۲۴۱۴۶۱
۲۳۹
۲۳۹

حالت تهوع بارداری و جنسیت جنین

شاید شما هم چیزهایی راجع به حالت تهوع بارداری و جنسین جنین شنیده‌اید؟ آیا حالت تهوع بارداری ربطی به جنسیت جنین دارد؟ با مطالعه این مقاله به پاسختان می‌رسید.

حالت تهوع بارداری و جنسیت جنین

شاید شما هم چیزهایی راجع به حالت تهوع بارداری و جنسین جنین شنیده‌اید؟ آیا حالت تهوع بارداری ربطی به جنسیت جنین دارد؟ با مطالعه این مقاله به پاسختان می‌رسید.

در این مقاله می‌خوانید: 

حالت تهوع بارداری و جنسیت جنین

تعیین جنسیت جنین با آزمایش ها

بیایید ابتدا از مراحل علمی شروع کنیم، تا بعد به موضوعی مثل حالت تهوع بارداری و جنسیت جنین برسیم. بر اساس فرهنگ عامه، همه چیز از برآمدگی شکم گرفته، تا شدت علائم می‌تواند نشان‌دهنده جنسیت جنین باشد. اما تحقیقات علمی، استفاده از علائم در دوران بارداری برای حدس زدن جنسیت جنین را تایید نمی‌کند.

آزمایش خون و تعیین جنسیت جنین

پزشک از یک آزمایش خون به نام آزمایش غربالگری قبل از تولد DNA بدون سلول برای تشخیص مشکلات کروموزوم‌ها استفاده می‌کند. خانم‌های باردار می‌توانند این آزمایش را در هفته ۱۰ بارداری انجام دهند و نتایج معمولا طی 7 تا 10 روز در مشخص می‌شود.

این آزمایش معمولا برای خانم‌های باردار بالای 35 سال انجام می‌شود. اگر پزشک به مشکلی در کروموزوم‌های جنین مشکوک باشد، ممکن است این آزمایش را پیشنهاد کند.

برخی افراد از این آزمایش به عنوان «تست جنسیت» نام می‌برند چون می‌تواند جنسیت جنین را نیز مشخص کند. شما می‌توانید این آزمایش را درخواست بدهید، اما برخی از طرح‌های بیمه هزینه آن را پوشش نمی‌دهند.

پیشنهاد ویژه نی نی بان: آشنایی با مراکز آزمایشگاه

حالت تهوع بارداری و جنسیت جنین

تست آمنیوسنتز

در طول آمنیوسنتز، پزشک یک سوزن نازک را از طریق پوست به داخل رحم وارد و مقداری مایع آمنیوتیک خارج می‌کند. مایع آمنیوتیک، مایعی است که از کودک در دوران بارداری محافظت می‌کند. این مایع حاوی سلول‌ها و مواد شیمیایی است که می‌تواند مشکلات زیر را نشان بدهد: 

  • ناهنجاری‌های ژنتیکی
  • عفونت جنین
  • جنسیت جنین

آمنیوسنتز معمولا از هفته 15 بارداری به بعد در دسترس است، اما پزشک تنها در صورت نگرانی در مورد وجود شرایط ژنتیکی آن را انجام می‌دهد. تست آمنیوسنتز خطرات مختلفی را به همراه دارد، از جمله خطر بسیار جزئی از دست دادن بارداری. مهم است که در مورد این موضوع و هر گونه سئوالی در مورد آزمایش، پیش از آن با پزشک مشورت کنید.

بیشتر بخوانید: روش‌هایی برای کاهش درد معده در دوران بارداری

حالت تهوع بارداری و جنسیت جنین

نمونه برداری از پرزهای کوریونی (CVS)

مشابه آمنیوسنتز، نمونه‌برداری از پرزهای کوریونی CVS شامل استفاده از سوزن برای بازیابی بافت از جفت است. این آزمایش می‌تواند نشان دهد که آیا جنین دارای سندرم داون یا بیماری‌های مرتبط با کروموزوم است، یا نه. همچنین می‌تواند جنسیت جنین را نیز تعیین کند.

