۲۰۴۶۶۷
۱۷۷۹
۱۷۷۹

چگونه رابطه بین خواهر و برادری فرزندانمان را تقویت کنیم؟

اگر فرزندان شما با یکدیگر مشکل دارند، طبیعی است که باید به تقویت رابطه بین خواهر و برادری فرزندانتان کمک کنید تا صمیمیت بین خواهر و برادر تقویت شود.

چگونه رابطه بین خواهر و برادری فرزندانمان را تقویت کنیم؟

اگر فرزندان شما با یکدیگر مشکل دارند، طبیعی است که باید به تقویت رابطه بین خواهر و برادری فرزندانتان کمک کنید تا صمیمیت بین خواهر و برادر افزایش یابد. 

در این مقاله می‌خوانید: 

چگونه رابطه بین خواهر و برادری فرزندانمان را تقویت کنیم؟

چگونه رابطه بین خواهر و برادری فرزندانمان را تقویت کنیم؟

خواهرها و برادرها با وقت گذراندن با یکدیگر با هم رابطه خوب برقرار می‌‌کنند. اما ممکن است فرزندان شما مدام در حال بحث و دعوا با یکدیگر باشند. چنین اتفاقاتی ممکن است شما را ناامید کند. اما انجام برخی اقدامات می‌تواند تعاملات سازنده خواهرها و برادرها را با هم افزایش دهد. در ادامه با راهکارهایی که رابطه خواهر و برادری فرزندان و صمیمیت بین خواهر و برادر را تقویت می‌کند آشنا می‌شوید. 

چگونه رابطه بین خواهر و برادری فرزندانمان را تقویت کنیم؟

به فعالیت هایی که کودکانتان با هم انجام می دهند توجه کنید 

تحقیقات در مورد بهبود روابط خواهرها و برادرها نشان می‌دهد که کودکان زمانی که فعالیت‌هایی را با هم انجام می‌دهند که از آن‌ها لذت می‌برند، روابط بهتری ایجاد می‌کنند. شناختن این فعالیت‌ها می‌تواند دشوار باشد، به ویژه اگر فرزندان، اختلاف سنی داشته باشند. اما اگر بیشتر به روابط فرزندانتان دقت کنید معمولا می‌توانید کاری را پیشنهاد دهید که برای هر دو کودک جالب باشد

مثلا اگر یک کودک دوست دارد تصور کند که یک فروشگاه دارد و فرزند دیگرتان دوست دارد بازی‌های فضایی انجام دهد، شما می‌توانید پیشنهاد بدهید که آن‌ها بازی راه‌اندازی فروشگاه در فضا را انجام دهند. در این صورت، هر دو از این بازی لذت می‌برند. یا شاید هر دو از آشپزخانه بازی لذت می‌برند، یا فعالیت‌های هنری دوست دارند، یا به ورزش علاقه‌مندند، در این صورت کارتان راحت‌تر می‌شود. 

سعی کنید هر روز فرزندانتان را تشویق کنید که حداقل یک فعالیت مشترک انجام دهند.

بیشتر بخوانید: آموزش مدیریت زمان به کودکان

چگونه رابطه بین خواهر و برادری فرزندانمان را تقویت کنیم؟

بازی بچه ها را قطع نکنید

وقتی خواهرها و برادرها به خوبی با هم بازی می‌کنند، بازی آن‌ها را قطع نکنید، یا در بازی آن‌ها دخالت نکنید. اگر در بازی با یکدیگر دچار مشکل می‌شوند از یکی از آن‌ها دفاع نکنید و اجازه بدهید تا خودشان مشکل را برطرف کنند، مگر اینکه دخالت شما اجتناب‌ناپذیر باشد.

از اکسی توسین استفاده کنید

از اکسی‌توسین برای ایجاد پیوند بین فرزندانتان استفاده کنید. یعنی با ایجاد فضایی شاد، باعث شوید آن‌ها بخندند، آواز بخوانند و خوشحال باشند. تا جایی که می‌توانید فعالیت‌های تقویت‌کننده اکسی‌توسین را در برنامه روزانه خود بگنجانید.

