۲۳۹۳۲۶
۴۸۰
۴۸۰

صفر تا صد بارداری

آیا می‌خواهید صفر تا صد بارداری را بدانید؟ خب در این مقاله همه آنچه را باید در مراقبت‌های بارداری بدانید در اختیارتان قرار می‌دهیم.

صفر تا صد بارداری

آیا می‌خواهید صفر تا صد بارداری را بدانید؟ خب در این مقاله همه آنچه را باید در مراقبت‌های بارداری بدانید در اختیارتان قرار می‌دهیم.

در این مقاله می‌خوانید: 

صفر تا صد بارداری

صفر تا صد بارداری، همه نکاتی که لازم است بدانید

نه ماه بارداری را نمی‌توان در یک مقاله، خلاصه کرد، اما مراقبت‌های مورد نیاز از صفر تا صد بارداری را با شما به اشتراک می‌گذاریم. 

اسید فولیک و ویتامین دی مصرف کنید

اگر به دنبال دلیل مصرف اسید فولیک هستید، باید بدانید که اسید فولیک به طور قابل توجهی خطر نقص لوله عصبی مانند «اسپینا بیفیدا» را در جنین کاهش می‌دهد.

اگر باردار هستید، لازم است مصرف ۴۰۰ میکروگرم اسید فولیک را تا پایان سه ماهه اول (هفته 12 بارداری) شروع کنید. برخی از افراد مثلا افرادی که دیابت یا صرع دارند، ممکن است به دوز بالاتر اسید فولیک نیاز داشته باشند. 

همچنین مصرف مکمل ویتامین دی در دوران بارداری و شیردهی توصیه می‌شود. ویتامین دی باعث می‌شود جنین استخوان‌ها، دندان‌ها و ماهیچه‌هایی سالم داشته باشد. این 2 مکمل تنها مکمل‌هایی هستند که در بارداری در کنار یک رژیم غذایی سالم و متعادل به آن‌ها نیاز دارید.

بیشتر بخوانید: هفته دوازدهم بارداری

صفر تا صد بارداری

رژیم غذایی خوب داشته باشید

داشتن یک رژیم غذایی متعادل و خوب غذا خوردن در دوران بارداری به معنای داشتن تنوع مناسب از مواد غذایی مانند میوه و سبزیجات، گوشت، پنیر، سیب‌زمینی، لوبیا و حبوبات است. داشتن این نوع تغذیه تضمین می‌کند که انرژی و مواد مغذی مورد نیاز خود و جنین را در دوران بارداری دریافت کنید.

اگر احساس می‌کنید که در دوران بارداری پیروی از یک رژیم غذایی سالم برایتان سخت است، یا نمی‌دانید چه غذاهایی باید بخورید، از ماما یا پزشک عمومی کمک بخواهید. آن‌ها ممکن است شما را به یک متخصص تغذیه معرفی کنند. 

داشتن یک رژیم غذایی متعادل و خوب غذا خوردن در دوران بارداری به معنای داشتن تنوع مناسب از مواد غذایی مانند میوه و سبزیجات، گوشت، پنیر، سیب‌زمینی، لوبیا و حبوبات است. ​

ورزش کنید

فعال ماندن در دوران بارداری برای شما و جنین عالی است و می‌تواند کمک کند بهتر بخوابید، اضطراب را در شما کاهش می‌دهد و به حفظ سلامتی‌تان کمک می‌کند.

اگر قبل از بارداری ورزش می‌کردید، می‌توانید در همان سطح ورزش کنید. شما باید به بدنتان گوش بدهید و اگر احساس ناراحتی کردید ورزش را کاهش دهید. اگر قبل از باردار شدن زیاد ورزش نمی‌کردید، به آرامی و هر روز ۳۰ دقیقه ورزش کنید. حتی انجام پیاده‌روی ملایم هم خوب است.

بیشتر بخوانید: ورزش در بارداری، سه ماه اول را دست نگه دارید

صفر تا صد بارداری

از غواصی یا انجام ورزش های تماسی خودداری کنید

بیشتر ورزش‌ها در دوران بارداری، سالم و بی‌خطر هستند، اما برخی از ورزش‌ها را نباید انجام دهید که غواصی و ورزش‌های سخت از جمله آن‌هاست.