نمونه‌برداری از پرزهای کوریونی بین هفته‌های ۱۰ تا ۱۳ بارداری انجام می‌شود و تقریبا مثل تست آمنیوسنتز همان خطر از دست دادن بارداری را به همراه دارد.

نمونه‌برداری از پرزهای کوریونی بین هفته‌های ۱۰ تا ۱۳ بارداری انجام می‌شود و تقریبا مثل تست آمنیوسنتز همان خطر از دست دادن بارداری را به همراه دارد.

فقط در صورتی باید آزمایش نمونه‌برداری از پرزهای کوریونی را انجام بدهید که خطر ابتلا به مشکلات کروموزومی جنین وجود داشته باشد. 

سونوگرافی تعیین جنسیت

سونوگرافی، یک روش غیرتهاجمی برای تعیین جنسیت جنین است که فقط از هفته‌های 18 تا 20 به بعد بارداری، پس از اینکه اندام تناسلی خارجی جنین به وضوح تشکیل شد، موثر است.

تکنسین سونوگرافی ممکن است همیشه نتواند جنسیت را در حین اسکن تشخیص دهد، به‌ویژه اگر جنین در وضعیت ایده‌آلی قرار نگرفته باشد، یا بارداری به اندازه کافی پیشرفت نکرده باشد.

پیشنهاد ویژه نی نی بان: آشنایی با مراکز سونوگرافی

حالت تهوع بارداری و جنسیت جنین

اسطوره های رایج درباره تعیین جنسیت جنین

اسطوره‌های رایجی درباره تغیین جنسیت جنین وجود دارد، اما تحقیقات علمی، روش‌های زیر را برای حدس زدن جنسیت جنین تایید نمی‌کند.

حالت تهوع بارداری و جنسیت جنین

برخی افراد بر این باورند که حالت تهوع بارداری و جنسیت جنین به یکدیگر ربط دارند. آن‌ها معتقدند تهوع صبحگاهی شدیدتر نشان‌دهنده این است که نوزاد دختر است. تصوری که پشت این موضوع وجود دارد این است که افرادی که دختر باردار هستند، سطح هورمون بالایی دارند که باعث تشدید حالت تهوع صبحگاهی می‌شود، در حالی که خانم‌هایی که پسر باردارند، به دلیل پایین بودن سطح هورمون‌ها، حالت تهوع کمتری دارند.

تحقیقات بسیار کمی در مورد این نظریه وجود دارد و مطالعاتی که وجود دارد یافته‌های متناقضی را گزارش کرده‌اند.

پیشنهاد ویژه نی نی بان: آشنایی با پزشکان متخصص زنان و زایمان

حالت تهوع بارداری و جنسیت جنین

هوس های غذایی و تعیین جنسیت

یک افسانه ادعا می‌کند که خانم‌هایی که پسر باردارند، غذاهای شور و خوش‌طعم مانند چیپس و سیب‌زمینی سرخ‌کرده و آن‌های که دختر باردارند، غذاهای شیرین مانند بستنی و شکلات را ترجیح می‌دهند.

با این حال، هوس‌ها بیشتر نشان‌دهنده نیازهای تغذیه‌ای هستند. مطالعه‌ای که به تازگی روی 500 فرد باردار انجام شده، نشان داده که 75٪ در دوران بارداری هوس کرده بودند که 40.6٪ کمبود آهن و 29.1٪ کمبود ویتامین D داشتند.

این مطالعه هیچ ارتباط معنی‌داری بین هوس غذایی و جنسیت جنین پیدا نکرده است. 

حالت تهوع بارداری و جنسیت جنین

تغییرات پوست و مو و تعیین جنسیت

یکی دیگر از تصورات غلط این است که جنین دختر در دوران بارداری باعث تیرگی پوست، آکنه و مو می‌شود، در حالی که جنین پسر هیچ تغییری در ظاهر ایجاد نمی‌کند.