بیشتر بخوانید: روانشناسی کودکان تک‌فرزند، آنها چگونه اند؟

چگونه رابطه بین خواهر و برادری فرزندانمان را تقویت کنیم؟

برای فرزندانتان «زمان ویژه با هم بودن» ایجاد کنید

شاید فرزندانتان با یکدیگر بازی نمی‌کنند، یا با یکدیگر وقت نمی‌گذرانند. در این  صورت این وظیفه شما است که یک زمان مشخص را برای تعامل آن‌ها با یکدیگر تعیین کنید. می‌توانید هر روز یک زمان 10 دقیقه‌ای را تعیین کنید و از فرزندانتان بخواهید تا با هم وقت بگذرانند. این موضوع به ویژه در صورتی مفیدتر است که فاصله سنی فرزندانتان زیاد است، یا یکی از آن‌ها کمتر از دیگری به بازی، یا انجام فعالیت‌های مشترک علاقه دارد.

در روزهای سخت، حال و هوای آن ها را تغییر دهید

وقتی می‌دانید که فرزندانتان روز بدی را سپری کرده‌اند، با انجام یک کار متنوع، حال و هوای آن‌ها را تغییر دهید. فعالیتی را که هر دو دوست دارند مانند درست کردن کیک یا گردش در بیرون از خانه انجام دهید تا حال و هوای آن‌ها تغییر کند.

پیشنهاد ویژه نی نی بان: آشنایی با پزشکان متخصص اطفال

چگونه رابطه بین خواهر و برادری فرزندانمان را تقویت کنیم؟

زمان شب به خیر ایجاد کنید

زمانی را به زمان «شب به خیر» اختصاص دهید. این فرصت را در برنامه قبل از خواب کودک بگنجانید تا فرزندانتان همیشه به یکدیگر «شب بخیر» و «دوستت دارم» بگویند. برخی از خانواده‌ها همچنین از کودک بزرگ‌تر می‌خواهند قبل از خواب برای خواهر یا برادر کوچک‌تر از خود کتاب بخواند تا دو کودک فرصتی بیشتر برای پیوند با یکدیگر و صمیمی شدن داشته باشند. 

خواهر و برادر را تشویق کنید تا از یکدیگر حمایت کنند

هنگامی که یکی از کودکان آسیب می‌بیند، یا دچار مشکل می‌شود از کودکان دیگر بخواهید تا بازی و سایر فعالیت‌های خود را متوقف و به کودک آسیب‌دیده توجه کنند. لحظه‌ای درنگ کنید تا ببینید آیا خواهرها و برادرها برای حمایت یکدیگر وارد عمل می‌شوند یا نه. اگر کودک آسیب فیزیکی دیده، هر کدام از کودکان را برای انجام کاری بفرستید. از یک کودک بخواهید کیسه یخ، یا گاز استریل بیاورد. حتی اگر خودتان به آسیب کودک رسیدگی می‌کنید، اجازه بدهید کودک دیگر دستیار پزشکی شما باشد و به خواهر و برادرش کمک کند. 

بیشتر بخوانید: روانشناسی حسادت کودکان، واکنشی طبیعی است؟

چگونه رابطه بین خواهر و برادری فرزندانمان را تقویت کنیم؟

راه هایی برای متحد کردن خواهر و برادر بیابید

به جای اینکه فرزندان خود را در مقابل یکدیگر قرار دهید، راه‌هایی برای متحد کردن آن‌ها پیدا کنید. مثلا اگر هر دو به یک مدرسه می‌روند، از آن‌ها بخواهید تا در مسیر مدرسه با یکدیگر باشند و کارهای مشترک انجام دهند. 