حرکات جنین را زیر نظر داشته باشید

حرکت کودک نشانه آن است که حال او خوب است. معمولا در هفته های ۱۸ تا ۲۴ می‌توانید حرکت جنین را حس کنید. اگر اولین حاملگی شماست، ممکن است تا بعد از 20 هفته هیچ حرکتی احساس نکنید. حرکات جنین می‌تواند مانند یک چرخش ملایم یا بال زدن باشد. همانطور که بارداری شما پیشرفت می‌کند، لگدها و حرکات تند جنین را احساس می‌کنید.

الگوی حرکات جنین را بشناسید و اگر فکر می‌کنید این حرکات کند، یا متوقف شده، یا تغییر کرده ، به پزشک مراجعه کنید. 

صفر تا صد بارداری

در سه ماهه سوم به پهلو بخوابید

توصیه می‌شود که در سه ماهه سوم بارداری به پهلو بخوابید چون تحقیقات نشان داده که این نوع خوابیدن برای جنین بی‌خطرتر است. اگر به طور اتفاقی به پشت خوابیده‌اید، فقط حالت خواب خود را به سمت پهلو تغییر بدهید.

مراقب سلامت روان خود باشید

سلامت روان به اندازه سلامت جسمی مهم است. تجربه نوسانات خلقی در بارداری گاهی اوقات می‌تواند طبیعی باشد، اما اگر این غیرقابل کنترل شد، یا بیشتر از دو هفته طول کشید، با پزشک مشورت کمک کنید.

از هر 5 زن، 1 نفر در دوران بارداری و تا یک سال پس از تولد نوزاد، دچار مشکلات روانی می‌شود. 

پیشنهاد ویژه نی نی بان: آشنایی با مراکز سونوگرافی

صفر تا صد بارداری

واکسن های بارداری را دریافت کنید

در دوران بارداری، انواع واکسیناسیون به شما پیشنهاد می‌شود که عبارتند از:

واکسن سیاه سرفه

سیاه سرفه، یک عفونت تنفسی است که به حملات شدید سرفه تبدیل می‌شود. این بیماری می‌تواند به‌ویژه در نوزادان بسیار شدید باشد. به خانم‌های باردار توصیه می‌شود واکسن سیاه‌سرفه بزنند. بهترین زمان برای تزریق واکسن سیاه‌سرفه در بارداری، هفته ۱۶ تا ۳۲ بارداری است، اما می‌توانید این واکسن را در هر زمان از هفته 16 تا زمان زایمان دریافت کنید. با این حال، اگر بعد از هفته 38 اثرگذاری آن کمتر است. 

بهترین زمان برای تزریق واکسن سیاه‌سرفه در بارداری، هفته ۱۶ تا ۳۲ بارداری است، اما می‌توانید این واکسن را در هر زمان از هفته ۱۶ تا زمان زایمان دریافت کنید. 

واکسن آنفولانزا 

به همه خانم‌های باردار توصیه می‌شود در هر مرحله از بارداری که هستند، واکسن آنفولانزا تزریق کنند. ابتلا به آنفولانزا در بارداری می‌تواند عوارضی ایجاد کند.

واکسن کووید ۱۹

لازم است واکسن کووید 19 را هم دریافت کنید. 

بیشتر بخوانید: تزریق واکسن در منزل چه چالش‌هایی دارد؟

صفر تا صد بارداری

برای سفر در بارداری، آماده باشید

اگر به خارج از کشور سفر می‌کنید، برای آن آمادگی لازم را داشته باشید. مطمئن شوید که بیمه مسافرتی، هر نوع مشکل را در بارداری پوشش می‌دهد. مدارک پزشکی‌تان را همراهتان ببرید. سفرهایی که بیشتر از 4 ساعت طول می‌کشد ممکن است خطر ترومبوز ورید، یا لخته شدن خون را افزایش دهد. سعی کنید این نکات را به کار ببرید:

  • جوراب‌های فشرده یا ساق بلند بپوشید تا تورم پاها کاهش پیدا کند. 
  • مقدار زیادی آب بنوشید.
  • راه بروید.

اگر بعد از هفته ۲۸  قصد مسافرت با هواپیما را دارید، خط مشی خطوط هوایی را بررسی کنید. شاید نامه‌ای از پزشک یا ماما بخواهند که تاریخ زایمان و سلامتی شما را تایید کرده باشد. 

