۲۳۹۴۵۸
۴۵
۴۵

از بین بردن جای زخم و بخیه با لیزر، هر آنچه باید بدانید!

گاهی اوقات یک زخم ساده می‌تواند طرز فکر و دید شما را درباره بدن‌تان تغییر دهد و اعتماد به نفس شما را پایین بیاورد. با این حال، راه‌های مختلفی برای کاهش ظاهر اسکار وجود دارد که در این مقاله، به از بین بردن جای زخم و بخیه با لیزر می‌پردازیم.

از بین بردن جای زخم و بخیه با لیزر، هر آنچه باید بدانید!

از بین بردن جای زخم و بخیه با لیزر به کمک پرتوهای متمرکز نور انجام می‌شود. در واقع، لیزر می‌تواند لایه بیرونی پوست را بردارد و تولید کلاژن پوست را نیز تحریک کند. پس با ما همراه باشید تا با همه چیز درباره از بین بردن اسکار زخم و بخیه با لیزر آشنا شوید.


بیشتر بخوانید: بهترین روش درمان اسکار صورت برای خانم ها


در این مقاله می‌خوانید:

انواع جای زخم و بخیه

انواع مختلف اسکار عبارتند از:

  • آکنه: آکنه یک بیماری شایع پوستی در نوجوانان و بزرگسالان است که می‌تواند روی صورت، سینه، پشت و شانه‌ها ظاهر شود. اسکارهای آکنه با افزایش سن بیشتر قابل مشاهده هستند، زیرا پوست کلاژن و خاصیت ارتجاعی خود را از دست می‌دهد.
  • اسکارهای آتروفیک: این‌ها اسکارهای فرورفته‌ای هستند که اغلب در اثر آبله مرغان یا آکنه به وجود می‌آیند و بیشتر روی صورت مشاهده می‌شوند.
  • اسکارهای هیپرتروفیک: این اسکارها که با لمس قابل تشخیص هستند، ممکن است با گذشت زمان کوچک‌تر شوند، اما متاسفانه از بین نمی‌روند.
  • کلوئیدها: کلوئیدها در بالای سطح پوست قرار می‌گیرند و می‌توانند بزرگ‌تر شده و گسترش یابند. اگر دنبال از بین بردن جای زخم و بخیه با لیزر هستید، در وهله اول باید بتوانید انواع اسکار را تشخیص دهید.
  • علائم کشش: بافت‌های همبند زیر پوست زمانی که پوست به سرعت منبسط یا کوچک می‌شود آسیب می‌بینند و می‌توانند روی شکم، ران‌، سینه‌ و بازوها علائم کشش ایجاد کنند.
  • اسکارهای صاف: این اسکارها در حین بهبود صاف می‌شوند و رنگ آن‌ها نیز صورتی یا قرمز است که می‌توانند با گذشت زمان کمی روشن‌تر یا تیره‌تر از پوست اطراف به نظر برسند.

از بین بردن جای زخم و بخیه با لیزر، هر آنچه باید بدانید!


بیشتر بخوانید: علت لک پوستی در خانم های جوان و میانسال: روش های درمانی


لیزر جای زخم و بخیه چیست؟

لیزر درمانی که به عنوان بازسازی پوست با لیزر نیز شناخته می‌شود، می‌تواند به کاهش ظاهر چین و چروک، لکه‌های تیره، ضایعات پوستی و هم‌چنین اسکار کمک کند. این روش درمانی می‌تواند حتی تا چندین سال پس از ایجاد اسکار نیز موثر باشد. البته لیزر درمانی جای زخم‌ها را به طور کامل از بین نمی‌برد، اما می‌تواند اندازه آن‌ها را کوچک کند تا کمتر قابل توجه باشند.

انواع لیزر برای بهبود جای زخم

دو نوع لیزر جای زخم و بخیه وجود دارد که عبارتند از:

  • لیزر درمانی CO۲: این نوع درمان از پالس‌های کوتاه نور یا پرتوهای نور مداوم برای برداشتن لایه‌های نازک پوست استفاده می‌کند و در طول هر جلسه، مقدار کمی از بافت اسکار را مورد هدف قرار می‌دهد. به همین دلیل، از بین بردن اسکارهای بزرگ‌تر جلسات بیشتری را می‌طلبد و زمان بهبودی نیز می‌تواند تا دو هفته متغیر باشد.
  • لیزر درمانی فرکشنال: در این درمان از ستون‌های باریک نور متعددی استفاده می‌شود که کلاژن موجود در اسکار را سفت می‌کنند. پوست شما در این فرآیند کمتر آسیب می‌بیند، اما متاسفانه امکان ایجاد اسکار اضافی وجود دارد. علاوه بر این، مدت معمول بهبودی یک هفته است.

از بین بردن جای زخم و بخیه با لیزر، هر آنچه باید بدانید!


