۲۴۱۶۰۳
۱۶
۱۶

افسردگی بعد از ازدواج و درمان آن

برخی از افراد ممکن است افسردگی پس از ازدواج را تجربه کنند، اما این افسردگی چرا رخ می‌دهد و درمان افسردگی بعد از ازدواج چیست؟

افسردگی بعد از ازدواج و درمان آن

برخی از افراد ممکن است افسردگی پس از ازدواج را تجربه کنند، اما این افسردگی چرا رخ می‌دهد و درمان افسردگی بعد از ازدواج چیست؟ 

در این مقاله می‌خوانید: 

افسردگی بعد از ازدواج و درمان آن

افسردگی بعد از ازدواج 

گذارهای دشوار یا رویدادهای استرس‌زا در زندگی ممکن است باعث تحریک یا بدتر شدن افسردگی شوند. از دست دادن یکی از عزیزان، اخراج شدن از محل کار، یا ابتلا به بیماری می‌تواند خطر ابتلا به افسردگی را افزایش دهد. ازدواج کردن نیز یک پروسه استرس‌زا در زندگی و یک دوره گذار است، همه سختی‌هایی که افراد در این روند طی می‌کنند، استرس ناشی از برنامه‌ریزی و تجربه ازدواج نیز ممکن است باعث افسردگی بعد از ازدواج شود.

این مقاله به بررسی علل افسردگی بعد از ازدواج، علائم و درمان افسردگی بعد از ازدواج می‌پردازد. 

بیشتر بخوانید: در آغوش گرفتن همسر، چه فوایدی دارد؟

افسردگی بعد از ازدواج و درمان آن

علت افسردگی بعد از ازدواج چیست؟ 

دلایل مختلفی وجود دارد که باعث افسردگی بعد از ازدواج می‌شود. این دلایل عبارتند از: 

  • رویدادهای چالش‌برانگیز زندگی
  • مشکلات رابطه
  • نگرانی‌های مالی

برنامه‌ریزی برای ازدواج اغلب استرس‌زا، وقت‌گیر و پرهزینه است. این روند ممکن است باعث ایجاد اختلاف بین دوستان، خانواده یا زوج‌ها شود. هزینه‌های متعدد نیز به مشکلات مالی یا بدتر شدن آن‌ها منجر می‌شود. همه این مشکلات در کنار مشکلات رابطه، در کنار عدم مراقبت از خود، یا استراحت کافی می‌تواند احتمال ابتلا به افسردگی بعد از ازدواج را افزایش دهد. در ادامه به طور مفصل درباره این دلایل، توضیح می‌دهیم:

افسردگی بعد از ازدواج و درمان آن

گذار زندگی

تحقیقات نشان می‌دهد که تغییرات عمده زندگی می‌تواند باعث افسردگی شود. ممکن است سازگاری با تغییرات عمده زندگی پس از ازدواج دشوار باشد. زوج‌ها ممکن است احساس کنند زندگی قبلی خود را از دست داده‌اند و ممکن است در طول یا بعد از عروسی دچار تنش شوند. مشکلات رابطه می‌تواند احتمال ابتلا به افسردگی را افزایش دهد.

عدم مراقبت از خود

نتیجه مطالعات نشان می‌دهد که برنامه‌های خودمراقبتی ممکن است به کاهش علائم افسردگی کمک کند. بله شاید دشوار باشد که در طول مراسم عروسی برای مراقبت از خودتان وقت بگذارید.

ممکن است ساعات خوابتان تغییر کند، یا خوابتان با مشکل مواجه شود. بی‌خوابی هم یکی از دلایل افزایش خطر ابتلا به افسردگی است. 

ممکن است ساعات خوابتان تغییر کند، یا خوابتان با مشکل مواجه شود. بی‌خوابی هم یکی از دلایل افزایش خطر ابتلا به افسردگی است. فعالیت‌های خودمراقبتی که باید به آن‌ها توجه کنید، شامل موارد زیر است:

  • ورزش کردن
  • تغذیه سالم
  • یوگا
  • مدیتیشن

نگرانی های مالی

مشکلات مالی در هر مرحله از زندگی دشوار است، اما این مشکلات به صورت ویژه می‌توانند در زمان ازدواج افزایش یابند. هزینه‌های غیرمنتظره افزایش می‌یابد که این رویداد گران‌قیمت را حتی پرهزینه‌تر می‌کند.

تحقیقات نشان می‌دهد که بین استرس مالی و افسردگی، ارتباط مستقیم وجود دارد. نگرانی‌های مالی قبل و بعد از عروسی ممکن است مقصر افسردگی پس از ازدواج باشد.

بیشتر بخوانید: چقدر همسرتان را می شناسید؟

افسردگی بعد از ازدواج و درمان آن

مشکلات خانوادگی

افزایش مشاجرات خانوادگی می‌تواند علائم افسردگی را بدتر کند. عروسی یک گردهمایی شاد و در عین حال دلیل تنش بین اعضای خانواده است چون در این شرایط، سطح استرس بالا می‌رود. تنش‌های خانوادگی قبلی نیز ممکن است تشدید، یا ظاهر شوند.

