۴۳۹۹۹
۷ نظر
۱۱۲۷۶۱
۷ نظر
۱۱۲۷۶۱

هشت سالگی کودک

به سن هشت سالگی خوش آمدید. اکنون فرزند شما در اواسط دوران کودکی‌اش به سر می‌برد، سال‌هایی جالب با توانایی‌های قابل توجه و قدرت یادگیری سریع همراه با یک شخصیت بسیار دلپذیر و خودکفای در حال رشد.

هشت سالگی کودک

به سن هشت سالگی کودک خوش آمدید. اکنون فرزند شما در اواسط دوران کودکی اش به سر می برد، سال ‌هایی جالب با توانایی ‌های قابل توجه و قدرت یادگیری سریع همراه با یک شخصیت بسیار دلپذیر و خودکفای در حال رشد.

در این مقاله می‌خوانید: 

هشت سالگی کودک

رشد کودک در هشت سالگی 

رشد فرزندتان را با علامت روی دیوار ثبت کنید تا بتوانید یک سال بعد روند رشد او را بررسی کنید. کودک شما همانند دو سال قبل به رشد خود ادامه می‌دهد: در هر سال حدود 5 تا 7 سانتی‌متر قد و حدود 1.5 تا 3 کیلوگرم وزن اضافه می‌کند و بیشتر بلندی او روی پاهایش است. اکنون فرزند شما کودکی لاغر با قدی بلند است. دندان‌های او همچنان می‌افتد و دندان‌های دائمی بزرگ‌تر جایگزین آنها می‌شود و به تدریج فکر او تغییر می‌کند.

شما به تدریج متوجه تفاوت‌هایی میان بچه‌ها در این سن می‌شوید. عامل وراثت روی اندازه آنها تاثیر می‌گذارد و شما نمی‌توانید ژنتیک را کنترل کنید اما می‌توانید از فاکتورهای دیگری که در رشد او موثر است استفاده کنید، مانند شیوه زندگی. فرزند شما به طور ناخودآگاه عادت‌های مهم غذایی را از خانواده خود دریافت می‌کند.

تولد کودک‌تان را جشن بگیرید. از او عکس بگیرید و عکس‌هایش را در آلبوم قرار دهید. بسیاری از والدین برای فرزندان‌شان یک آلبوم تولد دارند که هر سال در روز تولد فرزندشان از او عکس می‌گیرند و در داخل آلبوم قرار می‌دهند. (اگر تا به حال این کار را نکرده‌اید، دیر نشده. شما می‌توانید از هم اکنون شروع کنید.)

بیشتر بخوانید: عوامل موثر بر رشد کودک، حتما بخوانید

هشت سالگی کودک

مشکلات دندان

گاهی اوقات دندان شیری می‌افتد و جایگزین آن برای ماه‌ها ظاهر نمی‌شود، اما چرا؟ این مشکل، به نام رویش تاخیری نامیده می‌شود و اغلب زمانی رخ می‌دهد که دندان شیری پس از افتادن کنده شود یا آسیب ببیند، سیاه شود و سپس کمی زود بیرون بیاید. 

گاهی اوقات رویش‌های تاخیری اتفاق می‌افتد چون فشار دندان دائمی در حال رویش باعث جابجایی دندان شیری می‌شود، حتی اگر دندان دائمی کاملا آماده ظاهر شدن نیست. کودک را باید هر شش ماه یک بار نزد دندانپزشک ببرید تا سلامت دهان و دندان کودک را چک کند. 

پیشنهاد ویژه نی نی بان: آشنایی با پزشکان متخصص دندانپزشکی

مشکلات گفتاری در هشت سالگی کودک

اکثر کودکان در هشت سالگی می‌توانند اکثر کلمات را به خوبی تلفظ کنند. اما اگر فرزند شما در تلفظ برخی کلمات مشکل دارد، نگران نباشید. طبیعی است که اشکالات گفتاری تا سال‌های ابتدایی باقی بماند. با این حال اگر فکر می‌کنید کودکتان انواع دیگری از مشکلات تلفظ را دارد و درک حرف زدن او دشوار است، باید ببینید که آیا به گفتار درمانی نیاز دارد یا نه. اگر فکر می‌کنید حرف زدن کودک مشکل دارد، او را نزد گفتاردرمان ببرید.