به طور واقع بینانه، تغییرات هورمونی گسترده در طول بارداری، پوست و موی اکثر خانم‌ها را بدون توجه به جنسیت جنین تحت تاثیر قرار می‌دهد. تغییرات مو، از جمله ریزش مو نیز ممکن است در دوران بارداری رخ دهد. با این حال، هیچ اطلاعاتی وجود ندارد که ثابت کند شدت ریزش مو می‌تواند جنسیت جنین را نشان دهد.

تغییرات خلق و خو و تعیین جنسیت

یک افسانه حاکی از آن است که خانم‌های بارداری که تغییرات خلقی را تجربه نمی‌کنند، پسر باردارند، در حالی که آن‌هایی که تغییرات قابل توجهی را در خلق و خوی خود تجربه می‌کنند، دختر باردارند.

حقیقت این است که نوسانات خلقی در دوران بارداری به‌ویژه در سه ماهه اول بارداری رایج است. هیچ تحقیقی مبنی بر ارتباط نوسانات خلقی و جنسیت جنین وجود ندارد.

بیشتر بخوانید: آیا دستبند ضد تهوع بارداری موثر است؟

حالت تهوع بارداری و جنسیت جنین

ضربان قلب جنین و تعیین جنسیت

قلب جنین تقریبا در هفته ششم بارداری شروع به تپیدن می‌کند و تعداد ضربان آن بین 110 تا 160 ضربه در دقیقه است، البته ممکن است بیشتر یا کمتر از این تعداد باشد. یک افسانه وجود دارد که جنینی با ضربان کمتر از 140 در دقیقه پسر است، در حالی که جنین‌های دختر ضربان قلب سریع‌تری دارند. با این حال، مطالعات نشان می‌دهد که تفاوت معنی‌داری بین ضربان قلب جنین‌های پسر و دختر در سه ماهه اول بارداری وجود ندارد.

احساس خستگی و تعیین جنسیت

برخی افراد بر این باورند که اگر یک خانم، پسر باردار باشد، در دوران بارداری احساس خستگی بیشتری دارد. با این حال، احساس خستگی در دوران بارداری، به‌ویژه در اوایل بارداری، یکی از علائم شایع بارداری است و ربطی به جنسیت جنین ندارد.

بیشتر بخوانید: ویار در بارداری، چطور از شرش خلاص شویم؟

حالت تهوع بارداری و جنسیت جنین

افزایش نفخ در دوران بارداری و تعیین جنسیت

ممکن است برخی از افراد در زمان بارداری افزایش گاز را تجربه کنند. این باور وجود دارد که جنین این افراد، پسر است. با این حال، یکی از دلایل افزایش گاز به دلیل سوء هاضمه است که در دوران بارداری شایع است. افزایش گاز به دلیل تغییرات هورمونی و فشار دادن جنین به معده اتفاق می‌افتد، نه به دلیل جنسیت جنین.

شکل و اندازه شکم و تعیین جنسیت جنین

برخی افراد معتقدند که پایین بودن شکم نشان‌دهنده جنین پسر و بالا بودن آن نشان‌دهنده جنین دختر است. واقعیت این است عواملی که شکل و اندازه شکم یک خانم باردار را تعیین می‌کنند اندازه جنین و موقعیت جنین در رحم هستند. 

حالت تهوع بارداری و جنسیت جنین

خلاصه

آزمایش‌های پزشکی خاصی شامل آزمایش غربالگری قبل از تولد، تست آمنیوسنتز، نمونه‌برداری از پرزهای کوریونی و سونوگرافی، می‌توانند جنسیت جنین را تعیین کنند. اما تحقیقات علمی، شواهدی برای ارتباط حالت تهوع بارداری و جنسیت جنین، یا سایر باورهای عامه، یافت نشده است. این‌ها فقط افسانه‌اند و واقعیت علمی ندارند. 

برای یافتن متخصصان مورد نظر خود به کلینیک نی نی بان سر بزنید. 

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

مشاوره ویدیویی

    • اخبار داغ
    • جدیدترین
    • پربیننده ترین
    • گوناگون
    • مطالب مرتبط

    برای ارسال نظر کلیک کنید

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «نی نی بان» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.