علائم افسردگی بعد از ازدواج چیست؟

علائم افسردگی پس از ازدواج بین افراد متفاوت و احتمالا مشابه علائم افسردگی معمولی است. علائم افسردگی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • احساس غم و اندوه مداوم
  • عدم علاقه به فعالیت‌های لذت‌بخش قبلی
  • بی‌قراری یا تحریک‌پذیری
  • مشکلات خواب
  • تغییرات اشتها
  • مشکلات تمرکز
  • ناامیدی

هر شخصی که این علائم یا سایر علائم افسردگی را تجربه می‌کند باید با متخصص روانشناسی صحبت کند.

پیشنهاد ویژه نی نی بان: آشنایی با متخصصان روانشناسی

افسردگی بعد از ازدواج و درمان آن

کنار آمدن با افسردگی بعد از ازدواج

اگر چه افسردگی می‌تواند چالش‌برانگیز باشد، اما گزینه‌های درمانی موثر زیادی وجود دارد. افراد مبتلا به نوع خفیف افسردگی پس از ازدواج ممکن است با انجام برخی فعالیت‌ها، یا تغییرات سبک زندگی بهبود پیدا کنند.

  • ورزش: ورزش منظم می‌تواند علائم افسردگی را بهبود ببخشد. پیاده‌روی طولانی، شنا یا دویدن همگی می‌توانند به رفع علائم کمک کنند.
  • تکنیک‌های آرامش‌بخش: تکنیک‌های تمدد اعصاب نیز می‌توانند به رفع افسردگی پس از عروسی کمک کنند. این تکنیک‌ها عبارتند از: مراقبه، موسیقی‌درمانی، یوگا

درمان افسردگی بعد از ازدواج

کمک گرفتن از متخصص روانشناس یکی از گزینه‌های درمانی موثر برای افسردگی پس از ازدواج است. درمانگر می‌تواند به افراد کمک کند تا با علائم خود کنار بیایند و آن‌ها را برطرف کنند. نمونه هایی از درمان افسردگی عبارتند از:

  • درمان شناختی‌رفتاری 
  • رویکردهای روانکاوی
  • درمان سیستمیک
  • مصرف دارو

در برخی موارد، ممکن است لازم باشد افراد مبتلا به افسردگی پس از ازدواج از داروهای ضد افسردگی استفاده کنند. داروهای ضد افسردگی می‌توانند انگیزه و خلق و خو را تقویت کنند. اما ممکن است تاثیر این داروها چندین هفته طول بکشد و همچنین امکان بروز عوارض جانبی ناخواسته وجود دارد. هر شخصی که با افسردگی پس از ازدواج سر و کار دارد، باید به روانشناس مراجعه کند تا درباره درمان افسردگی بیشتر بیاموزد.

بیشتر بخوانید: تست روانشناسی آمادگی برای بچه دار شدن، چرا بچه دار شویم؟

افسردگی بعد از ازدواج و درمان آن

سئوالات متداول درباره افسردگی پس از ازدواج

در ادامه با برخی سئوالات متداول در مورد افسردگی پس از ازدواج آشنا می‌شوید:

آیا افراد بعد از عروسی دچار اضطراب می شوند؟

سطوح بالای استرس در موارد خاصی می‌تواند به اضطراب منجر شود. احساس ناراحتی، ترس و وحشت ممکن است قبل و بعد از عروسی رخ دهد که نشان‌دهنده اضطراب است. 

آیا پشیمانی بعد از عروسی، طبیعی است؟

تجربه هر فرد از ازدواج کاملا منحصر به فرد است، بنابراین احساس پشیمانی بعداز ازدواج ممکن است رخ دهد. برخی از افراد وقتی به این موضوع فکر می‌کنند که زندگی‌شان چقدر تغییر خواهد کرد، ممکن است احساس پشیمانی کنند. با این حال، این احساس به این معنا نیست که ازدواج، یک تصمیم اشتباه بوده است.

بیشتر بخوانید: تروما چیست و انواع تروما کدام است؟

افسردگی بعد از ازدواج و درمان آن

خلاصه

افسردگی یک بیماری شایع سلامت روان است که در نتیجه رویدادهای استرس‌زای زندگی رخ می‌دهد. آماده شدن برای عروسی، وقت‌گیر و طاقت‌فرسا است. بنابراین ممکن است برای زوج‌ها مراقبت از خود، یا داشتن خواب کافی دشوار باشد. افراد همچنین ممکن است مشکلات مالی، یا درگیری‌های خانوادگی را قبل و در طول عروسی تجربه کنند. همه این مسائل می‌تواند به افسردگی پس از ازدواج منجر شود. روانشناس می‌تواند به شناسایی عوامل استرس‌زا و ترسیم یک برنامه درمانی کمک کند.

برای یافتن متخصصان مورد نظر خود به کلینیک نی نی بان سر بزنید. 

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

مشاوره ویدیویی

    • اخبار داغ
    • جدیدترین
    • پربیننده ترین
    • گوناگون
    • مطالب مرتبط

    برای ارسال نظر کلیک کنید

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «نی نی بان» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.