی از تمرینات هاتا یوگا آشنا می‌شوید. عنوان اصلی این تمرینات را هم برایتان نام می‌بریم تا در صورتی که نتوانستید به طور دقیق متوجه انجام تمرینات بشوید، بتوانید آن‌ها را جستجو کنید و به دقت انجام بدهید. 

ژست کوه (تاداسانا) Mountain Pose

در ژست کوه، ابتدا سه نفس عمیق بکشید، صاف بایستید و در حالی که بازوهایتان در دو طرفتان است. شانه‌هایتان را آرام به سمت بالا ببرید و به حالت چرخش به سمت عقب، حرکت بدهید. سپس به مرحله اول بازگردید. یا می‌توانید به جای این حرکت، فقط دست‌هایتان را مثل تصویر بالا به سمت بالای سرتان بکشید.

بیشتر بخوانید: عجیب ترین ورزش های جهان، به حق چیزهای نشنیده!

هاتا یوگا، تمرینی برای تعادل جسم و ذهن

فولد رو به جلو Forward Fold

در حالی که به سمت جلو خم می‌شوید، بازدم کنید تا بازوها، سر و گردن‌تان به سمت زمین آویزان شوند. همان‌طور که به سمت زمین خم شده‌اید، دست‌هایتان را جلو پاهایتان روی زمین قرار بدهید. در سه تا پنج نفس در این حالت بمانید و بعد به حالت راحت بازگردید. اگر این حرکت برایتان سخت است می‌توانید زانوهایتان را کمی خم نگه دارید و روی بلند کردن ستون فقراتتان تمرکز کنید. (مانند شکل بالا)

هاتا یوگا، تمرینی برای تعادل جسم و ذهن

سگ رو به پایین Downward Dog

برای شروع این حرکت، به حالت چهار دست و پا بنشینید. همزمان با عقب کشیدن بالا تنه‌تان آرنج دستتان را نیز به سمت عقب بکشید طوری که انگار زاویه 45 درجه ساخته‌اید. سپس به آرامی روی پاهایتان بلند شوید. در این ژست، بدنتان شبیه یک هشت می‌شود. به اندازه سه تا پنج نفس در این حالت بمانید. (مانند شکل بالا)

هاتا یوگا، تمرینی برای تعادل جسم و ذهن

لانج کوتاه Low Lunge (سمت راست)

در حالی که پای چپتان را به سمت عقب برمی‌دارید، دست‌هایتان را روی زمین قرار دهید. در این حالت باید زانوی چپتان روی زمین قرار بگیرد، آن هم در شرایطی که پای چپ به سمت عقب کشیده شده. کف پای راستتان را روی زمین قرار بدهید در شرایطی که زانوی پای راستتان با زمین زاویه 90 درجه ساخته. دست‌هایتان را به سمت بالای سرتان ببرید و کف دو دستتان را به یکدیگر بچسبانید. در حد 3 تا 5 نفس در این حالت بمانید. سپس دست‌هایتان را روی زمین بگذارید و این حرکت را با پای دیگرتان انجام بدهید. (مانند شکل بالا)

بیشتر بخوانید: چند ورزش در بارداری در خانه، بی ضرر برای مادر و جنین

هاتا یوگا، تمرینی برای تعادل جسم و ذهن

ژست جنگجو Warrior II (سمت چپ)

با پای راستتان یک قدم بزرگ به سمت عقب بردارید، به پهلویتان بچرخید که کل بدنتان هم‌راستای پای چپتان باشد. دست‌هایتان را به موازات زمین بلند کنید. سرتان را به سمت پای جلویتان بچرخانید و نگاهتان به سمت جلو باشد. (در حالی که پای عقبتان کشیده شده، پای جلو باید با زمین زاویه تقریبا 90 درجه بسازد. در حد سه تا پنج نفس در این حالت بمانید. سپس این حرکت را با سمت دیگر بدنتان نیز انجام بدهید. (مانند شکل بالا)

هاتا یوگا، تمرینی برای تعادل جسم و ذهن

ژست درخت Tree pose

در حالی که دست‌هایتان در دو طرف بدنتان قرار دارد و روی زمین تعادل دارید،  یکی از پاهایتان را از روی زمین بلند کنید و کف پا را در انتهای ران مخالف قرار بدهید. سعی کنید تعادلتان را حفظ کنید. دست‌هایتان را به آرامی بلند کنید و به سمت بالای سرتان ببرید. کف دست‌هایتان باید روی یکدیگر قرار بگیرد. در حد سه تا 5 نفس در این حرکت بمانید و حرکت را با پای مخالفتان انجام بدهید. (مانند شکل بالا)

خلاصه

هاتا یوگا ورزشی برای تعادل جسم و ذهن است، بیماری‌های مرتبط با استرس را از بین می‌برد و بدن را از سموم پاک می‌کند. در این مقاله برخی از تمرینات هاتا یوگا مانند ژست کوهستان، جنجگو، درخت و سگ رو به پایین را به شما آموزش دادیم. این نکته را فراموش نکنید که اگر دچار مشکلات روحی و افسردگی هستید، باید از روانشناس کمک بگیرید و صرفا انجام تمرینات یوگا یا مدیتیشن به تنهایی نمی‌تواند افسردگی یا سایر مشکلات روحی را از بین ببرد.  

برای یافتن متخصصان مورد نظر خود به کلینیک نی نی بان سر بزنید. 

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

مشاوره ویدیویی

    • اخبار داغ
    • جدیدترین
    • پربیننده ترین
    • گوناگون
    • مطالب مرتبط

    برای ارسال نظر کلیک کنید

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «نی نی بان» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.