هشت سالگی کودک

ترس کودک در هشت سالگی

این که فرزندتان دیگر از هیولای داخل کمد نمی‌ترسد به این معنی نیست که او بر ترس‌اش غلبه کرده است. ترس می‌تواند تا دوره بزرگسالی نیز ادامه پیدا کند.

از ترس‌های رایج میان هشت ساله‌ها می‌توان به آسیب دیدن و زخمی شدن، ربوده شدن و بلایای طبیعی مانند سیل یا طوفان اشاره کرد. البته ترس از گرم شدن زمین و از بین رفتن منابع طبیعی نیز تازگی به لیست ترس‌های این کودکان اضافه شده است.

چرا هشت ساله‌ها از چنین چیزهایی می‌ترسند؟ این ترس‌ها نشانه رشد درک فرزندتان از دنیا است. همه این رویدادها، اتفاقاتی واقعی هستند که رخ می‌دهند و به آنها در خبرها زیاد پرداخته می‌شود. از آن جایی که کودکان در این سن خودبین و خودمحور هستند (فکر می‌کنند همه فقط به آنها توجه می‌کنند)، به این موضوع فکر می‌کنند که" اگر این اتفاقات بیفتد چه بلایی ممکن است سر آنها بیاید."

شما می‌توانید به واسطه پیش بینی کردن این اتفاقات، با ترس فرزندتان مقابله کنید و کمک کنید که این قبیل ترس‌ها در او از بین برود. خبرهایی که در معرض دید او هستند را محدود کنید اما درباره آنها صحبت کنید. بلایای طبیعی رویدادهایی هستند که به ندرت اتفاق می‌افتند‌، پس برای او توضیح دهید که احتمال وقوع این رویدادها برای او کم است.

به فرزندان‌تان اطلاعات اولیه ایمنی را بیاموزید. مثلا اگر فرزندتان از "آدم‌های بد" می‌ترسد، به او قوانین ساده برخورد با غریبه‌ها را بیاموزید. برای او مقابله با سوانح و راه‌های پیشگیری از آن را توضیح دهید. (با استفاده از قفل کردن درها، نگه داشتن آب اضافی و سایر تدارکات لازم برای زلزله) به او نشان دهید که چطور واقع‌گرا و در عین حال سودمند باشد.

بیشتر بخوانید: درمان ترس از تاریکی کودکان، راهکارهای کاهش آن

هشت سالگی کودک

استقلال کودک در هشت سالگی

کودک شما دارای استقلال است و ممکن است تصمیم بگیرد کارهایی را انجام بدهید، یا ندهد. هنگامی که فرزند کوچک‌تان تصمیم می‌گیرد فعالیت‌های فوق برنامه‌اش را متوقف کند، چه می‌‌کنید. مثلاً "دیگر کلاس ورزش نمی‌روم")  قبل از اینکه تسلیم خواسته فرزندتان شوید به این نکات توجه کنید:

  • اول سعی کنید بفهمید که فرزندتان چه چیزی را دوست ندارد. آیا خود فعالیت را دوست ندارد یا با بچه‌ها مشکلی دارد یا شاید از حجم زیاد برنامه‌ای که برایش ترتیب داده‌اید خسته شده است؟
  • سپس بررسی کنید و ببینید که راهی برای اصلاح این شرایط وجود دارد یا خیر. شاید زمان تمرین فوتبال برای او مناسب نیست. شاید تمرین‌های خصوصی برای او بهتر از تمرین‌های گروهی باشد و برعکس. یا شاید او موسیقی را دوست دارد ولی آن موسیقی خاص را دوست ندارد.
  • به جای این که به کودک‌تان اجازه دهید که دیگر آن فعالیت را انجام ندهد، با او صحبت کنید و مطمئن شوید که ناراحتی فرزندتان تنها برای یک بار یا یک موقعیت خاص نبوده است. (مثلاً "بازی بد بود" و یا "معلم‌ام با من با صراحت صحبت کرد.")

