۲۴۱۷۶۹
۳۱۹
۳۱۹

حالت تهوع در پریودی، علت و نحوه درمان!

حالت تهوع در پریودی یکی از علائم شایع سندرم پیش از قاعدگی (PMS) است که می‌تواند آزار دهنده باشد. در طول دوره قاعدگی نیز یک سری تغییرات هورمونی اتفاق می‌افتد که باعث آزاد شدن ترکیبات التهابی به نام پروستاگلاندین‌ها می‌شوند و برای شما حالت تهوع و درد پریودی ایجاد می‌کنند.

حالت تهوع در پریودی، علت و نحوه درمان!

حالت تهوع در پریودی معمولاً ممکن است به دلیل بیماری‌های جدی مانند آندومتریوز، آدنومیوز و بیماری التهابی لگن اتفاق بیفتد. گاهی اوقات تشخیص این‌که حالت تهوع در طول قاعدگی طبیعی است یا غیرطبیعی دشوار می‌شود. به همین دلیل، با ما همراه باشید تا با همه چیز درباره این علامت در قاعدگی آشنا شوید.

در این مقاله می‌خوانید:

حالت تهوع در پریودی چگونه اتفاق می افتد؟

حالت تهوع یک علامت رایج در زمان شروع سندرم پیش از قاعدگی است که معمولاً یکی دو هفته قبل از شروع هر پریود رخ می‌دهد و حدوداً وقتی خونریزی قاعدگی شروع می‌شود از بین می‌رود.
خود پی ام اس به دلیل نوسانات هورمونی در طول چرخه قاعدگی رخ می‌دهد. هورمون استروژن باعث تخمک گذاری می‌شود و هورمون پروژسترون وظیفه دارد که رحم را برای لانه گزینی تخمک بارور شده آماده کند. در نتیجه، وقتی لقاح اتفاق نمی‌افتد، پوشش داخلی رحم که آندومتر نامیده می‌شود، شروع به تجزیه و انتشار ترکیبات التهابی به نام پروستاگلاندین می‌کند.
در طول قاعدگی، عملکرد اولیه پروستاگلاندین‌ها تحریک انقباضات رحمی برای کمک به ریختن پوشش آندومتر است، اما این ترکیبات می‌توانند با فعال کردن ساقه مغز باعث حالت تهوع در پریودی و استفراغ نیز شوند.

حالت تهوع در پریودی، علت و نحوه درمان!


بیشتر بخوانید: پریود چیست؟ تمام آنچه باید بدانید!


دلایل حالت تهوع در پریودی

علاوه بر نوسانات هورمونی، تولید پروستاگلاندین و اختلالات آندومتر، عوامل دیگری نیز می‌توانند در بروز حالت تهوع در زمانی که پریود هستید نقش داشته باشند. این دلایل عبارتند از:

روش پیشگیری از بارداری جدید

هر نوع قرص ضد بارداری، به خصوص در چند ماه اول استفاده می‌تواند بین دوره‌های قاعدگی شما لکه بینی یا خونریزی ایجاد کند. التهاب رحم نیز به نوبه خود می‌تواند در ترشح پروستاگلاندین‌ها و تحریک حالت تهوع نقش داشته باشد.

آدنومیوز

آدنومیوز به وضعیتی می‌گویند که در آن بافت آندومتر به داخل دیواره عضلانی رحم رشد می‌کند و باعث بزرگ شدن رحم، خونریزی شدید قاعدگی (منوراژی) و درد می‌شود. این وضعیت می‌تواند با علائم دیگری از جمله حالت تهوع، گرفتگی عضلات، درد در حین رابطه جنسی و احساس نفخ، پری یا سنگینی نیز همراه باشد.

فیبروئید رحم

فیبروم‌های رحمی توده‌های خوش خیمی هستند که در رحم یا اندومتر ایجاد می‌شوند. افراد می‌توانند یک یا چند فیبروم داشته باشد که اندازه‌ آن‌ها از کوچکی یک نخود گرفته تا بزرگی یک توپ فوتبال متفاوت است. هم‌چنین، برخی از انواع خاص فیبروم بیشتر از سایرین باعث حالت تهوع در طول قاعدگی می‌شوند؛ از جمله فیبروم‌های داخل دیواره که می‌توانند بر چرخه قاعدگی شما تأثیر بگذارند و خونریزی شدید پریودی را ایجاد کنند.

حالت تهوع در پریودی، علت و نحوه درمان!