بیشتر بخوانید: تفاوت میکرونیدلینگ و مزونیدلینگ: کاربردها، مزایا و عوارض احتمالی


نحوه درمان جای زخم و بخیه با لیزر

لیزر درمانی در مطب پزشک انجام می‌شود و نیازی به بستری شدن یک شبه در بیمارستان ندارد. در این روش، پزشک از یک بی حس کننده موضعی در ناحیه درمان استفاده می‌کند و ممکن است یک آرام‌بخش خوراکی نیز برای شما تجویز شود. سپس در طول درمان، بسته به نوع لیزر، از پرتوهای نور برای برداشتن بافت اسکار یا ایجاد سوراخ در آن استفاده می‌شود که هر دوی آن‌ها تولید کلاژن را تحریک می‌کنند و باعث از بین بردن اسکار زخم و بخیه با لیزر می‌شوند.


بیشتر بخوانید: درمان ضایعات پوستی و عروقی با لیزر پی دی ال


عوارض لیزر جای زخم و بخیه

برخی از عوارض جانبی احتمالی استفاده از لیزر درمانی عبارتند از:

  • تشدید کردن تبخال: اگر سابقه تبخال دارید، لیزر درمانی می‌تواند آن را تشدید کند؛ به خصوص اگر درمان در اطراف دهان شما انجام شود. اگر این موضوع نگران کننده است، به پزشک خود اطلاع دهید تا قبل از درمان، یک داروی ضد ویروسی به شما بدهد.
  • ایجاد میلیا: میلیاها برآمدگی‌هایی هستند که شبیه جوش‌های سرسفید کوچک به نظر می‌رسند و با این‌که یک عارضه جدی نیستند، اما می‌توانند آزار دهنده یا ناخوشایند باشند. شما می‌توانید روی آن‌ها با ملایمت یک پارچه گرم بکشید تا از بین بروند، ولی اگر این روش کمکی نکرد، متخصص پوست شما نیز می‌تواند آ‌ن‌ها را حذف کند.
  • هایپرپیگمانتاسیون: این عارضه نیز ممکن است پس از لیزر درمانی روی پوست شما ایجاد شود که اگر نگران آن هستید، می‌توانید از کرم‌های روشن کننده پوست استفاده کنید. علاوه بر این، باید استفاده از کرم ضد آفتاب را نیز جدی بگیرید.

از بین بردن جای زخم و بخیه با لیزر، هر آنچه باید بدانید!


بیشتر بخوانید: عفونت زخم عمل سزارین، علائم، درمان و نحوه پیشگیری!


مراقبت های بعد از لیزر زخم

پس از درمان جای زخم و بخیه با لیزر، یک بانداژ بسته می‌شود که باید به مدت ۲۴ ساعت روی آن باقی بماند. پس از آن، باید روزانه بین ۲ تا ۵ بار منطقه را با محلول نمکی یا محلول سرکه رقیق شده تمیز کنید. شما می‌توانید از پمادهای شفابخش مانند آکوافور، یوسرین یا وازلین نیز کمک بگیرید. هدف این است که اجازه ندهید هیچ دلمه‌ای در محل درمان تشکیل شود. زمان بهبودی بسته به نوع درمان، معمولاً بین ۵ تا ۲۱ روز طول می‌کشد و حتی پس از آن نیز ممکن است تا چند ماه قرمزی وجود داشته باشد.


بیشتر بخوانید: جوانسازی صورت با لیزر تیکسل: از بین بردن جای جوش


هزینه از بین بردن جای بخیه با لیزر

هزینه از بین بردن جای بخیه با لیزر به عوامل مختلفی بستگی دارد که عبارتند از:

  • نوع اسکار یا بخیه
  • نوع لیزر استفاده شده
  • وسعت محل درمان
  • تعداد اسکارها
  • تعداد جلسات لازم
  • شهر محل زندگی
  • نوع ماده بی حسی
  • دستمزد متخصص
  • کلینیک مربوطه

به همین دلیل، ما نمی‌توانیم یک قیمت دقیق را به شما پیشنهاد کنیم؛ بلکه باید خودتان با مراجعه به یک متخصص یا کلینیک زیبایی، از هزینه‌های دقیق این روش اطلاعات کسب کنید.

از بین بردن جای زخم و بخیه با لیزر، هر آنچه باید بدانید!


بیشتر بخوانید: پانچ صورت برای درمان جای جوش و اسکار آکنه


کلام آخر

از بین بردن جای زخم و بخیه با لیزر، یک راه بسیار خوب است که می‌تواند اعتماد به نفس از دست رفته شما را بازگرداند. در واقع، با این‌که لیزر درمانی نمی‌تواند اسکارهای شما را به طور کامل ناپدید کند، اما در کوچک کردن آن‌ها موثر است و محبوبیت زیادی نیز دارد.

برای اطلاعات بیشتر و آشنایی با متخصصین پوست، مو و زیبایی، به کلینیک نی نی بان سر بزنید.

منبع: webmd

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

مشاوره ویدیویی

    • اخبار داغ
    • جدیدترین
    • پربیننده ترین

    برای ارسال نظر کلیک کنید

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «نی نی بان» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.