فعالیت های خانوادگی ایجاد کنید

با ایجاد فعالیت‌های خانوادگی که در آن فرزندانتان باید با هم کار کنند، ایده تیم خواهرها و برادرها را ایجاد کنید. مثلا یک صفحه کاغذ بزرگ به آن‌ها بدهید و از کودکان بخواهید تا با یکدیگر روی آن نقاشی کنند. یا از آن‌ها بخواهید با هم برای مادربزرگ‌شان نامه بنویسند. 

چگونه رابطه بین خواهر و برادری فرزندانمان را تقویت کنیم؟

مسئولیت پروژه های مختلف را به فرزندانتان بدهید

پروژه‌های مختلف تعریف کنید و مسئولیت هر یک از این پروژه‌ها را به فرزندانتان بدهید. مثلا از آن‌ها بخواهید ماشین‌تان را بشویند و پولی را که قرار بوده به کارواش بدهید، به آن‌ها بدهید. یا می‌توانید از آن‌ها بخواهید برای یک گردش خانوادگی سرگرم‌کننده برنامه‌ریزی کنند. اجازه بدهید خواهرها و برادرها با هم کار کنند تا همکاری با یکدیگر را یاد بگیرند و صمیمیت بینشان بیشتر شود. 

یک مجله خانوادگی راه بیندازید

یک مجله خانوادگی راه‌اندازی کنید. در ساده‌ترین حالت با پانچ، ورق‌های کاغذ را سوراخ کنید و با یک روبان آن‌ها را به هم متصل کنید یا به سادگی فقط ورق‌های کاغذ را به کلاسور اضافه کنید. روی آن برچسب «مجله مهربانی خانواده ما» بزنید و به بچه‌ها اجازه بدهید آن را تزئین کنند و موضوعات دلخواهشان را داخل آن بنویسند. 

بیشتر بخوانید: مشکلات ارتباطی والدین با فرزندان

چگونه رابطه بین خواهر و برادری فرزندانمان را تقویت کنیم؟

به بچه ها کمک کنید تا اختلافاتشان را با یکدیگر حل کنند

تعارض، بخشی از هر رابطه انسانی است و کودکان در حال یادگیری نحوه مدیریت احساس خود هستند. بنابراین طبیعی است که فرزندانتان هر چند وقت یک بار با یکدیگر دعوا کنند. وظیفه شما به عنوان پدر و مادر این است که در این بگو مگوها از هیچ‌کدام از فرزندانتان حمایت نکنید چون این کار اختلاف، یا رقابت بین خواهر و برادر را افزایش می‌دهد. در عوض، مهارت‌های حل تعارض مانند خوب گوش دادن، بیان خواسته‌ها و نیازهای خود بدون حمله به طرف مقابل را پیدا و راه حل‌های برد-برد را به کودکان بیاموزید. 

مهم‌ترین عامل در کمک به فرزندانتان برای تقویت رابطه خواهر و برادری این است که با هر کودک، رابطه‌ای قوی برقرار کنید. وقتی کودک بداند که شما در هر صورت عاشقش هستید و به قدر کافی محبت دریافت کند، خواهر یا برادرش را به عنوان رقیب نمی‌بیند و عشق خواهر و برادری فرصتی برای شکوفا شدن پیدا می‌کند. 

بیشتر بخوانید: خصوصیات فرزندان اول، دوم و سوم

چگونه رابطه بین خواهر و برادری فرزندانمان را تقویت کنیم؟

خلاصه

تقویت رابطه خواهر و برادری فرزندان، یکی از مسئولیت‌های پدر و مادر است. با فراهم کردن فرصت‌هایی مانند انجام پروژه‌های مشترک، زمان وقت گذراندن با یکدیگر، راه‌اندازی یک مجله خانوادگی، تایم شب به خیر و کارهایی از این قبیل، صمیمیت بین خواهر و برادر را تقویت کنید. 

برای یافتن متخصصان مورد نظر خود به کلینیک نی نی بان سر بزنید. 

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

مشاوره ویدیویی

    • اخبار داغ
    • جدیدترین
    • پربیننده ترین
    • گوناگون
    • مطالب مرتبط

    برای ارسال نظر کلیک کنید

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «نی نی بان» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.