بیشتر بخوانید: هفته بیست و هشتم بارداری

صفر تا صد بارداری

از علائم خطر آگاه باشید

برخی از علائم باید همیشه توسط ماما، یا پزشک بررسی شود که عبارتند از:

  • خونریزی از واژن
  • ادرار دردناک
  • درد یا گرفتگی ناگهانی، تیز یا مداوم شکم
  • سردرد مداوم یا شدید
  • تورم در صورت، دست‌ها یا پاها
  • تاری دید
  • خارش به‌ویژه در دست‌ها یا پاها
  • حرکات کند جنین یا تغییر حرکات او
  • ترشح بیش از حد واژن یا بوی بد واژن 
  • پاره شدن کیسه آب 

اگر احساس می‌کنید مشکلی برای شما یا جنین پیش آمده، باید با پزشکتان تماس بگیرید. به غرایز خود در بارداری اعتماد کنید.

بیشتر بخوانید: خونریزی در اوایل بارداری، نگران نباشید

صفر تا صد بارداری

نبایدهای دوران بارداری

در دوران بارداری از این کارها اجتناب کنید:

به جای دو نفر غذا نخورید

جنین، تمام نیازهای خود را از شما می‌گیرد، بنابراین در سه ماهه اول یا دوم نیازی به دریافت کالری اضافی نیست. در سه ماهه سوم، ممکن است به 200 کالری اضافی نیاز داشته باشید. بهترین کار این است که درباره مقدار مواد غذایی مصرفی خود با پزشکتان مشورت کنید. 

از کاهش وزن در دوران بارداری خودداری کنید

حذف مواد غذایی برای کاهش وزن می‌تواند مانع از دریافت مواد مغذی مورد نیاز جنین شود. به جای محدود کردن رژیم غذایی، بهترین کار این است که وزن خود را از طریق مصرف رژیم غذایی سالم و متعادل با انواع غذاها مدیریت کنید.

پیشنهاد ویژه نی نی بان: آشنایی با پزشکان متخصص زنان و زایمان

صفر تا صد بارداری

از مصرف برخی غذاها خودداری کنید

برخی از غذاها مانند تخم‌مرغ خام، یا نیم‌پز، صدف، گوشت خام یا نیم‌پز و میوه‌ها و سبزیجات نشسته، خطر عفونت در دوران بارداری را به همراه دارند. از مصرف آن‌ها اجتناب کنید. 

برخی از غذاها مانند تخم‌مرغ خام، یا نیم‌پز، صدف، گوشت خام یا نیم‌پز و میوه‌ها و سبزیجات نشسته، خطر عفونت در دوران بارداری را به همراه دارند. 

از کافئین اجتناب کنید

دریافت سطوح بالای کافئین با عوارض بارداری مرتبط است، بنابراین مصرف کافئین خود را محدود کنید. مقدار کافئین مصرفی شما باید کمتر از ۲۰۰ میلی‌گرم در روز باشد که شامل حدود 2 فنجان قهوه فوری است.

اگر سیگار می کشید، آن را ترک کنید

اگر سیگار می‌کشید، ترک سیگار یکی از بهترین کارهایی است که برای سلامت خودتان و فرزندتان انجام می‌دهید. سیگار کشیدن در دوران بارداری خطر عوارض جدی مانند سقط جنین، مرده‌زایی و زایمان زودرس را افزایش می‌دهد.

بیشتر بخوانید: داروهای خطرناک در بارداری، کدامند؟

صفر تا صد بارداری

از نوشیدن الکل خودداری کنید

نوشیدن الکل می‌تواند منجر به آسیب به جنین شود. هر چه بیشتر الکل بنوشید، این خطر بیشتر می‌شود. هیچ سطح ایمنی برای نوشیدن الکل در دوران بارداری وجود ندارد، بنابراین بهتر است به طور کامل از مصرف آن اجتناب کنید.

از مواد مخدر اجتناب کنید

کوکائین، متا آمفتامین‌ها، حشیش و مواد روان‌گردان، احتمال بروز مشکلات سلامتی را افزایش می‌دهند. اگر مواد مخدر مصرف می‌کنید، این موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید تا مراقبت و حمایت مناسب را در طول بارداری به شما ارائه بدهند. 

صفر تا صد بارداری

خلاصه

انجام واکسیناسیون، معاینات پزشکی، حذف الکل، مواد مخدر و سیگار، محدود کردن کافئین، مراقبت از سلامت روان و آگاه بودن از علائم خطر، برخی از نکات از صفر تا صد بارداری بود که در این مقاله به آن‌ها پرداختیم.

برای یافتن متخصصان مورد نظر خود به کلینیک نی نی بان مراجعه کنید.

منبع: tommys

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

مشاوره ویدیویی

    • اخبار داغ
    • جدیدترین
    • پربیننده ترین
    • مطالب مرتبط

    برای ارسال نظر کلیک کنید

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «نی نی بان» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.