بیشتر بخوانید: پریود کاذب یا فانتوم چیست؟ علت فانتوم پریود


اندومتریوز

اندومتریوز یک بیماری مزمن است که در آن بافتی مشابه آندومتر در خارج از رحم رشد می‌کند. آندومتریوز می‌تواند تخمدان‌ها و لوله‌های فالوپ را تحت تاثیر قرار دهد و به اندام‌های مجاور از جمله روده و مثانه حمله کند. این بیماری می‌تواند باعث خونریزی شدید یا درد در حین رابطه جنسی یا هنگام ادرار کردن یا اجابت مزاج نیز شود. حالت تهوع، یبوست و گرفتگی عضلات نیز از دیگر علائم شایع هستند که باید به آن‌ها اشاره کرد.

بیماری التهابی لگن

بیماری التهابی لگن (PID) یک عفونت التهابی است که رحم، تخمدان‌ها و لوله‌های فالوپ را درگیر می‌کند. این بیماری اغلب به دلیل عفونت مقاربتی درمان نشده (STI) ایجاد می‌شود که با علائمی شامل تهوع، استفراغ، لگن درد، تب، ترشحات واژن، درد در هنگام ادرار و درد در حین رابطه جنسی همراه است.

سندرم تخمدان پلی کیستیک

سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) وضعیتی است که در آن کیست‌های متعدد روی تخمدان‌ها ایجاد می‌شوند. این می‌تواند تعادل هورمون‌ها را مختل کند و با علائمی از جمله معده درد، حالت تهوع در قاعدگی، استفراغ، پریودهای نامنظم، آکنه، موهای زائد صورت یا بدن، طاسی با الگوی مردانه، افزایش وزن و بی خوابی همراه باشد.

حالت تهوع در پریودی، علت و نحوه درمان!


بیشتر بخوانید: سندروم پس از قاعدگی چیست؟/ علایم، علت و درمان


درمان حالت تهوع در پریودی

مقابله با حالت تهوع وقتی پریود هستید می‌تواند چالش برانگیز باشد، اما نی‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید:

  • آب فراوان بنوشید و یک رژیم غذایی سبک داشته باشید.
  • حمام آب گرم بگیرید یا یک پد گرم کننده روی شکم و کمر خود قرار دهید.
  • چای زنجبیل یا نعناع را بنوشید. البته بد نیست چای رازیانه را نیز امتحان کنید.
  • یک آب نبات زنجبیل بمکید.
  • مدیتیشن انجام دهید و PMR یا تمرینات تنفسی عمیق را تمرین کنید.
  • در هوای تازه قدم بزنید.
  • یک داروی ضد تهوع بدون نسخه (OTC) مانند پپتو بیسمول (بیسموت ساب سالیسیلات) مصرف کنید.
  • برای کاهش التهاب و سطوح پروستاگلاندین، از یک داروی ضد التهاب غیراستروئیدی مانند ادویل (ایبوپروفن) کمک بگیرید.

حالت تهوع در پریودی، علت و نحوه درمان!


بیشتر بخوانید: علل و درمان دیسمنوره یا قاعدگی دردناک


چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر حالت تهوع در دوران قاعدگی شما ثابت است یا علائم دیگری مانند لگن درد شدید، غش، استفراغ یا ترشحات غیرطبیعی واژن دارید، وقت آن است که با پزشک خود تماس بگیرید. پزشک برای تعیین علت زمینه‌ای حالت تهوع از شما آزمایش خون می‌گیرد و یک معاینه لگنی نیز انجام می‌دهد. براساس علل احتمالی، ممکن است آزمایش‌های اضافی از جمله سونوگرافی ترانس واژینال یا بیوپسی برای نمونه گیری از بافت آندومتر شما نیز تجویز شود.


بیشتر بخوانید: راهکار های سریع کاهش درد پریود


کلام آخر

مقداری حالت تهوع از قبل و در طول قاعدگی به عنوان یک علامت طبیعی PMS در نظر گرفته می‌شود. با این حال، اگر حالت تهوع شما با خونریزی شدید، گرفتگی شدید عضلات، غش یا ترشح غیرطبیعی همراه باشد، ممکن است به یک بیماری زمینه‌ای مانند آندومتریوز یا بیماری التهابی لگن مبتلا باشید.
شروع قرص‌های ضد بارداری نیز می‌توانند باعث حالت تهوع همراه با خونریزی شدید شوند که باید گوش به زنگ آن‌ها باشید. گاهی اوقات نیز اصلاً حالت تهوع در پریودی رخ نمی‌دهد و محدود به دوران پی ام اس می‌شود. این امکان نیز وجود دارد که شما حالت تهوع شروع بارداری خود را با حالت تهوع PMS اشتباه بگیرید که در این صورت بهتر است برای اطمینان یک تست بارداری بدهید.

برای اطلاعات بیشتر و آشنایی با متخصص زنان، به کلینیک نی نی بان سر بزنید.

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

مشاوره ویدیویی

    • اخبار داغ
    • جدیدترین
    • پربیننده ترین
    • گوناگون

    برای ارسال نظر کلیک کنید

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «نی نی بان» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.