بیشتر بخوانید: خرید جدیدترین اسباب بازی دخترانه و عروسک

هشت سالگی کودک

بازی‌های حافظه برای هشت سالگی کودک 

داشتن حافظه قوی به خوبی نیاز فرزندتان را در طول مدرسه برآورده می‌کند. او می‌تواند مفاهیم کلیدی را یاد بگیرد و حفظ کند و بدین وسیله اعتماد به نفس‌اش را ارتقا دهد.

بچه‌ها می‌توانند مهارت‌های حافظه را به آسانی بهبود دهند. در این سن معلم‌ها دانش‌آموزان را مجبور می‌کنند که شعر حفظ کنند. حفظ کردن جدول ضرب هم تمرین خوبی برای افزایش حافظه است.

برخی از بازی‌ها نیز ذهن را مشغول می‌کنند. بازی کلمات یکی از این بازی‌ها است.(در این بازی شرکت کننده‌ها یک کلمه را تکرار می‌کنند و کلمات دیگر را به تدریج به آن اضافه می‌کنند. مثلاً "من به مغازه رفتم و یک سیب، موز، گربه.... خریدم. ")

کودک‌تان را تشویق کنید که وقتی درباره موضوعی صحبت می‌کند تمام جزئیات را بازگو کند. "در گردش تفریحی چه چیزی خوردی؟ چه کسی در اتوبوس کنارت نشست؟ راهنما چه چیز مهمی را به بچه‌های کلاس گفت؟ بچه ها چه سوال‌هایی پرسیدند؟"

می‌توانید به کمک روش‌های دیگر نیز حافظه فرزندتان را تقویت کنید. مثلاً در کلمه "دست" حرف "د" قبل از "س" آمده و در کلمه "آستارا" قبل از حرف "س" حرف "الف" آمده است.

پیشنهاد ویژه نی نی بان: آشنایی با پزشکان متخصص اطفال

هشت سالگی کودک

خلاصه

هشت سالگی کودک، سرشار از نقاط عطف است. در این سن، دندان‌های شیری کودک، افتاده و دندان‌های دائمی جایگزین آن‌ها شده. کودک می‌تواند اغلب کلمات را به درستی بیان کند و اگر مشکل کمی وجود دارد، جای نگرانی نیست، اما اگر حرف زدن کودک قابل فهم نیست، باید او را نزد گفتاردرمان ببرید. ترس‌های کودک از موجودات خیالی کمتر شده، اما در هشت سالگی کودک هنوز ترس‌هایی دارد که شاید با راهنمایی‌های شما و ارائه راهکارهایی برطرف شوند.

برای یافتن متخصصان مورد نظر خود به کلینیک نی نی بان سر بزنید. 

منبع: babycenter

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتی ۹/۵ ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

مشاوره ویدیویی

    • اخبار داغ
    • جدیدترین
    • پربیننده ترین
    • گوناگون
    • مطالب مرتبط

    نظر کاربران

    • نگار بکرانی بالانی
      درباره هشت سالگی کودک

      برنامه عالی است

      پاسخ ها

      • مرتضی کیانزاده

        برنامه بسیار عالی هست فقط تبلیغات آزار دهنده هستند

    • علي
      درباره هشت سالگی کودک

      خوب بود ولي متاسفانه اين مطلب و خيلي ديگه از اين جور مطالب ترجمه مقالات خارجيه دوستان لطف كنن مطالبي هماهنگ با فرهنگ و واقعيات زندگي ايراني تهيه و منتشر كنن ممنون

    • طاها
      درباره هشت سالگی کودک

      پسر من خیلی با جیغ و داد حرفش و میزنه زود عصبانی میشه لطفا راهنمایی کنید چطور رفتار کنم باهاش

      پاسخ ها

      • مدیر پایگاه

        همراه عزیز نی&zwnj;نی&zwnj;بان، اگر سوالی از متخصصان دارید در آدرس زیر مطرح کنید
        https://bit.ly/31AMOqp

      • اسرا

        عالی

    • بدون نام
      درباره هشت سالگی کودک

      6

    برای ارسال نظر کلیک کنید

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «نی نی بان» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.